Hierbij dan info over en ervaring met de nieuwste versie Porsche navigatie
Uit de handleiding (stond er dus wel in, maar in de inleiding en daarom eerst niet gevonden...):
De navigatie gebeurt uiteraard op basis van GPS-signalen, maar de positie wordt berekend op basis van ook andere voertuig signalen, o.a. de snelheid.
Het systeem is in staat om signaalverandering door wisseling van wielen (gewijzigde wieldiameter), temperatuur of luchtdruk wijziging, automatisch te corrigeren.
Sterk doorslippen van de wielen, bijv. op snee (zonder winterbanden
) kan tijdelijk een foute positie aanduiding tot gevolg hebben.
Na eerste ingebruikname duurt de fijnkalibrering ca. 50 km.
Na wielenwisseling wordt dezelfde fijnkalibratie na max. dezelfde afstand ook pas weer gehaald.
Gedurende deze periode dus niet de maximaal haalbare nauwkeurigheid van de positie.
Dit alles gebeurt dus automatisch, doorlopend, zonder actie van de gebruiker!
Ervaring:
in kortere tunnels blijft de navigatie de positie probleemloos updaten, alleen in een langere tunnel werd een maal gezien dat bij verlaten van de tunnel de positie even 'verloren' was. Na zeer korte tijd weer actueel.
Algemeen werkt de navi echt TOP. Zeer snel worden routes (her)berekend. Zeer duidelijk zijn de aanwijzingen: gesproken tekst, symbolen over te volgen route en tenslotte zandloper die nauwkeurig aangeeft wanneer NU links/rechts moet worden afgeslagen (ook in display in toerenteller). Ook bij foutrijden geen overdreven stress. Alleen op een doorgaande weg wordt vriendelijk gevraagd om te keren. Maar als al snel een rotonde in zicht is, dan wordt je daar gewoon terug geleid in de juiste richting. De kaarten zijn bijzonder duidelijk. De indeling wordt gewijzigd in verschillende sub-kaarten met details bij 'moeilijke' situaties; etc.
Kortom: werkt subliem
Net als de rest