Switch to full style
Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

Kalibratie navigatie 996

28 dec 2008 20:28

Probleem : hoe het navigatie systeem van een 996 te kalibreren..?

28 dec 2008 20:35

Kalibreren, wat bedoel je daarmee :?:

Weet van geen kalibreren bij navigatie, niet bij mijn huidige TomTom van Becker en ook niet bij mijn aanstaande 997 PCM/Navi.
Laatst bijgewerkt door Paul II op 28 dec 2008 20:58, in totaal 2 keer bewerkt.

28 dec 2008 20:41

ik heb een kenwood dvd navigatie en dan in de menu instellingen,


robert

28 dec 2008 21:08

De navigatie geeft aan de de cd verkeerd om ligt..?
Of het laseroog is smerig..?
De cd is sinds aankoop nog niet uit het navigatiesysteem geweest,
maar volgens het systeem ligt de cd verkeerd om. :?

misschien een optie : een cd lens cleaner cd gebruiken..?

28 dec 2008 21:55

cd-lens cleaner doet vaak meer kwaad dan goed. Kun je beter laten reinigen bij een hifi-reparateur

28 dec 2008 22:09

En vanmiddag zeg je niks ?? :shock:

Bekend probleem > einde Lees-unit.
Peet, kijk ff inbox voor detaills, en evt. oplossing.

gr, Leo

28 dec 2008 22:53

Paul van Engelen schreef: ook niet bij mijn aanstaande 997 PCM/Navi.



Boekje goed lezen Paul....

29 dec 2008 0:17

Lijkt op het einde van de laser in de leesunit zoals LeOH al schrijft. Heel soms kan het handmatig reinigen van de lens wel iets betekenen maar als hij nu echt niks meer leest vrees ik het ergste voor je.
Maar misschien heeft LeOH de gouden tip :wink:


Paul van Engelen schreef:...ook niet bij mijn aanstaande 997 PCM/Navi.

Dacht dat je zo min mogelijk opties wilde hebben :mrgreen:

29 dec 2008 15:47

John schreef:
Paul van Engelen schreef: ook niet bij mijn aanstaande 997 PCM/Navi.

Boekje goed lezen Paul....

Heb het er juist speciaal bij gepakt John (de boekjes heb ik al :) )
maar er staat niets over dat onderwerp.
Dus: vertel!!

29 dec 2008 16:27

wat ik weet dat in het aparte (dikke) PCM boekje een verhaal staat wanneer je van wielen bent veranderd...ik zal het ff nakijken welke blz.

29 dec 2008 19:03

Calibratie inderdaad om het snelheidssignaal om te kunnen zetten naar de juiste snelheid :idea:

Niet alleen bij het wisselen van b.v. zomer- naar winter-wielen - maar bv ook ergens halverwege "nieuwe" en "versleten" banden :wink:

29 dec 2008 22:46

Duidelijk waarom de (losse) Becker van mij calibratie niet kent: geen input van een snelheidssignaal!

Blijft de PCM in de actuele 997: staat niets over calibratie in het aparte PCM boekje, niets over inregelen na bandenwissel, niets, nada.

Die calibratie afhankelijk van wielomtrek kan het navigatiesysteem met een beetje slimme processor toch ook doorlopend zelf doen wanneer er wel signaal van de satellieten is? Met verplaatsing en tijd wordt snelheid berekend en deze vergelijken met de snelheid op basis van het snelheidssignaal geeft de correctie factor :idea:

Lijkt me dat zo iets in de laatste generatie Navi-systemen verwerkt is 8)

29 dec 2008 23:00

Paul van Engelen schreef:Lijkt me dat zo iets in de laatste generatie Navi-systemen verwerkt is 8)


blz. 149

9.13. Set-up NAVI

- Via de optie Banden wisselen kunt u na een bandenwissel een nieuwe kalibrering laten uitvoeren.

zie afb. 9.32.



nou heb ik in jouw ogen uiteraard een bejaarde PCM (2008) :lol:

29 dec 2008 23:10

Paul van Engelen schreef:Met verplaatsing en tijd wordt snelheid berekend en deze vergelijken met de snelheid op basis van het snelheidssignaal geeft de correctie factor :idea:


Op die manier werkt de calibratie toevallig ook :idea:

Calibratie bij geringe snelheid is velen malen beter dan bij hogere(re) snelheid .... om doorlopend te calibreren lijkt mij geen goed idee :wink:

30 dec 2008 0:29

John, op de genoemde pagina staat nu e.e.a. over Sprachbedienung.
In de index staat niets over Navi-setup, in de inhoud van het hoofdstuk NAVI staat ook niets over setup.

In het laatste model 997 is een harde schijf toegepast, er zijn geen CD's meer, en dat is vast niet de enige verandering. Ben er haast zeker van dat ook in dit opzicht de ontwikkeling niet heeft stilgestaan.

Calibratie :?: :shock: :) :wink:

30 dec 2008 0:42

Paul van Engelen schreef:Calibratie :?:


't kan zijn dat het nieuw(st)e "vaste" systeen (ook) zonder snelheidssignaal werkt :roll:

o.a. Becker heeft de afgelopen jaren (vaste)systemen ontworpen die niet (meer) snelheidsignaal afhankelijk zijn ... maar of het ook handig/verstandig is voor landen met b.v. veel tunnels :?

30 dec 2008 1:21

Ik zal mijn ervaring laten weten Olaf :wink:

08 feb 2009 13:20

Hierbij dan info over en ervaring met de nieuwste versie Porsche navigatie 8)

Uit de handleiding (stond er dus wel in, maar in de inleiding en daarom eerst niet gevonden...):
De navigatie gebeurt uiteraard op basis van GPS-signalen, maar de positie wordt berekend op basis van ook andere voertuig signalen, o.a. de snelheid.
Het systeem is in staat om signaalverandering door wisseling van wielen (gewijzigde wieldiameter), temperatuur of luchtdruk wijziging, automatisch te corrigeren.
Sterk doorslippen van de wielen, bijv. op snee (zonder winterbanden :!: :wink: ) kan tijdelijk een foute positie aanduiding tot gevolg hebben.
Na eerste ingebruikname duurt de fijnkalibrering ca. 50 km.
Na wielenwisseling wordt dezelfde fijnkalibratie na max. dezelfde afstand ook pas weer gehaald.
Gedurende deze periode dus niet de maximaal haalbare nauwkeurigheid van de positie.
Dit alles gebeurt dus automatisch, doorlopend, zonder actie van de gebruiker!

Ervaring:
in kortere tunnels blijft de navigatie de positie probleemloos updaten, alleen in een langere tunnel werd een maal gezien dat bij verlaten van de tunnel de positie even 'verloren' was. Na zeer korte tijd weer actueel.
Algemeen werkt de navi echt TOP. Zeer snel worden routes (her)berekend. Zeer duidelijk zijn de aanwijzingen: gesproken tekst, symbolen over te volgen route en tenslotte zandloper die nauwkeurig aangeeft wanneer NU links/rechts moet worden afgeslagen (ook in display in toerenteller). Ook bij foutrijden geen overdreven stress. Alleen op een doorgaande weg wordt vriendelijk gevraagd om te keren. Maar als al snel een rotonde in zicht is, dan wordt je daar gewoon terug geleid in de juiste richting. De kaarten zijn bijzonder duidelijk. De indeling wordt gewijzigd in verschillende sub-kaarten met details bij 'moeilijke' situaties; etc.

Kortom: werkt subliem :!: :P
Net als de rest :D
Plaats een reactie