Switch to full style
Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

Niet originele rubber onderdelen en olieleidingen (911 3.2)

12 jan 2009 11:57

Kan er iemand feedback geven ivm de kwaliteit van niet-originele rubberen onderdelen (akkordeons, raamdichtingen, kofferdichtingen etc) ?
Is textuur en kleur identiek, bijvoorbeeld in het geval van de bumperakkordeons.
Zelfde vraag ivm de olieleidingen.
Alvast bedankt.

12 jan 2009 13:08

Bumper harmonica's zijn minder van kwaliteit.
De olieleidingen zijn goed van kwaliteit.
De raamrubbers passen in imitatie niet altijd en wil ik zelf ook niet meer gebruiken.

Maar ze zijn wel lekker goedkoop :roll:

Maar goedkoop is duu....


.

12 jan 2009 17:51

Dat van die raamrubbers kan k beamen.

Tried it, didn't work, had to buy new ones...

Resultaat: duurder dan ineens origineel.

Lesson learned :)

12 jan 2009 22:21

Bedankt. Ik vreesde al zoiets, dus liever iets meer betalen en meteen goed.

13 jan 2009 12:33

En de andere rubbers? Zijn die wel van goede kwaliteit zoals:
Deur rubbers, Kofferbak rubbers, Targa rubbers enz.
b.v. bij elferteile.de

13 jan 2009 13:29

Het is altijd en overal met alles het zelfde.

Als je een SC zoekt heb je dure en goedkope exemplaren. Zullen de goedkope van rond de Euro 8000,- net zo goed zijn als de zelfde type's voor twee keer dat bedrag?

Zo gaat dat ook met de onderdelen.

Iedereen zoekt altijd het goedkoopste uit dat er is. En fabrikanten spelen daar leuk op in. Bijvoorbeeld door met mindere kwaliteit grondstoffen of in oostbloklanden of Taiwan of waar dan ook produkten te laten maken die lijken op de originele.

Zo zijn er ook webshop's die het goedkoopste willen zijn. Die kijken alleen naar de laagste inkoop, niet naar kwaliteit.
Zij verkopen liever 100 keer een onderdeel waar ze 5,- aan kunnen winnen dan dat ze het originele onderdeel 3x keer verkopen met 15,- winst.


Twintig jaar geleden werkte ik bij een Kever bedrijf. In die tijd waren er maar een paar van dat soort bedrijven en er kwam steeds meer concurentie. Concurentie door handelaren, die zelf niet sleutelden maar alleen onderdelen wilden verkopen.
Kleine bedrijfjes, opgericht door handige jongens die hadden gezien dat de amerikanen ook kever onderdelen gebruikten die uit brazilië kwamen en goedkoper waren dan de duiste VW onderdelen.
Deze bedrijven concureerden dus met een andere prijs, maar ook met een andere kwaliteit. Later kwam er ook steeds meer Taiwan rommel op de markt. De kwaliteit was om te huilen, maar de prijs erg laag. En daar ging het om...

Ook mijn werkgever moest mindere kwaliteit gaan aanbieden omdat de concurentie dat ook deed. Het was of stoppen met het bedrijf, of meedoen.
Want de klanten kon je wel vertellen dat de brazilianen en taiwanesen er een andere kwaliteits eis op nahielden maar dat kreeg je de klanten niet aan hun verstand.
Zelf probeerden we ook de Taiwan kwaliteit uit in de werkplaats. En of dat nu motoronderdelen waren, plaatwerk of rubberwerk, alles was even slecht. Jaren later kwam er ook een duitse B-kwaliteit op de markt. Oa. de duitse en deense fabrikanten hadden blijkbaar in de gaten dat ze markt verloren en zochten naar goedkopere grondstoffen en produktie methodes.
Op een gegeven moment verkochten we van één artikel soms wel vier kwaliteiten.
De originele VW kwaliteit, de goede aftermarket kwaliteit van duitse toeleveranciers ( A-kwaliteit) , de duitse B-kwaliteit en de 'Taiwan' kwaliteit.

Het leuke was dat de mensen die bijvoorbeeld een duitse B-kwaliteit of een Taiwan kwaliteit kochten, na een jaar terug kwamen voor de originele kwaliteit.
Zo gek was het het dus niet, nu verkocht je één klant twee dezelfde onderdelen. :lol:

Mijn baas zei regelmatig tegen de klanten die bewust voor een Taiwan of B-kwaliteit bumper kozen: "Laat wel na het monteren de verpakking om de bumper, zodat de bumper niet nat kan worden"! De klant snapte niet dat het geen gein was.


Nu zijn we jaren verder en ik zie dat alles zich weer herhaalt, maar dan bij de Porsche's.
De keverklanten kennen ondertussen de reputatie van de slechte onderdelen en vragen tegenwoordig steeds meer naar origineel of A-kwaliteit.

Hoelang zal het duren voordat de Porsche rijder weer naar kwaliteit gaat vragen?

13 jan 2009 13:39

Goeie reflectie.

Hoe moet ik dan bv de kwaliteit inschatten van de imi remschijven die je zelf ook aanbiedt ? Dit is geen flauwe vraag en ook niet cynisch bedoeld hoor.

Zijn er wel goede imi alternatieven voor sommige items, of is dit ook gedreven door de vraag van klanten naar goedkopere alternatieven ?

13 jan 2009 13:51

Renntech schreef:Hoelang zal het duren voordat de Porsche rijder weer naar kwaliteit gaat vragen?

DE P. rijder :?:

Voel me niet aangesproken, en vast nog wel een heel aantal hier :idea: :P

Vraag niet naar kwaliteit, maar EIS het :!: :mrgreen:

13 jan 2009 13:56

lindemans schreef:Hoe moet ik dan bv de kwaliteit inschatten van de imi remschijven die je zelf ook aanbiedt ?


Dat hoef jij niet te doen, dat heb ik al gedaan. :lol:
Er zijn slechte en redelijk goede imitatie remschijven.
Ik verkoop ook het liefst origineel, en dat terwijl er voor mij meer marge zit op imitatie. :roll:
Wel eens de teksten gelezen die je ziet als je de onderdelen aanklikt?


.

13 jan 2009 15:32

Inderdaad: "redelijk goed alternatief voor origineel" .... :salut:

13 jan 2009 15:56

Uit ervaring weet ik dat er door sommige toeleveranciers van gerenommeerde autofabrikanten (o.a. Porsche)", ik noem het maar "grijze" kanalen op na gehouden worden.

In het traject "grijze" kanalen worden een aantal schakels in de keten uitgesloten (bijv. Pon - dealer) die allemaal wat (nou ja wat :wink: ) willen verdienen en min of meer rechtstreeks leveren aan de een na laatste schakel in de keten (de laatste is natuurlijk de klant).

Hierdoor kunnen 1e montage onderdelen in een niet originele verpakking worden verkocht, wat geen afbreuk doet aan de kwaliteit maar wel aan de prijs.

Eén van mijn ervaringen, ooit (1980) een nieuwe Golf GTI gekocht.
Net buiten de garantie ging de brandstofpomp kuren vertonen en de VW organisatie kon niet vlot een nieuwe pomp leveren.
Dan de BMW dealer maar proberen, deze had wel zo'n pomp. Hetzelfde Bosch onderdeelnummer maar een andere verpakking EN 2 x zo duur (fl. 800,00).
Uiteindelijk bij Van Rijn (volgens mij de toenmalige Bosch importeur) terechtgekomen, gewoon op voorraad, standaard Bosch verpakking en slechts fl. 250,00

Ik weet niet of dit vandaag de dag nog het geval is, fabrikanten worden tenslotte ook steeds slimmer, maar als het wel het geval is zijn heel wat kwalitatief zeer goede onderdelen buiten de importeurs om verkrijgbaar.

13 jan 2009 18:23

Ja, dit komt in mindere mate nog steeds voor.
Dat in mindere mate komt vooral door dat Porsche de bruto prijzen van de onderhouds en veel voorkomende onderdelen veel lager heeft als een paar jaar geleden.

Met imitatie onderdelen bedoelen we natuurlijk niet de delen zoals van Textar, Bosch, Hella etc. Dat zijn onderdelen die Porsche zelf ook inkoopt bij deze fabrikanten en die soms ook leverbaar zijn via de andere kanalen.



.
Plaats een reactie