11 feb 2009 17:14
11 feb 2009 17:25
11 feb 2009 17:32
11 feb 2009 17:34
11 feb 2009 17:36
11 feb 2009 17:44
11 feb 2009 17:51
11 feb 2009 18:37
11 feb 2009 20:20
11 feb 2009 20:34
Tweede Kamer der Staten-Generaal 2
Vergaderjaar 2008–2009
KST124813
0809tkkst31704-70
ISSN 0921 - 7371
Sdu Uitgevers
’s-Gravenhage 2008 Tweede Kamer, vergaderjaar 2008–2009, 31 704, nr. 70 1
Artikel XIXA
Artikel 72, eerste lid, onderdeel b, van de Wet op de motorrijtuigenbelasting
1994 komt met ingang van 1 januari 2012 te luiden:
b. die voor het eerst in gebruik genomen zijn vóór 1 januari 1987, en
die, voor zover het vrachtauto’s of autobussen betreft, niet bedrijfsmatig
worden gebruikt;
Toelichting
Dit amendement ziet op twee wijzigingen. Voor de bijtelling en
onttrekking privégebruik van de auto van de zaak wordt uitgegaan van de
catalogusprijs van de auto met inbegrip van de BPM. Voor een auto die
meer dan 15 jaar geleden voor het eerst in gebruik is genomen, wordt
daarentegen uitgegaan van de waarde in het economisch verkeer. Als
gevolg van dit amendement wordt deze grens met ingang van 1 januari
2010 verhoogd naar 25 jaar. De opbrengst van deze wijziging bedraagt
jaarlijks € 21 mln. Deze dient ter dekking van verdere vergroeningsmaatregelen,
zoals een sloopregeling, per 2010.
Ten tweede bewerkstelligt dit amendement een wijziging in de
vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor voertuigen ouder dan 25
jaar. Door dit amendement wordt de vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting
voor voertuigen ouder dan 25 jaar per 31 december 2011 bevroren.
Dit wil zeggen dat de voertuigen die op die datum 25 jaar of ouder zijn
onder de vrijstelling blijven vallen, maar dat voertuigen die op die datum
jonger zijn niet meer van de vrijstelling gebruik kunnen maken. Een
beperking van de vrijstelling ligt in de rede, gelet op de toegenomen
rijwaardigheid van moderne auto’s, waardoor grotere aantallen oudere
auto’s, op reguliere basis, van de weg gebruik maken, terwijl ze minder
energie-efficiënt zijn dan nieuwere auto’s. Hiernaast kan handhaving van
de vrijstelling verstorende effecten hebben op de invoering van de
kilometerbeprijzing. De maatregel treedt in werking op 1 januari 2012.
Deze wijziging heeft een budgettaire opbrengst tot gevolg vanaf 2012. Het
vervallen van de vrijstelling werkt door naar de provinciale opcenten. Voor
de rijksoverheid wordt de extra opbrengst geraamd op € 3 miljoen in
2012, € 10 miljoen in 2013, € 16 miljoen in 2014, € 22 miljoen in 2015 en
€ 28 miljoen in 2016 (structureel niveau is € 60 miljoen). Hierbij is
rekening gehouden met de in het Belastingplan 2009 opgenomen
tariefstijging van de motorrijtuigenbelasting in deze jaren. Voor de
provincies wordt de opbrengst geraamd op € 1,5 miljoen in 2012, € 4,5
miljoen in 2013, € 7,5 miljoen in 2014, € 10,5 miljoen in 2015 en € 13,5 in
2016.
Cramer
Tang
Sap
11 feb 2009 20:52
11 feb 2009 20:57
20 maart 2009 8:36
20 maart 2009 11:13
20 maart 2009 11:27
20 maart 2009 11:30
20 maart 2009 11:39
20 maart 2009 11:49
20 maart 2009 11:50
20 maart 2009 12:01
20 maart 2009 12:11
24 apr 2009 16:33
Ten eerste willen wij iedereen van harte bedanken die de waardegegevens van zijn of haar auto doorgegeven heeft!
Groot nieuws!
Zoals u weet zijn wij al een tijd druk bezig om politici te benaderen om hen ervan te overtuigen dat de verhoogde bijtelling een slecht plan is. Inmiddels hebben wij een serieus luisterend oor gevonden bij Paul Tang (2de Kamerlid van de PVDA en woordvoerder voor Financiën) en Pieter Omtzigt (2de Kamerlid van het CDA en woordvoerder voor Financiën). Beide hebben wij telefonisch gesproken en we kunnen nu officieel melden dat er op 12 mei een gesprek met hen zal plaatsvinden. Daarna volgt er ook nog een bespreking met Ernst Cramer (2de Kamerlid voor de CU en indiener van het bewuste amendement) plaatsvinden. Beide ontmoetingen worden bijgewoond en/of ondersteund door MKB-Nederland en VNO-NCW.
Nieuwe enquête
Binnenkort ontvangen alle gedupeerden een nieuwe (en voorlopig laatste) enquête van ons. Wij willen inzicht krijgen in de volgende zaken:
- het aantal gereden kilometers per jaar
- het percentage zakelijke kilometers
- wat u zou doen als de verhoging onverhoopt toch door zou gaan
Momenteel treffen wij de voorbereidingen voor deze enquête; u kunt deze binnen een week verwachten. Deze cijfers zijn erg belangrijk voor het gesprek met de Kamerleden en dus van groot belang voor de uitkomst van onze pogingen om de politiek de zaken terug te laten draaien.
Zoals beloofd: DE CIJFERS!!!
Inmiddels hebben wij inzicht in de werkelijke omvang van de lastenverhoging. Deze is niet 21 miljoen euro zoals het ministerie van Financiën berekende, ook geen 41 miljoen zoals wij eerder berekenden, maar 150 miljoen euro per jaar! Niet alleen hebben wij de hand weten te leggen op de exacte berekening van het ministerie, maar dankzij iedereen die aan onze enquêtes heeft meegewerkt, beschikken wij over significante, goed onderbouwde cijfers die aantonen dat de door ons berekende 150 miljoen betrouwbaar is.
Om een goede berekening te maken van de lastenverhoging zijn de volgende variabelen nodig:
- het aantal gedupeerden
- de gemiddelde cataloguswaarde van de youngtimers van de gedupeerden
- de gemiddelde economische waarde van de youngtimers van de gedupeerden
- de gemiddelde belastingdruk van de gedupeerden
Hieronder de tabel met de cijfers:
Item Ministerie BijtellingOldtimer
Aantal gedupeerden 13.500
25.000
Cataloguswaarde € 15.500
€ 56.236
Economische waarde € 2.500
€ 5.649
Belastingdruk 47%
47%
Bijtelling NU per jaar € 294
€ 664
Bijtelling per 01-01-10 per jaar € 1.821
€ 6.608
Verhoging van bijtelling per jaar € 1.527
€ 5.944
Totale lastenverzwaring 21 miljoen
150 miljoen
De verschillen nader verklaard:
Aantal gedupeerden
Als een ondernemer een auto koopt dan wordt het kenteken op naam van het bedrijf geregistreerd. Maar als het een ZZP-er/eenmanszaak betreft dan kan dit niet en wordt het kenteken op de privénaam geregistreerd. Het is dus lastig om het aantal gedupeerden goed te bepalen omdat er geen cijfers op te vragen zijn over het aantal ZZP-ers met een youngtimer op de zaak. Om inzicht te krijgen in de omvang van deze groep hebben wij het CBS om een analyse gevraagd. Daaruit blijkt dat er in Nederland ruim 1.100.000 youngtimers zijn, waarvan er 14.000 in bezit zijn van een rechtspersoon. Uit onze enquêtes blijkt bovendien dat de verhouding rechtspersoon / ZZP-er fifty / fifty is. Dit betekent dus dat er naast de 14.000 gedupeerde rechtspersonen er ook nog 14.000 ZZP-ers gedupeerd zijn. Voorzichtigheidshalve hebben wij het totaal naar beneden afgerond op 25.000 gedupeerden. Mocht u meer inzage in deze cijfers willen, neem dan contact met ons op.
Gemiddelde cataloguswaarde en economische waarde
Het grote verschil tussen de gemiddelde cataloguswaarden nader verklaard: het Ministerie van Financiën heeft als uitgangspunt de gemiddelde cataloguswaarde van auto's genomen die 15 tot 25 jaar geleden werden geproduceerd. Men heeft er dus geen rekening mee gehouden dat niet elke auto even lang meegaat. Goedkopere auto's zijn eerder "op" dan duurdere van hogere kwaliteit. Natuurlijk kiezen ondernemers voor auto's die nog zoveel mogelijk aan de eisen van tegenwoordig voldoen. Een typisch voorbeeld daarvan is een goed aangeklede Volvo 850.
BijtellingOldtimer heeft zelf een enquête gedaan onder de gedupeerden. Wij hebben hen gevraagd om de cataloguswaarde, economische waarde en kenteken van hun youngtimer. Het kenteken hebben wij gebruikt om steekproefsgewijs de opgegeven waarden te controleren. Bij 50, 250 en 500 respondenten hebben wij de gemiddelden berekend. Deze kwamen steeds overeen. Inmiddels beschikken we over 1.000 respondenten en nog steeds zijn de gemiddelden gelijk. Deze cijfers zijn dus betrouwbaar en representatief voor de gedupeerden.
Conclusie
Het Ministerie van Financiën heeft zich gebaseerd op verkeerde cijfers. Zo is enerzijds de groep ZZP-ers niet meegenomen in hun berekening. En anderzijds is de cataloguswaarde veel te laag ingeschat. Dit leidt samen tot een meer dan 3 maal hogere individuele stijging van de fiscale bijtelling. Deze stijging is een schrikbarende € 500,- netto per maand. De totale lastenverzwaring bedraagt maar liefst € 150.000.000,- per jaar.
Verantwoording
Uiteraard beschikken wij over alle basisgegevens waarop bovenstaande cijfers gebaseerd zijn. Pers en media kunnen contact met ons opnemen indien zij inzage in deze geanonimiseerde gegevens wensen.
Met vriendelijke groet,
24 apr 2009 18:18
08 okt 2009 23:03
08 okt 2009 23:52
DeniS2 schreef:Kun jij voor 19cent per km een 964 rijden