Heb de wagen naar Mike Bainbridge gereden; de enige mechanic die keer op keer uitblinkt in zijn diagnostics en die mijn 924turbo, mijn carrera 3 en eigenlijk elke porsche waar ik mijn tengels op leg minutieus op punt stelt.
-Vooraleer ik ging heb ik gecheckt:
1. De battery spanning: alles top
2. de alternator: laad goed
3. de negative earth/aarding doorheen de auto nagekeken: wat corrosie en gunk aan startmotor verwijderd
4. DME relais vervangen
5. Alle connectors in het motorcompartiment met ontkoppeld en met "switch cleaner" gereinigd
6. Het "trrr trr trr" geluid was de Idle control valve: met koude start (of geen start met koude motor) ging dat ding helemaal te keer maar werkt indien het de juiste temperatuur doorkrijgt van de Engine control unit.
Hebben de Bosch hammer erop gehad, fouten gecleared maar er was een probleem dat werd aangegeven als "DTC". Mike dacht eerst dat er een after market chip in zat maar de Bosch Hammer erkent de meeste systemen, maar het bleek een slechte connectie te zijn. Uiteindelijk hebben we de CO gemeten, de voltage, de catalyst en de temperatuur en de hele boelbazaar en het bleek dus dat de temperatuur aan de cylinderkoppen op constant 114 graden stond. Dus, temperatuur switch uitgewisseld. Opnieuw hammer erop en na opwarming bleef de temperatuur op 114 graden.
Engine control unit onder de passagiers zetel (het is een RHD) eruit gehaald en de connectoren nagegeken, en inderdaad er zat een beetje groene schimmel/poeder aan de switch. Met "switch cleaner" de connectoren helemaal gereinigd maar de Engine Control unit pikt niet de hogere temperatuur van de cylinderkoppen op.
Het resultaat is dat de wagen constant op de "choke" rijdt, en tijdens het warme rijden de motor probeert te overcompenseren met benzine.
Overigens, ik heb een gemiddeld verbruik van 18 l/100km, wat dus wel een beetje abnormaal is aangezien ik met mijn k-jet SC rond de 10,6l/100km zat met dezelfde rijstijl.
Morgen, zaterdag gaat een DDK-er die de CDI boxen herstelt voor onze oudere 911-jes de ECU opengooien en de connectoren nameten op nummer 45 en nummer 30, waarbij nummer 45 is gelocaliseerd op de 8ste plaats van link op de bovenste rij, en 11th van links in de middelste rij van de 55 tand connector in de ECU.
We vermoeden dat, gezien de wagen meer dan 10 jaar in de opslag stond, de electrische connectoren een slechte resistance geven.
In het slechtste geval moeten we gewoon de ECU uitwisselen.
Dat is het voor nu, maar ik houd jullie op de hoogte.
Groetjes,
Bert