21 feb 2009 2:18
21 feb 2009 7:41
21 feb 2009 8:26
21 feb 2009 8:46
21 feb 2009 10:42
21 feb 2009 10:47
21 feb 2009 10:50
21 feb 2009 10:52
Dimitri-Turbo schreef:mits ik een sprintje doe bij de stoplicht
21 feb 2009 11:08
horn schreef: hand op de pook en bij 2000 toeren opschakelen
21 feb 2009 11:13
21 feb 2009 11:28
21 feb 2009 12:17
21 feb 2009 12:19
22 feb 2009 0:45
Olaf schreef:Ik denk dat er toch wel 'n wezelijk verschil zit tussen 'n 911, 944 of welk ander type Porsche dan ook
Schakelen - net voordat de toerenbegrenser in komt
Topic-titel aangepast
22 feb 2009 0:59
22 feb 2009 1:00
22 feb 2009 3:50
Olaf schreef:Schakelen - net voordat de toerenbegrenser in komt
22 feb 2009 12:11
Clemento schreef:Weet inmiddels dat motoren wel tegen hoge toeren kunnen maar niet als ze koud zijn. Stijtage is dan erg heftig. Wellicht ook meer als de motor warm is maar P -motor die warm is moet toch wel ergens tegen bestand zijn hoop ik. Overigens kan ik me voorstellen een P911-oldimer rijder die wellicht zelden in hoge toeren zal rijden om zijn wagen te sparen. Een revisievan een P-motor kost toch duizenden E
22 feb 2009 12:21
22 feb 2009 12:27
944 guy schreef:Clemento schreef:Weet inmiddels dat motoren wel tegen hoge toeren kunnen maar niet als ze koud zijn. Stijtage is dan erg heftig. Wellicht ook meer als de motor warm is maar P -motor die warm is moet toch wel ergens tegen bestand zijn hoop ik. Overigens kan ik me voorstellen een P911-oldimer rijder die wellicht zelden in hoge toeren zal rijden om zijn wagen te sparen. Een revisievan een P-motor kost toch duizenden E
Euh, heeft in eerste instantie juist niet direct met gewone slijtage te maken. Het dragende vermogen van koude olie is juist uitstekend (hoe dikker de olie hoe beter het dragende vermogen), het enige probleem is het rondpompen. Als dat niet goed gaat is het dus niet 'gewone' slijtage, maar je laat de motor dan gewoon met een slechte olievoorziening draaien.
Punt 2: als jij met een koud blok gas geeft dan veroorzaak je gigantische temperatuur gradienten in het materiaal, de thermische spanningen die hierdoor ontstaan zijn juist het meest gevaarlijk, de onderdelen brokkelen dan namelijk gewoon af.
Mn broer kocht ooit een oude ford sierra diesel. Binnen 1000km was het blok vastgelopen en bij demontage was er dus inderdaad 1 zuiger die niet zijn oorspronkelijke vorm had. Rond ongeveer een kwart van de omtrek was een mooie afronding met een straal van ~1cm, pikzwart, en volledig verbrand. Gevalletje van in het verleden raggen met een koud blok.
22 feb 2009 13:02
22 feb 2009 13:10
Gert schreef:... en als de motor begint te haperen even schakelen....
22 feb 2009 13:26
22 feb 2009 13:48