Switch to full style
Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

Autoweek vermogenstest: 993

28 feb 2009 1:23

Er stond laatst in de Autoweek een vermogenstest van wat oudere auto's: BMW, Alfa, en nog wat auto's en een 993. De meeste hadden best wel wat vermogen verloren in de loop der jaren, zoals dat gaat. De 993 uit 1993 met meer dan 2 ton op de teller kwam uit op een verlies van 4,5%, op zich niet slecht voor een 16 jaar oude auto. Hij kwam uit op....272 PK en had er volgens Autoweek 285 moeten hebbben.

De oplettende lezer ziet het al: een 993 uit 1993 heeft volgens fabrieksopgave precies 272 PK's, dus....geen vermogensverlies! :lol: Ik had er eerlijk gezegd overheen gelezen, maar dmv een ingezonden briefje heeft Autoweek dit alsnog rechtgezet, en de 993 tot winnaar van de vermogenstest uitgeroepen! 8)

28 feb 2009 1:44

Het verbaast mij niets. Al wat langer geleden heb ik met de performancebox de prestaties van mijn 964 gemeten met toen zo'n 250K op de teller. Deze bleek zelfs betere prestaties te hebben dan 964's indertijd scoorden bij tests. Nou zit er een wat vrijer ademende uitlaat onder, dus dat deze sneller is, is daarmee te verklaren. En daarmee blijkt dus dat ook de 964 ook bij hoge kilometerstanden vol vermogen heeft.

28 feb 2009 9:04

Hoeveel pk's leverde jou 964 nog ongeveer dan? Bij mij zelf niet het gevoel dat de 964 last heeft van vermogensverlies. Eerder verbaas ik me wel eens hoe makkelijk een "oude" 964 nog zo makkelijk met het nieuwe spul mee kan.

Toevallig heeft de NPC vandaag een technische dag in Wateringen en wordt een 911 op de rollerbank gezet. Voor de aardigheid zou het wel leuk zijn als daar een 964 of 993 op de bank zou worden gezet. Misschien horen we dat nog wel hier van één van onze nestors van het forum.
:wink:

28 feb 2009 10:22

Als de auto niet eerder op de rollerbank heeft gestaan kun je geen vergelijking maken. Het is aannemelijk dat de auto nieuw iets meer PKs heeft gehad dan door Porsche opgegeven. Dit doet overigens niets af aan de goede score.
Toen ik eergisteren de Autoweek las bij de friseur heb ik even kort een test gezien over vermogen en koppel bij nieuwe auto's. De Golf GTI scoorde flink in de plus maar er waren ook auto's die in de min zaten.

28 feb 2009 11:16

ruud964 schreef:Hoeveel pk's leverde jou 964 nog ongeveer dan?


Ik doe mijn uitspraken obv de acceleratiecijfers (zoekfunctie gebruiken, ik heb er een draadje over gemaakt). Vermogens meten met de PB is een beetje natte vingerwerk natuurlijk.

28 feb 2009 11:18

Mijn broer heeft een 323i uit '99. 100k op de teller. Op de rollenbank nog steeds 170pk (op lpg en benzine. Wel minder koppel op lpg).

Deutsche Grundlichkeit zeker ? :)

28 feb 2009 11:22

Patrick schreef:Als de auto niet eerder op de rollerbank heeft gestaan kun je geen vergelijking maken. Het is aannemelijk dat de auto nieuw iets meer PKs heeft gehad dan door Porsche opgegeven. Dit doet overigens niets af aan de goede score.
Toen ik eergisteren de Autoweek las bij de friseur heb ik even kort een test gezien over vermogen en koppel bij nieuwe auto's. De Golf GTI scoorde flink in de plus maar er waren ook auto's die in de min zaten.


Het is algemeen bekend dat P's weleens wat meer PK's meekrijgen af-fabriek. Je kunt imho echter nog steeds de vergelijking maken omdat het criterium is: wat geeft de fabriek op aan PK's? Met dit uitgangspunt kun je dus een prima vergelijking maken.

28 feb 2009 11:38

Alleen de kreet : geen vermogensverlies klopt niet helemaal.

28 feb 2009 11:41

Mooi dat de 993 zo goed scoort. Voorwaarde zal dan wel zijn dat er regelmatig en goed onderhoud gepleegd wordt, getuige mijn ervaring.

28 feb 2009 11:46

Geen vermogensverlies tov fabrieksopgave. :wink:

28 feb 2009 12:49

Verbaast me helemaal niks. Zet maar eens een nieuwe 911 op de rollenbank en er komt zeer waarschijnlijk meer uit dan opgegeven. Porsche blijft het enige merk dat zijn waardes als minimale waarden opgeeft. Mijn 996 heeft enkele maanden geleden op een officiele rollenbank gestaan en daar zat ook 316 pk in terwijl het er volgens het boekje 302 moeten zijn.
Wel mooi want zo'n 5 % verlies na 200k is zeer aannemenlijk en dus zit je met een Porsche dan nog steeds rondom de fabrieks opgave.

28 feb 2009 14:48

maurice schreef:Porsche blijft het enige merk dat zijn waardes als minimale waarden opgeeft.


O, dus mijn 944 gaat in minimaal 8 seconden naar de 100? ;) Hangt er vanaf hoeveel gas ik geef :P
Maareh, de fabrieksopgave voor 0-100 is bij een 944 ruim 8 seconden, iets wat ik een paar jaar terug nog ruimschoots kon verbeteren (7.5 ongeveer).
Nu ben ik bijna net zo snel op de 100 als een honda S2000 (die ~6.5 nodig heeft), maar mijn waggel is ook zeker niet origineel meer :D
Dat zijn dan ook de enige launches die ik ooit heb gedaan met de 944, ik koester mijn versnellingsbak!

28 feb 2009 17:43

Is balen als het andersom is;

mijn vorige leae auto was een Peugeot 407 V6. (215pk)
Claimde in 8 sec naar de 100 en top van 240.

0-100 was eerder 10 sec en verder als 225 op de duitse autobahn nooit gekregen (op de GPS en langer als 1 minuut plankgas). maakte wel een mooie roffel :roll:

Mark

28 feb 2009 18:03

Had deze autoweek test ook gezien, maar had er wel wat vraagtekens bij. Op de tesbank werden zowel voorwiel, achterwiel als vierwiel aangedreven auto's getest. Waarna na er een op de pk nauwkeurige uitspraak over winst of verlies gedaan werd. Een vermogens testbank meet toch de pk's aan de wielen en niet aan de krukas terwijl fabrikanten alleen krukas vermogen opgeven. Neem aan dat de verliezen in de aandrijflijn voor elke (type) auto weer anders zijn, dus hoe kun je dan zo'n nauwkeurige uitspraak doen?

Jaap

28 feb 2009 18:58

maurice schreef:Verbaast me helemaal niks. Zet maar eens een nieuwe 911 op de rollenbank en er komt zeer waarschijnlijk meer uit dan opgegeven. Porsche blijft het enige merk dat zijn waardes als minimale waarden opgeeft. Mijn 996 heeft enkele maanden geleden op een officiele rollenbank gestaan en daar zat ook 316 pk in terwijl het er volgens het boekje 302 moeten zijn.
Wel mooi want zo'n 5 % verlies na 200k is zeer aannemenlijk en dus zit je met een Porsche dan nog steeds rondom de fabrieks opgave.

Vandaag met de 996GT3 Mk1 op de rollenbank geweest bij Rica in Wateringen.
Volgens fabrieksopgave 360pk. Gemeten 391.7.... 8) De enige mod die de auto heeft is een andere uitlaat.
Zal er straks een topicje over posten.

28 feb 2009 19:19

:shock: Da's een mooi verschil! 8)

28 feb 2009 19:25

En met een andere uitlaat heb je maximaal 10 pk winst ofzo?

Wel vet van Porsche 8)

28 feb 2009 20:27

@ Jaap, afhankelijk van het type rollenbank kunnen ze de verliezen in de aandrijflijnen "meten" (nauwkeurig benaderen) of ruwweg schatten. Dat wordt bijvoorbeeld gedaan door tijdens uitrollen (direct na gas los) de remmende werking van de aandrijflijn te meten.

28 feb 2009 21:17

Jort schreef:@ Jaap, afhankelijk van het type rollenbank kunnen ze de verliezen in de aandrijflijnen "meten" (nauwkeurig benaderen) of ruwweg schatten. Dat wordt bijvoorbeeld gedaan door tijdens uitrollen (direct na gas los) de remmende werking van de aandrijflijn te meten.


Ok dat wist ik niet, meestal zie je de resultaten van een vermogenstest als vermogen aan de wielen.

28 feb 2009 22:35

Heb ook veel uitdraaien gezien waarop ze beide staan.

28 feb 2009 23:30

Harley schreef:Zal er straks een topicje over posten.


:arrow: http://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?p=559776#559776

02 maart 2009 23:08

ik had ook al een berichtje gestuurd aan Autoweek, maar Jan Heemskerk was mij blijkbaar voor!

02 maart 2009 23:11

Overigens geeft Porsche bijna altijd een vermogen op die een de lage kant zit , oftwel een procent of 2 te laag . Dit voor wat het waard mag zijn :wink:

02 maart 2009 23:29

Ik heb een 3.2 en ik heb de laatste tijd toch behoorlijk wat vermogensverlies.
Laatst bijgewerkt door Nicolò op 03 maart 2009 1:06, in totaal 1 keer bewerkt.

02 maart 2009 23:47

Nicolò schreef:Ik heb een 3.2 en ik de laatste tijd toch behoorlijk wat vermogensverlies.


:D Fortis, ING ??
Plaats een reactie