Switch to full style
Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

Dyno run GT3

28 feb 2009 23:30

Vandaag via de NPC bij Rica, Wateringen op de rollenbank geweest. Leuke ervaring, voor mij de eerste keer. :wink:
Behalve dat de koffie en het gebak prima verzorgd waren, ook interessant door de -zeer technische- uitleg van Roel over motormanagement, 4,16,32 bits DME's, koppelkrommen, volgasbelastinggrafieken... :roll: :shock:

Daarna een aantal vrijwilligers (van te voren aanmelden) op de (pijn)bank.
FILMPJE :arrow: http://www.youtube.com/watch?v=IDo5pWRNdc4

Afbeelding

M'n GT3 (volgens het boekje 360pk/265kW/370Nm) leverde maar liefst 391.7pk/288kW/378Nm 8).
Enige mod is een niet-standaard uitlaat...

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Harley op 28 feb 2009 23:34, in totaal 1 keer bewerkt.

28 feb 2009 23:33

Lijkt me een gave en leerzame ervaring!

28 feb 2009 23:35

Waar krijg je dat nog: 10% extragraties ;-)

Misschien stomme vraag: maar ik zou mijn gebakkie toch niet zo graag op volle kracht laten draaien op zo'n testbank. Reeel of onzin?

28 feb 2009 23:38

Maarten schreef:Reeel of onzin?


MI onzin ....

28 feb 2009 23:43

Zou ook niet weten waarom niet. Motor is warm, koellucht wordt aan de voorkant ingeblazen, auto wordt vastgesnoerd. Duurt maar heel ff trouwens die vollast.

28 feb 2009 23:49

Ok. Dan wil ik het ook wel eens. Gisteren met Andre (200k op blok en dezelfde uitlaat) bleek toch dat hij iets meer vermogen heeft dan ik heb (met 15k op blok). Nou loopt de mijne niet helemaal jofel maar het steekt wel (iets met cm's maar dan anders :mrgreen:)

28 feb 2009 23:58

cool 8) 8)

wel lekker om te weten, zou er alleen wel stress van krijgen als blijkt dat je 20 pk mist.


robert

01 maart 2009 0:16

Erg gaaf om even te zien (en vooral te horen!!) zo :!:

01 maart 2009 0:23

Nogal ja! Vrouwlief (zit tegenover me) vroeg zich af waarom ik naar een filmpje van een cirkelzaag aan het kijken was :mrgreen:

01 maart 2009 0:27

ROFL

01 maart 2009 0:31

Karin vroeg zich af of je je auto zat was... :wink:

01 maart 2009 0:35

Rad911 schreef:Karin vroeg zich af of je je auto zat was... :wink:

Als ze een goed bod doet kan ik 'm heel snel zat zijn... :cheesy:

01 maart 2009 0:36

gast schreef:Die van mij: ALWEER GT3 :?: :P

inmasseren.... goede strategie. :thumright: :wink:

01 maart 2009 0:38

Ik heb een nieuwe Youtube fetish: dynoruns. Zinlozer kan bijna niet maar wel errug lekker.

01 maart 2009 0:45

Toch altijd ontnuchterend zo'n dyno run (bij de meeste tenminste) meestal komt men erachter dat er niet het vermogen meer in de wagen zit dan dat zij gehoopt hadden :-(

01 maart 2009 1:15

(meestal) niet bij een P. Ook de 944 S2 die vandaag voor een run ging wist er een respectabele 216pk uit te persen - volgens het boekje 211 aanwezig.

01 maart 2009 1:47

392 pk waar 360 'verwacht' was Stephan :?: :shock: :D

Wat betreft de belasting van de edele Porsche, zoals Maarten schreef, dat gevoel had ik ook.

Had me aangemeld om maar eens te kijken of de 385 inderdaad 385... was.
Maar o.a.(..) vanwege de belasting en vooral koeling van de motorruimte heb ik afgezien van een aanbod om met de 997 op de rollenbank te verschijnen. Heb er geen spijt van omdat blijkt dat vrijwel alle Porsches MINSTENS voldoen aan het opgegeven vermogen, dus weinig nieuws, meestal :!:

De test is inderdaad heel kort: één maal maximaal belasten en direct terug vallen van de belasting, de koeling slaat dan stevig aan, alles bij elkaar had ik ter plaatse niet het gevoel dat dat ongezond is voor het mechaniek :D

01 maart 2009 2:11

opgevoerde testbank

01 maart 2009 2:38

Zou je zeggen... 997 GT3 levert echter wel precies de 415pk zoals verwacht op de testbank...
Edit: testte 416,5
Laatst bijgewerkt door Harley op 01 maart 2009 2:48, in totaal 2 keer bewerkt.

01 maart 2009 2:38

Netjes hoor. 8)

Harley, hoeveel km heeft de S2 ongeveer op de klok staan?

01 maart 2009 2:46

Ik meen 275,000. Of en wat er aan gebeurd is weet ik niet.

01 maart 2009 8:55

Dat zijn mooie waardes en zeker niet gek. Normaal verliest een auto vermogen op den duur.... maar winst :shock: :P Ziet er perfect uit!

01 maart 2009 10:47

Dat is heel mooi. Als dat bij elke P. zo is...

01 maart 2009 11:55

tja was een leuke dag, de presentatie (Op de beamer) van hoe het motormanagement van een 996 turbo er hexadecimaal uitzag was voor sommige taai, maar wel is interessant.



Idd. zoals Paul melde, vaak niks nieuws onder de zon...

Boxster s op de bank 249.5 pk

en de 944 216 pk.....zeer mooie waarden..

Ook de 993's gaven mooie waarden door, nergens verlies..

En de 997 GT3 van Gerard (ook al geen onbekende hier) gaf een winst van 1,5 PK...maar een geluid bbbrrrrrrr


De vermogensrun bestaat heel simpel uit 1 klim in de 4e of 5e versnelling tot de toerenbegrenzer en uitrollen tot stilstand, mwah daar moet een beetje Porsche toch tegen kunnen.
Interesant was om te horen als dat je een Porsche onbelast (in zijn vrij) deze klim laat maken het management ingrijpt en de timing van de nokkenassen anders zet om sloop te voorkomen.

was ook de rode draad door de dag, Porsche bouwt keiharde motoren.

01 maart 2009 12:02

Ik had altijd het idee dat het veel langer duurde maar dit zou ik wel aan durven!
Plaats een reactie