Switch to full style
Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

Porsche 968 technische puntjes

08 maart 2009 11:46

Ik ben al een geruime tijd aan het uitkijken naar een 968. Ondertussen al een hele boel artikels, buying guides etc gelezen. Ik heb toch nog enkele vragen over hetgene ik ben tegen gekomen.

Speling op ball joints zijn niet appart te vervangen maar enkel in 1 geheel inclusief armen (duur)

Problemen met vliegwiel

Vervangen van koppeling

Olielekken aan pakking van de nokkenas

2 Tandwielen op de nokkenas niet appart te vervangen, 2 nieuwe nokkenassen nogdig als die tandjes afgeslten zijn.

Pinion bearing versleten

Problemen met kofferdeksel-> afdichting (water) en klapperen van kofferdeksel


Nu vraag ik me af in hoe verre deze problemen voorkomen? Als ik het bekijk zijn deze allen toch vrij kostelijk. Maak ik mij hier nu te veel zorgen over en denk ik worst case scenario of komt dit toch wel frequent voor?
968 rijders kunnen me hier ongetwijfeld mee helpen! (wagen heeft 170000km en is de laaste 7 jaar porsche dealer onderhouden)

08 maart 2009 12:49

Hoi Herky,

Om jouw vragen maar even vanuit mijn kennis en ervaring te beantwoorden:

1) Ball-joints: nog niets over gehoord.
2) Vliegwiel: nog niets over gehoord.
3) Koppeling : Is beter te vervangen dan bij 944 dmv een apart luikje.
4) Olielekken nokkenas : niets over gehoord
5) Tandwielen nokkenas: dit is een issue van preventief onderhoud. De ketting over deze tandwielen moet om ca. 160k km vervangen worden anders slijten tanden door speling. Ik weet van twee mensen waar de nokkenassen aangepakt zijn.
6) Pinion bearing : niets over gehoord
7) Kofferdeksel: zelfde als 944. zelf geen probleem met afdichting of klapperen. Afdichting: rubber vervangen. Klepperen: afstellen/vervangen sloten.

Bij 170K moet de distributieriem onlangs vervangen zijn. ( 80K km of 5 jaar) glijplaatjes etc. moeten dan meegenomen zijn. De ketting van de nokkenassen moet dus ook vervangen zijn. Geloof nooit dat deze GEEN onderhoud nodig heeft.

Mijn 968 is ongeveer vergelijkbaar (160K) en ik had als in het ooglopende storing een afgebroken bout van de Aircocompressor (rare rammel bij sommige toerentallen en als airco aan staat). Dit kan lastig zijn omdat bout uitgeboord moet worden en daarna de hele airco weer aangesloten moet worden, hetgeen een hoop gepriegel kan zijn met afsluitringen (nieuw bestellen), om maar niet te spreken van de aircovloeistof.

Voor mij is de 968 een heerlijke wagen: krachtig, snel en ligt als een blok op de weg. Bovendien is het een praktische wagen in het allerdaagse gebruik. Vrouw en kind kunnen mee, zelfs op lange afstanden. De bagageruimte is groter dan je denkt. Topsnelheid heb ik nog nooit uitgeprobeerd, maar 230 (autobahn) op de navigatie was een koud kunstje.

08 maart 2009 14:08

Hier staat een mooie te koop :

http://www.porscheforum.be/phpBB/viewto ... highlight=

Afbeelding

08 maart 2009 14:11

Als je een 968 koopt, maar dat geldt ook voor de andere wat oudere types, dan moet je toch een 5K apart houden voor onvoorziene kosten. Als je dat er niet voor over hebt, dan moet je er niet aan beginnen. :wink:

08 maart 2009 14:36

Wellicht dat het goed is dat je bij 911&porscheworld de back issue met de buyersguide en de ownersguide bestelt. Daarin staat een schat aan info over de 968. Ik weet niet precies welke het was maar zal zelf nog eens even zoeken.

Overigens denk ik erover na mijn 968 weer te verkopen omdat de reden voor de aanschaf (de youngtimer-bijtelling) wordt afgeschaft (aangepast). De mijne is in zeer goede staat (bij Erwin in onderhoud) en heeft nu 90.000 gelopen. Het is wel een tip. Ben er ook nog niet echt over uit wat ik wil. Een optie is hem tot 31.12 in de bijtelling te houden en per die datum naar prive over te hevelen. Praten kan echter in theorie altijd.

Jos993

08 maart 2009 15:18

rufie schreef:Hier staat een mooie te koop :

http://www.porscheforum.be/phpBB/viewto ... highlight=



Die ging ik vanmiddag dan eindelijk bekijken maar ik denk dat hij ondertussen verkocht is?
Laatst bijgewerkt door herky04 op 08 maart 2009 16:30, in totaal 1 keer bewerkt.

08 maart 2009 15:19

Jos993 schreef:Wellicht dat het goed is dat je bij 911&porscheworld de back issue met de buyersguide en de ownersguide bestelt. Daarin staat een schat aan info over de 968. Ik weet niet precies welke het was maar zal zelf nog eens even zoeken.


Jos993


Heb ze reeds alle 3 gelezen :) (met dank aan forummember trouwens!)

09 maart 2009 11:38

esgigt schreef:Hoi Herky,

Om jouw vragen maar even vanuit mijn kennis en ervaring te beantwoorden:

1) Ball-joints: nog niets over gehoord.
2) Vliegwiel: nog niets over gehoord.
3) Koppeling : Is beter te vervangen dan bij 944 dmv een apart luikje.
4) Olielekken nokkenas : niets over gehoord
5) Tandwielen nokkenas: dit is een issue van preventief onderhoud. De ketting over deze tandwielen moet om ca. 160k km vervangen worden anders slijten tanden door speling. Ik weet van twee mensen waar de nokkenassen aangepakt zijn.
6) Pinion bearing : niets over gehoord
7) Kofferdeksel: zelfde als 944. zelf geen probleem met afdichting of klapperen. Afdichting: rubber vervangen. Klepperen: afstellen/vervangen sloten.

Bij 170K moet de distributieriem onlangs vervangen zijn. ( 80K km of 5 jaar) glijplaatjes etc. moeten dan meegenomen zijn. De ketting van de nokkenassen moet dus ook vervangen zijn. Geloof nooit dat deze GEEN onderhoud nodig heeft.

Mijn 968 is ongeveer vergelijkbaar (160K) en ik had als in het ooglopende storing een afgebroken bout van de Aircocompressor (rare rammel bij sommige toerentallen en als airco aan staat). Dit kan lastig zijn omdat bout uitgeboord moet worden en daarna de hele airco weer aangesloten moet worden, hetgeen een hoop gepriegel kan zijn met afsluitringen (nieuw bestellen), om maar niet te spreken van de aircovloeistof.

Voor mij is de 968 een heerlijke wagen: krachtig, snel en ligt als een blok op de weg. Bovendien is het een praktische wagen in het allerdaagse gebruik. Vrouw en kind kunnen mee, zelfs op lange afstanden. De bagageruimte is groter dan je denkt. Topsnelheid heb ik nog nooit uitgeprobeerd, maar 230 (autobahn) op de navigatie was een koud kunstje.


In mijn beleving komt een aantal (dure!!) problemen/ onderhoudsissues iets vakler voor of is het in ieder geval iets om kritisch op te zijn bij aanschaf, dus even een aanvullinkje....
1. Ball-joints Esgigt: misschien nog niet tegen gekomen omdat ze eerder al vervangen zijn? Mijn S2 heeft 130.000 op de klok en beide joints/ draagarmen zijn inmiddels vervangen. Inderdaad een grap van 700 euro de stuk.
2. Vliegwiel: Mij ook niet bekend
3.Koppeling. Blijft prijzig volgens mij en elke 100 tot 150dkm een keer nodig.....Als die nu nog goed voelt en functioneert kan die vaak nog wel ff mee;
4. Olielekken nokkenas. Mij ook niet bekend
5. Tandwielen nokkenas: niks toe te voegen aan wat hierboven is gezegd;
6. Pinion bearing: dit is volgens mij de lager in je versnellingsbak die bij de 968 bekend is als zwak punt. Als je rond de 100 km/h in 5 een gezoom/ gehuil hoort wat lijkt op versleten wioellagers kan deze lager in de bak wel eens het probleem zijn. Laat de auto dan maar staan want dan zit je aan een nieuwe versnellingsbak of een revisie;
7. niks aan toe te voegen

10 maart 2009 10:45

Heb nu 5 jaar een 968 cs en zal ook even het rijtje aflopen:

1) Niks gehoord over speling op de ball-joints, maar wel rubbers vervangen (dus niet de hele draagarmen)
2) Nooit gehoord. Het is geen 964 en die heeft sinds '92 er ook geen problemen meer mee gehad.
3) Niet anders dan bij andere Porsche's, hangt gewoon van het gebruik af.
4) Nooit gehoord
5) Veel nokkenassen verliezen wel een tandje na 160km. Was bij mij ook het geval. Goed onderhoud stelt dit uit, maar op een gegeven moment gebeurt dit bij alle nokkenassen. Nadeel van tandwielen die meegegoten zijn aan de nokkenas.
6) Er is een productie fout van sommige versnellingsbakken waar sommige delen met te veel voorspanning in elkaar gezet zijn. Keuze is ruilbak of dure revisie. Zelf heb ik dit ook mogen meemaken en ik weet ook een andere 968 eigenaar die hetzelfde euvel had.
7) Geen problemen mee gehad maar de mijne staat in principe ook altijd binnen, dus zal me niet zo snel opvallen.

Dus ja je kan serieuze kosten hebben aan een 968, maar het is wel relatief. Ik rij ook op wel eens op het circuit en veel andere merken houden het daar nog geen 1 dag vol.

Ook in vergelijking met andere Porsche modellen denk ik dat de kosten niet echt anders zijn, elk model heeft wel zijn eigen specifieke problemen; 964's olie lekken/vliegwiel, 996 mk1 motor problemen, boxsters olielekkages etc. Je kan pech hebben dat het jou allemaal overkomt, maar het gros van de eigenaren maakt het nooit mee of het is al verholpen door een vorige eigenaar. Zoals bij elke 2e hands auto is het gewoon verstandig wat apart te leggen voor onvoorziene uitgaven. Het onvergelijkbare rijplezier dat een 968 geeft is het voor mij iedergeval waard!

10 maart 2009 14:03

Ik moet bekennen dat ik die 968 steeds leuker begin te vinden......

11 maart 2009 0:27

Ik ook!

Re: Porsche 968 technische puntjes

11 maart 2009 9:55

Heb mijn 968 met nu bijna 200k al 11 jaar, dus een behoorlijke onderhouds geschiedenis. Uit mijn ervaring (en op andere forums)

Speling op ball joints: nog geen problemen me gehad en zolang de auto niet extreem verlaagd is is het niet een vaak voorkomend probleem

Problemen met vliegwiel: Heeft net als 964 een dual mass vliegwiel maar niet de problemen die de eerste 964's hadden. Wel kan na verloop van tijd (bij mij rond 180k) het vliegwiel meer spelling vertonen. Is bij mij gelijk met koppeling vervangen (vliegwiel kost zo'n 600 euro)

Vervangen van koppeling: Elke koppeling moet een keer vervangen worden, maar was bij mij pas rond 180k. Denk dat de 968 een van de makkelijkste auto's is om een koppeling te vervangen. Kan gewoon met alles (motor, bak etc) op z'n plaats gedaan worden.

Olielekken aan pakking van de nokkenas: Wanneer klepdeksel eraf is geweest moet je eigenlijk de pakking inclusief die rond de bougie gaten vervangen anders heb je kans op lekkage (pakking rond de 20 euro).

2 Tandwielen op de nokkenas: zoals hierboven, zolang de ketting en glijplaten op spanner op tijd vervangen worden is dit niet een groot probleem. Bij mijn 968 zitten alle tanden er nog aan. Kan wel aanraden om tijdens AKK dit even na te laten kijken, wat anders heb je inderdaad nieuwe nokkenassen nodig.

Pinion bearing versleten: Heb ik helaas ook gehad (rond 150k) en was een dure reparatie bij dealer. Als je echter naar een (versnellings) bak specilist gaat is het al een stuk minder duur. Is een punt voor de AKK, maar geen garantie dat het alsnog optreedt na aanschaf.

Problemen met kofferdeksel-> afdichting (water) en klapperen van kofferdeksel: Geen probleem mee.

Jaap
Plaats een reactie