30 apr 2006 13:59
30 apr 2006 14:43
30 apr 2006 15:28
30 apr 2006 15:28
30 apr 2006 15:33
30 apr 2006 15:45
30 apr 2006 15:50
Epicurus schreef:98 heeft alleen zin bij 'intelligentere' motoren (die van Gantor dus), dan kan het motormanagement de inspuitvariabelen/timing e.d. aanpassen, en daardoor een optimalere verbranding creeren.
Thomas moet m.i. gewoon 95 erin blijven gieten (van loodvervangers weet ik te weinig, is dit nodig ??)
30 apr 2006 15:58
30 apr 2006 16:01
Wim SC 1981 schreef:Ben van mening dat het woord octaanGEHALTE onjuist is. Het moet zijn octaanGETAL.
30 apr 2006 16:06
30 apr 2006 16:31
30 apr 2006 16:35
30 apr 2006 18:14
mhoeneveld schreef:Epicurus schreef:98 heeft alleen zin bij 'intelligentere' motoren (die van Gantor dus), dan kan het motormanagement de inspuitvariabelen/timing e.d. aanpassen, en daardoor een optimalere verbranding creeren.
Thomas moet m.i. gewoon 95 erin blijven gieten (van loodvervangers weet ik te weinig, is dit nodig ??)
Dit is niet geheel juist. Ik zal uitleggen wat het octaangehalte is;
Tijdens de productie van benzine kan de producent kiezen tussen de verhouding octaan en heptaan in de brandstof. Octaan 95 houdt in dat er 95 delen octaan en 5 delen heptaan in de benzine zitten.
Brandstofgassen komen spontaan tot ontbranding tijdens compressie. Octaan kan heel goed tegen deze verdichting tijdens de compressieslag en heptaan niet. Dit betekend dat wanneer de brandstof bv volledig uit heptaan zou bestaan het mengsel al tot ontploffing komt ver voordat de zuiger het BDP bereikt. Hoe hoger dus het octaangehalte hoe langer het duurt voordat de brandstof tijdens compressie spontaan tot ontbranding komt.
De fabrikant van de motor geeft op welk octaangehalte minimaal nodig is om de motor goed te laten functioneren. Een hoger octaangehalte heeft dus geen zin. Een motor die echter is gemaakt voor een octaangehalte van 98 kan hele vreemde resultaten gaan geven bij een lager octaangehalte omdat de brandstof te vroeg gaat ontbranden.
Hoge compressiemotoren vereisen vaak ook een hoog octaangehalte.
Dus een hoger octaangehalte dan de fabrikant opgeeft kan nooit kwaad. Te laag echter wel
30 apr 2006 18:21
Epicurus schreef:Wat was er dan niet juist ?
30 apr 2006 18:55
30 apr 2006 19:08
Maxfli schreef:Dat lijstje dat s_vandamme weergeeft heb ik wel eens eerder gezien, uit welk blad komt dat eigenlijk
30 apr 2006 20:58
rob964.c4 schreef:bij mij super 98 en in duitsland 100
robert
30 apr 2006 21:44
30 apr 2006 21:46
30 apr 2006 21:48
mhoeneveld schreef:Epicurus schreef:Wat was er dan niet juist ?
Dat het hogere octaangehalte alleen zin zou hebben voor intelligentere motoren. Het octaangehalte heeft enkel een relatie met de compressieverhouding van de motor.
Zoals jij suggereert zouden dus oudere motoren geen belang hebben bij octaan 98 terwijl het tegendeel vaak het geval is.
Wat wel het geval is is dat het motormanagement aan de hand van de verbranding wel zijn inspuiting aanpast aangezien 98 iets later verbrand dan 95.
30 apr 2006 21:48
30 apr 2006 21:52
EriC4C schreef:Met mijn 964 onder vergelijkbare omstandigheden een aantal tankbeurten V-power getankt en vervolgens een aantal tankbeurten 95
geen verschil gemerkt
30 apr 2006 21:53
EriC4C schreef:Met mijn 964 onder vergelijkbare omstandigheden een aantal tankbeurten V-power getankt en vervolgens een aantal tankbeurten 95
geen verschil gemerkt
30 apr 2006 22:08
Epicurus schreef:OK, interessant ! Ik heb het even opgezocht in één van de Porsche-bijbels (Forever Young) en daar staat dat 911 model 1970 (compressie 8,6:1) inderdaad bij voorkeur 98 moet hebben (!), maar 2 jaar later (model 1972, compressie 7,5:1 (T) 8,0:1 (E) en 8,5:1 (S)) is volgens de heren uit Weissach octaan 91 weer voldoende. Alleen op basis van compressie is dit dus niet sluitend te krijgen.
30 apr 2006 22:17
s_vandamme schreef:Epicurus schreef:OK, interessant ! Ik heb het even opgezocht in één van de Porsche-bijbels (Forever Young) en daar staat dat 911 model 1970 (compressie 8,6:1) inderdaad bij voorkeur 98 moet hebben (!), maar 2 jaar later (model 1972, compressie 7,5:1 (T) 8,0:1 (E) en 8,5:1 (S)) is volgens de heren uit Weissach octaan 91 weer voldoende. Alleen op basis van compressie is dit dus niet sluitend te krijgen.
die bron van jou klopt niet.
69-70-71 voor E &S , de B en C series dus
E = 9.1:1
S = 9.9:1
1970-71 S'en hadden absoluut veel meer compressie dan de 71-72 versies.. het was/is bv nog altijd een simpele "upgrade" om 2.2 S zuigers in een 2.4 te douwen, en zo de compressie om hoog te bumpen... goed voor een 10 to 20 pk's boven op de 190 standaard voor 73...
als je 2.2 S zuiger naast een 2.4 zuiger legt dan zul je meteen zien dat de 2.2 onmogelijk maar 0.1:1 compressie meer kan zijn met een identieke kop