Switch to full style
Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

Gaat er bij iedere Boxster zoveel kapot?

24 mei 2009 9:58

Ik ben wel benieuwd of ik gewoon pech heb of dat de reparaties erbij horen. Wat zijn jullie ervaringen?
Even mijn gegevens op een rij:
Porsche Boxster 2.7 uit het jaar 2000 gekocht in 2005 met complete historie bekend en deze had toen 36000 km gelopen. Ik ben een normale rijder met gevoel voor de auto en rijd hem erbij op zon en feestdagen.....

Hij staat nu op 70000 km en in de 4 jaar dat ik hem heb is er naast de reguliere (jaar) beurten (bij PCG en Renntech uitgevoerd) het volgende aan gerepareerd:

- krukaskeerring
- luchtmassameter
- remschakelaar
- 4 draagarmen
- koppelstangen vervangen
- 2 bougieschachtpijpjes ! vervangen
- spoilerlipjes vervangen
en dan nu met het hele mooie weer in het vooruitzicht wil ik vanmorgen starten en ik hoor alleen maar klik klik klik.
Accu leeg! Dat kon er ook nog wel bij.

Nou, dan ga ik maar fietsen en morgen maar weer eens langs het PC om een accu te halen. Je snapt; ik ben niet blij :cry:
Zo, dat ben ik kwijt en nou jullie: heb ik pech of hoort het erbij?
In ieder geval voor iedereen met een cabrio die wel start een heel fijne dag gewenst. Zo ben ik dan ook wel weer 8)

Re: Gaat er bij iedere Boxster zoveel kapot?

24 mei 2009 10:00

Heb zelf geen boxster en kan inhoudelijk niets zeggen maar leef met je mee... erg jammer dat er zoveel dingetjes zijn... Suc6!

Re: Gaat er bij iedere Boxster zoveel kapot?

24 mei 2009 10:01

Dank voor de wens die je ons meegeeft. Het blijft natuurlijk een auto van negen jaar uit en dan gaat er wel eens wat kapot. Blijkbaar heb jij wat meer pech dan gemiddeld.

Re: Gaat er bij iedere Boxster zoveel kapot?

24 mei 2009 10:43

Ik heb een 2,7 uit 2001 2 jaar geleden gekocht met 36dkm staat nu op 48dkm. Ik rijd hem ook alleen met mooiweer.
Totaal geen gebreken en of problemen gehad.

Ik heb de volgende dingen vervangen en dat was niet omdat het moest.

Schroefset
Uitlaat
Litronic koplampen
Velgen
ruiterwisserbladen

En een grote beurt, bougies, filters, olie etc.

Re: Gaat er bij iedere Boxster zoveel kapot?

24 mei 2009 10:54

Om bij het lijstje toe te voegen...heb een Boxster S uit 2001 met 160.000km met het volgende:

- krukaskering (natuurlijk :-) :cry: )
- cabriodak vervangen
- stabilisatorstangen
- plastic spoilertjes voor
- aansteker :roll:
- andere kleine dingen, zoals standaard onderhoud, ruitewissers, olie e.d.

Trouwens, bepaalde dingen hoef je niet te vervangen het is meer hoe je met de auto omgaat. Bij mij is het zo dat ik bij elk klein rateltje of iets dat aan vervanging toe is het gewoon vervang. Je kan natuurlijk ook wat langer "doorrijden" met een lekkende RMS...

Bepaalde dingen zijn typische dingen voor een Porsche, zoals dat ie na paar weken stilstaan niet meer start :bang:

Re: Gaat er bij iedere Boxster zoveel kapot?

24 mei 2009 11:21

tumtum schreef:morgen maar weer eens langs het PC om een accu te halen.


Ik zou hem eerst maar eens opladen en dan door laten meten.
Hoogstwaarschijnlijk is hij nog gewoon goed en zal hij/zij voortaan aan de druppellader moeten als je hem/haar langere tijd (>2 weken) niet gebruikt.

Re: Gaat er bij iedere Boxster zoveel kapot?

24 mei 2009 12:24

Alfred: ja, daar heb ik aan gedacht maar ik rij er in ieder geval 1x per week een flink eind mee en het was nu nog maar 5 dagen geleden dat ik er voor het laatst in gereden had. Bovendien denk ik dat het de eerste accu is en (hoewel het nu met het mooie weer wel erg frustrerend is) dan is het denk ik niet zo gek dat deze na 9 jaar vervangen moet worden. Toch?

Re: Gaat er bij iedere Boxster zoveel kapot?

24 mei 2009 12:41

Op de accu staat meestal een datum, even checken :wink:

Re: Gaat er bij iedere Boxster zoveel kapot?

24 mei 2009 13:05

Mss iets aan laten/blijven staan, binnenverlichting bijv? :wink: Daar raakt de beste accu nog leeg van..............

Re: Gaat er bij iedere Boxster zoveel kapot?

24 mei 2009 14:04

niks aan laten staan, zeker weten.
expres zet ik hem al nooit op alarm en nooit afgesloten (in mijn eigen garage dus niet echt nodig)
ik kan geen datum op de accu (wel origineel Porsche) ontdekken maar misschien moet je hem daarvoor uitbouwen en hij zit er nog in.
ik houd het op ouderdom!

Re: Gaat er bij iedere Boxster zoveel kapot?

24 mei 2009 15:55

Ouderdom, dat lijkt me te kloppen.
En het zal dan niet de eerste maar de 2e accu zijn, omdat deze ergens tussen 4 en 5 jaar mee gaan zou dit precies uitkomen :idea:

Wat betreft je andere reparaties buiten onderhoud: krukaskeering, luchtmassameter en draagarmen zijn bekende 'puntjes' bij Boxster/996.

Re: Gaat er bij iedere Boxster zoveel kapot?

24 mei 2009 16:28

Ik vind het niet overdreven veel voor 4 jaar Porsche Boxster rijden en ca 35.000 km. Natuurlijk liever niet, maar er hadden bijvoorbeeld ook nog 4 remschijven plus blokken op kunnen staan, of gezien de ouderdom een uitlaat, koppelingsplaten. Op zich ook gewone slijtagedelen.

Dus vervelend, maar ook weer niet overdreven veel reparaties

Re: Gaat er bij iedere Boxster zoveel kapot?

24 mei 2009 16:45

Ik schrik er ook niet echt van. Natuurlijk inderdaad wel vervelend, maar echt serieuze problemen zijn dit toch niet?

Re: Gaat er bij iedere Boxster zoveel kapot?

24 mei 2009 17:16

Ik vind het ook meevallen voor 35K kilometers en niet echt schokkende zaken. Zeker als je het vergelijkt met een wat ouder type Porsche, bijvoorbeeld met een (goed onderhouden) 964, dan valt het me alleszins mee. Je kunt deze reparaties natuurlijk missen als kiespijn, maar uiteindelijk is toch elk onderdeel een keer aan de beurt. :wink:

Re: Gaat er bij iedere Boxster zoveel kapot?

24 mei 2009 20:37

Ben ook niet zo onder de indruk van dit onderhoudscurriculum. Er wordt in ieder geval met de auto gereden. Dan slijt wel eens wat.

Wat de accu betreft, heb ik mij laten vertellen dat de accu meer ontlaadt als je de auto niet afsluit en het alarm dus niet inschakelt. Computer blijft desalniettemin stroom trekken, dus de beste optie is rijden, een druppellader of hoofdstroomschakelaar. Scheelt wat accu´s in de toekomst...

Re: Gaat er bij iedere Boxster zoveel kapot?

24 mei 2009 21:12

Wat zijn de symptomen van een kapotte krukaskeerring?

Idem voor een kapotte luchtmassameter?

Paulie schreef:Bepaalde dingen zijn typische dingen voor een Porsche, zoals dat ie na paar weken stilstaan niet meer start :bang:
Daarmee ben ik gelukkig niet bekend.

Ik vind trouwens dat er wel erg veel dingen kapot zijn gegaan bij de topicstarter. Ik kan aan het lijstje toevoegen:

- navigatie-unit
- dynamo
- voorruit
- cd wisselaar
- accu

Re: Gaat er bij iedere Boxster zoveel kapot?

25 mei 2009 1:12

Ik vindt het ook wel meevallen.
En als je toch een nieuwe accu nodig hebt zou ik er geen porsche accu in zetten, die zijn niet zo best. ik zou eerder voor een bosch silver gaan of een ander goed merk.

Re: Gaat er bij iedere Boxster zoveel kapot?

25 mei 2009 7:19

Porscherob: ik wilde eigenlijk de auto zo origineel mogelijk houden dus met een Porsche accu.
Zijn die accu's inderdaad niet geweldig en waarop baseer je dit? Als ik er een andere in zou zetten, past dit dan wel in de ruimte waar hij nu zit en wat voor type zou ik dan moeten hebben? Er staat op de accu 80 AH.
Zou ik een 80AH moeten nemen of misschien een 85 AH en zijn er meer mensen met een andere dan Porsche accu?

Re: Gaat er bij iedere Boxster zoveel kapot?

25 mei 2009 7:39

andere accu past ook. zeker een Bosch Silver (volgens de meningen hier - die ik onderschrijf - erg goede accu's). Porsche maakt geen accu's dus praat je over een private label. Geen idee welk merk een Porsche accu is. Ook geen ervaringen met een Porsche accu overigens.

Re: Gaat er bij iedere Boxster zoveel kapot?

25 mei 2009 7:41

Ook ik vind het nog wel meevallen, rijd zelf nog minder km's.
Heb hem ook in 2005 gekocht en dito kosten gehad :shock:
Hobby kost geld, enne weinig afschrijving :idea:

De BMW als dd en gekocht in 2006, alleen setjes banden.
Maar wel een behoorlijke afschrijving, maar ook weer zakelijk :mrgreen:

Re: Gaat er bij iedere Boxster zoveel kapot?

25 mei 2009 12:31

Weinig afschrijving? Ik vind het best hard gaan, de laatste tijd.

En over die krukaskeerring, hoe herken je dat die kapot is?

Re: Gaat er bij iedere Boxster zoveel kapot?

25 mei 2009 12:45

Oliedruppels onder(aan) de motor.
Overigens zijn er dan nog (2) andere punten waar het zou kunnen lekken maar dat is pas te zien als de v.bak gedemonteerd is.

Re: Gaat er bij iedere Boxster zoveel kapot?

25 mei 2009 12:52

Vind het op zich wel meevallen voor een auto waar nu 70k op staat met 9 jaar historie.

- krukaskeerring is een bekend euvel bij boxter, 996 en eerste generatie 997
- 4 draagarmen is zo rond de 100k vaak ook aan vervanging toe.
- 2 bougieschachtpijpjes (gaat dat niet om de bobines?)

Re: Gaat er bij iedere Boxster zoveel kapot?

25 mei 2009 13:00

GerbenJ schreef:Ik vind trouwens dat er wel erg veel dingen kapot zijn gegaan bij de topicstarter. Ik kan aan het lijstje toevoegen:

- navigatie-unit
- dynamo
- voorruit
- cd wisselaar
- accu

Denk dat we onderscheid moeten maken tussen normale slijtage en gebruik - voorruit, accu en dynamo na veel kilometers - en de overige 'niet normale' problemen.

maurice schreef:- 2 bougieschachtpijpjes (gaat dat niet om de bobines?)
Lijkt me zeker dat die bedoeld zijn.

Re: Gaat er bij iedere Boxster zoveel kapot?

25 mei 2009 14:15

Persoonlijk vind ik dit lijstje met reparaties niet schokkend voor een negen jaar oud voertuig. Zo staat b.v. de remmerij er niet bij. Aan de voorzijde schijven en blokken elke 40K km vervangen is niet ongewoon. Dus dat heb je nog tegoed :twisted:

De voorruit heb ik binnen een week 2x mogen vervangen a.g.v. steenslag. En ook 2x eigen risico betalen. Maar dat tel ik niet mee. Dat is geen technische reparatie, dat is schade. Net zoals een eventueel ongeval (al dan niet eenzijdig :? )

Kortom, doe nou maar of er niks aan de hand is. Porsche rijden kost nu eenmaal geld. En als het niet aan reparaties is dan is het wel het waardeverlies over de tijd van een nieuw aangeschafte Porsche...
Plaats een reactie