Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
11 jun 2009 11:43
Forummers,
Af en toe staan er wagens te koop met extreem – bijna onmogelijk – lage kilometerstanden. Het lijkt me fantastisch om een Porsche te hebben van 20 jaar oud die eruit ziet alsof hij gisteren de showroom uit is gekomen. Buiten de vraag of dergelijke km-standen reëel zijn en de teller niet 200k km is teruggedraaid, vraag ik me echter af of zo weinig kms niet erg slecht is voor een auto. Er zal bijvoorbeeld vaak lang dezelfde benzine in de auto gezeten hebben. Als je nou zo’n auto koopt en er vervolgens 15k km mee gaat rijden op jaarbasis, kan zo’n wagen dat hebben?
Groet, GT
11 jun 2009 11:57
Je betaalt de hoofdprijs en die "verdampt" als je er veel mee rijdt. Tevens is de auto dan nog zo mooi dat je het niet durft om er veel mee te rijden vanwege beschadigingen etc. Op het forum zijn daar verschillende voorbeelden van. Of het goed is weet ik niet, de critici zeggen stilstand is achtergang, rijden met die hap.
Voorbeeld, carlo heeft een 911 3.2 met een kilometrage van 32k voor de vraagprijs van 41,5 k Voor dat geld zijn er inmiddels ook een boxster 987 beschikbaar of een 996 3.6 met een schappelijke kilometerstand.
Ik heb zelf een 964 cabrio uit 91, rij er (te) weinig mee. Inmiddels staat de teller bijna op 101k, maar de auto gaat elk jaar naar de specialst om hem na te laten kijken want hij moet gewoon goed zijn.
11 jun 2009 12:30
Firstly...
Ik zou noit een Porsche van 20+jr met extreme (zeer) laag km stand gaan kopen met het plan om 15dkm per jaar gaan rijden.
opzicht is het niet slecht voor de auto, Bv 3dkm per jaar gelopen over 20jr = 60dkm met alle beurten gehad zou ideaal zijn. Andere senareo's BV héél lang stil gestaan zou niet optimaaal voor de motor zijn maar nothing a very very good sevice wouldnt fix, fluids gaskets filters etc
11 jun 2009 12:44
Ik vind dat de voordelen van een lage km stand wagen ruimschoots opwegen tegen de nadelen. Je kan inderdaad te maken krijgen met lekkage van motor, dempers, etc.. Dit is echter lang niet altijd het geval, is ook zeer afhankelijk van hoe de wagen is gestald en kan je gewoon herstellen. De voordelen zijn vaak een (bijna) nieuw voorkomen, interrieur en exterieur. Dat vind ik belangrijk. Laatst nog een 3.2 gezien met 12.000 km op de teller, fantastisch, gewoon een soort van tijdmachine. Heel wat beter dan al die uitgewoonde hokken met + 200.000 km (al kunnen ze technisch piekfijn in orde zijn).
11 jun 2009 12:52
Je hebt inderdaad wel kans op uitgedroogde rubbers, vastzittende lagers of andere zaken - zoals aangegeven is de grootste vraag: Is er jaarlijks weinig mee gereden of heeft de Porsche (erg) lang stil gestaan.
Persoonlijk zou ik 'n nette Porsche zoeken met 'n fris interieur - en 'n wat hogere Km-stand ... het verschil in prijs kan je dan in je zak houden en evt. reserveren voor 'n andere motor/bak of revisie
Zelfs al koop je 'n Porsche met 140 Dkm op de klok - dan nog zit je op de veilige grens qua kilometers met 'slechts' 15Dkm per jaar
11 jun 2009 13:37
precies. lage km-stand is alleen interessant voor verzamelaars auto's. Mind condition - amper mee rijden en onder een doek opslaan in een verwarmde garage. Als jij er zelf weinig mee rijdt blijft hij zijn waarde behouden. Ja, ook van stilstaan slijt hij (uitdroging etc), maar de echte verzamelaar vindt dat niet erg. Die laat hem gewoon toch onderhouden alsof hij wél kilometers maakt. En dan is het gebrek aan slijtage aan interieur icm de lage kilometerstand een pre en maakt hem zelfs per jaar meer waard.
Als je er inderdaad 15K per jaar mee gaat rijden rij je de extra aanschafprijs ivm lage kilometerstand er in notime af. dan is het een slechte investering en kan je beter kijken naar een meer reguliere auto met 100-150K op de teller.
11 jun 2009 16:35
use it or lose it. geloof ik echt in. minimaal wekelijks goed warm rijden. adviseer ik ook mijn bejaarden.
11 jun 2009 16:48
Kocht mijn 964 in 1999, hij was toen 9 jaar oud en had rond de 80.000 gereden
Verkocht hem in 2006 met 110.000 en was nog helemaal nieuw
Als je ook maar iets losmaakte of je haalde de wielen eraf echt alles nog nieuw
Heb wel eens een 911 gehad met behoorlijk wat meer km's, wat ik ook maar pakte het was versleten
Hetzelfde met mijn huidige 993, alles is fraai en heel en heb wel eens naar een gekeken met 20.000 km maar deze prijzen zijn buiten alle proportie's
Heb het ook wel eens met Paul van Engelen hierover gehad, je koopt een gt3 en zet hem weg
Hij blijft gerust wel geld waard, maar ook weinig plezier van de auto en ja waar doe je het voor
11 jun 2009 17:04
en dus?
11 jun 2009 17:11
wolf schreef:en dus?
De gulden tussenweg, niet teveel km's en en niet te duur
Kwaliteit moet je betalen
11 jun 2009 22:58
Het gaat me niet specifiek om de investeringsrisico's, maar meer om de technische aspecten. Zoals iemand al opmerkte, het lijkt me geweldig om in een soort tijdmachine te stappen. Dat is minder geweldig als veel risico's op problemen op de loer liggen. Een onbetrouwbare auto is waardeloos.
12 jun 2009 0:42
Alles hangt van het gepleegde onderhoud af. Als de auto goed is onderhouden, is het geen enkeln probleem om er 30,000km per jaar mee te rijden. Verstandig is het niet, de verzamelaarswaarde er op die manier afrijden is gewoon geld weggooien, kun je beter een nieuwe Porsche kopen
12 jun 2009 0:52
Lang stil staan is nooit goed; een auto die een paar keer per jaar goed bereden wordt kan met een paar duizend km per jaar prima gangbaar blijven (en nu na 20 jaar op 40-60 dkm staan).
Anderzijds heb je auto's die de eerste paar jaar flink kms hebben gemaakt en later bij een liefhebber als 2e of 3e eigenaar te weinig van zn plek komen. Dan heb je een auto met 120 dkm die de afgelopen 10 jaar "Standschaden" (zoals de Duitsers zeggen) opgelopen kan hebben.
Je zou het patroon kunnen opmaken uit de onderhoudsstempels.
Ik vind de premie voor een echt zo goed als nieuwe originele erg hoog, zeker als je de komende jaren de kilometerstand flink optrekt; je creeert dan een flinke afschrijving. Ben dan eerder geneigd een erg goed verzorgde te zoeken met meer kms en het verschil over 5 jaar te gebruiken voor een goede revisie indien nodig; ik denk dat je dan voordeliger rijdt en er tzt technisch beter voor staat.
In de mijne heeft de eerste eigenaar ca. 25 dkm per jaar gereden; daarna ca. 7.000 per jaar. De afgelopen 18 maanden NUL ... maar start meteen en loopt prima; can't wait ...
13 jun 2009 7:41
Extreem lage KM stand is zinloos als je er mee gaat rijden. Zoals anderen al zeggen, alleen als een verzamelaarsobject leuk.
Motorisch zal die het elke stand onder de (zeg eens wat) 80.000 KM even goed doen; er is dan nog geen uitgesproken slijtage of structureel onderhoud te verwachten.
Waarom zijn die lage KM standen dan leuk? Voor de OPTISCHE conditie. Dat wil zeggen, interieur zonder gebruikssporen en fraaie lak zonder krassen of putjes.
Dus als je er een vindt die netjes in EN de KM stand valt mee (ruim onder die van motorrevisiewaardig) dan heb je toch wat je zoekt?
En wat zo'n "tijdmachine" betreft, ga je daar dan gerust in rijden? Steenslag op de snelweg, portier van de buurvrouw in jouw strakke lak, ster in de ruit, aanrijding, en ga zo maar door. Die risico's moet je bereid zijn te nemen.
13 jun 2009 13:12
Extreem lage km-stand ? Hangt van de staat van de auto af.Er zijn er ook die zo de oud-ijzerbak in kunnen.........
13 jun 2009 16:12
Rob 944 schreef:Extreem lage km-stand ? Hangt van de staat van de auto af.Er zijn er ook die zo de oud-ijzerbak in kunnen.........

Je hebt open deuren en open deuren
Ongeacht de km-stand zijn er wagens die de oud-ijzer bak in kunnen.
13 jun 2009 16:37
Maar die zijn vaak van Chinese makelij

On-topic: zoals hier aangegeven is het verloop van de km-stand en het onderhoud van belang voor de kwaliteit van de auto. Dat verhaal dat hoge afschrijving zonde is vind ik BS, bij een nieuwe auto is die ook enorm. Als jij het geld er voor over hebt en geen probleem hebt met de kosten/afschrijving gewoon doen!! Dan nog ff een open deur: AKK doen!
13 jun 2009 16:48
GranTurismo schreef:Het gaat me niet specifiek om de investeringsrisico's, maar meer om de technische aspecten. Zoals iemand al opmerkte, het lijkt me geweldig om in een soort tijdmachine te stappen. Dat is minder geweldig als veel risico's op problemen op de loer liggen.
koop een gerestaureerde 
Een onbetrouwbare auto is waardeloos.
inderdaad
13 jun 2009 20:35
Afgelopen vrijdag nog 2 Porsche's gezien met extreem lage km-stand (+/- 30.000 km). Een zilvere en een rode.
13 jun 2009 23:21
hup... in de oud-ijzerbak ermee!
13 jun 2009 23:44
Ik vind hem wel een beetje op een 993 lijken. Volgens mij zocht iemand toch nog zo'n auto?
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.