Tja… het gaat om andere effecten dan het Octaangetal (klopvastheid).
Met name rubber leidingen worden aangetast door de nieuwe benzine.
Het bijmengen van ethanol heeft het effect dat de benzine agressiever wordt voor dit soort leidingen.
Nu was ik dit voorjaar in Duitsland op een vliegveldje van een Deltaclub om me met delta op te laten slepen door een ultralight. Deze ultralight’s vliegen op “normale” handelsbenzine (4-takten) of daarvan gemaakte mengsmering (2-takten) (in plaats van AFGAS of kerosine waar de “normale” luchtvaart mee vliegt). Daar bleken de transparante benzinefilters behoorlijk veel zwarte “rommel”te bevatten. Mij werd uitgelegd dat het kwam door de agressievere benzine, sinds de bijmenging van hogere gehaltes aan ethanol. De filters moeten nu regelmatig venvangen worden in tegenstelling tot het “verleden” waar ze soms jaren mee gingen. Er waren al diverse noodlandingen van ultralights geweest omdat de filters verstopt raken met rubberdeeltje uit de leidingen (waardoor de motor uit valt). Het advies was dan ook om de leidingen te vervangen door types die wel tegen de scherpere benzine bestand zijn.
Dus… de Porsche zal er wel op willen rijden, maar…. hoe lang duurt het voor je filter verstop zit of pakkingen in je injectiesysteem uit elkaar vallen….
Dus voor mij voorlopig de “98” van Tango…..
Oja.. slepen… voor de duidelijkheid:
http://www.youtube.com/watch?v=_VCxmjQnYhYCoen