Switch to full style
Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

Gewetens vraagje....

13 jul 2009 21:05

Mijn motorblok is destijds herbouwd op een bewerkt 2.4 7R onderblok (zie cursief), waarna ongeveer 6000 km hiermee gereden is. Het nadeel is dat ik nu officieel geen matching numbers heb, daar het motornummer een nummer (653***) is van een '73er 2.4.
Ik heb van dit alles facturen van de herbouw, met gebruikte onderdelen etc., en op schrift het oude nummer, 627***. Nu kan ik een opgeknapt onderblok kopen van een 911S 2.7 US, met nummer 627***. Niet dat ik meteen het blok weer uit elkaar laat halen maar toch... issie maar vast in huis.
Is dit nou na toepassing van dat andere blok (wederom facturen erbij stoppen etc.) weer matching numbers?
In de restauratiesfeer noemen we dit geschiedvervalsing, maar ligt dit bij onze Porsches anders?
Kan er ook een plaatje naast laten zetten met originele nummer, daar de resterende 2.7 onderdelen wel van het oude blok zijn.
Wie schiet?

The magnesium engine cases used in the 2.7 were also subject to pulled head studs and main bearing bore distortion from excess heat. Cylinder heads warped and valve guides needed replacement within 50K miles. These 7R-series cases need very careful inspection by a competent machinist to determine the feasibility of reusing or replacement with a better one. Using a 7R case from a 2.4 litre engine may be preferable due to its less heat stress. The early-style 7R case found in the 2.4 litre engines must be machined to accept 90mm 2.7 litre cylinders.

Re: Gewetens vraagje....

13 jul 2009 21:47

Als ik zo'n auto zou kopen zal ik er niet van wakker liggen met de hele historie op papier erbij. Ik zou het belangrijker vinden of ie mooi loopt,
geen lekkage's heeft etc. Iedere motor bestaat uiteindelijk uit losse onderdelen of niet soms (ik zal nu wel commentaar gaan krijgen)

Maar blijkbaar denkt de markt daar anders over gezien de vele verhalen die ik hier en elders in korte tijd al gelezen heb. Het wordt ook altijd uitbundig geprezen bij een advertentie. Het zal dus wel van invloed zijn op de waarde van de auto, of heb ik het nu mis :?:

Re: Gewetens vraagje....

13 jul 2009 21:50

Voor jou maakt het 'm niet minder waard blijkbaar, het hangt er dus vanaf of je 'm wilt verkopen.

Re: Gewetens vraagje....

13 jul 2009 22:29

Een beetje omgekeerde wereld met die Targa die ik laatst heb bekeken. Die had een 627 blok terwijl daar een 6x3 blok voor mij het grote verschil was geweest. Wat betreft orginaliteit is de auto wel matching volgens red-book en Morgan etc. maar als je het geboorte certificaat wil opvragen zal hij volgens mij door Porsche niet als matching worden gezien aangezien ze dan echt kijken of de laatste vier cijfers van het blok ook echt bij het chassis horen. Dus hoe heeft de auto de fabriek verlaten. Voor verzamelaars is dit een meerwaarde, maar dan moet je ook zuiver zijn op de orginele kleur (liefts zelfs orginele lak) en andere opties t/m de 8track radio als die toen is meegeleverd. Alleen porsche boutjes en moertjes gebruiken uit het goed jaar etc etc. Als dit laatse bij jouw auto niet het geval is en je wil niet helemaal terug naar orgineel dan heeft het ombouwen van de motor mijnsinziens ook niet veel zin. Je hebt alles netjes gedocumenteerd voor een evt. nieuwe eigenaar...als je hem al wil verkopen. Als het technisch gezien beter is om het orginele carter te gebruiken dan kan het wel de moeite waard zijn, maar een blok revisie van een paar duizend euro doe je alleen als er nu iets niet goed is of lekt.
Succes met de beslissing!

Re: Gewetens vraagje....

13 jul 2009 22:40

Heb nu zoveel meegemaakt met deze P. in zo'n korte tijd, dat ik eerder een tweede P aanschaf (vrees dat dat er toch een keer van kaat komen, maar dan moet deze toch eerst nog wat verder af zijn), dan dat ik haar wegdoe/verkoop. Wist niet dat het geboortecertificaat de laatste 4 nummers ook bekend had. Liep toevallig tegen een case aan met kloppende eerste drie cyfertje; bracht me even aan het denken.
Geeft me gevoelsmatig een beetje een nep-gehalte, er doelmatig een ogenschijnlijk kloppend nummer in te poten. Dat niet-matching nummer waarvan de papiertjes netjes aanwezig zijn is wel weer part of the story. Dan eerder nog wat motorische verbeteringen en updatejes....
Mijmer mijmer.... :roll: :D

Re: Gewetens vraagje....

13 jul 2009 22:47

Matching numbers :thumleft:

.. met het risico op geschiedsvervalsing :wink:

Re: Gewetens vraagje....

13 jul 2009 22:53

Niet twijfelen mijn inziens en het 2.4 blok laten zitten als je de correcte facturen en historie erbij hebt.
Het is een 7R blok, dus technisch correct voor de bouw van jou motor, alleen ander bouwjaar, dus ander beginnummer. 653 = 2.4T blok uit '73, maar dat wist je vermoedelijk zelf al.
Met een blok waarin 627**** staat schiet je wat betreft "matching numbers" niets op zolang de laatste 4 cijfers niet kloppen, zoals hierboven al gezegd en heeft het mijn inziens minder waarde voor de auto dan het correct gereviseerde blok met facturen en vermelding van het 653 blok.

Re: Gewetens vraagje....

13 jul 2009 22:56

dat hele 'matching numbers' verhaal is weer zo'n typische internet hype geworden :roll:
zoiets is van belang bij zeldzame/collectors items
klinkt natuurlijk reuze interessant, dus vervolgens begint iedereen met een 13-in-een-dozijn porsche er ook over te roepen...

Re: Gewetens vraagje....

13 jul 2009 22:57

Ik deel de mening van heinz!

Re: Gewetens vraagje....

13 jul 2009 23:01

Met hulp van wat telefoonverkeer met de vorige eigenaar, en de zoektocht naar de nummertjes elders in het blok (met dank aan de hulp van mayonaise alhier), toch een 2.7 gebleken, alleen op basis van een bewerkt 2.4 onderblok. Zou er een 2.4 blok inzitten, ipv. een 2.7, dan ging ik denk ik toch wat laten sleutelen.... :roll:

Re: Gewetens vraagje....

13 jul 2009 23:03

Matching wordt ie niet, hooguit periode correct. Zou zelf andere onderblok alleen kopen als het bijna te geef is. Matching is denk ik alleen interessant als het om echte collectors cars gaat.

Re: Gewetens vraagje....

13 jul 2009 23:19

matching is alleen interessant als je wil kopen, bij verkoop blijkt het geen zak uit te maken :wink:

Re: Gewetens vraagje....

13 jul 2009 23:39

Is toch een soort sport geworden om mijn ottootje period correct en als mogelijk zoveel mogelijk matching te krijgen...
Ben overigens geen die-hard-purist hoor. :wink:
Dan zouden immers de USA koplamplenzen er weer in moeten, en die vieze stoters achter op de bumper. :shock:

Re: Gewetens vraagje....

14 jul 2009 0:01

Jeroen914 schreef:dat hele 'matching numbers' verhaal is weer zo'n typische internet hype geworden :roll:
zoiets is van belang bij zeldzame/collectors items
klinkt natuurlijk reuze interessant, dus vervolgens begint iedereen met een 13-in-een-dozijn porsche er ook over te roepen...

+2....ik zie geen meerwaarde...

Re: Gewetens vraagje....

14 jul 2009 0:10

Ik zou het ook lekker zo laten. Als hij goed loopt en dicht is, niet aankomen. Helaas zijn deze eerdere blokken bekend om hun olie lekkages. Wat betreft matching numbers, dit zal je toch niet krijgen. Is ook meer iets als je iets heel zeldzaams hebt. Zou er in jouw geval niet zo wakker van liggen.

Zeg nou zelf, een echte liefhebber kijkt naar het technische aspect van de auto en als dit alles in orde is MET documentatie, zou die hem echt niet laten staan.

My 2 cents..

Re: Gewetens vraagje....

15 jul 2009 15:20

Jeroen914 schreef:dat hele 'matching numbers' verhaal is weer zo'n typische internet hype geworden :roll:


En wat is matching inderdaad precies?

Als ik een waardevolle en speciale bijl heb (zeg van bijvoorbeeld Willem v Oranje), en het handvat is vervangen, dan is het nog steeds de hamer van Willem v Oranje, toch?
Als het metalen deel van de bijl nu ook nog wordt vervangen, dan is het niet meer de originele bijl.

Maar stel dat iemand de oude steel nog bewaard heeft, en iemand anders heeft het originele scherpe metalen deel van de bijl nog, dan zijn er nu dus drie bijlen in omloop, waarvan er twee nog toe te schrijven zijn aan Willem de Zwijger, maar de derde eigenlijk niet, ondanks dat men 'm wel nog zo omschrijft op ebay.

M'n punt: Welk deel van de motor of chassis moet nog origineel zijn?
Mag dat dan alleen het deel met het chassis -of motornummer zijn? :mrgreen:

Re: Gewetens vraagje....

15 jul 2009 15:38

Zo zijn er ook 4500 Carrera RS-en op de wereld (terwijl het originele productieaantal iets van 1500 is).
Plaats een reactie