Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
14 jul 2009 12:17
Hallo,
Na wat nazoek werk in eletrische schema's kwam ik tegen dat er alleen op de italiaans geleverde 911's uit 70/71 geen waarschuwingslampen zitten. Italie is dus het enige land waar dit niet werd toegepast. Weet iemand waarom dit is? Lijkt me voor Porsche niet echt efficient om voor een relatief kleine markt deze aanpassing te maken.
Kan dit wellicht te maken hebben met het feit dat toendertijd het in italie niet toegestaan was om auto's hiermee uit te rusten?
14 jul 2009 13:10
Hessel schreef:Hallo,
Na wat nazoek werk in eletrische schema's kwam ik tegen dat er alleen op de italiaans geleverde 911's uit 70/71 geen waarschuwingslampen zitten. Italie is dus het enige land waar dit niet werd toegepast. Weet iemand waarom dit is?
Misschien dat in het land van Fiat, Alfa en Ferrari men angst had voor waarschuwingslampen die om de haverklap aan gaan...
14 jul 2009 14:13
bedoel je alarmverlichting - waarbij aan beide zijden je knipperlichten aan en uit gaan?
Bijzonder. Ik weet wel dat je per land afhankelijke opties had (iig later). Zo had de NL versie van de 964 standaard een achterruitenwisser en de italiaanse standaard niet. Of alarmlichten in de 70er jaren daar ook toe behoorden - keine Ahnung. Wellicht wel op te vragen bij AG.
14 jul 2009 14:21
Klopt, bedoel de alarmlichten. Is alleen in italie niet geleverd.
Wellicht dat er voor italianen een maximum aan het aantal knoppen is voordat ze in paniek raken en was deze knop net te veel
Zal eens verder zoeken.....
14 jul 2009 14:34
je hebt er niks aan maar mijn fiat 500 uit 71 had ze ook niet en die importeerde ik vanuit italie,
volgens mij is het ook geen verplichte optie op een auto.
ik had een pontiac uit 66 en die had het ook niet.
mij huidige 964 heeft dan weer geen mist achterlichten.
robert
14 jul 2009 14:51
Ik mis het niet en als het origineel vanaf fabriek zo geleverd is, prima. Kan me alleen niet zogoed voorstellen dat Porsche voor zo'n realtief kleine markt dit expres weglaat en ook de kabelboom wijzigd. Er is geen aansluiting voor het benodigde relais.
14 jul 2009 14:55
kan ik me ook moeilijk voorstellen. Ook omdat ik vaak hoor dat - weliswaar bij latere modellen - vele voorzieningen er toch opzitten, ook als de optie niet gekozen wordt. Bedrading voor stoelverwarming bijvoorbeeld. Geen verwarmingsmatje in de stoel, wel de complete bedrading. Cruise control ook zoiets begreep ik ooit. In 70 werden die auto's natuurlijk wel helemaal met de hand gemaakt, dus wellicht?
14 jul 2009 15:03
Tja, wie zal het zeggen. Kom er wel een keer achter.
Zelfde dat de italiaanse versies als enige met witte knipperlicht lensen zijn geleverd. Dus wit knipperlicht was toen in Italie verplicht? Soms rare jongens die italiener.....
14 jul 2009 20:58
Is het ook niet zo dat in een 993 de boordcomputer standaard is ingebouwd en dat je alleen een display hoeft aan te sluiten? Is wel eens een draadje over geweest..
14 jul 2009 21:10
Zeker ten tijde van massa productie is het goedkoper 1 kabelboom te (laten) maken, dan voor iedere auto een verschillende, uiteraard afhankelijk van de opties
15 jul 2009 12:09
Maarten schreef:Is het ook niet zo dat in een 993 de boordcomputer standaard is ingebouwd en dat je alleen een display hoeft aan te sluiten?
... en nog 'n hendel aan de stuurkolom
Overigens betwijfel ik of het allemaal zo standaard uitgevoerd is bij 'n (oudere) Porsche - weet dat de 993 RS deze kabel (en die van de spoiler-stuur-eenheid) niet heeft
15 jul 2009 14:53
hessel schreef:Tja, wie zal het zeggen. Kom er wel een keer achter.
Dat denk ik dus niet. Porsches voor de Italiaanse markt werden altijd in Verona geleverd (enige dealer destijds) met zogenaamde country-code C07.
Heb zelfs op 'early911sregistry' geen lijst kunnen vinden met deze countrycodes.
Jammer.
patrick911 schreef:Weer wat ontdekt. Ik weet inmiddels dat er voor de Italiaans geleverde 911jes tot 73 (country code: C07) de volgende verschillen zijn:
1. knipperlichtglaasjes voor groter deel wit dan oranje, met oranje lampjes ipv witte;
2. Geen alarmlichten (en dus ook geen schakelaar daarvoor op het dash);
3. Andere horn (toeter); eentje met een rode kleur.
4. standaard geen achterruitwisser
Oh, en het was dus niet alleen voor 70/71
15 jul 2009 16:35
Thanks. Intressante info.
15 jul 2009 16:44
verhaal van patrick klopt als een bus, ook de coupe werd in duitsland niet altijd voorzien van een achterruitenwisser zoals die bij mijn pa bv, was de eerste keer ook verbaasd bij de italiaanse uitvoering
15 jul 2009 17:26
Wellicht omdat het minder regent daar
Alleen kan nou niet zeggen dat er nooit file staat of ongelukken gebeuren daar en dus is de afwezigheid van alarmlichten met nog steeds een raadsel.
15 jul 2009 17:32
Olaf schreef:weet dat de 993 RS deze kabel (en die van de spoiler-stuur-eenheid) niet heeft
De RS heeft dan ook een andere kabelboom. Gewichtsbesparing (ergens ooit gelezen hoeveel gewicht het scheelde, kan het alleen niet meer herinneren).
15 jul 2009 17:46
Olaf schreef: Overigens betwijfel ik of het allemaal zo standaard uitgevoerd is bij 'n (oudere) Porsche - weet dat de 993 RS deze kabel (en die van de spoiler-stuur-eenheid) niet heeft
linkje Alle 993 TT en tips! De RS dus inderdaad niet
16 jul 2009 12:02
Klopt, de mijne komt ook uit Italiƫ en heeft standaard ook geen alarmlichten. (weet ook niet of het evt een optie was)
En ik geloof dat dat ook niet eens zo makkelijk alsnog is 'om te bouwen'.
Beetje jammer, maar hopelijk heb je ze niet zo vaak nodig
Mijn oplossing is eerst links, dan rechts, dan links, dan rechts etc richting aangeven.
Ziet er een beetje stom uit, maar uiteindeijk begrijpen achterliggers waarschijnlijk wel wat je bedoelt.
(of ze denken dat je nogal besluiteloos, dan wel dronken bent en niet weet waar je heen wilt
)
Als je een makkelijke oplossing voor het alarmlichten-probleem hebt (ombouw oid), stuur me dan even een Pb'tje.
Grtz, Ingo
16 jul 2009 13:28
Hi Ingo,
Inbouwen wordt wat moeilijk. Iedereen kan een schakelaar in het dashboard zetten, maar het probleem is dat we de aansluitingen missen voor het extra relais en waarschijnlijk ook de draden niet hebben in de kabelboom. Zoniet, dan wordt dit een heel omvangrijke klus.
Ik ga nog wel even kijken wat je er eventueel aan kan doen. Als we toch op een of andere manier de bedrading hebben, dan wil ik het er wel een keer op wagen dit te installeren.
I'll keep everybody posted. Ciao!!
16 jul 2009 13:50
Ok, kon het niet laten meteen even te kijken. Ziet er toch iets beter uit als ik dacht.
Onder je dashboard, aan de achterkant van de contact schakelaar en lichtschakelaar zitten 4 6-polige stekkers. 1 is met name voor het hele licht gebeuren, 1 is voor het contactslot en zorgt voor geschakelde stroom naar de zekeringen, 1 is voor de richtingaanwijzers (knipperlichten, wis was, etc) en de andere is eigenlijk in mijn 911 een lege stekken. Dwz dat er aan de kant van de kofferuimte 6 draden op zitten, maar aan de kontra kant maar 1 draad uit de stekker komt. Ik vermoed dat hier de draden opzitten die op non italiano 911-jes verbonden zijn met de alarmlicht schakelaar.
Ook kon ik zo snel niet een apart relais vinden voor de alarmlichten, maar zit dit verbonden met het normale knipperlicht relais.
DUS, als het goed is kan er dus wel een alarmlicht schakelaar aangesloten worden en heb je alleen de schakelaar (No Longer Available op pelicanparts en zal dus wel weer kostbaar zijn) en de 6 polige kontrastekker nodig.
Ik zal straks even een foto proberen te maken van deze aansluiting onder de dash. Wellicht kunnen we dat even vergelijken met een NL 911-je om te kijken of mijn aanname klopt.
16 jul 2009 14:27
De stekker in het midden waar 1 zwart/groen/witte draad uitkomt zou bij een niet italiaanse 911 van 6 draden voorzien moeten zijn en naar de alarmlichtschakelaar moeten lopen.
Kan iemand dit verifieren? (bij een 911 tot 1973)
Thx Hessel
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.