Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
24 jul 2009 23:03
Deze week mijn 964 C4 voor een grote beurt (20Dkm) + het verversen van de remvloeistof naar een specialist gebracht, geen gekke dingen tegen gekomen en ik kon de auto na anderhalve dag weer ophalen. Uiteindelijk zijn die anderhalve dag 3 volle dagen geworden.
Wat is er gebeurd? Tijdens de proefrit is er een storing ontstaan in het 4WD systeem, vervolgens is er aardig wat tijd en moeite in het achterhalen van het probleem gestoken, voorlopige conclusie: de ABS computer zou defect zijn.
Toen ik de auto bracht werkte alles naar behoren, nu dus niet meer.
Ik vraag mij af in hoeverre ik dit nu bij de specialist kan neerleggen?
Morgen ga ik een nadere computer in de auto plaatsen om zo te kijken of de computer idd defect is.
Ik ben er niet op uit mijn specialist in een kwaad daglicht te zetten of hem af te branden op dit forum, ik ben nl zeer tevreden over het werk dat geleverd wordt!
Ik ben alleen benieuwd hoe jullie over e.e.a. denken.
24 jul 2009 23:08
Je Specialist zal alles in het werk moeten stellen om te achterhalen wat er aan de hand is. De extra te maken kosten zal die van te voren met jou moeten overleggen of je akkoord daarmee gaat. Ik ga er dan ook vanuit, dat tie in de avonduurtjes gemaakte kosten niet in rekening brengt.
24 jul 2009 23:08
Storing kan een specialist niet zien aankomen denk ik...
Domme pech lijkt me.
24 jul 2009 23:12
Ik zou hem direct terugbrengen naar de specialist en hem de kans geven om de storing te onderzoeken. De kans is groot dat hij eerlijk kan en zal zeggen of de storing verband houdt met een eventueel door hem uitgevoerde reparatie.
24 jul 2009 23:18
Voor de volledigheid: De storing is ontstaan tijdens een proefrit door een monteur, na de werkzaamheden. Ik had er toen zelf nog niet in gereden.
24 jul 2009 23:22
Lekker boeien, dat de monteur er in gereden had voor proefrit, domme redenering. Nu had er niemand in gereden en jij rijdt ermee naar huis en dan treed de storing op. Ben jij dan de veroorzaker of is het slijtage????????????????????
24 jul 2009 23:28
Van belang is of er in de buurt van het ontstane probleem gewerkt is. Zo niet dan is het de specialist in mijn beleving niet te verwijten. Indien wel, dan zou hij verantwoordelijkheid moeten nemen.
24 jul 2009 23:34
@ gizmo:
Dus als jij je auto weg brengt zonder storing en vervolgens verlaat je de garage en je krijgt een storing, dan is het maar zo?
24 jul 2009 23:45
Erick schreef:Storing kan een specialist niet zien aankomen denk ik...
Domme pech lijkt me.
als je de auto naar een
echte porschespecialist hebt gebracht ben ik het met erick eens...probeer er samen uit te komen....
25 jul 2009 0:05
Is naar een "echte" specialist gebracht....ik verwacht eerlijk gezegd wel dat we tot een goede oplossing zullen komen, was alleen benieuwd naar de reacties hier op het forum.
25 jul 2009 0:15
Ik zie of lees grote beurt gegeven, daarnaast remvloeistof ververst, normale dingen en daarna problemen met 4wd drive waarschijnlijk ABS. Je hebt een auto die oud is en dingen slijten, er staat geen tijd voor wanneer er iets kapot gaat, bij de 996 wat eerder dan 964 maar goed. Monteur maakt proefrit en constateerd een storing, als jij die proefrit had gemaakt en het was ontstaan dan was het slijtage en nu rijd de monteur er in is het gelijk foutje specialist.
Zou het een oorzaak zijn reparatie, is het een ander verhaal. Maar ik zie geen rare reperaties uitgevoerd.
25 jul 2009 0:33
Gizmo, ik begrijp wat je zegt. Echter het blijft een vervelend verhaal dat je de auto zonder fouten weg brengt en hem terug krijgt met een storing in een van de computers.
Morgen maar eens de computers omruilen en kijken wat dat doet.
25 jul 2009 0:43
Het is nooit leuk als er iets kapot gaat, de een laat zijn auto poetsen en is een motorblokje armer. Maar shit happens, mocht mijn monteur naar mij toekomen met zo'n soort gelijke mededeling dan vertrouw ik deze dusdanig als hij mij verteld; joh vervelend maar hoofdremcylinder is kapot gegaan, of in jouw geval waarschijnlijk de ABS pomp. Zou ik eerst vragen; ik ga er vanuit dat je deze gelijk hebt vervangen? En ik denk dan maar die kan voorlopig niet meer kapot.
Het zijn onderdelen die op deze leeftijd wel eens kapot kunnen gaan.
25 jul 2009 6:52
bijval. op de bekende subtiele wijze van gizmo gecommuniceerd
, maar dat zou ook mijn insteek zijn. ik heb echter ervaringen met een porsche specialist lang geleden waarbij ik me ook even hetzelfde als de topicstarter zou afvragen...
25 jul 2009 8:54
Als ik al langer klant daar ben/daar altijd naar toe ga, zou ik wel enige coulance verwachten. Bv. geen/niet-volledig arbeidsloon oid.
off-topic:
Mijn motor (BMW GS) heeft ook ABS en dat is erg kritisch qua ontluchten. ABS-computer vormt daar 1 geheel met pomp/remvloeistofleidingen.
Dit is bij een 964 anders neem ik aan
25 jul 2009 9:25
Laatst bracht ik ook mijn GT3 voor het vervangen van een knipperlichtbolletje naar de garage...kreeg hem zo terug...
Sorry, maar je remmen waren ineens kapot zeiden ze
ff serieus.......meestal ga je er uit komen met de garagist..ieder gerenommeerde specialist zal het bespreken, maar ga niet gelijk van euhhhhhh ik dit en ik dat en jij zal wel is zien..
Gewoon eerlijk gesprek is de beste oplossing.......gaat vast goed komen.
25 jul 2009 9:48
ik sluit me bij gizmo aan, ik zou geen verband zien met de proefrit/service beurt.
@gizmo auto laten poetsen en dan een nieuw blokkie nodig
het zal je maar gebeuren
25 jul 2009 9:58
Het lijkt me dat je pas kunt (ver)oordelen als je precies weet wat de oorzaak van de storing is. Veel storingen verschijnen, zeker bij auto's "op leeftijd", plotseling en dus mogelijk ook toevallig terwijl een ander er even in reed. Coulance kun je verwachten als service aan een vaste klant, maar als de storing niets te maken heeft met uitgevoerde werkzaamheden dan is het ook logisch dat arbeidsuren voor het zoeken / oplossen van de storing in rekening worden gebracht. Uiteraard in overleg als het meer dan "even" in beslag neemt. Het betreft dan gewoon het uitvoeren van extra werkzaamheden toch?
25 jul 2009 10:22
Iedere kilometer die je rijdt kan er iets stuk gaan. Ik zie zelf niet echt een relatie tussen de werkzaamheden en de CPU van de ABS.
Maar ik kan mij wel voorstellen dat je als specialist uit COULANCE een wat andere rekening gaat presenteren.
Het is jippie, voor beide partijen.
25 jul 2009 10:32
Natuurlijk kan zo'n storing op ieder moment optreden, dus ook tijdens een proefrit.
Mogelijke oorzaken dat het juist nu is gebeurd:
- rijd je misschien zelf erg rustig, mogelijk iets te voor deze sportwagen? tijdens een remmentest incl. ABS werking - bij jou ooit opgetreden? - de storing optreedt
- door het verversen van de remvloeistof kan ook iets zijn veranderd in het hydraulisch systeem zodanig dat de regelelectronica in storing geraakt.
De twijfels van je zijn begrijpelijk maar de oorzaak ligt niet bij je specialist.
25 jul 2009 11:55
@Paul: je kunt natuurlijk nooit te rustig rijden voor een sportwagen...
Wat jij bedoelt is waarschijnlijk dat je zo goed rijdt dat bepaalde systemen niet in werking hoeven te treden. Systemen die er voor bedoeld zijn om mensen met onvoldoende rijvaardigheid te helpen de wagen te beheersen.
25 jul 2009 12:56
paul zijn redenering kan ik wel volgen, remvloeistof is nl. bijgevuld
waarschijnlijk een remmentest tijdens de proefrit om te kijken of alles wel goed vast zit
als jij nooit in je abs getrapt hebt, dan zou het zomaar kunnen zijn dat dat systeem nu sinds lange tijd weer eens moest gaan werken en je er nu pas achterkomt dat deze wellicht al kapot was
25 jul 2009 13:23
als het systeem al kapot was had het ABS lampje toch al eerder gebrand...
ik kan me wel voorstellen dat het systeem zo lang ongebruikt is geweest dat het in één keer kapot is gegaan toen er om functioneren gevraagd werd.
25 jul 2009 13:33
Zojuist bij een andere specilist geweest: andere computer aan de auto gekoppeld en nog steeds een storing. De beste man gaat in de auto zitten, trapt op het rempedaal en constateert dat er lucht in het systeem moet zitten, voelt te sponzig aan.
Toen ik dit hoorde was ik wel verbaasd-> de remolie is juist vervangen en dan ga ik er van uit dat het ontluchten goed gebeurd. Maar goed, volgende week maar eens schakelen met specialist no. 1....
Voor wat betreft het gebruik van de auto: Hij wordt echt wel als sportauto gebruikt en het ABS heeft zijn diensten al eens bewezen...
Hopelijk is het zaakje opgelost na nog een keer ontluchten.
25 jul 2009 13:36
RGJC4 schreef:Ik ben er niet op uit mijn specialist in een kwaad daglicht te zetten of hem af te branden op dit forum, ik ben nl zeer tevreden over het werk dat geleverd wordt!
Ik ben alleen benieuwd hoe jullie over e.e.a. denken.
RGJC4 schreef:Zojuist bij een andere specilist geweest ..... Maar goed, volgende week maar eens schakelen met specialist no. 1....
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.