Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
18 aug 2009 12:33
De oude discussie...
Persoonlijk ben ik nog altijd aan het twijfelen!
Het is niet omdat je geen G50-bak hebt dat je zobizo neen moet aanvinken e!!!
Graag de eerlijke mening...
18 aug 2009 12:37
Van wat ik heb begrepen is het verschil niet enorm en dus lijkt mij een meerprijs van 6500 euro (voor zover dat klopt...) idioot.
18 aug 2009 12:39
Bedoel je twee vergelijkbare gebruikte auto's waarvan degene met de G50 bak 6500 euro meer kost? Lijkt me erg veel. Zou ík er iig niet voor over hebben.
18 aug 2009 13:05
Als de 915 bak in orde is is het de meerprijs zeker niet waard. Zelf een 3.2 met g50 bak gehad.
18 aug 2009 13:07
Ik heb er een met G50 en in beide gereden. Denk wel dat de G50 een fijnere bak is; mits ze beiden in goede staat zijn. Maar € 6500,-
Ik heb wel eens gelezen dat de G50 zo'n € 1.500,- extra is. Dat klinkt mij iig logischer in de oren...
Ik zou zeker geen 915 laten staan als de auto goed is!!!
18 aug 2009 13:13
Moet eens kijken op mobile en dergelijke... de G50's gaan echt weg voor veel geld...
Een goede 911 van voor 87 en rond de 100 000 km ==> rond de 22K / 25K
Een goede 911 van na 87 en rond de 100 000 km ==> rond de 30K
Persoonlijk heb ik alleen nog maar met een G50 gereden... Kga eens een proefritje versieren met een gewone...
18 aug 2009 13:17
Dan zul je merken dat die net wat rapper is.
18 aug 2009 13:45
Als je een tijdje gewend bent aan een 915-bak schijn je er prima mee te kunnen rijden. Ik heb ooit een Fiat Regatta 100S gehad, schakelde aanvankelijk heel beroerd, maar na een tijdje wilde ik niet anders meer.
18 aug 2009 14:50
met beide gereden en het is maar net wat je wilt...beide [in goede staat] wennen snel....
18 aug 2009 15:26
Joost Houben schreef:Dan zul je merken dat die net wat rapper is.
Je hebt het dus wel over de 915 bak hè, en dat is wat velen niet geloven.
18 aug 2009 16:01
ja ik heb da ook gehoord... vooral omdat de achteras lichter is (60kg ofzo)
18 aug 2009 16:17
Ik dacht dat het de verhoudingen waren.
18 aug 2009 16:27
Ach, die vragen zullen we wel meer horen.
*Hoeveel verbruikt dat? Nondeju, mijne golf TDI doet maar 5,5 l/100 km
*Zo'n 915 bak, dat schakelt toch niet!
*Verzinkte 911 koetsen, die roesten bijna niet!
*911 zijn zeepkisten als het regent
enz.
Er is een verschil met een goede en een slechte 915. Dat ligt aan de synchroon ringen en selectie vorken, de afstelling van de versnellingspook, de plastic bushes onderaan de versnellingspook en ook de gear selector shaft die naar achteren loopt, en de olie die je erin hebt.
Een goede 915 schakelt langzamer dan, zeg maar een BMW 3 series van 2009. Langere schakelweg, en de synchroon ringen moeten effe worden "ingespeeld" vooraleer je een nieuwe versnelling inlegt.
Net zoals je een porsche 911 moeten leren "rijden" qua wegligging (snel rijden=>front end lichter en lichter!), remmen betekent contraindicative steering (remmen:zware sturing, acceleren lichtere sturing), remmen waar je op moet DUWEN enz, moet je ook leren de 915 bak te gebruiken.
Zeker van 1 naar 2, van 2 naar 3 en van 4 naar 5 (hoeveel motoren zijn er nu al "gebuzzed" omdat tijdens trackdays en testosteron rijden van redline 4 naar 3 is geschakeld?)
Deze wagens waren in hun nieuwdagen niet te vergelijken met zeg maar een BMW M5 of een AMG mercedes of een Ferrari 328. Een porsche is een Porsche: ofwel "heb je het" ofwel snappie het punt niet ervan.
Het oude spreekwoord: er zijn genoeg races gewonnen met de 915 bak die bewezen hebben dat het een verdomd goede en betrouwbare bak is. Het zal dan ook aan de bestuurder liggen of deze bak goed wordt gebruikt.
De Getrag 50 bak is meer gebruikersvriendelijk of meer Idiot Proof. Het zal meer appeleren aan "novices" en mensen die voor de eerste keer in een 911 rijden.
Ik persoonlijk rijd met whatever porsche ik in mijn klauwen heb, en ben een echte fan van een goed opgezette 915. Als je daarmee snel kunt schakelen, ben je snel met een hoop klassiekers en modernere wagens!
HTH,
Bert
18 aug 2009 16:41
Goede marketing mag wat kosten
De laatste der mohicanen met de befaamde G-50 bak mag wat kosten
18 aug 2009 17:41
wat een vreemde vleugel marc ?
18 aug 2009 18:00
Richard schreef:wat een vreemde vleugel marc ?
997 GT3 3.8
18 aug 2009 18:07
Ik rijd met een 915 bak, want 1977. Is inderdaad in het begin wennen, is nogal hakerig en vraagt een stevige en zekere hand. Afstelling is inderdaad wel heel belangrijk, net als olie (Swepco). Mijne is deels gereviseerd bij Renntech. Wat ik ervan begrepen heb, is hij wel een stuk lichter dan een G50. Enne... nu 6.5K duurder?
Da's dan dik betaald, want Porsche wisselde destijds niet alleen voor een modernere bak, hij was ook veel goedkoper! De 915 werd door Porsche zelf gebouwd en dat was veel duurder dan een bak kopen bij Getrag, dus eigenlijk zou de 3.2. met 915 bak duurder moeten zijn...
18 aug 2009 18:17
Jeroen,
De Carrera 3 schakelde van magnesium naar aluminium gearbox casings rond maart 1977- je kan best nog een mag case hebben- nog lichter!
Bert
18 aug 2009 19:00
Ik zou zeker geen 915 laten staan als de auto goed is!!!
Thats the spirit !!
Kijk ik heb in het verleden een beetje problemen gehad met de 915 bak toen
ik bij het vervangen van de koppeling het systeem niet meer perfect afgesteld kreeg ,
maar daarna door nuttige tips van het Forum hier boeltje perfect afgesteld
en nu schakelt hij als een Jap !
eerlijk waar !
hij zal miss. niet 100% schakelen als een G50 , maar ik ben er zeer tevereden mee .
gr Diablo
18 aug 2009 20:30
ik leer ondertussen stilaan schakelen met mijn 915-bakje, en het begint zeer vlot te gaan
ik heb nogal eens gehoord dat een 911 met een 915 vinniger is, maar ik heb het nooit naast elkaar kunnen vergelijken.
dit is misschien wat naast de topic, maar die olie vervangen, is dat moeilijk of kan je het als leek ? waar bestel je dat spul ?
thx
18 aug 2009 21:26
Heb zelf een goede G50 en heb met beide bakken gereden.
915 geeft je nog meer het gevoel in een "oldtimer" te rijden en VOELT sneller dan de G50, waarschijnlijk door kortere gearing. In de praktijk is mijn G50 samen oprijdend sneller.
Moest ik opnieuw een auto moeten kopen dan zou de algehele staat van de wagen meer doorslag geven dan wel óf géén G50.
18 aug 2009 21:48
Een G50 bak zou mij absoluut geen 6500 euro waard zijn. Lijkt me ook stug dat dit de daadwerkelijke meerprijs is. Ik ben zo'n prijsverschil in mijn zoektocht vorig jaar iig niet tegen gekomen.
De 915 bak schakelt misschien iets anders, maar ook helemaal prima. Het zou voor mij geen reden zijn om de wagen te laten staan.
18 aug 2009 21:53
axe schreef:ja ik heb da ook gehoord... vooral omdat de achteras lichter is (60kg ofzo)
Achteras ????
Leg eens uit?
Ik wist niet dat de 911 een achteras heeft !!!
gr Diablo
18 aug 2009 21:59
In de tijd dat ik mijn koppeling moest vervangen had ik een prijs gevraagd (vanKessel)
voor een G50 bak , ik moest toen 250 euro bijleggen voor een ruil ,
heb het tenslotte niet gedaan omdat ik pedalerie moest omzetten (oliedruk)+
er moest achteraan iets aangepast worden (laswerk)
heb er tt heden geen spijt van dat ik het NIET gedaan heb ,
gr Diablo
18 aug 2009 22:05
Mij hebben ze gisteren verteld dat de constructie van een G50 volledig anders is dan een gewone (veel grotere klok enzo...)
En als ik het niet misverstaan heb... De overbrenging van de versnellingsbak naar de achteras ook een andere constructie... (Dit maakt dan ook het gewichtverschil)
correct me if i'm wrong
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.