Switch to full style
Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

waar op te letten bij een "oude" porsche

20 sep 2009 15:51

Hallo allemaal,

ik ben erg nieuw met dit forum en de auto. Ik ben opzoek naar een porsche 911. Ik heb wat op internet gekeken en je ziet allerlei auto's voorbij komen tussen de 20 en 30 jaar oud met een prijskaartje tot rond de 17000 euro. Ik ben op zoek naar 911 cabrio om met mooi weer in te rijden, dus niet echt dagelijks gebruik.

Met deze oudere auto's waar moet je zoal opletten. Is er ergens een soort van checklist waar allerlei gevaren en tips in staan om op te letten bij de zoektoch/aankoop?

alvast bedankt.

Re: waar op te letten bij een "oude" porsche

20 sep 2009 15:59

bigpat schreef:Ik ben op zoek naar 911 cabrio om met mooi weer in te rijden, dus niet echt dagelijks gebruik.


Budget :?:

The first 911 Cabriolet debuted in late 1982, as a 1983 model. This was Porsche's first cabriolet since the 356 of the mid-1960s. ...

... daarnaast moet je je afvragen of je 'n 3.2, 964 of mss zelfs 'n 993 wilt :wink:

Kaufberatung 3.2

Kaufberatung 964

Kaufberatung 911 - toegespitst op de 993 -

Deze linkjes had je zelf ook met de zoekfunctie op dit forum kunnen vinden :wink:

... mss handig en verstandig om het 'Lijstje van paSCal' eens in te vullen :idea:

Re: waar op te letten bij een "oude" porsche

20 sep 2009 16:23

heb je deze al gezien..... 8)

Re: waar op te letten bij een "oude" porsche

20 sep 2009 16:47

bully schreef:heb je deze al gezien..... 8)


Wow, die had ik nog niet gezien, maar wát een fraaie auto! :shock: 8)

Re: waar op te letten bij een "oude" porsche

20 sep 2009 19:03

Belangrijkste zaken worden hierboven al aangegeven door Olaf, Bigpat. De oudste echte cabrio is nu dus zo'n 27 jaar oud. Daarvoor had je wel de Targa, die al die tijd sinds de introductie (1968 of zo?) als 'de open 911' dienst deed. Aanvankelijk met soft window achter en toen feitelijk ene cabrio met forse beugel, later met enkel nog een uitneembaar dakpaneel en een vaste achterruit. Over verschil targa en cabrio is op dit forum met de zoekfunctie heel veel te vinden.
Een goede cabrio kost naar mijn idee toch minimaal 20.000, vaak meer. De eersten, de SC's, zie je sowieso weinig aangeboden worden, daar zijn er ook heel weinig van gebouwd (2 productiejaren met relatief kleine aantallen). Daarna kwam de 3.2, van 1984 tot 1989. Deze (zoals die van mij) heeft nog de klassieke looks die nagenoeg overeenkomen met de 911 van midden jaren 70. Vanaf 1989 werd het 964 type aangeboden, de cabrio volgde volgens mij in 1990 (hierboven al aangeraden, de te koop aangeboden 964 cabrio van Horn. De 964 heb je eventueel dus als 4-wiel aangedreven auto. Ook was er toen voor het eerst stuurbekrachtiging, werd er (vanaf MJ 1991 zo uit mijn hoofd) een airbag aangeboden en bestond ook het alternatief van de automatische transmissie, de Tiptronic.
De looks van de 964 zijn al wat moderner dan van de 3.2, maar de basis van de carosserie komt grotendeels met de 3.2 overeen (vooral de afgeronde bumpers in carosseriekleur, en de automatisch bewegende en geintegreerde spoiler, wijken af van het 3.2 design).
De 964 heeft 250 pk en de 3.2 231 (zonder katalysator dan), een vrijwel verwaarloosbaar verschil gezien de toename in gewicht voor de iets krachtiger 964.
Dit zijn in een notedop de verschillen. Prijzen liggen aardig op hetzelfde niveau inmiddels. Hopelijk heb je wat aan deze aanvullende informatie!

Re: waar op te letten bij een "oude" porsche

21 sep 2009 11:37

HV schreef:De 964 heeft 250 pk en de 3.2 231 (zonder katalysator dan), een vrijwel verwaarloosbaar verschil gezien de toename in gewicht voor de iets krachtiger 964.


Is dat zo? :roll:

Re: waar op te letten bij een "oude" porsche

21 sep 2009 11:57

231 vs 247 :twisted:

Beide in circa 6 seconden van 0 naar 100 --- en slechts 15 Km/uur verschil in topsnelheid :wink:

Re: waar op te letten bij een "oude" porsche

21 sep 2009 12:07

de 964 is voor 90% vernieuwd tov de 3.2.
eerste "moderne" porsche
cave, al die elektronica is nu ook 20 jaar oud....

Re: waar op te letten bij een "oude" porsche

21 sep 2009 12:48

964 trekt wel soepeler door; meer koppel onderin.

Auto altijd laten bekijken door iemand die het type door en door kent.

Re: waar op te letten bij een "oude" porsche

21 sep 2009 12:53

Piet schreef:
bully schreef:heb je deze al gezien..... 8)


Wow, die had ik nog niet gezien, maar wát een fraaie auto! :shock: 8)


:lol: :salut: :thumleft:

Re: waar op te letten bij een "oude" porsche

22 sep 2009 7:42

wolf schreef:de 964 is voor 90% vernieuwd tov de 3.2.
eerste "moderne" porsche
cave, al die elektronica is nu ook 20 jaar oud....

Wolf, deze tekst is mij bekend; desondanks heb ik wel het idee dat van het plaatwerk een aanzienlijk lager percentage echt is gewijzigd... Maar wellicht zijn ook die op details gewijzigd (zoals portieren, kofferklep, zijschermen bedoel ik).

Re: waar op te letten bij een "oude" porsche

22 sep 2009 8:05

... achter de schermen :wink:

Achterlichten hebben 'n metalen behuizing die aan het scherm vast zit - de 3.2 heeft daar 'gewoon' 'n gat.
Linkervoorscherm is MI anders t.a.v. de vulopening.
Binnenzijde portieren is anders
Plaats een reactie