Switch to full style
Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

Porsche & obesitas ?

10 nov 2009 17:28

Ik zie andere cijfers over dat gewicht, maar zullen we dit voortzetten in een ander draadje

:salut:

Hoe bedoel je, andere cijfers :?:

Re: Porsche & obesitas ?

10 nov 2009 18:52

Uit welk draadje komt dit dan :roll:

10 nov 2009 18:54

begint hiero: posting.php?mode=quote&f=10&p=658635
molen934 schreef:Wat een complete en fraaie auto zeg, als je dat toch vergelijkt met mijn eerste 911 uit 1976 :shock:
Enige luxe een elektr. spiegel, geen rembrekachtiging, draairaampjes en één hendeltje voor de kachel zelfs geen wisser achterop maar plezier voor tien :lol:

molen934 schreef:
Ik bedoel maar... Wat een hoop onnodig gewicht zo'n ding tegenwoordig mee moet slepen :scratch:

In dit verkooptopic van een 997: viewtopic.php?f=10&t=25279
Laatst bijgewerkt door Airhead op 10 nov 2009 18:58, in totaal 2 keer bewerkt.

10 nov 2009 18:57

Draadje van de 997 carrera die te koop staat. Ging behoorlijk off topic ivm het gewicht van moderne sportauto's...

http://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?f=10&t=25279

Wellicht dat een moderator een mooiere afsplitsing kan maken... :?:

10 nov 2009 19:04

mijn 964c4 weegt 1414 kg,
vind ik een 997 niet echt zwaar met alles erop en eraan.

die oudjes zijn eigenlijk van die stiekeme dikkertjes

de nieuwe is groter, ruimer en beter uitgerust.

10 nov 2009 19:07

Mee eens, de mijne weegt ook al iets van 1200 kg... En ik weet ook wel dat er heel veel kilo's in veiligheid zitten.

Alleen heb ik ook veel gereden in een auto van 550 kg met een dikke 300 pk en geloof mij, da's beleving :drive: :mrgreen:

Filmpje:

10 nov 2009 19:58

rob964.c4 schreef:die oudjes zijn eigenlijk van die stiekeme dikkertjes

Nah das lekker dan.....wrijf het er maar in :mrgreen:

10 nov 2009 20:00

gast schreef:ja, dat een oud gebakje maar 1000 kg weegt tegen over iets van 1500 voor een 997. Maar niet dat die 997 ook evenredig meer vermogen heeft. :wink:

Méér dan evenredig zelfs. Die ouwe gebakjes zijn niet vooruit te branden! :twisted: :wink:

10 nov 2009 20:21

hoe zwaarder de auto hoe meer je ook aan de veiligheid moet doen,

ik snap best dat extra veiligheid gewicht meer (kan) brengen echter is het niet zo dat de nieuwe zo zwaar zijn door de veiligheids maatregelen.
Hoe lichter hoe veiliger.

10 nov 2009 20:41

Ook waar, want er komt minder energie vrij... Toch :?:

10 nov 2009 20:49

ja idd en er zijn nog wel meer termen enzo maar doe het ook maar even tussen het werk door.

maar mider gewicht minder kreukelzone nodig en aleen maar stevigheid is ook niet veilig,

denk aan de vroegere race auto's auto knalt op muur , neusje iets korter courour overleden.
er moet wel iets zijn om de energie optenemen.

een smart is vrij(heel) stevig met een frontale aanrijding maar of je het overleeft :roll: :pale:

robert

10 nov 2009 20:53

Veiligheid vind ik eigenlijk niet zo belangrijk. :popcorn:
Net zo min als CO2 uitstoot.

Ding moet gewoon goed sturen; en dan is minder gewicht altijd gunstiger.
Daarom verkoopt Porsche ook graag minder voor meer: zie RS-jes en consorten. :mrgreen:

10 nov 2009 21:07

Veiligheid begint met de bestuurder.

11 nov 2009 8:40

Helemaal eens met ppp356 (alleen jammer dat de veiligheid ook wel ligt bij de andere bestuurders op de weg en je kunt niet op elke gek anticiperen).

Een nieuwe 911 zal best veiliger zijn dan mijn oude SC (maar bij mij staan de koplampen tenminste nog recht omhoog zoals het hoort bij een P :popcorn: )

11 nov 2009 9:27

rob964.c4 schreef:
een smart is vrij(heel) stevig met een frontale aanrijding maar of je het overleeft :roll: :pale:

robert

Met een andere auto misschien nog wel omdat die andere auto wel een kreukel zone heeft en een deel van de energie absorbeert, maar een frontale aanrijding met een andere Smart dat gaat pas echt goed mis.

11 nov 2009 9:39

ik denk alleen dat door het lage gewicht de smart weer terug gelancheerd word,

maar ik dwaal af het word een beetje een smart topicje.

11 nov 2009 10:30

Heb al de type's lang in bezit gehad en ook bereden :lol:
Maar de eerste type's waren en reden ook echt licht, waren gewoon soepel in het gebruik.
Vooral de 964 voelde veel zwaarder aan en minder makkelijk om de pionnen heen te krijgen :idea:
Ja vermogen genoeg en vooral onderin veel pk's :drive:
Kan me goed voorstellen dat forummers in de "vroege" elfjes blijven rijden :res:

11 nov 2009 10:45

Ik vind het gaaf als ze auto's ontdoen van allerlei zaken en daardoor de auto lichter maken. Dit draadje startte met de vergelijking Boxster Spyder van 1275 kg en de nieuwe 911 turbo cabriolet.

Deze Boxster zit net onder de 4 kg per pk, gaaf toch!

In de Boxster een heleboel niet; airco, bekerhouders etc, maar wel bijvoorbeeld lussen aan de deuren en de meest lichte 19 inch wielen die Porsche kon krijgen. Ik zie dat graag, ook de veiligheid wordt er niet minder om. De Turbo weegt gewoon honderden kg zwaarder. En ondanks dat het natuurlijk een top auto is, vind ik een back to basic auto met hedendaagse veiligheid wel gaaf!

11 nov 2009 11:34

mick1512 schreef:
Ik zie andere cijfers over dat gewicht, maar zullen we dit voortzetten in een ander draadje

Hoe bedoel je, andere cijfers :?:

Die tekst was van mij en de onderbouwing vind ik gewoon op de Porsche website, geen 1820 kg maar ~1650 volgens DIN en ~1730 volgens EG norm (1e getallen handbak, 2e met PDK)

Unladen weight (DIN) - 1.645 kg - 1.670 kg
Unladen weight (EG) -- 1.720 kg - 1.745 kg

:salut:

11 nov 2009 11:50

Wat betreft de andere opmerking over het zwaarder worden...

namelijk het ontbreken van rembekrachtiging op een 911 van '76 8)

Had altijd het idee dat op auto's met schijven rondom er niet te remmen viel ZONDER.
Heb het maar eens opgezocht in de Porsche 911 van PM...

Feiten:
Het was niet eenvoudig om de eerste tot stilstand te brengen, zonder rembekrachtiging inderdaad dus :!:
Want in '74/'75 werd het rempedaal nog verlengd om een grotere kracht te kunnen uitoefenen :shock:
Pas vanaf zomer '77 werd een remservo toegevoegd, o.a. op een van de laatste 3.0 Carrera's van Jeroen :!: :wink:

11 nov 2009 12:02

Paul II schreef:Wat betreft de andere opmerking over het zwaarder worden...

Had altijd het idee dat op auto's met schijven rondom er niet te remmen viel ZONDER.

Was zeer goed mee te rijden, vooral op het circuit je hield een zéér goed contact met de auto.
Moet wel toegeven het was een SUPER exemplaar, oja monteerde wat zachtere blokken en vernieuwde ze elk jaar :scratch:

11 nov 2009 13:54

Aha, wist inderdaad dat die rembekrachtiger er ergens rond 1977 inkwam, wist alleen niet dat het precies 1977 was.

Heb wel ergens gelezen (Morgan?) dat sommige puristen die er vervolgens weer uitsloopte en in de garage hingen vanwege beter gevoel rempedaal :?: en kgs besparen.

Dus misschien ooit een idee om hem eruit te halen? Ik weet het niet...

11 nov 2009 14:10

Paul II schreef:Wat betreft de andere opmerking over het zwaarder worden...

Heb het maar eens opgezocht in de Porsche 911 van PM...

Feiten:

Zo vinden de mensen nu ook dat een wagen zonder abs niet veilig tot stilstand te brengen is, een wagen zonder ESP niet veilig door een bocht te krijgen is in de regen, zonder servostuur niet te parkeren is enz.

Een goede bestuurder past zich gewoon aan aan de wagen waar ze mee rijden. Maar ja pompend remmen leert men niet meer, net zo min als tegenstuur en vooral inschattingsvermogen.

11 nov 2009 14:27

+1

Overigens kun je ook je vraagtekens hebben bij de veiligheid van moderne auto's. Doordat deze auto's helemaal afgeladen zijn met veiligheidssnufjes denken veel mensen dat ze niets meer kan gebeuren. 160 km/h in de regen voelt dan ook nog steeds veilig. Totdat je plotseling wel moet remmen of uitwijken... Dan heb je ineens net zo veel of weinig grip als iedere andere minder moderne auto. In de jaren 70 noemden ze dat al het 'Volvo syndrom' :!:

11 nov 2009 14:33

molen934 schreef:Kan me goed voorstellen dat forummers in de "vroege" elfjes blijven rijden :res:

8)
Plaats een reactie