Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
02 dec 2009 22:59
Hallo,
ik heb ooit gelezen (op
www.elfer-gtr.de) dat het monteren van 18 inch turbo-look velgen op een 993 voor bouwjaar 1996 niet goed voor de auto zou zijn.
Weet iemand hier meer van?
groeten, jeroen.
02 dec 2009 23:11
Niet goed voor de auto lijkt mij onwaarschijnlijk maar waarschijnlijk bedoel je of replica's risico's met zich mee brengen? Het gewicht is hoger en dus zou het gedrag van de auto negatief kunnen worden beinvloed. De originele turbo's passen niet en leveren zodoende problemen op op een small body 993 (aanlopen achterbanden). Ik ben ook op zoek (op termijn) naar andere wielen voor mijn 993 in 18 inch (misschien zelfs 19) en ik ben dus bewust op zoek naar fraaie wielen met een ET waarde van 65 voor de achterzijde en dat valt niet mee.
Laatst bijgewerkt door
Wouter op 02 dec 2009 23:15, in totaal 2 keer bewerkt.
02 dec 2009 23:13
Knaufie, waar blijf je ?
Onze eigen forum velgenspecialist. Je kennis is nodig.
02 dec 2009 23:36
De zoekfunctie levert ook in dit geval beslist resultaat
Komt neer op een versteviging bij het stuurhuis, dacht ik..
02 dec 2009 23:39
Dit is wat op die duitse site staat:
Bei den 993'ern vor Baujahr 1996 dürfen aufgrund eines Konzeptionsfehlers von Porsche keine 18Zoll Räder montiert werden.
Vor dem Modelljahr 1996 (T) dürfen nur Coupe Fahrzeuge innerhalb der nachstehenden Fahrzeug-Ident.- Nummernbereiche mit 18 Zoll Rädern nachgerüstet werden: WP0 ZZZ 99 ZSS 31 2528 bis WP0 ZZZ 99 ZSS 31 7018 (Rest der Welt) und WP0 AA2 99 8SS 32 2696 bis WP0 ZZZ 99 8SS 32 4139 (USA u. Kanada).
Innerhalb der genannten Fahrzeug- Ident- Nummernbereiche wurden Fahrzeuge gefertigt, die nicht
mit den für 18 Zoll Räder erforderlichen Rohbauverstärkungen ausgestattet sind. Diese Fahrzeuge
dürfen nicht mit 18 Zoll Rädern nachgerüstet werden. Die Fahrzeug- Ident.- Nummern dieser
Fahrzeuge sind auf den Seiten 8 und 9 aufgelistet.
Zwischen den Lenkgetriebe-Befestigungsschellen, muss in Verbindung mit längeren Innensechskantschrauben, zusätzlich eine Querstrebe, Teile-Nr. 993.347.131.02 (Linkslenker) bzw. 993.347.130.02 (Rechtslenker), montiert werden. Die fachgerechte Montage dieser Querstrebe ist durch das ausführende Porsche Zentrum mittels Stempel und Unterschrift zu bestätigen.
02 dec 2009 23:41
Dit monteren:
02 dec 2009 23:47
je kan wel et 65 nemen maar dan looptie met de binnenkant van je band nog aan de binnenkant tegen je balk aan aan!
kdenk dat,tje met een adaptertje van minimaal een cm,tje of 2 pas gaat lukken.
wat ook fraai is is een 996 turbo wiel onder je 993 , kijk maar :
en ja dat past ook op een 993 smallbody
het past zelfs op een 964:
kweet niet wat de ET waardes zijn vd originele 993 tt velgen maar die passen volgens mij wel onder een smallbody 993 hoor, met de juiste adpters wel
kijk dan wouter hoe dat staat op een rode smallbody een 4s voorbumpert
:
latahhhhhhhhhhhhhhhh
03 dec 2009 0:00
Originele RS wielen hebben een ET van 65 vandaar.
03 dec 2009 0:04
ja maar rs is weer hele andere auto volgens mij met hele andere remmen achter 322x28 met hele andere ophanging!
weet je zeker dat dat de juiste matenn zijn voor een 993?
ik heb er niet zoveel kaas van gegeten van een 993
maar kan het zo vragen aan m,n mattie pablo op z,n 993 zitten ook 18 inch speedliners en laag!
03 dec 2009 0:11
Ik had 9,5J met et52 achterop m'n witte en dat ging net.
03 dec 2009 0:13
Ik ben de laatste die gaat beweren hier verstand van te hebben maar ik weet wel dat het een hele opgaaf is om originele wielen te vinden in 18 inch die passen op een "gewone" 993. Bij mijn weten kan op een 993 18 inch geplaatst worden in 7,5 J x 18 ET 50 of 8 J x 18 ET 52 voorzijde en 10 J x 18 ET 65 achterzijde.
03 dec 2009 0:14
Ik vind die Turbo looks niet zo mooi op een 993. Doe mij maar de Speedliners of de BBS Lemans.
03 dec 2009 0:20
Dit zijn ook mooie velgen voor onder een 993 vind ik, en ze passen goed.
03 dec 2009 0:24
Ik vind ze niet om aan te gluren (auto stond of staat te koop trouwens) maar smaken verschillen gelukkig. Ik ben ook gecharmeerd van de turbo II wielen maar ook van de 996 GT3 mkII wielen. Wat ik niet kende is waar onze topicstarter het over heeft; die verstevigingsunit die nodig zou zijn bij de modellen van voor 96. Weet iemand daar meer van?
03 dec 2009 0:27
Dat verstevigingsding schijn je bij gebruik van 18 inch velgen te moeten monteren. Bij mij zat het eronder, door de vorige eigenaar gedaan.
03 dec 2009 0:50
Ik zou dan of echte holle nemen (die solids zijn zwaar) of als die te duur zijn de RH speedline look velgen. Best goede velgen en zelfs stuk lichter dan de holle turbo velgen.
Bij ET 65 en 10j passen ze prima maar met 5-10 mm spacers staan ze beter
03 dec 2009 9:10
drknauf schreef:kweet niet wat de ET waardes zijn vd originele 993 tt velgen maar die passen volgens mij wel onder een smallbody 993 hoor, met de juiste adpters wel
Originele 993 Turbo (of 4S) wielen passen niet onder de smalle 993 - mss net als je de spatbord rand laat rollen en 'n smallere band toe past.
De 18" Turbo-look van de Boxster passen wel zonder probelemen
03 dec 2009 10:51
ja zijn d,r maar weinig die met 285 op een smallbody rijden moet id wel 265 op dan
03 dec 2009 10:59
Dit zag je overigens in Essen opvallend veel vond ik (nu hebben die Duitsers op velgen en banden gebied altijd al een beetje een andere smaak gehad). Het lijkt wel of ze daar proberen een zo smal mogelijke band op een zo breed en groot mogelijke velg te zetten. Echt geen gezicht dat je bovenop de rand van de velg kijkt; bij sommige kreeg je er bijna een vinger tussen. Stonden sowieso veel auto's voor de show opgesteld want ze konden echt niet rijden met de gemonteerde band en velg combinatie zonder schade. Ik wil ET 65 achter en dan zonder adapter aangezien ik het persoonlijk mooi vind dat het wiel iets naar binnen valt zoals origineel bij de RS. Naar mijn mening maakt dit de auto alleen maar "dikker" en accentueerd het de lijnen van de achterzijde. Dit is allemaal maar smaak natuurlijk.
03 dec 2009 11:28
ik heb volgens mij et 65 18" met een 265 band zonder spacer.(holle spaaks Turbo's)
maar het schijnt bij sommige 964 niet te passen de velg loopt dan aan tegen de olie leiding
03 dec 2009 12:05
De verstevigingsbalk is voor bepaalde series oudere chassis met genoemde VIN waar de 18" op gemonteerd mag worden! Op de anderen ontbreekt blijkbaar de benodigde versteviging in de carrossie
Ik zou dat dan nooit doen op mijn 993.
drknauf schreef:kweet niet wat de ET waardes zijn vd originele 993 tt velgen maar die passen volgens mij wel onder een smallbody 993 hoor, met de juiste adpters wel
Zoals Olaf schrijft dat lukt niet. De velgen voor de wide body compenseren voor de 33 mm uitbouw aan beide zijden. Daarom worden de 'standaard' 17" velgen op de 2S gemonteerd met spacers van 33 mm. Deze maat moet je dus 'kwijt zien te raken' op een small body
03 dec 2009 12:22
Ik heb op deze site:
www.wheelenhancement.com, 17 inch turbo look velgen gevonden. (op de site klik je wheels aan en dan staat het model gelijk links bovenaan)
is iemand bekend met die winkel?
Er staat dat het replica's zijn (de 17 inch variant). Ik weet niet of ik dat moet doen. Ik vind alleen die turbo velgen wel heel erg mooi.
03 dec 2009 12:33
effe een horn quote:
wie betaald bepaald
03 dec 2009 12:39
Geduld hebben en gaan zoeken naar 'n setje
Achterwielen 993.362.138.01 - 9Jx18 ET 52 met 265/35 band.
Voorwielen 993.362.134.06 - 7,5Jx18 ET 50 met 225/40 band
Harmse heeft dit setje (nu) onder z'n smalle 993 zitten
03 dec 2009 15:08
Paul II schreef:De verstevigingsbalk is voor bepaalde series oudere chassis met genoemde VIN waar de 18" op gemonteerd mag worden! Op de anderen ontbreekt blijkbaar de benodigde versteviging in de carrossie Ik zou dat dan nooit doen op mijn 993.
Ik heb originele 18'' turbovelgen onder een 993 Cabrio '94 liggen. Velgen zaten er op toen ik de P kocht. Is niet goedgekeurd door Porsche en bij de AKK ook opgemerkt door PCG. Stuurhuisversteviging is wel uitgevoerd, maar er is geen extra carrosserieversterking aangebracht (ook niet mogelijk op dit model).
Ben gaan zoeken of het nu écht kwaad kan. Dan zou ik ze namelijk meteen omwisselen voor 17'' Cup-velgen. Op met name de Duitse sites zijn hier heel wat discussies over te vinden. Mijn conclusie (tot op heden...) is dat het volgens de zeer strenge Porsche-normen (lees: raceomstandigheden) wellicht niet verstandig is, maar voor normaal sportief gebruik geen enkel probleem.
Kijk bijv op:
http://www.pff.de/wbb3/tipps-tricks/por ... ll-felgen/Daar staat o.a. te lezen:
Ich habe mir damals lange überlegt, ob ich die 18-Zöller einbauen soll, Porsche gibt ja nur die 17-Zöller frei - zumindest für die frühen 993er Baujahre.
Freisinger Motorsport in Karlsruhe, die über eine sehr große Erfahrung im Langstrecken-Rennsport verfügen, haben mich aber diesbezüglich völlig beruhigt. Es gab offenbar bei frühen 964ern im Rennsport Probleme, bei den 993ern anscheinend aber überhaupt nicht - gleich ob mit oder ohne Verstärkungen. Im normalen (sportlichen) Alltagsbetrieb gibt es nach Aussage Freisingers "keine Probleme mit 18", auch nicht mit den ersten 993-Modellen".
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.