Switch to full style
Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

Basics m.b.t. Porsche 356?

10 dec 2009 2:15

Hallo,

Speel al tijden met het idee een 356 te kopen, de oer-Porsche wat mij betreft.

Specifieke 'eisen' vormen zich gaandeweg, maar ruwweg zoek ik een coupé, in goede mechanische staat en zonder serieuze ro(es)t. Ik ben geen enorme purist (maar wil géén replica!) en zeker niet op zoek naar een concours-auto. Enig 'patina' hoort erbij. Ik wil er ca. 3000-5000 km per jaar mee rijden.

Heb een en ander gelezen, maar mis een tikje het 'expert-gevoel'. Hoop dat er hier wat mensen rondlopen die dat hebben en willen delen. Zo vraag ik me een aantal dingen af (die ik via de zoekfunctie nog niet 1-2-3 heb getraceerd), o.a.

1. Los van smaak, wat zijn de grote pros/cons van de diverse types (A, B, C)? Ik leun richting (S)C omdat ik de indruk heb dat die relatief geavanceerd zijn en dusdanig veel gebouwd dat onderdelen beter voorhanden zijn. Is dat juist?

2. Zijn er specifieke motoriseringen om te verkiezen dan wel te mijden? NB deze auto hoeft voor mij niet noodzakelijk heel hard te gaan, daar heb ik andere voor. Wel vind ik motorische robuustheid belangrijk.

3. Aangenomen dat ik een redelijke 356 koop, wat moet ik me voorstellen bij de onderhoudsbehoefte en kosten per jaar? Wat zijn de typische Achilleshielen, hoe gevoelig zijn ze en hoe lastig om zelf kleine klusjes aan te doen?

4. Wat zijn de belangrijkste punten om op te letten bij aankoop? Sowieso AKK, dat snap ik en ga ik zeker doen. Maar voordien? Ik heb een paar buyers guides en wat ik eruit opmaak is dat m.n. roest een flink gevaar is. Wat nog meer?

5. Welke bronnen (boeken, sites, clubs, individuën, etc.) zijn aan te raden voor verdere verdieping? Wie heeft er (veel) ervaring met dit soort auto's en 'praat' daar graag over?

Alle inzichten van harte welkom, alvast dank!

Groet, Irvin

Re: Basics m.b.t. Porsche 356?

10 dec 2009 10:52

Hi,

Ik heb zelf (nog) geen 356, maar denk dat de basis info niet heel veel zal verschillen van een vroege 911. Is in principe hetzelfde ontwerp, maar dan wat meer gestroomlijnd.

Hier mijn (Algemene) opmerkingen op jouw vragen.

1. Ik denk dat de auto's, met uitzondering van de motorisering, nagenoeg gelijk zijn op wat details na. Ontwerp is nagenoeg gelijk gebleven vanaf laat '50-er jaren. Ik denk dat je kunt stellen dat des te jonger de auto, des te beter de motor zal zijn qua betrouwbaarheid en souplesse. Het is in basis een kever en dus beproefde techniek. Als het je te doen is om de beschikbaarheid van onderdelen en betrouwbaarheid, zou ik inderdaad voor de wat jongere types gaan zoals het C model. Maar een Pre-A of A is mijn inziens wat puurder qua vorm en styling.

2. Denk dat hierin niet veel verschil zal zitten, maar logisch zou zijn dat de jongere modellen een door ontwikkeling zouden moeten zijn en dus in de basis beter zou moeten zijn ( betrouwbaarheid en prestaties) Heb nog nooit iets gehoord over een motor type wat je zou moeten vermijden bij een 356. Zijn volgens mij allemaal redelijk bullet proof. Zou wellicht dan niet voor een heel vroeg model gaan i.v.m beschikbaarheid onderdelen.

3. Onderhoudskosten laten zich heel lastig uitdrukken voor klassiekers. Hoeveel ga je rijden, hoe goed is de basis, Ga je voor originaliteit of breng je liever verbeteringen aan, etc. Allemaal zaken die meewegen. Over het algemeen is Porsche rijden niet goedkoop en helpt het als je veel zelf kunt. (of wil leren)
Feit blijft dat een Porsche, mits goed onderhouden en met beleid gereden, redelijk goede auto's zijn en je niet al te veel kosten zou moeten hebben. Maar ja, het blijft minstens 45 jaar oud..... Altijd AKK doen om de staat te bepalen.

4. Ja, altijd AKK, mits je van te voren al weet dat je een volledige restauratie gaat uitvoeren. Maar ik denk dat de belangrijke punten inderdaad het chassis en carrosserie zijn. Roest hebben ze allemaal, daar niet behandeld, maar de vraag is hoeveel en waar. Beruchte plekken zijn dorpels, voorwiel ophanging, achterwiel ophanging, etc. eigenlijk alles onder de onderkant van de deur. Voor specifieke 356 kwalen zul je even verder moeten kijken, maar zal m.i. niet heel veel verschillen met een 911. Verder natuurlijk motorisch laten nakijken.

Let ook op de details. Wat hoort er allemaal op te zitten, is dit aanwezig en correct qua periode. Je kunt redelijk leeg lopen op dit soort kleine zaken.

5. Ik zou zeker mijn licht opsteken bij de NL 356 club. Zij weten alle in en outs over deze wagens en kunnen je bijstaan met heel veel info. Verder vind ik altijd het pelicanparts forum http://forums.pelicanparts.com/porsche-356-technical-forum/ erg handig. Veel liefhebbers en kenners. Verder is het denk ik verstandig om wat algemene boeken over Porsche door de jaren heen door te lopen om de verschillende types te leren kennen.

Success verder! Weet zeker dat je nog meer info gaat krijgen van forummers wat wat specifieker is.

Gr Hessel

Re: Basics m.b.t. Porsche 356?

10 dec 2009 11:00

Goeie vraag, ik heb niet het antwoord voor je. Ik ben geen expert (althans niet op dit gebied ;)) en ik heb zowiezo weinig recht van spreken want ik rijd wel in een replica (wat overigens juist op het gebied van onderhoudskosten en roest grote voordelen heeft)

Wel heb ik best wat dingetjes gelezen over de 356 en het grootste probleem is roest. Technisch zitten ze wel vrij degelijk in elkaar, dacht ik.

In België en in Nederland vast ook zijn actieve 356 clubs. Ik zou daar eens mijn licht opsteken voor tips en advies. Er is vast wel iemand die je kan en wil helpen.

Re: Basics m.b.t. Porsche 356?

10 dec 2009 16:30

Hessel schreef:Hi,

Ik heb zelf (nog) geen 356, maar denk dat de basis info niet heel veel zal verschillen van een vroege 911. Is in principe hetzelfde ontwerp, maar dan wat meer gestroomlijnd.

Hier mijn (Algemene) opmerkingen op jouw vragen.

1. ...
2. ...
3. ...
4. ...
5. ...

Success verder! Weet zeker dat je nog meer info gaat krijgen van forummers wat wat specifieker is.

Gr Hessel


Ha Hessel,

Dank voor je uitgebreide reactie. Goeie parallel denk ik, de vroege 911 vs de (m.n. latere) 356, dus nuttige inzichten ook:

@ 1: je treft vlgs mij de exacte balans: puurheid/originaliteit van ontwerp (A, B) vs voordelen van doorontwikkeling en beproefdheid (C/SC). Lastige keuze, maar ik vermoed dat het laatste de doorslag geeft bij mij

@ 2: dat is prettig te horen, hoopte ik ook een beetje op. Zo ingewikkeld is die technologie (gelukkig) nog niet en ook niet erg nieuw in die tijd (VW)

@ 3: aan kostbare klassiekers ben ik enigszins gewend :wink: Vermoed dat Porsche idd relatief degelijk is. Maar: niet alles is voorspelbaar, helaas. Gegeven de overzichtelijke techniek wil ik leren/proberen een deel zelf te doen

@ 4: ai, die roest is inderdaad een issue, dank voor de pointers mbt mogelijke plekken. Goeie caveat ook mbt details herstellen. Dat kost idd stiekem snel een aardige duit heb ik gemerkt. Vele beetjes is ook een hoop...

@ 5: de algemene boeken heb ik, is idd nuttig. Die club is een heel goed plan, zag net dat ik daar voor een paar tientjes lid van kan worden, ga ik doen.

Veel dank dus, nogmaals.

Groet,
Irvin

PS maak ik uit je 1e zin terecht op dat jij ook een 356 ambieert? Naast de 911 naar ik aanneem dan?

Re: Basics m.b.t. Porsche 356?

10 dec 2009 16:38

de Fiscalist schreef:Goeie vraag, ik heb niet het antwoord voor je. Ik ben geen expert (althans niet op dit gebied ;)) en ik heb zowiezo weinig recht van spreken want ik rijd wel in een replica (wat overigens juist op het gebied van onderhoudskosten en roest grote voordelen heeft)

Wel heb ik best wat dingetjes gelezen over de 356 en het grootste probleem is roest. Technisch zitten ze wel vrij degelijk in elkaar, dacht ik.

In België en in Nederland vast ook zijn actieve 356 clubs. Ik zou daar eens mijn licht opsteken voor tips en advies. Er is vast wel iemand die je kan en wil helpen.


Ha die Fiscalist,

Geen expert zijn is geen zonde, des te leuker dat je toch reageert. Bovendien: jouw observaties sluiten nauw aan bij wat bijv. Hessel opmerkt, dus je weet er wel wát van en helpt me mijn beeld vormen: dank!

Jouw overwegingen mbt tot die replica zijn eigenlijk terecht en zouden - louter rationeel - ook de mijne moeten zijn. Maar er zit een moeilijk uitroeibaar historisch sentiment vast aan wat ik wil. Gek is dat: voor mij ruikt een typisch wat muffe oudere auto bijv. minder vervreemdend dan een gloednieuw getectyleerd bakbeest.

Riskant, die emotionele component, maar met gedegen voorbereiding hopelijk te controleren :wink: Die clubs klinken me als bron van goede raad in de oren.

Dank & groet,
Irvin
Laatst bijgewerkt door IPF op 10 dec 2009 16:38, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: Basics m.b.t. Porsche 356?

10 dec 2009 16:38

Stel dezelfde vragen eens op http://www.porsche356forum.eu/ en je krijgt de antwoorden!!

Re: Basics m.b.t. Porsche 356?

10 dec 2009 16:40

felix bahama 912 schreef:Stel dezelfde vragen eens op http://www.porsche356forum.eu/ en je krijgt de antwoorden!!


Super, weer een goed idee. Ga ik later vandaag doen!

Dank voor je reactie,
Irvin

Re: Basics m.b.t. Porsche 356?

10 dec 2009 16:59

de Fiscalist schreef:Wel heb ik best wat dingetjes gelezen over de 356 en het grootste probleem is roest. Technisch zitten ze wel vrij degelijk in elkaar, dacht ik.


Je mocht willen dat alle nieuwere modellen Porsche na een beitsbad er nadien zo uitzagen als deze . :idea:

Afbeelding

Re: Basics m.b.t. Porsche 356?

10 dec 2009 17:53

PS maak ik uit je 1e zin terecht op dat jij ook een 356 ambieert? Naast de 911 naar ik aanneem dan?


Een 356 naast mijn 911 zie ik inderdaad wel zitten. een vroege A of Pre-A dan wel. Vind ik strakker gelijnd. Maar ja, het eeuwige geld, tijd en ruimte probleem. Ooit eens.....

Re: Basics m.b.t. Porsche 356?

10 dec 2009 18:49

cabrio wim schreef:
de Fiscalist schreef:Wel heb ik best wat dingetjes gelezen over de 356 en het grootste probleem is roest. Technisch zitten ze wel vrij degelijk in elkaar, dacht ik.


Je mocht willen dat alle nieuwere modellen Porsche na een beitsbad er nadien zo uitzagen als deze . :idea:



Opmerkelijk, inderdaad wel bijzonder strak voor zo'n ouwetje... :res:

Re: Basics m.b.t. Porsche 356?

10 dec 2009 18:51

Hessel schreef:
PS maak ik uit je 1e zin terecht op dat jij ook een 356 ambieert? Naast de 911 naar ik aanneem dan?


Een 356 naast mijn 911 zie ik inderdaad wel zitten. een vroege A of Pre-A dan wel. Vind ik strakker gelijnd. Maar ja, het eeuwige geld, tijd en ruimte probleem. Ooit eens.....


Bekend probleem. Komt tijd, komt raad :?

Re: Basics m.b.t. Porsche 356?

10 dec 2009 19:02

De lijnen van een 356 blijven super
Ik vind alleen de kever techniek (ophanging / aandrijving) helemaal niks...
Lijkt me wel leuk om er iets spectaculairs van te bouwen zonder het klassieke uiterlijk aan te tasten

Re: Basics m.b.t. Porsche 356?

10 dec 2009 19:09

Ik heb maar één boek dat voornamelijk over de 356 gaat. Denis Jenkinson - A Passion for Porsche.
Technisch heb je er niets/niet zo veel aan, maar geeft wel een aardig beeld van de toenmalige tijd en de 356 destijds.
Wel erg Engels; voor wie daar last van heeft. :wink:
Dit soort foto's vind ik dus leuk!
Afbeelding

Re: Basics m.b.t. Porsche 356?

10 dec 2009 19:12

dat is inderdaad gaaf Jeroen

Afbeelding

http://images.google.nl/imgres?imgurl=h ... l%26sa%3DG

http://images.google.nl/imgres?imgurl=h ... tart%3D126
Laatst bijgewerkt door $TEEF op 10 dec 2009 19:13, in totaal 2 keer bewerkt.

Re: Basics m.b.t. Porsche 356?

10 dec 2009 19:12

Jeroen914 schreef:De lijnen van een 356 blijven super
Ik vind alleen de kever techniek (ophanging / aandrijving) helemaal niks...
Lijkt me wel leuk om er iets spectaculairs van te bouwen zonder het klassieke uiterlijk aan te tasten


Zoiets is ook leuk :arrow: http://www.beauty-cars.nl/site/componen ... 5/lang,NL/ cool 8) Uiterlijk niet helemaal origineel meer

Re: Basics m.b.t. Porsche 356?

10 dec 2009 19:26

helemaal niet.. zaten er een paar niet op te letten..

zonde, jammer van een mooie 356 cabrio..

Re: Basics m.b.t. Porsche 356?

10 dec 2009 20:07

$TEEF schreef:dat is inderdaad gaaf Jeroen

zoiets, maar dan met een factor 10 8)

Re: Basics m.b.t. Porsche 356?

10 dec 2009 21:19

Jeroen914 schreef:De lijnen van een 356 blijven super
Ik vind alleen de kever techniek (ophanging / aandrijving) helemaal niks...
Lijkt me wel leuk om er iets spectaculairs van te bouwen zonder het klassieke uiterlijk aan te tasten


Ik las hier ergens iets over iemand die een racer van een 356 ging maken, bedoel je zoiets, of meer de "wolf in schaapskleren"-benadering: schattig uiterlijk, met daaronder 300 grommende PKs of zo? :twisted:

Re: Basics m.b.t. Porsche 356?

10 dec 2009 21:21

$TEEF schreef:dat is inderdaad gaaf Jeroen

Afbeelding

http://images.google.nl/imgres?imgurl=h ... l%26sa%3DG

http://images.google.nl/imgres?imgurl=h ... tart%3D126


Oeps, had even verder moeten lezen: 310 PK dus... Bruut! :cheers:

Re: Basics m.b.t. Porsche 356?

10 dec 2009 21:36

TD (zonder I) schreef:
Jeroen914 schreef:De lijnen van een 356 blijven super
Ik vind alleen de kever techniek (ophanging / aandrijving) helemaal niks...
Lijkt me wel leuk om er iets spectaculairs van te bouwen zonder het klassieke uiterlijk aan te tasten


Zoiets is ook leuk :arrow: http://www.beauty-cars.nl/site/componen ... 5/lang,NL/ cool 8) Uiterlijk niet helemaal origineel meer


Techniek is drastisch aangepast, ziet er van buiten idd wel wat mal uit... :scratch:

Re: Basics m.b.t. Porsche 356?

10 dec 2009 21:37

Airhead schreef:Ik heb maar één boek dat voornamelijk over de 356 gaat. Denis Jenkinson - A Passion for Porsche.
Technisch heb je er niets/niet zo veel aan, maar geeft wel een aardig beeld van de toenmalige tijd en de 356 destijds.
Wel erg Engels; voor wie daar last van heeft. :wink:
Dit soort foto's vind ik dus leuk!
Afbeelding


Ik ook! Fantastische foto, geeft een prachtig tijdsbeeld. Dit is dat historische sentiment waar ik hierboven over rep. Echt mooi, dank!

Re: Basics m.b.t. Porsche 356?

10 dec 2009 21:47

Ik weet niet of je in de buurt woont, maar Theo Siemerik in IJmuiden en Piet Kraan in Uithoorn hebben ook veel verstand van de oudere Porsches. Mijn ervaring is dat ze welwillend zijn om vragen te beantwoorden en als het punt daar is ook een AKK kunnen uitvoeren. Theo is ook actief met de 356 club, organiseerd jaarlijks een trip naar Gmund.

Re: Basics m.b.t. Porsche 356?

10 dec 2009 21:53

Heinz schreef:Ik weet niet of je in de buurt woont, maar Theo Siemerik in IJmuiden en Piet Kraan in Uithoorn hebben ook veel verstand van de oudere Porsches. Mijn ervaring is dat ze welwillend zijn om vragen te beantwoorden en als het punt daar is ook een AKK kunnen uitvoeren. Theo is ook actief met de 356 club, organiseerd jaarlijks een trip naar Gmund.


Heinz, dank. Ik zoek de heren net even op op het net en zie dat ze inderdaad een enorme hoop ervaring moeten hebben. Die Theo heeft zelfs een soort alleenrecht op het gebruik van het Glasurit-laksysteem (een mij uit iets andere autocontext ook bekende naam) lees ik. Ze zitten niet direct om de hoek (ik woon in Den Haag), maar lijkt me de moeite waard om eens langs te gaan of zo.

Hier een aardig stukje: http://home.zonnet.nl/asndelft/siemerink.html

Re: Basics m.b.t. Porsche 356?

10 dec 2009 23:15

IPF schreef:
de Fiscalist schreef:Goeie vraag, ik heb niet het antwoord voor je. Ik ben geen expert (althans niet op dit gebied ;)) en ik heb zowiezo weinig recht van spreken want ik rijd wel in een replica (wat overigens juist op het gebied van onderhoudskosten en roest grote voordelen heeft)

Wel heb ik best wat dingetjes gelezen over de 356 en het grootste probleem is roest. Technisch zitten ze wel vrij degelijk in elkaar, dacht ik.

In België en in Nederland vast ook zijn actieve 356 clubs. Ik zou daar eens mijn licht opsteken voor tips en advies. Er is vast wel iemand die je kan en wil helpen.


Ha die Fiscalist,

Geen expert zijn is geen zonde, des te leuker dat je toch reageert. Bovendien: jouw observaties sluiten nauw aan bij wat bijv. Hessel opmerkt, dus je weet er wel wát van en helpt me mijn beeld vormen: dank!

Jouw overwegingen mbt tot die replica zijn eigenlijk terecht en zouden - louter rationeel - ook de mijne moeten zijn. Maar er zit een moeilijk uitroeibaar historisch sentiment vast aan wat ik wil. Gek is dat: voor mij ruikt een typisch wat muffe oudere auto bijv. minder vervreemdend dan een gloednieuw getectyleerd bakbeest.

Riskant, die emotionele component, maar met gedegen voorbereiding hopelijk te controleren :wink: Die clubs klinken me als bron van goede raad in de oren.

Dank & groet,
Irvin


Daar heb je helemaal gelijk in. Een replica kan idd wat dat betreft zeker niet tippen aan een originele. Alhoewel mijn replica gelukkig wel behoorlijke patine heeft, de echte nieuwe replica's doen het voor mij ook niet.

Wel woon ik net als jij in Den haag. Ook heb ik nog wel een mooi boek liggen over de 356. In het boek behandelt de auteur de verschillende modellen, is zeker leuk en leerzaam. Je mag het wel lenen van me (en als je op een mooie dag komt, kunnen we ook wel een rondje rijden in de replica als je dat leuk vind...)

Een mooie 356A of preA lijkt me ook wel wat, maar zo staat er nog heel wat op de lijst. MB 190sl, 964, BMW 3.0 csl etc.

Re: Basics m.b.t. Porsche 356?

10 dec 2009 23:36

de Fiscalist schreef:
Daar heb je helemaal gelijk in. Een replica kan idd wat dat betreft zeker niet tippen aan een originele. Alhoewel mijn replica gelukkig wel behoorlijke patine heeft, de echte nieuwe replica's doen het voor mij ook niet.

Wel woon ik net als jij in Den haag. Ook heb ik nog wel een mooi boek liggen over de 356. In het boek behandelt de auteur de verschillende modellen, is zeker leuk en leerzaam. Je mag het wel lenen van me (en als je op een mooie dag komt, kunnen we ook wel een rondje rijden in de replica als je dat leuk vind...)

Een mooie 356A of preA lijkt me ook wel wat, maar zo staat er nog heel wat op de lijst. MB 190sl, 964, BMW 3.0 csl etc.


Ha, ook Haags, da's mooi.

Interessant trouwens, zo'n replica met patina. Hoe werkt dat: o.b.v. een oud chassis of zo? Het laat mogelijk even op zich wachten (als ik zo uit m'n raam kijk), maar zo'n mooie winterdag wil ik best eens benutten ter bezichting van boek & replica. Neem ik wellicht ter afwisseling m'n rode niet-P mee.

Griezelig trouwens te zien dat jij ook zo'n - vermoedelijk immer groeiend - lijstje hebt. Bij mij staat er in willekeurige volgorde (ná de 356) ook nogal wat op: Porsche 911 2.4 S, BMW M 635 CSI, BMW 3.0 CSL, Dino (Ferrari) 246 GT, etc. etc.
Plaats een reactie