Switch to full style
Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

BPM en CO2-heffingen 2010-2013

12 dec 2009 19:58

http://auto-en-vervoer.infonu.nl/auto/3 ... -2013.html

vanaf januari gaat het bpm tarief naar 27.4%, Maar daar komt een mooie co2 tax bij.
ik kom uit de site echter niet echt veel wijzer, kan iemand uitleggen hoe het precies gaat werken met dit nieuwe GEWELIDIGE systeem.

Neem als voorbeeld een 2005 porsche 911 cabrio, 266g/km co2 uitstoot.(o.g.v autoweek, maar de bpm calculator geeft een hoger getal)
Dan zou je dus in schijf 2 vallen lijkt me(180-270 g/km)
in 2010 ga je dan 120 euro per gram betalen(de jaren erna nog VEEL meer)
dat zou dan 266 keer 120 = ongeveer €32000,-

De bpm wordt verlaagd van ongeveer €10.000,- naar ik denk rond de €6000,-
Dit zou dus een verschil van €28.000,- betekenen met nu invoeren t.o.v na januari invoeren? Klopt deze belachelijke berekening of mis ik iets?

Re: BPM en CO2-heffingen 2010-2013

13 dec 2009 11:14

Ik vrees dat je redenatie wel klopt.
Denk dat Nederland nu echt eens wakker moet worden.

De BPM verdwijnt :ba:

Wat krijgen we er voor terug :arrow:
Een CO2 heffing die voor de wat luxere auto's minimaal gelijk is aan de BPM EN als bonus ook nog een kilometer heffing.
Want dat de CO2 heffing naar beneden zal gaan in 2018 geloof ik nog niet zo.

Hoezo het autorijden wordt goedkoper :bang:

Re: BPM en CO2-heffingen 2010-2013

13 dec 2009 11:34

Volgens mij gaat eea van toepassing zijn op NIEUWE auto´s. Import gebruikte auto´s vanuit Duitsland bijvb. kan conform het nieuwe principe (dus op basis van C02 uitstoot en lagere BPM) of op basis de oorspronkelijke BPM aangifte manier.

Je berekening is volgens mij ook niet geheel juist. Als je in schijf 2 zit is de grens 180 gr. per km. Alles boven de 180 is a E 120,- per gram. Dus 266gr/km zou komen op (266-180) 154* E120,- = E 10.320,- + BPM. (Nog steeds fors!)

Lees ook eens info op:
www.bpmberekenen.com

Groet,
Paul

Re: BPM en CO2-heffingen 2010-2013

14 dec 2009 19:01

Weet iemand hoe dat eigenlijk zit met die CO2 tax. Is dat alleen over de basisprijs van de auto, of ook weer de opties? Met andere woorden, gaan we nu wel fatsoenlijke prijzen betalen voor de dingen af-fabriek?

Re: BPM en CO2-heffingen 2010-2013

14 dec 2009 19:13

Gaat naar mijn beste weten uit van de uitstoot en niet de nieuwprijs (met of zonder opties). Dat een auto volgeladen met opties (evt. meer uitstoot) opnieuw gemeten wordt, lijkt me ook sterk, maar bepaalde luxere uitvoeringen (bijv. automaat) zullen in bepaalde gevallen vast wel een andere waarde voor CO2 uitstoot krijgen. Ik zou echter verwachten dat de meeste opties goedkoper gaan worden.

Re: BPM en CO2-heffingen 2010-2013

14 dec 2009 21:15

Verhip, da's waar ook ja, je hebt gelijk. Het is een "absoluut" bedrag wat aan die grammen hangt he, geen procentueel bedrag. Dan zou het zomaar kunnen dus, dat opties inderdaad gunstiger zijn. Want als je nu in bijvoorbeeld Duitsland of Engeland een auto "aankleed", zijn die opties AANZIENLIJK goedkoper (zat bij mij gemiddeld dik 40% hoger hier in NL)

Re: BPM en CO2-heffingen 2010-2013

15 dec 2009 0:19

wat ik me nou afvraag is of je bijvoorbeeld voor een 964 ook zo'n co2 taks moet gaan betalen. Iets dat ik me ook afvraag is of je een auto uit het buitenland na 2011 die ouder is dan 25 jaar daarna nog als oldtimer op kenteken krijgt. K zie door de bomen het bos niet meer, niet leuk meer dit :x

Re: BPM en CO2-heffingen 2010-2013

15 dec 2009 22:41

Bij de kitcar liefhebbers is paniek uitgebroken, vlgs sommige gaat er in 2010 een nieuwe regeling van kracht, er wordt gekeken naar CO2 en het gewicht van de auto ongeacht de leeftijd (regeling nu vanaf 2008). Dus geimporteerde oude auto's gaan de volle mep betalen als er een lel (>~180grm CO2/km) van een motor inhangt: voorbeeld een cobra uit '87 V8 >>> ~7000 euro extra! Waarschijnlijk gaat deze regeling ook op voor oude geimporteerde Porsches! Dus naar alle waarschijnlijk importeren niet meer interessant!

Re: BPM en CO2-heffingen 2010-2013

16 dec 2009 16:25

Dus die CO2 heffing komt ook op oldtimers? *slik*
*vrees met grote vrezen* ;)

Iemand een idee hoeveel kilo/km een 356 uitstoot? :cheesy:

Re: BPM en CO2-heffingen 2010-2013

16 dec 2009 16:42

Hmmmmmmmmmmm, er staat bij mij een 987S uit Duitsland in de planning voor a.s. zomer. :roll:
Dat feestje zou dan niet doorgaan vrees ik.

Re: BPM en CO2-heffingen 2010-2013 - Grrrrrrrrrr

16 dec 2009 23:15

PaulW schreef:Volgens mij gaat eea van toepassing zijn op NIEUWE auto´s. Import gebruikte auto´s vanuit Duitsland bijvb. kan conform het nieuwe principe (dus op basis van C02 uitstoot en lagere BPM) of op basis de oorspronkelijke BPM aangifte manier.

Je berekening is volgens mij ook niet geheel juist. Als je in schijf 2 zit is de grens 180 gr. per km. Alles boven de 180 is a E 120,- per gram. Dus 266gr/km zou komen op (266-180) 154* E120,- = E 10.320,- + BPM. (Nog steeds fors!)

Het is nogal wat erger denk ik.
Het zijn schijven, dus berekenen per schijf.

Heb wat gerekend voor de 997 MKII - zuiver toeval 8) - met 250 gr. CO2 uitstoot.
Geeft in 2010: 1e schijf van 110 - 180 gr, dus 70 gr. * 35 € en 2e schijf van 180 - 250 gr. à 120 € is 10.850 Euro.
Dit loopt op naar 15.750 in 2011, 19.880 in 2012 en 26.670 Euro in 2013 :oops:
Zeg maar steeds 5000 € per jaar méér.
Dat is vrijwel gelijk aan de daling van de BPM over die jaren, dus effect voor koper van een 911 NUL :idea:

Op auto's vanaf begin 2008 - invoering CO2 heffing - is dit van toepassing, geen keuze. Naast deze CO2 heffing dus de oorspronkelijk BPM (basis % van catalogusprijs met afschrijving) en nog een post energielabel van max. 1600 Euro.
:evil:

Re: BPM en CO2-heffingen 2010-2013 - Grrrrrrrrrr

16 dec 2009 23:51

als ik het dus goed begrijp betaal je over de eerste 110 gram niks, over de volgende 70 €35 per gram, en daarna 120 euro per gram. Maar gaat dit dan over auto's vanaf 2008, of inderdaad ook de oudere modellen?

Re: BPM en CO2-heffingen 2010-2013

17 dec 2009 14:08

Klopt, met die schijven. Komende jaren wel met sterk oplopende tarieven dus.

En inderdaad voor auto's vanaf 2008, moment van invoering 1e CO2 heffing.

(Gebruik Nieuw Antwoord, niet Quote :wink: )

Re: BPM en CO2-heffingen 2010-2013

17 dec 2009 14:54

Nee, maar ergens heb je altijd nog ergens een heeeeeeeeeeeeeeeeel klein beetje hoop.
Naief, ik weet het.

Re: BPM en CO2-heffingen 2010-2013

18 dec 2009 17:49

Ralf schreef:Neem als voorbeeld een 2005 porsche 911 cabrio, 266g/km co2 uitstoot.(o.g.v autoweek, maar de bpm calculator geeft een hoger getal)
Dan zou je dus in schijf 2 vallen lijkt me(180-270 g/km)
in 2010 ga je dan 120 euro per gram betalen(de jaren erna nog VEEL meer)
dat zou dan 266 keer 120 = ongeveer €32000,-


In 2010 kan je de oude regeling nog gebruiken (als het voordeliger is) het zou je 5,2% meer als 2009 kosten

Voor onzuinige auto's van voor 1 feb 2008, is het in bijna alle gevallen voordeliger in 2009. De CO2 heffing weegt hier zwaarder dan het voordeel op de BPM. Als er toch in 2010 aangifte wordt gedaan, dan mag er voor gekozen worden om aangifte te doen, volgens de BPM regels die golden ten tijde van de 1e toelating. Concreet houdt dat dus in dat er in 2010 gekozen mag worden welke methode het voordeligste is. Er mag dan gekozen worden tussen de regels van 2010, of de regels die golden op het moment dat de auto nieuw verkocht is.


Want je moet de 2005 BPM percentage(45,2%) gebruiken


Keuzemogelijkheid BPM
De verandering in de BPM voor 2010 kunnen erg nadelige gevolgen hebben. Daarom is het toegestaan om er voor te kiezen dat er aangifte gedaan wordt op basis van de BPM zoals deze heffing was in het oorspronkelijke jaar. In 2005 was er bijvoorbeeld geen heffing op basis van verbruik, energielabel of iets dergelijks. Er was toen wel een BPM percentage van 45,2%. Er mag voor gekozen worden om met het percentage van 45,2% aangifte te doen, als dat voordeliger uitpakt dan volgens de nieuwe 2010 regels.


Als dit echt waarheid is weet ik niet. Er is heel weinig concretes op de Net te vinden over de 2010 BPM in verband met youngtimers :popcorn:

De quotes vind je hier

Re: BPM en CO2-heffingen 2010-2013

19 dec 2009 0:01

Eh, als je het hebt over youngtimers, dan kun je met de afschrijvingstabel toch bijna alles afschrijven qua BPM? Ik wil best 100.000 euro BPM betalen, waarvan ik 100% afschrijf :mrgreen:

Het grote probleem op het moment, is dat er een stuk wetgeving ligt, maar de interpretatie ervan nog niet beschikbaar is. Om het extra leuk te maken, ligt de BPM nu bij de douane, en gaat dat over naar de belastingdienst. Toch hoor ik daar weinig tot niks over. De belastingdienst gaat pas op 1 januari bekend maken hoe ze de heffing gaan uitvoeren. Het enige wat nu bekend is, zijn wat uitspraken van het ministerie van financien.

Op het moment reken ik voor aardig wat mensen de BPM 2009/2010 uit en het is echt niet altijd zo dat 2010 altijd duurder is. Bijvoorbeeld een dikke Audi A6 2.7 tdi is in 2010 fors goedkoper.

Even een voorbeeldje, een 997 uit 7-2007:
In 2007 BPM totaal: 29.982
In 2009 BPM totaal: 27.730
In 2010 BPM totaal: 30.297, waarvan 12.735 euro CO2 taks.

Hebben we daarentegen een 997 van feb 2009:
In 2009 BPM totaal: 33.381 waarvan 4.625 euro slurptaks
In 2010 BPM totaal: 28.122, waarvan 9.855 euro CO2 taks.

Kortom, voor auto's die al onder het slurptaks regime vielen, wordt het goedkoper. Voor auto's die wat ouder zijn en nogal wat verbruiken wordt het even slikken. In het ergste geval dus 5,4% meer.

Zo, dat zijn weer genoeg getallen. :scratch:

Re: BPM en CO2-heffingen 2010-2013

19 dec 2009 0:50

maar het is dus niet zo, zoals hierboven een keer werd verondersteld, dat de co2 taks niet zal gelden voor auto's met een bouwjaar voor 2008?

Re: BPM en CO2-heffingen 2010-2013

19 dec 2009 0:55

Nee, de CO2 taks gaat voor alle auto's gelden. Dat gaat leuk worden voor auto's waarvan de CO2 niet bekend is. Dan gaan ze vergelijken en schatten.....

Dat was juist de reden waarom eerst gezegd werd dat het voordeliger werd. Wel lagere BPM, maar geen slurptaks. Helaas is de CO2 taks nu onderdeel van de BPM, waardoor die dus voor iedereen geld.

Re: BPM en CO2-heffingen 2010-2013

19 dec 2009 1:14

Die cijfers voor een 997 van februari 2009 die kloppen volgens mij, want lijken op die voor 1 van januari 2009 8)

Maar volgens de website van de douane geldt de CO2 toeslag niet voor auto's van voor 1 februari 2008 :!:
Maar je mag ze wel toepassen, d.w.z. wat het voordeligst is: de cijfers van nu of van het jaar van 1e toelating.

Re: BPM en CO2-heffingen 2010-2013

19 dec 2009 12:04

als dat klopt paul, dan zou het voor auto's van 19.5 jaar nog steeds niks kosten, en is het verschil qua importprijs ook niet beduidend hoger te noemen. Dan kan ik weer goed slapen denk ik, en kan Patrick alsnog z'n 987s halen in de zomer :D

Re: BPM en CO2-heffingen 2010-2013

19 dec 2009 12:49

BTRIII schreef:In 2010 kan je de oude regeling nog gebruiken (als het voordeliger is) het zou je 5,2% meer als 2009 kosten


:thumleft: precies Ralf... je moet de BPM allen met 45,2% (2005 tarief) in plaats van 40% uitrekenen.

Tot nou toe klinkt (in perspectief) alles positief voor oude autos, maar ik ben benieuwd wat er echt in 2010 gaat gebeuren. Want ik vind het echt raar dat er zijn nog geen 2010 BPM calculators te vinden op de WWW en weinig duidelijkheid over onzuinig oude autos.

We shall see!!! :?

Re: BPM en CO2-heffingen 2010-2013

19 dec 2009 19:40

Paul II schreef:Maar volgens de website van de douane geldt de CO2 toeslag niet voor auto's van voor 1 februari 2008 :!:
Maar je mag ze wel toepassen, d.w.z. wat het voordeligst is: de cijfers van nu of van het jaar van 1e toelating.

eh, paul, je maakt een denkfout. wat er nu op de site van de douane staat zijn de 2009 regels. die voor 2010 komen op 1 jan. voor 2010 is die co2 taks onderdeel van de bpm, en dat was het niet. op mijn site in de nieuwssectie vind je dat ook.

btr, ik ben bezig met de calculator te proggen, maar dat vreet tijd....

Re: BPM en CO2-heffingen 2010-2013

19 dec 2009 20:13

dus geld die co2 takst nou wel of niet voor auto's van voor 2008?

Re: BPM en CO2-heffingen 2010-2013

19 dec 2009 21:10

ralf996 schreef:dus geld die co2 takst nou wel of niet voor auto's van voor 2008?

volgens wat het ministerie van financien heeft afgegeven we'll. dat strookt ook met wat er in de wetgeving staat.

Re: BPM en CO2-heffingen 2010-2013

19 dec 2009 22:02

GVD :bang:
Plaats een reactie