Switch to full style
Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

911T S 1971 "ik geef het (voorlopig) op"

31 dec 2009 1:33

Mede forummers,

Een korte update naar mijn zoektocht de afgelopen maanden naar "mijn" ultieme vroege Porsche heeft tot nu toe tot niets geleid.

Wat worden er toch matig gerestaureerde tot slechte wagens aangeboden tegen serieuze bedragen.

Conclusie die ik voor mezelf heb genomen is dat ik mijn zoektocht naar de vroege 911Ts maar moet uitstellen tot mijn budget substantieel is gestegen tot bedragen waarvan ik mezelf moet afvragen of dat nog reëel is 75K euro, hoe kijken jullie daar tegen aan?

Wil van de zomer toch wel eens lekker genieten van een luchtgekoelde grom achter me dus ben in de markt voor een 911 964,,, tips zijn altijd welkom :lol:

Re: 911T S 1971 "ik geef het (voorlopig) op"

31 dec 2009 6:46

marcelk schreef: hoe kijken jullie daar tegen aan?


Simpel, tenzij de achterlijke "911 only" begeerte zo belangrijk is:

Koop een goede 912 en neem een Bursch uitlaatje voor een mooi diep geluid.
Voor 20K zit je gebakken, 100PK die tot veel meer in staat is dan velen hier denken, de complete classic look, etc etc...
Laatst bijgewerkt door 912 op 31 dec 2009 11:12, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: 911T S 1971 "ik geef het (voorlopig) op"

31 dec 2009 8:21

Zelf gaan restaureren (of laten doen).

Bij Joop Stolze (http://www.stolzeclassiccars.nl/) vind je vast wel een leuke basis om mee te beginnen, voorbeeld:

Merk: Porsche
Type: 911 T sunroof
Bouwjaar: 1972
Conditie: zeer goed
Kleur:
Prijs: € 12,500.00
Opmerkingen: Zeer fraaie, gave 911 T coupé met als extra, een elektrisch schuifdak. Zeer goed rijdend met de originele 2.4 ltr motor. Lak is matig.

Re: 911T S 1971 "ik geef het (voorlopig) op"

31 dec 2009 8:57

Kijk even op de site van http://www.witmerodijk.nl, krijgt een leuke 911 T + E uit de States binnen. Vooral de E vind ik wel mooi, succes.

Re: 911T S 1971 "ik geef het (voorlopig) op"

31 dec 2009 11:21

Probleem is denk dat 1969 + S + targa een nogal lastige combi is. En dan ook nog een goede vinden nog lastiger. En ja: ik denk dat zoiets ongeveer 75 zou moeten kosten. Ik weet niet precies hoeveel restauratie kost maar als je zelf een basis hebt dan kun je in ieder geval zelf de kwaiteitscontrole doen....

Re: 911T S 1971 "ik geef het (voorlopig) op"

31 dec 2009 12:36

Ik ben het eens met Maarten dat de combinatie die je zoekt best zeldzaam is. Ik ken maar 1 iemand met een Targa S.
Welke klassieke 911 of 912 je ook zoekt je koopt bijna altijd een project. Ook al is de auto in nieuwstaat dan zijn er altijd zaken die moeten gebeuren. 75K lijkt mij erg veel dan kom je echt in de zeer zeldzame collectors items. Dus koop een leuk project voor 15K waar je hetzelfde bedrag nog eens aan laat verspijkeren en dan heb je echt een hele mooie auto die helemaal naar je wens is. en dan heb je nog 45K over voor een mooie 964 als daily driver.

Re: 911T S 1971 "ik geef het (voorlopig) op"

31 dec 2009 13:40

Kijk eens in duitsland. Freisinger heeft een aantal half gerestaureerde 911-jes die nog redelijk geprijsd zijn. Check ook even classicdriver.com.

De afgelopen jaren zijn de klassieke 911-jes qua prijs gestegen naar belachelijke waarden. Gewoon puur liefhebber auto's geworden waar veel geld voor word betaald. Zeker de "s" versies. Ik heb echt wrakken gezien die voor 75% vernieuwd waren, alleen omdat het nu financieel intressant is.

Vb. mijn 911 gekocht als project 5 jaar geleden voor 5.750 euro. Nu verzekerd voor 40.000 euro :shock: Leuk voor mij, maar belachelijk.

Als je niet te veel wilt uitgeven en zelf wilt leren, koop een project en ga zelf aan de slag. Misschien moet je ook dat "S" even laten varen. In "T" heb je veel meer opties.

Re: 911T S 1971 "ik geef het (voorlopig) op"

31 dec 2009 13:44

Heb morgan er nog even op nageslagen maar modeljaren 69 en 70 in targa S zijn echt zeldzaam. 700-900 gemaakt...

Re: 911T S 1971 "ik geef het (voorlopig) op"

31 dec 2009 13:55

Als je dezelfde jongensdroom hebt als veel andere jongetjes dan wordt het duur.
Budget of je droom "bijstellen". Het is helaas niet anders.

Ik wilde "vroeger" een gele Rik Ringers 911. :mrgreen:
Afbeelding

Re: 911T S 1971 "ik geef het (voorlopig) op"

31 dec 2009 14:39

ik ben bang dat het mijn droom bijstellen wordt :( De prijzen zijn de afgelopen jaren ontzettend gestegen (ook voor een knappe T trouwens).

Kwam deze tegen http://www.classicargarage.com/nederlan ... 8-info.htm schijnt een bekende te zijn inmiddels in het circuit, maar is dus zwaar boven budget voor mij.

W&O site houd ik al enige tijd in de gaten, ben benieuwd naar de laatste modellen die ze laten overkomen.

Ik ben er voor mezelf in iedergeval uit dat het voorlopig een 964 wordt en dan maar eens gaan overwegen om zelf eventueel een restauratie project aan te gaan.

Re: 911T S 1971 "ik geef het (voorlopig) op"

31 dec 2009 14:44

Ik ben van mening dat je het beste een auto kunt kopen die niet gerestaureerd hoeft te worden. Een serieuze restauratie betekent financieel gezien een "open einde". Je kunt dan ver boven de actuele marktwaarde uitkomen.

Het klopt dat een serieuze "S" momenteel ca. € 75.000 kost. Het nadeel van een "T" is echter het geringe vermogen, maar dit zijn wel zeer prettige auto's om mee te touren. Een "S" rijdt op de 80/120 waanzinnig, maar is binnen de bebouwde kom nerveus.

Een goed alternatief is in mijn beleving een "E" deze is namelijk wat sneller dan een "T" en (veel) minder kostbaar dan een "S". Een goede (geen concours) "E" kun je voor ca. € 25.000- € 30.000 vinden.

Re: 911T S 1971 "ik geef het (voorlopig) op"

31 dec 2009 15:02

Is dit misschien wat?....

Re: 911T S 1971 "ik geef het (voorlopig) op"

31 dec 2009 15:40

bij hette staat ook nog een mooie coupe in deze kleur..en natuurlijk ook de gezochte Targa.. gewoon bieden op dat ding, cash is king ! kijken wat er gebeurd...

Re: 911T S 1971 "ik geef het (voorlopig) op"

31 dec 2009 16:38

porsche9111970 schreef:Ik ben van mening dat je het beste een auto kunt kopen die niet gerestaureerd hoeft te worden. Een serieuze restauratie betekent financieel gezien een "open einde". Je kunt dan ver boven de actuele marktwaarde uitkomen.


Dit ligt helemaal aan jezelf. Hoever ga je qua originaliteit, hoeveel kun/wil je zelf, Hoeveel tijd wil je nemen, etc.

Belangrijk is de basis. Koop een zo origineel mogelijk project, mag roest hebben, maar weet waar en hoe ver. Mijn auto heeft mij in totaal zo'n 11.000 euro gekost qua restauratie (Motor, carrosserie en opbouw/afwerken)

Ik zou liever een wagen kopen waar wat aan mankeert en die gedaan moet worden dan eentje die al gerestaureerd is. Je weet niet wat je koopt dan.....

Staat trouwens een hele mooie 912 te koop van een clublid. '67, soft window targa voor 30K. http://content.us.porsche-clubs.porsche.com/PorscheClubs/klassieke-porsche-911-en-912-club/pc_main.nsf/web/EE013A2C4B598219C12575440071B43F#pagetop

Re: 911T S 1971 "ik geef het (voorlopig) op"

31 dec 2009 17:27

http://www.classicargarage.com/nederlan ... 8-info.htm volgens mijn zitten hier niet de juiste achterschermen op.Of heb ik het mis?

Re: 911T S 1971 "ik geef het (voorlopig) op"

31 dec 2009 21:36

Ik zou het niet zo maar opgeven. Een redelijke E of T/E bouwjaar 71, modeljaar 72 met 2.4 gaat echt wel ok. De E's hebben mijns inziens voldoende vermogen voor het echte rijden. De S'en zijn meer op Sport (koppel en pk curves) de E's meer op comfort. Verschil met T is aanzienlijk, prijzen echter niet.

Ik durf niet te zeggen wat het beste is. Zelf heb ik voor een redelijke prijs bij Witmer een half opgeknapte gekocht die klaar was gemaakt voor de verkoop. Naar hun zeggen niet door hun. Auto is niet slecht maar ook niet goed. Prijs was ook ok. Slechts 1 dure verrassing tot nu toe, valt wel mee. Het lijkt me wel essentieel dat je iemand meeneemt dit echt verstand heeft van de auto zelf om goed te kijken wat je koopt. Elke pre impact kan er mooi uitzien maar rot zijn van binnen (en vice versa). Mijn toertje bij Stolze was voor mij een tegenvaller, zullen echter ook mensen zijn die er een goede gescored hebben. Is dus echt per persoon verschillend.

75 K lijkt me persoonlijk zo veel dat je straks een auto hebt waar je niet meer echt in wil rijden. Dat is erg jammer, want deze auto's zijn niet voor de show, ze willen erg graag gereden worden.

in ieder geval succes met je keuze

Re: 911T S 1971 "ik geef het (voorlopig) op"

31 dec 2009 22:49

Hessel,

Ik ben het ten dele met jou eens. Het klopt dat je het beste een roestvrij exemplaar kunt kopen. Een auto die ooit verrot is geweest, gaat na restauratie na verloop van jaren weer problemen vertonen.

Het is wel onmogelijk om een auto voor € 11.000 serieus te restaureren. Volgens mij is een nieuwe 2.0 zuiger- en cyllnderset t.b.v. een "S" uit 1969 alleen al ca. € 4.500. Het reviseren van de Bosch-Mfi kost ca. € 3.500. Het reviseren van de koppen kost ca. € 1.000. Als je zelf handig bent kun je e.a.a. besparen, maar een leek moet niet aan plaatwerken, spuiten en aan een motorrevisie beginnen.

Je hebt wel een punt als je stelt dat e.e.a. afhankelijk is van de vraag hoever je wilt gaan. De ervaring leert wel dat goedkoop vaak duurkoop blijkt te zijn.

Kortom restaureren is een ruim begrip. Mijn advies is dat je beter de beste auto kunt kopen die je je kunt veroorloven. Ten minste, als je ook op langere termijn plezier aan de auto wilt beleven.

Re: 911T S 1971 "ik geef het (voorlopig) op"

31 dec 2009 23:31

De S'en zijn meer op Sport (koppel en pk curves) de E's meer op comfort.

Las net vandaag in dit boek dat de S niet zoals veel mensen denken staat voor Sport, maar voor Super :idea: :wink:

Re: 911T S 1971 "ik geef het (voorlopig) op"

31 dec 2009 23:36

Oh, wist ik nie. Anyway koppel pk curves zijn in ieder geval anders, meer sportief dwz hoger maar meer in piek. Weet niet of dat erin staat, is wel terug te vinden in andere boekies.

Re: 911T S 1971 "ik geef het (voorlopig) op"

01 jan 2010 18:21

porsche9111970 schreef:
Het is wel onmogelijk om een auto voor € 11.000 serieus te restaureren. Volgens mij is een nieuwe 2.0 zuiger- en cyllnderset t.b.v. een "S" uit 1969 alleen al ca. € 4.500. Het reviseren van de Bosch-Mfi kost ca. € 3.500. Het reviseren van de koppen kost ca. € 1.000. Als je zelf handig bent kun je e.a.a. besparen, maar een leek moet niet aan plaatwerken, spuiten en aan een motorrevisie beginnen.


Kijk, en dat ben ik nou weer ten dele met jou eens. :mrgreen:

Je kunt een auto op 2 manieren restaureren: Alles vervangen wat je kunt vervangen EN alleen zaken vervangen die alleen echt vervangen dienen te worden.

Mijn auto had nog geen nieuwe P&C set nodig, dus alleen gehoond en weer gemonteerd. Al mijn revisie werk (Krukas polijsten, Nieuwe kleppen, klepgeleiders, klepveren, drijfstang bussen vernieuwen, big end weer op spec brengen,etc) heb ik laten doen door een gerespecteerd bedrijf voor 600 euro. Wel zelf de meeste nieuwe onderdelen geleverd. De motor heb ik zelf gedemonteerd, schoon gemaakt en opgebouwd. Alles volgens factory spec (Aanhaal momenten, toleranties, nuttige modificaties, etc) Op een af en toe gevoelige IMS Lager carb op cyl. 3 is mijn blok nu 100%. (Carb wordt aan gewerkt)

Plaatwerk zelf doen kan je ook als leek leren. Ik ben zelf best heel handig, maar verder dan een brommer was ik nooit geweest. Na een lascursusje van een dag, een hoop oefenen en inlezen, kun je dit zeker zelf. Heb zelf mijn binnen/buiten dorpels gedaan, slotplaat, Cup A-pilaar, etc. Ligt echt helemaal aan de persoon. Strak maken en spuiten is vakwerk, heb ik ook laten doen en niet door een Beun.

Mijn auto zal zeker niet 100% roestvrij zijn, maar dat is geen enkele klassieke 911. Vlugroest in kokerbalken kun je alleen behandelen, niet weghalen. De rest staat vol met RX5, 7 en 10 van Caprotech.

Ik zeg zeker niet dat iedereen maar er op los moet gaan lassen. Moet wel goed gebeuren. Maar als je wilt en een beetje handig bent, kun je heel veel leren en bespaar je geld. Grootste hap in het budget van een restauratie is arbeidsloon.

Mijn mening in het kort: Als je dit echt wil, bereid ben te leren en te werken en niet binnen een jaar klaar wilt zijn, hoeft een restauratie geen 40 a 50K te kosten.

Re: 911T S 1971 "ik geef het (voorlopig) op"

01 jan 2010 21:29

Las net vandaag in dit boek dat de S niet zoals veel mensen denken staat voor Sport, maar voor Super


SC = super carrera
RS = ren super :shock: :roll: :mrgreen:

Een E heeft wat meer koppel op de lagere toeren, tov een S die pas echt tot leven komt bij de hogere toerentallen + de extra pk's = een andere rij-ervaring. Hangt dus wat af van je rijstijl en wensen om voor de ene of de andere te gaan : ik bedoel maar : het hoeft niet persé een (duurdere) S te zijn om voor jou de ideale 911 te zijn !

Zelf zou ik een goede originele zoeken, ipv een project : voor je het weet ben je "alles" aan't vernieuwen (want je bent dan toch bezig) en wordt het alsnog een heel dure grap, zeker als je aan de motor moet beginnen. Een ongerestaureerde, mechanisch goede, originele auto vind ik persoonlijk ook intressanter dan een compleet gerestaureerde.

Gelukkig Nieuwjaar trouwens aan iedereen !

Re: 911T S 1971 "ik geef het (voorlopig) op"

02 jan 2010 1:02

Bij www.kw-automobile.de staat een 911s Targa uit 1973 te koop.... had je die al gezien?

Re: 911T S 1971 "ik geef het (voorlopig) op"

02 jan 2010 18:44

*deze* bij Targa Florio had je waarschijnlijk allang gezien?

Re: 911T S 1971 "ik geef het (voorlopig) op"

02 jan 2010 19:01

poa. een ton? ah ik lees taxatie 80K. 70 dan?

Re: 911T S 1971 "ik geef het (voorlopig) op"

02 jan 2010 19:25

Voor de taxatie gaat die van mij morgen weg. Was ik hem ook nog voor je :mrgreen:
Plaats een reactie