Het was vandaag een gekkenhuis op de weg. Ik moest om 16:15 vanuit Amsterdam Oud Zuid naar Abcoude. De Ringweg A10 stond muurvast, dus ik besloot om binnendoor naar huis te rijden...
Dat betekende -via Ouderkerk aan de Amstel- via de Voetangel (een natuurgebied met veel water) over een dijkje naar huis.
Over het bruggetje bij Restaurant De Voetangel (een aanrader!!!) reed er een Mercedes Vito (aannemersbusje) voor me en er kwam van de andere kant een tegenligger, een Porsche 996 zo bleek. De Porsche en de Mercedes gingen in de remmen (fout natuurlijk met zo'n laag sneeuw), beide begonnen te glijden , schampten mekaar in het midden van de weg en de Vito dook de dijk af aan de rechterkant en de Porsche belandde (vanuit mijn positie gezien links van de weg) deels in het riet en raakte met de neus het water. Ik reed met m'n 4x4 (Suzuki Grand Vitara) en stopte midden op de weg, zette m'n alarmlichten aan en wilde er naartoe sprinten. Zodra ik uitstapte ging ik echter plat op m'n neus; het was spekglad.
De paardenfokker die er vlak in de buurt woont, kwam er ook snel naartoe en haalde vervolgens een shovel.
Het was nog een klus om het sleepoog (met droge voeten) te bereiken, maar toen die er eenmaal ingedraaid was bij de Porsche (toch wel handig dat ik wist waar dat sleepoog zich bevond; die arme snuiter in de Porsche -hopelijk niemand van hier
- had namelijk geen idee waar het sleepoog zich bevond...
) was de auto al snel met behulp van de shovel uit het water en riet...
Toen de Porsche met de shovel uit het water werd getrokken, kwam er achterop nog een auto (een Peugeotje 206) die moest remmen omdat ik mijn auto in fend off midden op de weg had gezet als een soort van bumper tussen ons en eventueel achteropkomend verkeer. Die Peugeot ging ook remmen (fout!), schoot aan mijn auto voorbij (gelukkig) en vloog ook de dijk af. Toen stonden er dus 2 onder in de berm en 1 in het water.
De boer met de shovel kon de Porsche vervolgens uit het water trekken en de Peugeot uit de berm. De bus lukte niet met de shovel alleen. Toen hebben we mijn auto ook aangekoppeld met een ketting, in z'n lage gearing gezet en met de 4x4 geholpen het busje eruit te trekken. Dat lukte wonderwel...
Na zo'n halfuurtje stonden alle auto's weer op de weg en konden ze allen hun sweegs.
Ze waren allemaal zo blij dat ze eruit waren dat de Porsche-rijder en de Vito-rijder niet eens gegevens hebben uitgewisseld (want ze hadden elkaar immers linksvoor getoucheerd en hadden beiden -relatief lichte, dat wel- blikschade).
En zo kwam ik om 18:15 uur thuis na een enerverend ritje naar huis...
Laatst bijgewerkt door
Black Betty op 07 jan 2010 0:41, in totaal 2 keer bewerkt.