Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
18 jan 2010 14:06
Vanaf 2012 wordt een aanvang gemaakt met de kilometerheffing. Ook op dit forum is daar al een hoop over gezegd. Echter: hoe gaan ze dat kilometerkastje nou monteren?
Aanleiding is het volgende:
Bij een project 'spitsmijden' ging dit als volgt: Ieder deelnemend voertuig kreeg een OBU tegen de voorruit en een kastje in het handschoenenkastjes dat met klittenbandtape was bevestigd. In het kastje waren de central unit en de reader geïntegreerd. Daarbovenop was de EVI-chip geplakt. Het oorspronkelijk ontwerp van TNO voorzag in het onlosmakelijk bevestigen van met name de chip en de reader. Voor deze praktijkproef is bewust gekozen voor de beschreven pragmatische oplossing. Schade aan het voertuig van de deelnemer diende zowel bij in- als bij uitbouw voorkomen te worden.
SCHADE????
Lijkt mij toch niet dat straks iemand in mijn auto bovenop het dahboard een kastje gaat vastschroeven? Of zouden ze het kastje aan het raam vastlijmen voor een optimaal GPS ontvangst?
Ik las dat vrachtauto's hierop al worden voorbereid. Dan beschikt de vrachtauto al over een geschikte kabelboom naar een ingebouwde GPS antenne. Je hebt dan twee opties: zo'n 'opschroef' model of een kastje op 1-din formaat voor inbouw.
Hoe dan ook toch een aardige vorm van 'huisvredebreuk'
Hebben jullie enig idee hoe ze dit gaan doen?
18 jan 2010 14:09
dashboardkastje met klittenband lijkt me wel wat.
goedkope kleine auto er naast en dan even kastje over zetten
maar ben nog steeds benieuwd als het er toch door komt hoelang het blijft
18 jan 2010 14:25
De kastjes voor "satelite tracking" by diefstal word altijd keurig verborgen. de kastjes voor de kilometer heffing zou dan volgens mij ook ergens binnen/onder de dashborad weggewerkt word.
18 jan 2010 14:49
Ik gebruik nu een Trevler. Die is zo groot als een creditcard. Die moet wel iets van zicht naar buiten hebben, maar in het vakje van de middenconsole van de 993 en 964 doet hij het prima (wel Targa en Cabrio, dus meer 'zicht' dan Coupe).
Voor mij overigens liever niet die kilometerheffing. Heb wel een Tesla model S besteld voor 2012 voor het geval deze trein maar door blijft denderen.
18 jan 2010 15:00
Mooie bak, die Tesla! Vrij van heffing, toch? Prachtig! Zijn er al veel besteld?
18 jan 2010 15:29
Het lijkt me dat dit op eenzelfde manier zal gaan als de EZ Pass systemen in de VS. Een 'doosje' op de voorruit achter de binnenspiegel, waardoor de verbindingen makkelijk te maken zijn van buitenaf en het geval geen zicht of ruimte wegneemt.
My two cents.
18 jan 2010 17:33
off-topic @ Jip. Er zijn er al een fors aantal besteld. De amerikaanse klanten gaan voor en hebben al een productienummer gekregen. Kopers buiten de VS krijgen een productienummer in de loop van dit jaar.
18 jan 2010 18:33
Zolang er maar niet geboord en gezaagd wordt in mijn auto
18 jan 2010 22:16
Een 'doosje' op de voorruit achter de binnenspiegel
En de stroomvoorziening?
18 jan 2010 22:25
... volgens mij heb je geen stroom voorziening nodig - geen idee hoe het exact werkt, in Noorwegen betaal je "tolgeld" met zo'n soort kastje dat achter de spiegel op de ruit zit geplakt. Ding is niet oplaadbaar wat stroom betreft - qua saldo gewoon via de bank en het registratienummer van dat ding
... denk dat Maurice mss wel het antwoord heeft
18 jan 2010 22:31
Zal wel net zo'n soort kastje zijn wat bij vrachtwagens tegen de voorruit geplakt zit om de duitse tol te betalen. Zit een batterijtje in dat volgens mij door een zonnecel weer opgeladen wordt.
En haal je dat ding van de voorruit af dan doet ie het niet meer.
19 jan 2010 12:45
Had begrepen dat bij het Nederlandse systeem de rit informatie middels een gsm verbinding verzonden zou worden. Dan lijkt het me dat er meer dan enkel een batterijtje / zonnecel gebruikt gaat worden.
19 jan 2010 13:36
wordt iig een lekker fraudegevoelig systeem!
Zal bakken met geld kosten om dat allemaal te controleren
19 jan 2010 15:13
Ben zo wie zo al tegen het hele gebeuren, maar naast de telefoon en navigatie spullen (gps). Nu ook een kastje met gps en gsm. Zal wel niet zelf ingebouwd mogen worden dus moet / mag iemand mijn dashboard en elektronica overhoop gaan gooien. Zoveel ruimte met zicht naar buiten (gps) is er helemaal niet. Tis toch maar een auto, mot er toch in. Ram ram. Gruwel er nu al van.
19 jan 2010 15:22
ralf996 schreef:wordt iig een lekker fraudegevoelig systeem!
Zal bakken met geld kosten om dat allemaal te controleren
Zoals de wetgeving om de KMheffing eruit ziet, gaat het voornamelijk de berijder geld kosten omdat HIJ verantwoordelijk gesteld wordt voor het correct functioneren van de boel.. (kort door de bocht) en reken er op dat er VEEL gefraudeerd gaat worden. Ik heb er een heel erg ongemakkelijk onderbuikgevoel bij.
Fouten die verder door het systeem veroorzaakt worden zijn door de bestuurder niet of nauwelijks op te sporen tengevolge van onvoldoende transparantie om over eventuele correctie achteraf nog maar niet te spreken. Calculeer minimaal een gang naar de bestuursrechter in als er volgens jou wat fout is....
19 jan 2010 17:04
ik gok dat het er nooit door komt,is niet waterdicht tekrijgen ze hebben daar wel een bord voor der kop maar als ze dit al niet in zien ga ik me toch echt zorgen maken.
wie gaat er aan je auto sleutelen om het in tebouwen?wie gaat dat betalen?
volgens mij gaat dat niet goed komen.
anton964
19 jan 2010 17:13
Dit is wat ik inmiddels heb gevonden in de Automatiseringsgids van Sept 2009:
De chipfabrikant (:NXP) ontwikkelde met partners CPS Europe en Magicview een systeem met ‘onboard unit’ (OBU) en zelfklevend vignet met autokenmerken. Beide staan in contact met elkaar door middel van Near Field Communication.
OBU en vignet moeten vlak bij elkaar op de voorruit worden gemonteerd. Het vignet gaat kapot als iemand probeert het te verwijderen. Het netwerk controleert regelmatig of de OBU nog aanwezig is. Zo is verzekerd dat alleen auto’s met een werkende OBU op de weg zijn. De automobilist kan niet knoeien met locaties en prijzen.
Het hart van het kastje is NXP’s ATOP-chip met ARM-microcontroller en gps-ontvanger. Tijdens een rit stuurt de OBU de gps-locatiedata samen met de autokenmerken via het gsm-netwerk (gprs) naar de backoffice. De wegenkaart zit in de backoffice en kan daardoor altijd heel actueel zijn. De ritprijs wordt centraal berekend en teruggestuurd naar de OBU, die vervolgens contact opneemt met een bank om de betaling te regelen. In de OBU zit daartoe een creditcardchip die aan de hoogste veiligheidseisen van Visa/MasterCard voldoet. Door deze scheiding van functies is volgens Daalderop de privacy gewaarborgd.
De OBU kan meer gedaanten aannemen: aparte kastjes die de automobilist zelf kan installeren, geïntegreerd in een TomTom-achtig navigatiesysteem, of ingebouwd in nieuwe auto’s. NXP voorziet meer toepassingen voor zijn ATOP-platform, waaronder het toekomstige Europese noodoproepsysteem bij ongevallen (e-call), opsporing van gestolen auto’s, internettoegang in de auto en logistieke functies voor vrachtauto’s.
Betekent een sticker op je voorruit (ik neem aan een soort RFID, zoals ook bijv. voor de beveiliging in winkels wordt gebruikt) wat draadloos in contact staat met het kastje, wat om die reden goed weggewerkt kan worden.
Dat is beter dan dit, wat ik ook tegen kwam (al wel weer van zo'n twee jaar geleden, dus mag hopen dat de kastjes nu al veel compacter zijn)
:
In deze auto zijn 2 verschillende OBU’s (On Board Units) ingebouwd. Een op de voorruit en een op het dashboard tegen de voorruit gemonteerd.
Dit wil je toch niet aan je voorruit hebben hangen!
Laatst bijgewerkt door
Jip op 19 jan 2010 18:39, in totaal 2 keer bewerkt.
19 jan 2010 17:24
Het is een Porsche, geen taxi!
20 jan 2010 0:07
Olaf schreef:denk dat Maurice mss wel het antwoord heeft
Ik val door de mand
Ja en nee. Wij zijn bezig met concepten voor kilometeradministatie en rekening rijden. Met name gericht op de IT kant (lees administratie). Ik zal daar geen uitspraak over doen maar kan wel vertellen dat het een onmogelijk project is. Ben blij dat ik er zelf niet in betrokken ben
Zoals het er nu uit ziet is het een kastje dat in de auto aan het chasis bevestigd wordt en tamper proof (inbraak ongevoelig) moet worden. Hoe dat technisch gaat weet ik niet in detail maar het zal er op neer komen dat wanneer het kastje gedemonteerd of opengebroken wordt danwel niet meer te bereiken is via GSM dit als fraude zal worden gesignaleerd. Technisch is dat niet zo moeilijk op te lossen.
Het principe werkt verder net zoals de Track & Trace alarm systemen. GPS module en GSM module in één kastje dat prima ergens ingebouwd kan worden zonder dat je het ziet of misschien zelfs niet eens weet waar het zit.
20 jan 2010 1:17
waarom die benzine niet wat duurder!of snap ik het nou niet?
al die kosten voor kastjes en inbouwen,mensen gaan toch proberen de boel
te flessen.
alles opgelost!
anton964
20 jan 2010 1:55
Je snapt het helemaal: het KISS principe ( Keep It Simple, Stupid)
Maar in 070 zijn ze verblind door technologie, controle- en regelzucht naast een overdosis aan egotripperij. Aangezien alle wat grotere projecten van de overheid altijd uit de klauwen lopen (voorbeelden te over) gaat dit ook een enorme zooi worden. Niet dat die zooi er toe zal leiden dat zo'n project gestopt wordt, de burger betaalt immers toch en de carriere van de politicus in kwestie wordt toch nooit geschaad.
Het hoofd effect van de KMheffing wordt prijsstijgingen (bij nagenoeg gelijk blijvende inkomens) en economische teruggang.
20 jan 2010 2:25
Maar wel het einde van de Nederlandse werkeloosheid...
OK, een beetje op de DDR manier, maar er is een dermate groot leger
aan controle-, helpdesk-, innings-, fraudebestrijdings-, klachten-, bezwaar-,
beroeps-, etc-ambtenaren nodig, dat zelfs de beroepswerkelozen uit de bijstand
getrokken moeten worden om aan genoeg mensen te komen.
Hoezo milleniumprobleem revisited?
20 jan 2010 2:36
Misschien kan onze 'Reporter from OZ' (patrick911) eens uitleggen
hoe simpel het precies in Australie werkt. Je hebt een kastje achter de voorruit
liggen dat bij elk toltraject 'pling' een of meer AU$ aftikt. Geen kastje? Dan
foto thuis o.b.v. kenteken en iets hoger bedrag op de factuur.
Kastje is volslagen anoniem en van de ene naar de andere auto mee
te nemen. Opladen via machtiging/internet/whatever; kastje kan dus gewoon
van je werkgever zijn en kun je desgewenst ook uit zetten (bijv. als je met een ander
of in een taxi meerijdt en kastje zit in je handtas/attachekoffertje).
Inderdaad K.I.S.S.
20 jan 2010 2:44
anton964 schreef:waarom die benzine niet wat duurder!of snap ik het nou niet?
al die kosten voor kastjes en inbouwen,mensen gaan toch proberen de boel
te flessen.
alles opgelost!
anton964
Dat voorstel is er wel geweest, maar grensstreken hebben dan last van oneerlijke concurrentie.
Ik denk dat dit systeem er niet door komt. Je kan mij overigens niet wijs maken dat het met het milieu te maken heeft. Ze zoeken gewoon iets om gaten op te vullen die niks met autorijden te maken hebben. Dat krijg je er van, verzorgingsstaat nr.1, misschien moeten we dat maar eens veranderen
20 jan 2010 3:46
ralf996 schreef:.. grensstreken ..
.. is er al bekend hoe 'n auto met buitenlands kenteken geregistreerd gaat worden
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.