Ik ben al enige tijd op zoek naar een P 993 en zag op internet een mooie staan.
Het was voor mij wel een eindje toeren want hij stond in Venlo.
Na een 3e keer opnieuw een afspraak te hebben gemaakt met de eigenaar(voorheen lag er telkens sneeuw) ben ik er uiteindelijk op een mooie zonnige dag toch heen gereden.
Bij aankomst zie ik een bedrijfspandje en de eigenaar staat mij al op te wachten.
De overheaddeur gaat open en er lonken mij 3 auto's toe, een BMW Z8 Alpina,
een vuurrode F-E-R-R-A-R-I 550 maranello en een Porsche 993.
Een ding is zeker ''de man heeft smaak'' ook al zal niet iedereen op dit forum het met mij eens zijn.
De P 993 wordt onder het autolaken uitgehaald en de druppellader wordt losgekoppeld.
De eerste indruk is al meteen goed, de P ziet er met zijn diep donkergrijze kleur(slade grey) mooi uit.
Alle documenten zitten erbij, het boekje is netjes op tijd afgestempeld en ook wel belangrijk, hij is nieuw in nederland afgeleverd.
De man zegt ik zal de auto even buiten zetten.
Hij start de auto (na 8 weken stil te hebben gestaan wordt hij uit z'n winterslaap gehaald), een bruute GRAAAAUW
klinkt door de hal alsof er een hele horde met paarden tot leven wordt gebracht.
Hij rijdt de P naar buiten en zet de motor alweer meteen uit, oeps dat is slecht voor zo'n blok.
Proefrijden dan maar zegt de man, dan kan hij ff warmdraaien.
Ik stap achter het stuur en met mijn 1.90 mtr. wil ik de stoel naar achteren zetten maar helaas staat deze al in de uiterste stand, dat valt me tegen.
(dan maar in de budahouding blijven zitten)
De tip zet ik om te beginnen in de automatische std. om rustig warm te rijden.
De auto rijdt heerlijk, alleen merk je aan de banden dat hij te lang stil heeft gestaan. (er zit een vlakke kant aan)
Als de auto warm is toch maar even uitproberen en het gas gaat er eens flink op, boven de 4000 tpm gaat de motor pas echt los en wat een geluid "kippevel" ,helaas gooit de veel te trage bak roet in het eten, deze bak heeft maar 4 versnellingen en is in vergelijking met de bak van een 996 veel te traag en ook als je hem in de tip zet merk je dat hij de versnellingen niet echt goed oppakt (jammer dat hoort niet bij een volbloed sportwagen
)
hafin inmiddels is de tank leeg (dat gaat hard zeg) en stop ik bij een benzinestation.
Onder de luifel met TL buizen zie ik goed dat de auto helemaal is overgespoten, en het spuitwerk is nou niet bepaald van een hoog niveau. (jammer)
Rustig rijden we weer terug naar zijn (auto)stal.
Mijn eindconclusie is dat er qua geluid niets boven een luchtgekoede boxermotor gaat.
Het slechte spuitwerk, de zithouding en de trage bak laten bij mij nog te wensen over.
Dus maar weer verder op zoek naar een handgeschakelde 993.
Laatst bijgewerkt door
automax op 22 jan 2010 22:03, in totaal 1 keer bewerkt.