Tjee, waar beginnen? Zoveel om naar te kijken bij een 924... begin met het chassisnummer, als daar een B in zit is de auto ook modeljaar '81 en dus gegalvaniseerd, dus minder kans op roest. Tenzij een vorige piloot al eens een close encounter heeft gehad, da's dus het volgende punt... check plaatnaden op rare verschillen, vooral aan het front. Oude schades zijn lastig en duur om te repareren. Sluiten en openen de deuren, motorkap en achterklep goed? Als de auto een origineel targadak heeft, check dat goed op lekkages en functioneren van het mechanisme. Als de auto een putdeksel (aftermarket glazen zonnedak) heeft: laten staan. Dat geldt in mijn ogen ook voor de 944-uitbouw, die vaak roest en oude schades verbergt. Let in ieder geval op scheuren tussen de overgangen van uitbouw naar standaard plaatwerk bij de achterschermen.
Check de bovenkant van het dashboard op scheuren, en de naden van de stoelen. Controleer alles elektrisch in het interieur. Let op extra luidsprekers in de deuren en extra rommel die op het dashboard is gemonteerd, kost veel tijd om recht te zetten en goede gebruikte delen zonder gaten en scheuren worden zeldzaam. Check het zekeringkastje (naast de stuurkolom onder het dashboard) op achteraf aangebrachte bedrading en/of lekkagesporen. Kijk of de koplampen omhoog komen (alleen met het contact aan) en ook weer netjes omlaag gaan. Kijk of er water staat in de uitsparingen achter de achterwielen, te bereiken door de kofferbakmat op te tillen.
Met koude motor: check het oliepeil en de kleur van de olie. Idem voor koelvloeistof. Check onder de oliedop voor mayonaise (kan wijzen op veel korte ritjes maar ook op een defecte koppakking). Kijk onder de motorkap hoe alles eruit ziet. Recent oliefilter? Van het merk FRAM of een behoorlijk merk (MANN)? Geen extra bedrading?
Maak een ritje. Koppeling hoort zwaar te gaan, hydraulische bediening kwam pas later. Slippen hoort niet en koppeling vervangen is duur. Als de koelvloeistoftemperatuurmeter na een kwartiertje rijden niet omhoog komt en uiteindelijk niet ergens in het midden staat, is er iets mis. Dat kan een thermostaat zijn maar ook iets duurders. Hoor je hard gezoem rechts achter onder de auto? Brandstofpomp heeft niet lang meer te leven. Schakelen hoort vrij soepel te gaan en met weinig speling. Remmen moet recht en zonder rare bijgeluiden gaan, de handrem (links) moet strak genoeg staan om de auto op een oprit op zijn plaats te houden. Laat de auto een tijdje stationair draaien, trek dan op en laat iemand kijken of er blauwe rook uit de uitlaat komt (= versleten klepsteelrubbers of klepgeleiders).
Oliedruk hoort warm stationair ergens rond de 2 bar te zitten, veel lager = versleten motor. Tijdens het rijden ergens tussen de 4 en 6 bar afhankelijk van toerental. Hoger dan 6 bar: geef eens een tik op het metertje, als de waarde niet meteen lager wordt is er iets mis met de sensor of het metertje zelf.
Als de auto goed warm is geweest na een half uurtje wachten opnieuw starten. Veel 924s hebben een probleem met de warme start, serieuze kans dat-ie moeizaam of helemaal niet aanslaat.
Verhalen over onderhoud van de verkoper zijn zinloos zonder rekeningen om het te ondersteunen. De kilometerteller gaat maar tot 99999 en je kunt nergens aan zien hoevaak 'ie rond is geweest. Niet zo'n probleem, met behoorlijk onderhoud en net rijgedrag (niet vlammen met een koude motor, en dat betekent niet dat alleen de koelvloeistof is opgewarmd) kan het blok quasi eeuwig mee.
Het verdient aanbeveling om de auto op een brug te bekijken. De staat van de remleidingen en de uitlaat, lekkages, schade aan de bodem of roest, vreemd hobbywerk- daarop laat je een auto staan.
Onderdelen voor een 924 2.0 (niet voor de 2.5, de 924S) zijn vrij goedkoop en prima te krijgen, niet alleen van Porsche maar ook aftermarket. Maar vergis je niet, er gaat veel geld zitten in het inlopen van achterstallig onderhoud. Achteraf aangebrachte wijzigingen (aftermarket velgen, extra metertjes in het dashboard, extra speakers, kuipstoeltjes, sportstuur) verminderen de waarde. De 924 heeft geen stuurbekrachtiging, dus dikke wielen en brede banden zijn geen voordeel. Airco is alleen een pluspunt als het (goed) werkt, anders kan het veel geld kosten.
Kijk en rijd meerdere auto's voor je koopt, dan krijg je een idee van hoe een originele 924 eruit hoort te zien. Vermijd maffe kleuren die door fantasievolle eigenaars zijn aangebracht. Onder de motorkap of de kofferbakmat zie je meestal wat de originele kleur hoort te zijn.
Da's alles wat ik even kan bedenken, ik zal dit bericht mogelijk later nog aanvullen.
Laatst bijgewerkt door
Tom80 op 13 feb 2010 1:11, in totaal 1 keer bewerkt.