Switch to full style
Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

964c2 op afslankdieet

10 maart 2010 21:50

De komende maanden wil ik weer een paar keer het circuit op.
Het lijkt me een leuk projekt om mijn originele 964C2 ongeveer 60 kg lichter te maken om zo de rijeigenschappen te verbeteren. Het zou leuk zijn als deze gewichtsreduktie geen overdreven scheppen met geld kost. Ik zat te denken aan lichtere stoelen, lichtere deurpanelen, verder een aantal zaken thuislaten (reservewiel, gereedschap, vloermatten, etc) maar ik heb geen idee hoeveel gewichtsbesparing e.e.a. kan opleveren.

Wie heeft er ervaring met gewichtbesparing op een 964 ?

Re: 964c2 op afslankdieet

10 maart 2010 21:53

reservewiel is onderdeel van de kreukelzone van een 964, dus die zou ik laten zitten :idea:

Het goedkoopste is zelf 60 kg afvallen. verder zijn al die dingen natuurlijk erg leuk, maar niet allemaal goedkoop. Lichte stoelen etc zijn best aan de prijs. Ik denk dat je met een nieuw onderstel (tenzij natuurlijk al goed) groter voordeel behaalt op het circuit. Achterzitjes eruit, airco eruit, radio/nav eruit, etc etc. Hoe ver wil je gaan? Daily comfort behouden? Of ook isolatie, bekleding etc eruit?

Succes, leuk project!

Re: 964c2 op afslankdieet

10 maart 2010 22:14

Dat van die kreukelzone wist ik niet, toch belangrijk !
Zelf afvallen geen optie :D
Sportstoelen ga ik zowiezo doen, ben aan het rondkijken.
Dailiy comfort mag deels eruit maar alleen tijdens track day,
daarna weer lekker terugklussen.
Ik zoek naar de juiste balans tussen zin en onzin,
onderstel Bilstein valt onder zinvol maar geeft helaas geen gewichtsbesparing

Re: 964c2 op afslankdieet

10 maart 2010 22:17

leuk project maar ga jij het merken?


lichtere accu
ruiten wisser vloeistof tank verwijderen verkleinen (vol toch 8 kg)
andere velgen
eind demper en tussen demper verwijderen(cup pijp en g bocht zijn niet de wereld betreft prijs maar of je met beide nog op het circuit mag)

dit zijn enkele voorbeelden van opties die niet de wereld kosten.
anders:

glas
deuren
kofferklep
motorklep
heb je al kunststof inlaat
kleinere benzine tank

Re: 964c2 op afslankdieet

10 maart 2010 22:19

cabrioman schreef:onderstel Bilstein valt onder zinvol maar geeft helaas geen gewichtsbesparing

maar een goed onderstel met een goede afstelling brengt je op het circuit denk ik meer voordeel dan 40 kg gewichtsbesparing... :idea:

Re: 964c2 op afslankdieet

10 maart 2010 22:27

ik persoonlijk heb meer aan een (circuit) cursus dan aan gewichts besparing

Re: 964c2 op afslankdieet

10 maart 2010 22:28

De eerste stap (en zeker de belangrijkste) is circuitervaring opdoen met je 964, of heb je dat al?
volgende stap: onderstel en remmen optimaliseren
daarna: gewicht besparen en auto verder optimaliseren voor circuitgebruik

Een alternatief voor je stoel(en) is een racekuip.
Is op de gewone weg ook goed mee te rijden en op het circuit zit je hierin vele malen beter.

Afbeelding

Re: 964c2 op afslankdieet

10 maart 2010 22:34

* kunststof deuren
* alu- of kunststof kofferklep
* motorkap + vleugel (mechanisme) vervangen door vaste kunststof kap/vleugel
* makrolan glas
* geen electrische ramen en c.v.

etc .etc.

:roll: :wink:

Re: 964c2 op afslankdieet

10 maart 2010 22:38

Het hoeft echt geen RS te worden maar alle beetjes helpen.
Onderstel wordt aangepast maar dan de gewichtsbesparing:

besparingen (geschat):
lichtere stoelen -10 kg per stoel = 20 kg
glas + deuren - te duur denk ik
accu - 4 kg
radio - 2 kg
RS deurpanelen - ??
ruitenvloeist.tank- 8 kg
LW motor+kofferklep - 10 kg
zitjes achter - 6 kg
wielen - welke ? (kom niet aan met magnesium !)
cuprohr ipv demper - 5 kg
mattenset eruit + bekleding kofferruimte - 8kg

moet toch ongeveer 60 kg reduktie kunnen opleveren ??? :cheers:

Re: 964c2 op afslankdieet

10 maart 2010 22:53

@Gert
circuitervaring heb ik :drive: (vroeger veel met Alfa's en BMW's, nu met de P)
onderstel wordt gedaan
originele remmen met raceblokken bevallen best goed
Waar zal ik gaan kijken voor racestoelen die inderdaad ook erin kunnen blijven voor op de weg ?

Re: 964c2 op afslankdieet

10 maart 2010 23:04

cabrioman schreef:wielen - welke ?


Bij tirerack kun je eens kijken. Die zetten nl. het gewicht erbij. En onafgeveerd gewicht zet meer zoden aan de dijk dan afgeveerd gewicht.

Zou echter sneller geld investeren in onderstel dan in gewicht. Onderstel van de 964 is voor het circuit fiks beter te maken. Setje H&R rood met koni kan ik je warm aanbevelen.

Re: 964c2 op afslankdieet

10 maart 2010 23:22

cabrioman schreef:Waar zal ik gaan kijken voor racestoelen



http://www.biesheuvel.nl/store/group/16/stoelen___accessoires

Re: 964c2 op afslankdieet

10 maart 2010 23:37

cabrioman schreef:Wie heeft er ervaring met gewichtbesparing ...


Deurpanelen eruit - RS panelen - of zelf iets maken van hardboard.
Isolatiematten onder de bekleding eruit
Hoedenplank er uit - evt. vervangen door 'n lapje stof
achterzitjes er uit ...

Zware verwarmde en electrisch bedienbare stoelen er uit .. 1 of 2 lichtgewicht kuipjes er voor terug zetten ..

Radio, alarm. telefoon, radar-detector, etc. er uit.

Krik en ander boordgereedschap er uit - evt het reservewiel, maar dan 'n 'kruis' laten lassen ..

Zonneklep(pen) er uit - evt. alleen die bij de bijrijder ..

Electrische raambediening vervangen voor handbediening - idem voor de spiegels ...

Schuifdak er uit
Airco er uit

Dempingsplaten in de deuren er uit

... etc etc ...


Hoe gek wil je het maken :?: :lol:

Re: 964c2 op afslankdieet

11 maart 2010 10:11

zou een rs kopen

Re: 964c2 op afslankdieet

11 maart 2010 11:18

Hoezo RS Kopen?

Alle hierboven genoemde maatregelen samen kosten nog geen 50%
tov de meerprijs voor een RS, en die prijzen beginnen toch in de buurt van 100K Euro :?:

dus voor minder, meer lol, imho :mrgreen:

Re: 964c2 op afslankdieet

11 maart 2010 11:36

Je kunt nog de ventilator uit het slakkehuis links
naast de motor halen. (is ook een RS modificatie)

Re: 964c2 op afslankdieet

11 maart 2010 11:49

Martin K. schreef:een RS, en die prijzen beginnen toch in de buurt van 100K Euro


Ik lever je met gemak RS-en met 20% korting tov de prijs die jij als vanaf ziet. Laat maar weten hoeveel je er wil hebben, ik verdien graag makkelijk geld.

Re: 964c2 op afslankdieet

11 maart 2010 12:06

:mrgreen:

Re: 964c2 op afslankdieet

11 maart 2010 12:32

Klopt, Eric Wolbert heeft er afgelopen weken 1 verkocht voor rond de 60k, had al wel 135k gelopen, maar voor trackdays natuurlijk prima (en daarnaast trouwens ook...)

Als je zoiets zoekt dan zou ik het wel weten, en niet mijn eigen auto helemaal aanpassen en dan nog steeds niet het 'echte werk' in huis hebben.

Re: 964c2 op afslankdieet

11 maart 2010 13:14

Je hebt RS-en met een zgn circuit ervaring, die kosten inderdaad stukken minder :mrgreen:

En een exemplaar in nieuw- staat, met weinig km op de teller, kost iets meer

kijk zelf maar ff bij bv Lammertink :wink:

Re: 964c2 op afslankdieet

11 maart 2010 13:22

Maar hij wil hem daar toch voornamelijk voor gaan gebruiken?

Re: 964c2 op afslankdieet

11 maart 2010 13:30

Martin K. schreef:En een exemplaar in nieuw- staat, met weinig km op de teller, kost iets meer


Maar dat is niet de vanaf prijs... en dat las ik toch echt: prijzen beginnen in de buurt van 100K.

Re: 964c2 op afslankdieet

11 maart 2010 16:02

http://www.wolbert.nl/occasion_info.asp?Porsche964CarreraRS=&id=1096404
Die RS bij Wolbert voor 58.900 euro leek me toch niet meteen een wrak.
En onlangs stond er daar ook nog een RS met maar een 60.000 km in zéér goede staat voor midden van de 70k.

Re: 964c2 op afslankdieet

11 maart 2010 21:46

Ik heb wel eens gehoord dat wat betreft velgen je ook Design '90 (wieldoppen) kunt overwegen (voor een incidentele track day) voor een 964. Die zijn erg licht en kosten relatief weinig.

Re: 964c2 op afslankdieet

11 maart 2010 22:05

964 RS voor 100K? Concoursstaat met < 40K km's...
Plaats een reactie