Switch to full style
Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

Ratel in uitlaat 996

12 mei 2010 17:34

Hi!

Ik heb een soort ratel/trillend/loszittend geluid in een van de uitlaten als ik hem opstart en als hij warm is is het al iets minder. Het is net alsof hij er iets los is. Volgens de garage moet de demper vervangen worden. (Ik weet niet of het de juiste benaming is? Het is het stuk voor de uitlaatpijpen..) Het schijnt dat er twee plaatjes in de uitlaat zitten en die zijn losgetrilt oid. Ik weet het een vaag verhaal, maar goed dat zou me dus op een bedrag van rond de 4k komen te zitten om dat te vervangen. Klinkt dat plausibel? Of is dit echt veels te veel?

Groet en vast bedankt!
Laatst bijgewerkt door rzer op 12 mei 2010 17:44, in totaal 2 keer bewerkt.

Re: Ratel in uitlaat 996

12 mei 2010 17:37

bij de stealert geweest? waanzin.

Re: Ratel in uitlaat 996

12 mei 2010 17:41

staan hier op het forum dempers te koop voor een stuk minder
en los getrilde plaatjes komen wel vaker voor in de uitlaat, welk merk dan ook
Laatst bijgewerkt door rob964.c4 op 12 mei 2010 17:43, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: Ratel in uitlaat 996

12 mei 2010 17:42

linkje 299 voor 2

Re: Ratel in uitlaat 996

12 mei 2010 18:00

of meteen een mooie rvs sportuitlaat, kost je zeer zeker geen 4k....

Re: Ratel in uitlaat 996

12 mei 2010 18:23

Tijd voor die 997S :wink:

Re: Ratel in uitlaat 996

12 mei 2010 20:06

Bij Boxster is iets dergelijks vaak een eenvoudig hitteschildje.
Er zijn natuurlijk veel verschillen maar ook overeenkomsten met de 911.

Re: Ratel in uitlaat 996

12 mei 2010 21:51

Voor 4K krijg je bijvoorbeeld een complete set gloednieuwe Europipes of Cargraphics met sportkats...

PSE (Porsche sportuitlaat) is reeds stuk minder duur en heeft zogenaamde bypassklep in de uitlaat; regelstangen aan buitenzijde dempers kunnen rammelen maar kun je makkelijk iets verbuigen om rammelen te voorkomen. Een enkele demper is nog altijd verreweg geen 4K... Laat staan een standaard demper.

Overweeg eens de zogenaamde RSR dempermodificatie als je standaarddempers hebt. Dan gaat de demper open en kun je losse inhoud verwijderen of vastlassen. Voor twee dempers geen 4K...

Tot slot: andere garage...

Re: Ratel in uitlaat 996

12 mei 2010 22:05

ik zou het gewoon doen. krijg je tenminste een netjes dealerstempeltje in het boekje. is ook wat waard. (2K om precies te zijn, kennelijk...)

Re: Ratel in uitlaat 996

12 mei 2010 22:15

Zoals Rob al schrijft, het komt vaker voor bij wat voor merk uitlaat dan ook. Uitlaatgassen zijn behoorlijk agressief en veroorzaken best schade aan metalen.

De standaard einddemper kost origineel iets van Eur 900 volgens mij. Heb je een IXLF uitvoering (X51 sportuitlaat) dan staat een originele demper inderdaad voor ruim Eur 3000 in de prijslijst. :shock:

Re: Ratel in uitlaat 996

12 mei 2010 22:32

rzer schreef:Hi!

ratel/trillend/loszittend geluid
net alsof
weet niet
Het schijnt
losgetrilt oid
een vaag verhaal
4K

:shock: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Re: Ratel in uitlaat 996

13 mei 2010 12:17

4k hahaha (sorry als het enkel een demper is moet ik toch wel een beetje lachen)

duur rateltje.

goedkoopste oplossing: uitlaat openslijpen(indien nodig) in een rechte lijn. Rateltje/loszittend metaal vastlassen, uitlaat dichtlassen. klaar is kees. Denk dat er genoeg lassers zijn die dit voor minder dan 100 euro doen. nadeel: je hebt een lasnaad over je uitlaat is misschien niet zo mooi. Aan de andere kant, wie ligt er altijd onder zijn uitlaten om deze te bewonderen(behalve ik dan misschien :mrgreen: )

Duurdere(maar lang geen 4k, lang niet) oplossing: andere demper(tweedehands) op de kop tikken en monteren/laten monteren. Als je een beetje handig bent: dempers zijn niet echt het moeilijkste aan een auto om te monteren/demonteren. Staan op diverse plekken online dempers nieuwe en tweedehands voor vriendelijkere prijzen te koop. voor minder dan 4k monteer ik zo een nieuwe demper voor je, waar je helemaal gelukkig mee bent. Stuur rustig een PB, krijg je er nog lekkerdere koffie bij :mrgreen:

Re: Ratel in uitlaat 996

14 mei 2010 2:46

Tenzij de katalisatos(s) rammelt en dit onder demper wordt verstaan door de garage. Orginele kosten toch snel 1200 per stuk...

Re: Ratel in uitlaat 996

14 mei 2010 15:51

Heb je nog 2800 euro aan sevice ruimte over om oude te demonteren en nieuwe te monteren.

Weet je zeker dat het enkel een rateltje is in een demper/dat de dealer jou als enige optie heeft aangeboden alles compleet nieuw te vervangen?

Persoonlijk vind ik goed onderhoud erg belangrijk, maar dit is m.i. Wel erg uitgebreide problem solving.

Re: Ratel in uitlaat 996

14 mei 2010 16:11

Tip: voor €371 (ex verzendkosten uit .de) heb je al een leuke sportuitlaat voor 993 of 996: hier

Re: Ratel in uitlaat 996

15 mei 2010 9:28

Bedankt voor alle reacties.
Een kleine rectificatie van mijn kan is wel op zijn plaats. Was iets te enthousiast met het plaatsen van de prijs. De prijs zit eerder op 2500-3000. (Met de uren voor het monteren van de monteur erbij) :oops: :oops: Schaam me omdat ik toch een beetje heb overdreven hehe

Dat is misschien een iets betere prijs.. :oops: :oops: :oops:

Wel bedankt voor alle reacties en opties die mensen aandragen ik ga ze allemaal rustig bekijken.

Re: Ratel in uitlaat 996

16 mei 2010 10:50

LuckyLuke schreef:Tip: voor €371 (ex verzendkosten uit .de) heb je al een leuke sportuitlaat voor 993 of 996: hier


Porsche rijden en dan een Chinese uitlaat eronder maken.... :scratch:

Re: Ratel in uitlaat 996

16 mei 2010 21:10

M a r c schreef:Porsche rijden en dan een Chinese uitlaat eronder maken.... :scratch:

Ik begrijp dat je een dergelijke reactie geeft, zeker gezien je werk, maar het feit dat deze uitlaatjes goedkoop/chinees fabriceerd zijn hoeft niet meteen te betekenen dat het niet interessant is voor veel mensen.

Het volgende is misschien off-topic maar ik doe het toch:
Feit is dat het standaard geluid van een 996 niet echt sportief te noemen is. Velen vinden dat met mij en willen dus ook een andere uitlaat dan de standaard stofzuiger.
Ikzelf ben inmiddels al aan m'n 4e uitlaat toe (en dat in nog geen 2 jaar tijd).
1e uitlaat, Origineel Porsche, zat een rammel in door een loszittend schotje intern => uitlaat naar het oud ijzer
2e uitlaat, Dansk Supersport (Europees fabrikaat?), was achteraf toch wat te hard/asociaal => verkocht aan een forumlid
3e uitlaat, wederom Dansk, uitlaat maakte een lelijk fluitend geluid bij midden tot hoge belasting, waarschijnlijk door een slechte constructie/productie => uitlaat naar het oud ijzer
4e uitlaat, FK Automotive (Chinees volgens Marc?), onlangs laten monteren, geluid is uitstekend, mooie zachte brom bij lage toeren en een beetje brul bij hoge toeren = ideaal. Pasvorm volgens garage was prima, kon zo gemonteerd worden zonder aanpassingen te hoeven doen (en zo hoort het ook).

Dat de kwaliteit misschien wat minder is van een dergelijke "budget" uitlaat, daar valt wellicht wat over te zeggen. Alhoewel dat pas bepaald kan worden als de uitlaat afgeschreven wordt over x jaar maar dat zal me mn .... roesten (letterlijk?) want zo lang plan ik de auto niet in bezit te hebben.

De echte liefhebbers geven misschien wel gemakkelijk 2k uit voor een mooie "merk" uitlaat, maar dat heb ik er gewoon niet voor over, en ik denk dat ik daar niet de enige in ben.

Re: Ratel in uitlaat 996

16 mei 2010 22:27

Bij een sportuitlaat draait het niet alleen om het geluid.... Beter een goed merk met research dan een universeel dempertje wat pasklaar is gemaakt voor een bepaalde auto. Komt bij dat vele duurdere merken toch qua pasvorm, performance, afwerking en kwaliteit met kop en schouders boven de rest uitsteken.

Nee, ik noem geen merken.... :mrgreen:

Re: Ratel in uitlaat 996

16 mei 2010 22:30

LuckyLuke schreef:Dat de kwaliteit misschien wat minder is van een dergelijke "budget" uitlaat, daar valt wellicht wat over te zeggen. Alhoewel dat pas bepaald kan worden als de uitlaat afgeschreven wordt over x jaar maar dat zal me mn .... roesten (letterlijk?) want zo lang plan ik de auto niet in bezit te hebben.

Dat is volgens mij nu precies een van de redenen waarom de 996 in waarde kan variëren tussen de 25k en 35k. Voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten is prima maar dan niet achteraf klagen dat het een auto is die niet waardevast is. Een auto in mooie conditie houden en niet bezuinigen op het materiaal en onderhoud betaald zich altijd terug later.

Re: Ratel in uitlaat 996

17 mei 2010 0:58

Marc, ondanks dat ik absoluut niet wil twijfelen aan je auto kennis(ik weet waar je dagelijks mee bezig bent). Maakt een uitlaat bij normaly aspirated(geen turbo of wellicht andere charger) bijzonder weinig uit voor de performance toch? Volgens mij is het(bij 4 takt) voornamelijk de lengte en diameter(ivm tegendruk, geen idee of hier optima voor zijn bij 4-takt n.a. om eerlijk te zijn)van het totale systeem, plaats spruitstukken, gebruikte materialen en type catalysatoren de hoofdfactoren zijn om bij de performance van n.a. op te letten(mits uitlaat enigzins fatsoenlijk in elkaar gelast is)?

Performance verschil tussen 'beste' porsche race uitlaat van de fabrieksrenstallen en een aftermarket china ebay die niet teveel hinder vormt(te grote tegendruk) is in de praktijk niet meer dan 3-4 pk(wheel hp) bij onze +- 300(niet die van mij ja) pk porsches, toch?

Mijn persoonlijke conclusie is dat je extra prijs betaalt voor: 1.merkwaarde, 2.kwaliteit(van gebruikte materialen, pasvorm en lasnaden), 3.aftersales, 4. Onderzoekskosten merk. Wat bij de goedkopere allemaal ook niet per se slecht/slechter hoeft te zijn toch.

Bovenstaand verhaal geldt niet voor turbo's(lijkt mij dat supercharger qua uitlaat weinig anders is dan n.a. Ook toch? Meer uitlaatgassen gaan er uit, maar nog steeds wil je geen hogere tegendruk toch?)

Ps sorry voor topic vervuiling naast serieuze reactie.

Re: Ratel in uitlaat 996

19 mei 2010 19:16

Leuke discussie. Een opmerking van mijn kant, ik vind dat de sportuitlaat die erbij mij onderligt echt een fantastisch geluid maakt!! Soms nog mooier dan een 997 vind ik zelf.

Re: Ratel in uitlaat 996

20 mei 2010 16:00

@rzer wat voor (merk) uitlaat zit er dan nu onder, die zo duur is?

Re: Ratel in uitlaat 996

20 mei 2010 21:55

Poeh gewoon een porsche sportuitlaat.

Ik laat hem trouwens vervangen.

Re: Ratel in uitlaat 996

20 mei 2010 21:58

Wat een geld.
Plaats een reactie