Als het type plaatje niet geleverd wordt dan heb je nog de optie voor een individuele type goedkeuring.
Inderdaad schrijft de europese wetgeving voor dat een wagen eenmaal op kenteken gezet in Europa niet geweigerd mag worden. Dit geldt voor alle wagen van na 1998 waarbij in Belgie door de fabrikant / importeur een certificaat van conformiteit (gelijk vormigheids attest GVA ) kan worden verstrekt. Bij import controleren de instanties of de wagen voldoet aan de afgegeven type goedkeuring. Voor wagens van voor 1997 bestaat dit niet en gebruikt men de gegevens die beschikbaar zijn in NL bij de RDW en in Belgie via een PVG zeg maar een eigen variant van het typegoedkeuring. Met andere woorden. Is er in Belgie een zelfde 930 turbo op kenteken gezet met dezelfde aanpassingen dan zou je een type plaatje moeten ontvangen, wijkt er echter ook maar 1 detail af (bv banden maat) dan komt dit al niet meer overeen Je kunt dan alleen nog gaan voor een individuele keuring waarbij de wagen met al zijn/haar aanpassingen wordt gekeurd en dan maken ze een nieuwe PVG nummer aan. Dit gaat juist makkelijker met wagens van voor 1998 dan na 1998. Dus hoe dan ook je hebt de mogelijkheid je wagen op Belgisch kenteken te zetten. Aan een individuele type goedkeuring zijn echter hogere kosten verbonden.
Je moet een afspraak maken voor een gelijkvormigheidkeuring in een hoofdstation.
Tijdens deze keuring wordt bepaald of de auto conform is met een bestaande Belgische of EU-typegoedkeuring (denk aan details zoals E nummers op gordels, koplampen, achterlichten etc).
Indien Ja, dan krijg je van de GOCA een ‘attest gelijkgesteld met een gelijkvormigheidattest’ en kan de auto worden ingeschreven.
Indien Nee, krijg je van de GOCA een brief waarin je op de hoogte wordt gesteld van de mogelijkheid om een ‘eenmalige goedkeuring aan te vragen bij het ministerie van verkeer.
Je doet deze aanvraag schriftelijk, wacht op een vraag tot betaling van 65€, doet deze betaling en je wacht af. Mogelijk krijg je zonder verder onderzoek of verplichting een ‘eenmalige goedkeuring’ of het ministerie laat je weten welke wijzigingen je dient uit te voeren/attesten je dient te laten zien voor het verkrijgen van je goedkeuring.
Meestal moet de keuring deze wijzigingen vaststellen, maar het is ook mogelijk dat je de wagen moet laten controleren op het BIVV.
Zonder zware tegenslagen is ook deze procedure haalbaar.
In beide gevallen de aanvraag tot inschrijving opsturen en wachten op je plaat.
Indien je de plaat gaat afhalen, vraag dan na op welke dag dat de douane aanwezig is, buiten deze dagen kom je van een kale reis terug
http://www.wegcode.be/wet.php?wet=22&no ... 2014-10-29Het is zeker te doen maar met veel geduld!!!!
Sterkte