Switch to full style
Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

verschil in kosten 964/993

29 mei 2010 18:19

Net als zovelen ben ik altijd aan het kijken naar andere Porsche's.
En nu ben ik eigenlijk benieuwd wat het verschil in kosten is tussen een 964 en een 993.

Dus, is het onderhoud van een 964 (denk aan b.v. beurt onderdelen etc,)
duurder als een 993.

Is het verbruik hoger?
Is een 993 minder storingsgevoelig of juist meer?
Verschil in verzekering ?

En wat zijn de ervaringen van forummers die al de overstap hebben gemaakt van een 964 naar een 993.
Ikzelf vind de overgang van de 3,2 naar de 964 een wereld van verschil/verbetering.

Ben natuurlijk blij met jullie input :)

Re: verschil in kosten 964/993

29 mei 2010 18:37

964
993
:salut:

Re: verschil in kosten 964/993

29 mei 2010 19:10

Daar heb je dus met alle respect niet zoveel aan he. De vraag van TS(en vele voor hem) is wat de running costs zijn van de twee modellen. Servicekosten zijn altijd heel mooi, maar ik denk dat er maar weinigen zijn hier die een beurt uit lieten voeren en geen extra kosten hadden voor het een of het ander.

Re: verschil in kosten 964/993

29 mei 2010 19:54

Als een off. dealer verschil heeft in de kosten van beide typen lijkt het mij logisch dat een P.specialist hier ook verschil in heeft :scratch:

Re: verschil in kosten 964/993

29 mei 2010 20:53

Het verschil tussen een SC/3.2 en een 964/993 is volgens mij wel relevant.
Afweging is dan weer in hoeverre wegenbelasting/verzekeringsvoordeel opwegen tegen onderhoudskosten.
De bekende afweging denk ik voor iedereen.

Zelf vind ik dat je je hart moet volgen -- een mooie auto is emotie en da's onbetaalbaar.

Re: verschil in kosten 964/993

29 mei 2010 21:48

wegenbelasting weegt niet op tegen onderhoud. topicstarter zoekt volgens mij naar info over het verschil tussen 964 en 993 - beiden wegenbelasting voor verschuldigd.

Re: verschil in kosten 964/993

29 mei 2010 22:43

Denk ook niet dat er echt een zinnig antwoord op te geven is. Met de ene auto heb je geluk, en met de andere heb je pech. Feit is dat de 993 een jongere wagen is, onderdelen dus ook jonger, techniek nieuwer en dus betrouwbaarder. In theorie zou de 993 dus goedkoper moeten zijn

Re: verschil in kosten 964/993

29 mei 2010 22:47

theorie....juist, maar hier zitten gelukkig de mannen en vrouwen van de praktijk.

Re: verschil in kosten 964/993

29 mei 2010 22:53

techniek nieuwer en dus betrouwbaarder


Iets wat nieuwer is hoeft niet altijd beter te zijn, ik ken genoeg voorbeelden uit de automotivewereld waarvan de voorgangers betrouwbaarder waren dan het opvolgende model.

Re: verschil in kosten 964/993

29 mei 2010 23:06

met porsche ligt het met name aan wat je basis is waarmee je begint. Met een auto met veel achterstallig onderhoud kun je op elke porsche financieel leeglopen. Advies: koop een goede (duurdere) of een (wat) goedkopere die je zelf opnieuw restaureert, en ook dat kan in de papieren lopen! :wink:

Re: verschil in kosten 964/993

29 mei 2010 23:18

chelsea schreef:theorie....juist, maar hier zitten gelukkig de mannen en vrouwen van de praktijk.


Ik weet alleen dat de 964 niet goedkoop was :bang:

Re: verschil in kosten 964/993

29 mei 2010 23:20

Iedereen die een Porsche :scratch: verkoopt zegt dat hij de beste, meest onderhouden, mooiste van Nederland heeft,

Maar door ervaringen van b.v. forummers kun je er een btje :scratch: doorheen prikken.

Ik ken iemand die zijn P verkocht met 50.000 km op de teller die nog nooit aan onderhoud heeft gedaan. :thumleft: ( voor de verkoop werd er ff 5 liter olie bij gegooid)

Is die Porsche dan beter als iemand met een Porsche met 200.00 km die de puntjes op de I zet.?

Voor mij en mijn vrouw is het belangrijk aangezien de centjes niet op de rug groeien. Dat wij vooruit gaan met een aankoop van een 993 ipv een 964.
Geld kost het natuurlijk altijd... maarja hobby's he :mrgreen:

Re: verschil in kosten 964/993

30 mei 2010 0:31

@LouisXIV & Chelsea: Jullie slaan de spijker op z'n kop! Als ik moest kiezen tussen een 964 met complete onderhoudshistorie of een 993 zonder dan zou ik voor de 964 kiezen :!:

Re: verschil in kosten 964/993

30 mei 2010 0:48

Kopen afhankelijk van conditie een niet de km stand, zeker met wat oudere auto's.

Re: verschil in kosten 964/993

30 mei 2010 0:49

kilometerstand is niet belangrijk, zelfs al is die 480.000 :mrgreen:

Re: verschil in kosten 964/993

30 mei 2010 1:10

WillemB schreef:@LouisXIV & Chelsea: Jullie slaan de spijker op z'n kop! Als ik moest kiezen tussen een 964 met complete onderhoudshistorie of een 993 zonder dan zou ik voor de 964 kiezen :!:


prijsverschillen zijn erg klein, dus die keuze zal niet zo zwart wit liggen

Re: verschil in kosten 964/993

30 mei 2010 7:45

Ga gewoon eens op zaterdag naar een Renntech of Van der Gugten, etc.. Is ten eerste nog eens leuk en gezellig en ten tweede hebben zij al zoveel van deze modellen onder handen gehad dat ze wel aardig weten waar ze het over hebben. :wink: Overigens staat nu bij Johan een aardige zilveren 993 te koop :idea:

Re: verschil in kosten 964/993

30 mei 2010 8:52

chelsea schreef:Ik ken iemand die zijn P verkocht met 50.000 km op de teller die nog nooit aan onderhoud heeft gedaan. :thumleft: ( voor de verkoop werd er ff 5 liter olie bij gegooid)

Is die Porsche dan beter als iemand met een Porsche met 200.00 km die de puntjes op de I zet.?



De eerste jaren heeft een auto weinig onderhoud nodig. Als ik moest kiezen, doe in dit geval maar een auto met 50.000 km die nog nooit onderhoud heeft gehad.
En 5 liter olie uit het systeem waar er 12 inzitten heeft geen invloed op de smering van de motor.

:D





Verschil in onderhoud is tegenwoordig te verwaarlozen bij een 964 en 993.

Toen ze nieuw waren, was dit anders, toen was de 993 onderhoudsvriendelijker.
De staat van onderhoud en de hoogte van de kilometerstand maken nu het verschil uit.
Zoals iemand al schreef, het zijn de eventuele reparatie's naast de onderhoudsbeurt die de kosten omhoogschroeven.

Re: verschil in kosten 964/993

30 mei 2010 12:01

Voor zover ik heb gehoord heeft:
- een 964 dubbelle bougies (12 dus) en 993 enkel (6 dus)
- een 964 kleppen die gecontroleerd/gesteld moeten worden en een 993 niet (ivm hydraulische kleppenstoters)

Kortom dat zou al veel kosten van arbeid, en onderdelen, moeten schelen bij een reguliere service beurt bij een vergelijkbare (!) 964/993.


Mark.

Re: verschil in kosten 964/993

30 mei 2010 12:32

En zo is het.

Voor verdere specificatie zie mijn eerdere post met daarin een verwijzing naar de onderhouds-prijzen zoals die gehanteerd worden door de dealert.

Andere prijsopdrijvende factoren zoals Erwin beschrijft staan hier natuurlijk niet bij. Maar daarin verschillen de 964 en de 993 niet noemenswaardig.

Re: verschil in kosten 964/993

30 mei 2010 13:29

Ik sluit me aan bij de mensen die de staat van de auto boven de kilometerstand verkiezen. Ook de eventuele verschillen in onderhoudskosten zou ik niet als doorslaggevend laten gelden. Ik rijd nu al een aantal jaren luchtgekoelde P's (993) maar heb nog nooit het reguliere onderhoud als het belangrijkste onderdeel gezien van de jaarlijkse running costs. In de praktijk geef je meer geld uit aan problemen oplossen en vervanging van versleten onderdelen, dan een jaarlijkse beurt... Dus gewoon op zoek naar de auto die je het liefst wil, en deze dan goed laten keuren. Dus wat heb je zelf het liefst, 964 of 993?

Re: verschil in kosten 964/993

30 mei 2010 13:34

Renntech schreef:Verschil in onderhoud is tegenwoordig te verwaarlozen bij een 964 en 993.



Mooi hé zo'n forum en dan toch denken dat je het zelf weet :lol:

Re: verschil in kosten 964/993

30 mei 2010 14:08

Maar......hoe is het verbruik, dat is bij ons toch wel belangrijk omdat het een daily driver zal worden.

Re: verschil in kosten 964/993

30 mei 2010 14:13

Verbruik 964 en 993 is ongeveer gelijk.


993 heeft 'n 6 bak - en de 964 'maar' 'n 5 bak .. als we de TipTronics buiten beschouwing laten :wink:

993 kent 2 verschillende versnellingsbakken .. en motoren ..

Non-varioram
Varioram

Re: verschil in kosten 964/993

30 mei 2010 14:33

chelsea schreef:Maar......hoe is het verbruik,


Je maakt een grapje, hoop ik :shock:
Plaats een reactie