De boys over op
http://www.impactbumpers.com zijn erg te spreken over Turbo thomas: een Ex VW hot rodder die zich toelegde op speciale uitlaten.
http://www.turbothomas.com/albums/porscheDat gezegd zijnde, ik heb op het belgische porsche forum het volgende geschreven betreffende het 930 systeem, maar essentieel is het principe hetzelfde voor de 3.2 carrera.
blabla... omdat de turbo + intercooler omwille van de uitlaatgasrecirculatie het "volle" geluid" wegneemt. Je kan dus een turbo niet laten klinken als een Carrera 2.7 met SSI + sycip exhaust.
http://www.youtube.com/watch?v=kv3V_THm36M&feature=channelIk ben jaren naar een goed systeem gezocht voor de 911 dat
mij het beste aanstaat, maar dat me ook nog toelaat op de circuits zoals goodwood, brands hatch, silverstone, mallory park etc op een "luide dag" met 105db max. Eender circuit met 98db is onmogelijk met de 911 omwille van het mechanisch geluid van de motor achter en de metingen aan de uitlaat of op 1 meter afstand.
Het standaard systeem met de normally aspirated op zowel mijn C3 als mijn ex SC, maakt,
goed warm gereden 104db op 3/4 van de redline. Voor de turbo is dat 99db @ 3/4 van de redline.
Het M&K systeem, billy boat, Leistritz, fabspeed etc systeem maken tussen de 108 en 115db. Ik had op mijn M&K Mark IV deze in een heatwrap gewikkeld om het geluid te dempen en met 1 van de twee uitlaten "capped" maakte ik juist 105db. Bovendien had ik met de generatie IV M&K initieel een enorme resonantie is tussen 2800 en 3300 rpm. Dat zijn nu net die toeren die je gebruikt om te cruisen op legale snelheden en de buzz maakt eenieder gewoon foxwild. Het is uiteindelijk gelukt maar sjonge: wat een gedoe. Nota: we zorgden er natuurlijk ook voor dat de exhaust niet delen van de carroserie raakten, want dan krijg je namelijk ook resonatie!
Nu, deze systemen hebben de mogelijkheid om extra baffles erin te stoppen om het geluid te dempen maar het is een hoop gedoe.
Bij de 3.2 carrera racewagen die mijn maat en ik gebruiken hebben we gewoon de standaard uitlaat "leeggehaald" door maar 1 baffle erin te laten. Dat heeft een super effect in dat bij normale snelheden er geen resonantie opzit maar in de hoge toeren je nekharen omhoog staan!
filmpje:
http://s91.photobucket.com/albums/k282/bertroex/Goodwood%2025052009/?action=view¤t=MVI_0877.flvEn dus mijn conclusie wat ik ga doen met mijn 930?
Originele exhaust leeghalen en dan een interne en outside ceramic coating erop! Het is gewoon onmiskenbaar dat de fabrieks set up het beste design heeft voor performance. Haal enkele baffles eruit dus je krijgt meer geluid en het word lichter. Finally: omdat een turbo erg gevoelig is voor de exhaust gas recirculatie is de ceramic coating denk ik een super oplossing want het bevorderd de interne airflow.
http://www.zircotec.com/page/classic_cars/14Wat betreft zo een bypass pijpje van Fabspeed: dat heb ik ook nog liggen. Schroef je backbox eraf, dat ding erop, en rijen maar. Tot je oren bloeden. Leuk, maar niet voor altijd.
Groetjes,
Bert