Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
10 jul 2010 19:33
Hoi allen!
2 weken terug olie later verversen bij mijn 911 SC uit 1980. Nu bleek na het bijvullen dat het oliepijl op Max stond, dus net op tijd opgehouden met bijvullen.
Nu kom ik er echter achter dat na het rijden het oliepijl steeds een klein stukje boven de Max staat (direct pijlen na stilstand). Als de P vervolgens enkele minuten stil staat zakt het oliepijl weer onder de Max. Heeft iemand hier een verklaring voor? Mag het oliepijlen pas na enkele minuten stil staan, dit voor het juiste beeld of direct na stilstand?
En dan natuurlijk de vraag, wat is vervolgens de beste oplossing..toch een litertje eruit of kan dit kleine verschil geen kwaad?
Dank alvast voor de tips!
10 jul 2010 19:43
Je moet oliepeilen als de motor warm is , na ,zeg maar een kilometer of 10/15, en dan vervolgens met een draaiende motor olie peilen, de meter op het dashboard geeft het ook aan ,ook als de motor warm is ,met stationair draaiende motor, denk er om dat je het peilstok weer op de juiste plaats prik, succes !
10 jul 2010 19:52
minuutje wachten.
10 jul 2010 20:33
Inderdaad minuutje wachten voor het juiste oliepeil. Oliepeilen doe je met draaiende motor. Succes met peilen! (met oudjaar weer pijlen!)
10 jul 2010 22:20
Ik zou er snel eens wat olie uihalen
Te veel olie kan killing zijn voor je motor. ( helaas uit eigen ervaring wijzer geworden) Olie afvullen met koude motor tot max is not done.
Waar heb je de olie laten verversen?
Zoals gezegd goed warm rijden. ( soms wel meer dan 10 km, maar met deze buitentemp. kom je er snel
1 minuutje stationair laten lopen op een vlakke ondergrond en dan pas peilen.
11 jul 2010 9:07
boekje lezen
olie die je er teveel ingooit komt er vanzelf uit. maar dat wil je niet... sommigen leren dit door schade en schande...
11 jul 2010 10:30
Probleem is dat je olietank leegloopt in je carter.... dat is de reden dat je peil lager is na een paar minuten...... dat gaat via je oliepomp die intern lekt....
Zodra de motor loopt zal het carter weer leeggezogen worden naar de olietank. Zoals je misschien weet heeft je oliesysteem een "dry sump" pricipe. Dat houdt in dat je carter leeg is en de olie zich in de tank bevindt.
Praktisch gezien kun je niet zeggen dat je kan peilen binnen een minuut of na 10km gereden te hebben. De ene Porsche is de andere niet. Sommigen zeggen dat de motor op bedrijfstemperatuur moet zijn. Mijn Porsche is met dit weer binnen 5 minuten op temperatuur. Toch duurt het langer voordat mijn oliepeil "op zijn hoogst" staat. Dat komt omdat pompen slijten..... de één heeft z'n hele carter vol olie en de tank leeg, de ander heeft slechts een liter in het carter staan. Je begrijot dat het dan iets anders werkt....
Een heel verhaal, kortom: Is de auto op berdijfstemperatuur en loopt je oliepeil op de meter en peilstok (met draaiende motor) niet meer op dan mag je er vanuit gaan dat je een goed peil afleest.....
11 jul 2010 11:19
@ Cloaca, jou motor is inderdaad misschien best wel binnen 5 minuten op bedrijfstemperratuur, maar je olie niet
Overigens hoe en waar meet jij dat, dat je motor op bedrijfstemperatuur is?
Lees je dat af van je metertjes
11 jul 2010 18:14
Heb net 150km gereden en dan is ie warm
Stil gezet en motor stationair laten draaien, bleek ie echt onderin het rode gebiedje te staan. Heb er toen langzaam, eerst half literje olie bij gedaan. Ik had vorige keer wel gecheckt doormiddel van peilstok of metertje goed werkt. Dat bleek te kloppen. Door er een half litertje bij te gooien weer ff minuutje te wachten zag ik dat ie stukkie boven de het rode gebiedje kwam. Toen de andere helft er bij bijgegooid toen weer gecheckt na een minuuutje. Toen stond ie keurig op iets over 3/4. Volgens mij is heb je zo een betrouwbaar beeld.
Trouwens is ruim 2500km en dan een litertje olie, een net verbruik?
11 jul 2010 18:22
dat is zeker een net olie verbruik.
hoeveel gelopen??
11 jul 2010 19:08
106.000 gelopen
11 jul 2010 19:22
porsche964 schreef:Trouwens is ruim 2500km en dan een litertje olie, een net verbruik?
Voor een 964 misschien wel. Met mijn 996 gebruik ik 0.3 liter per 10.000km.
11 jul 2010 19:42
zoals gezegd - check zoekfunctie. Porsche zelf vindt overigens alles wat minder is dan 1 liter op 1000 km nog acceptabel...
11 jul 2010 20:12
Inderdaad porsche geeft iets van 1,5 liter op 1000km op.
12 jul 2010 7:28
erwin996 schreef:Voor een 964 misschien wel. Met mijn 996 gebruik ik 0.3 liter per 10.000km.
Sssssssst 996 rijder
12 jul 2010 9:25
erwin996 schreef:Voor een 964 misschien wel. Met mijn 996 gebruik ik 0.3 liter per 10.000km.
Dat klinkt goed, maar jij verbruikt dan ook 1 motor per 40.000 km
Effe weer serieus: zoals gezegd meten met draaiende motor en warme olie (zoals ook in het boekje staat). Mijn SC verbruikt ook 1 liter per 2.500 km. Ruim binnen de marge die Porsche zelf aangeeft.
12 jul 2010 10:02
Dank voor de reacties!
Eerder heb ik altijd verschillende pijlmogelijkheden voorbij zien komt. Lijkt er nu dus op dat pijlen bij draaiende motor het juiste moment is. Ik ga het proberen!
12 jul 2010 10:53
het is P
EILEN, PEILSTOK en ook P
EILMOGELIJKHEDEN. Succes met het olie peilen en volg de pijlen!
12 jul 2010 11:17
horn schreef:het is P
EILEN, PEILSTOK en ook P
EILMOGELIJKHEDEN. Succes met het olie peilen en volg de pijlen!
Nederlands is moeilijk idd!! Excuses
14 jul 2010 12:51
Geldt deze manier van peilen bij elke benzinemotor (warme motor & warme olie & stationair draaien), dus ook die van een Boxster of zelfs een niet-Porschemotor, zoals V- en lijnmotoren?
Laatst bijgewerkt door
GerbenJ op 14 jul 2010 15:03, in totaal 1 keer bewerkt.
14 jul 2010 13:31
nee
geldt alleen voor motoren met een dry-sump systeem (dus met een aparte olie tank)
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.