Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
11 jul 2010 19:17
beste liefhebbers,
mijn ergste nachtmerrie heeft zich voorgedaan. Na een heerlijke roadtrip door Duitsland, Zwitserland, Italië en Frankrijk ben ik gisterochtend aangekomen in Ibiza zonder één probleem. We nemen deze ochtend de wagen voor een tripje naar een ander strand, geen probleem, stoppen even bij een tankstation, even afspuiten, en .... niks meer daarna. De starter werkt, alles draait rond, er hangt wat benzinelucht, maar hij wilt niet aanslaan.
De auto is net terug uit een klein onderhoud (kleppen stellen, olie + oliefilter, bougies, K&N luchtfilter) en heeft het uitstekend gedaan tot nu toe.
Ik dacht dat het na wat drogen zichzelf weer zou oplossen, maar niks. Bovendien heb ik niet echt IN het motorcompartiment gespoten, dat doe ik nooit. Heb de specialist al gebeld, gecontroleerd of er wat piepte met het contact aan, doet ie, heb naar weerstand gevoeld aan het hendeltje in de luchtinlaat, doet ie.... De specialist zegt dat het waarschijnlijk de ontsteking is.
Ooit heeft hij niet willen starten omdat er een slecht contact was in de zekering van de benzinepomp, en het klinkt net zo, maar ik heb er echt alles aan liggen doen, en er gebeurt helemaal niks. En bovendien ruikt het wel degelijk naar benzine als ik wat start.
We zijn dus 'stuck' met onze droomwagen, en ik had graag zelf wat willen doen eer ik hem naar een lokale 'specialist' breng, want daar krijg ik nu al koude rillingen van...
Heeft iemand tips aub ? Ik heb wat simpel materiaal bij, en ik kan hier denk ik wel wat krijgen, ik ben geen specialist maar ik heb geen twee linkerhanden.
alvast van harte dank voor jullie hulp en tips, whatever works will do !
koen
11 jul 2010 19:23
Hij gooit dus wel rond maar slaat niet aan? Je ruikt wel benzine. Dus duidelijk een ontstekingsprobleem. Haal eerst je verdeelkap eens los en kijk of er geen vocht onderzit of dat misschien de kontakten of de rotor versleten (ingebrand) is. Check ook de bobinekabel. Weet je zeker dat je benzine ruikt? Want anders kan ook je brandstofpomp overleden zijn, controlleer of je deze hoort zoemen zodra je de wagen op kontakt zet. Check ook je brandstofleidingen.... misschien ligt die ergens los. Dan ruik je ook benzine
Laatst bijgewerkt door
M a r c op 11 jul 2010 19:27, in totaal 1 keer bewerkt.
11 jul 2010 19:25
ik heb geprobeerd de verdeelkap los te maken maar ik geraak niet aan de achterste klem; Is hier een techniek voor ?
thx,
k
11 jul 2010 19:43
Beste Koen,
Vervelend voor je en ik hoop dat mensen hier je kunnen helpen. Wat in ieder geval niet gaat helpen is hetzelfde topic 3x te starten. Heb een identieke topic net twee keer geveegd. Hoe meer je een topic start, hoe verspreider je je antwoorden en suggesties krijgt. Hou je dus ajb bij dit topic.
11 jul 2010 19:47
als morgen de rotor in de verdeelkap of de benzinepomp stuk blijkt te zijn, is dat makkelijk te krijgen (op Ibiza...
) ? De verzekering kan stukken opsturen, als ze tenminste weten waar ze moeten zoeken...
11 jul 2010 19:50
En sorry van de meerdere topics... Je kan je wel voorstellen, mijn droomkarretje doet het anderhalf jaar prima, een half jaar dagelijks gebruik in weer en wind, we doen een reuze roadtrip, prima, en dan....
11 jul 2010 19:54
Zekeringen in orde? DME relais gecheckt?
11 jul 2010 19:56
ik heb aan die zekeringen in de koffer vooraan liggen rommelen, maar ik neem aan dat dat niet de DME relais zijn ?
thx Tom !
k
11 jul 2010 19:58
DME-relais zit onder de bestuurdersstoel
Bij de 3.2 tenminste
11 jul 2010 20:05
Koen ik heb dat ook gehad. Meerdere keren zelfs. En ook na het tanken. Startmotor wel rond maar niet starten. En ik rook ook benzine. Een slecht contact van de benzinepomp was elke keer de boosdoener. Bij mij hebben ze de pomp dubbel verbonden zodat ie altijd stroom krijgt bij contact. Daarna nooit meer problemen gehad. Hoop dat je mijn uitleg een beetje begrijpt want ik ben atechnisch.
12 jul 2010 10:23
Koen,
even naar basics van motortechniek:
Als hij niet start, maar de startmotor draait wel rond, kunnen er (meest waarschijnlijk) twee problemen zijn waaraan dit ligt:
1. de auto(bougies) ontsteekt niet, te zwak, of op verkeerde momenten.
2. hij krijgt geen/onvoldoende bezine.
Dme relais zou een optie zijn, zou niet mijn gok hier zijn (maar je kan dit snel testen met 3 elektrische draadjes de circuits verbinden die door het dme relais geschakeld worden)
Anders zou ik de ontsteking na lopen: bobine-->kabel-->verdeler-->bougiekabels-->bougies
En de benzinepomp + slangen waardoor de brandstof gaat (tot in je motorruim)
Lokale garage kan wellicht helpen met doormeten en checken. Terwijl je Nederlandse specialist aan de lijn hebt om te assisteren met vragen o.i.d.
Mocht dit allemaal niet baten, dan kan je overwegen de auto op een boot kunnen krijgen naar Mallorca richting hoofdstad Palma (leuk dagje uit) dan kan je hem hier laten checken:
Porsche Dealer Palma de Mallorca:
C/ Gremio Boneteros ,18, Pol. Son Castelló
ES - 7009 Palma de Mallorca
Tel: (+34) 971 005 522
Fax: (+34) 971 754 177
Succes!
12 jul 2010 10:32
een kapot dme relais sluit ook de benzinepomp af.
mi moet elke goede garagist de ontsteking kunnen nalopen.
12 jul 2010 13:08
Heb precies hetzelfde gehad met de 944racer. Hele dag op Zandvoort rijden, tanken bij TinQ, daarna direct naar hotel, volgende ochtend helemaal niets. Alle bovengenoemde opties geprobeerd maar niets werkte.
Als laatste optie hebben we de brandstoftank los gehaald en nieuwe brandstof van een fatsoenlijk merk direct op de benzinepomp aangesloten. Starten in 1 keer. Daarna geen problemen meer gehad.
Brandstof was erg rood en vet, daardoor geen goede ontbranding mogelijk.
Succes.
12 jul 2010 13:35
@Rob997S. Rood en vet. Had Tinq de benzine in de verkeerde tank gedaan?
Ik weet niet of Koen al het benzinefilter heeft bekeken. Let wel 0 verstand van SC's
12 jul 2010 13:50
De benzine wordt nu onderzocht door een lab. TinQ weet uiteraard van niks, maar de specialist is er van overtuigd dat er een flinke sloot diesel in de eurotank is toegevoegd.
12 jul 2010 15:35
beste vrienden,
van harte dank voor alle tips. Ik ga eens op zoek naar die DME relais. De specialist heeft mij twee zaken uitgelegd. met het kabeltje van de bobine op een afstand van een halve centimeter ofzo van een massa het contact laten gaan, dan zouden er vonken moeten overspringen en is de ontsteking in principe ok. De benzinepomp moet ik vrij duidelijk kunnen horen draaien blijkbaar. Gelukkig heb ik ook een boek van Wayne Dempsey meegebracht waar ik toch wat helpende afbeeldingen in terug vind.
Nogmaals bedankt, ik hou jullie op de hoogte !
k
12 jul 2010 15:56
Ik gok toch het meest op een electrisch probleem. Als de benzinepomp niet draait is er meestal nog wel wat benzine om de motor even te doen aanslaan waarna deze gelijk lijkt te smoren. Als ik jouw verhaal zo lees blijft het helemaal stil. Dan zou het DME relais of een defecte verdeler het probleem kunnen zijn. Ik neem aan dat je de zekeringen al getest hebt.
Rob997S schreef:De benzine wordt nu onderzocht door een lab. TinQ weet uiteraard van niks, maar de specialist is er van overtuigd dat er een flinke sloot diesel in de eurotank is toegevoegd.
Uiteraard weet de pompleverancier van niks. Heb hetzelfde enkele jaren geleden met BP meegemaakt. Lekker euro 98 getankt in de auto van een bekende en na enkele kilometers was de auto niet meer vooruit te krijgen. Snel gestopt. Garage had direct door wat er mis was, "zeker aan verkeerde pomp getankt". Daarom vraag ik altijd om het bonnetje.
Ik kon aantonen dat er gewoon 98 was getankt. Heel gedoe geweest met verzekering en BP. Men hield in eerste instantie vol dat het onmogelijk was dat er diesel in de tank van het station kon worden gevuld omdat ook die aansluitingen afwijken. Na onderzoek bleek er ruim 60% diesel in de benzine te zitten en heeft de verzekering alles afgehandeld. Ik was overigens niet de enige. Meer mensen hebben zich toen met gelijke klachten gemeld.
TinQ is trouwens net als Tango en de ANWB een afgeleide van één van de grote merken dus met de producten zelf is niks aan de hand.
Gewoon een kwestie van pech en waarschijnlijk een menselijke fout.
12 jul 2010 21:41
@Koen
sterkte met de zoektocht. Alle tips gegeven moeten uiteindelijk de oplossing wel geven. Klinkt mij ook als een ontstekingsprobleem.
Kijk wel uit met dat overspringen van vonken. Als je geen (isolerende) handschoenen draagt of iets dergelijks, krijg je zelf ook een enorme optater. Zelf ook al een keer gehad. Wist toen wel in ieder geval dat de ontsteking werkte !
Overigens zijn mijn ouders eens een keer gestrand doordat er water ipv diesel was getankt (!). Er bleek bij een storm water via de ontluchting in de tanks van het tankstation gestroomd te zijn. Loopt een motor ook niet echt lekker op.....
12 jul 2010 23:51
Ik ga eens op zoek naar die DME relais
Heeft een 3.0 SC wel een dme relais?.....
.
12 jul 2010 23:56
neen
13 jul 2010 9:23
Heeft een 3.0 SC wel een dme relais?.....
Neen zegt de Wolf.
Wat een oude meuk.
13 jul 2010 21:21
Ik hoop dat je probleem al opgelost is? Heb je de relais van de brandstofpomp al nagechecked? Verwissel hem even met die van bijvoorbeeld de claxon en probeer te starten. Je kan aan een relais niet zien of deze defect is. Die van de brandstofpomp is de meest linkse in het rijtje van 7 stuks. (in de zekeringenkast in de kofferruimte). Hopelijk is het iets eenvoudigs. Veel succes.
14 jul 2010 13:14
Ben ook wel benieuwd of en hoe het probleem reeds opgelost is?
succes daar en in ieder geval een goede vakantie gewenst
18 jul 2010 11:36
Volgens mij heeft ie van miserie z'n 911 in de Middelandse Zee gedumpt en is hij zelf achterna gesprongen........
18 jul 2010 13:47
Das dan lekker, komen we er nooit achter wat het euvel nou was
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.