Switch to full style
Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

Ik twijfel over het plaatsen van spacers op m'n 996 Cabrio -

06 sep 2010 20:33

Ik heb een 996 cabrio carrera 4 en twijfel of ik achter spacers laat plaatsen , 5 of 17 mm.
Heeft iemand daar ervaring mee? Zowel rijgedrag als de looks?

EDIT by Mod: topic titel aangepast, met o.a. type Porsche :idea:

Re: spacers plaatsen

06 sep 2010 22:27

Waarom zou je spacers willen?

Gaat het om andere velgen, of wil je gewoon je wielen wat verder naar buiten hebben. Indien het laatste zou ik het bij 5mm houden. EN zorg dat je voldoende schroefdraad over hebt! En bij circuitgebruik de moeren vervangen door open moeren, waarbij ik de dado 5 aan kan raden (te verkrijgen onder meer bij Rennsport in Breda en PCE).

06 sep 2010 22:31

DS mag ik vragen waarom jij dan open moeren zou plaatsen?

daar ben ik wel benieuwd naar. :oops:

06 sep 2010 22:34

-bassie- schreef:DS mag ik vragen waarom jij dan open moeren zou plaatsen?

Van mij hoeven ze niet per se open te zijn: iig niet de originele moeren, die zijn kwetsbaarder...

06 sep 2010 22:41

Ik wil de wielen iets verder naar buiten hebben. Waarom 5 en geen 17 mm?

06 sep 2010 22:47

Welkom Smittie. Als je wat meer gegevens kan geven en eventueel wat foto's plaatst, dan kunnen wij beter reageren. Wat zit er nu onder? Waarom wil je spacers? Zelf heb ik 15 mm achter geplaatst. Kwa rijgedrag maakt achter niet zo heel veel uit. De wegligging zal in bochten iets beter zijn. Voor wordt niet meer dan 5 mm geadviseerd omdat dit invloed heeft op het stuurgedrag. Ik vind het achter bij mij een stuk beter staan. :idea:

06 sep 2010 22:48

Devils son schreef:
-bassie- schreef:DS mag ik vragen waarom jij dan open moeren zou plaatsen?

Van mij hoeven ze niet per se open te zijn: iig niet de originele moeren, die zijn kwetsbaarder...

owk op die manier.

interessant :thumleft:

06 sep 2010 22:56

smittie schreef:Ik wil de wielen iets verder naar buiten hebben. Waarom 5 en geen 17 mm?

Omdat je wegligging er niet door zal verbeteren. Daarnaast moet je ook eens goed kijken of je die ruimte wel hebt.

Sowieso zou ik ook aan de voorkant 5 mm monteren (of misschien wel 17 mm voor).

Heb zelf 15mm voor en 23mm achter, maar achter heb ik velgen met een ET van 63 ipv 45 wat standaard is. Waardoor ik feitelijk 15mm voor en 5mm achter heb.

07 sep 2010 17:03

@DS omdat je er verstand er van hebt.

Wordt de verbinding van de velg met de as niet kwetsbaarder door spacers? Let wel ik heb hier helemaal geen idee van. Maar je as wordt als het ware toch verlengd?

07 sep 2010 17:29

Spacers brengen meer stress met zich mee, dat klopt. Je wiellagers zullen sneller slijten om maar wat te noemen.

Sowieso is het onverstandig om maar wat te doen. Bij mij is er behoorlijk lang nagedacht over de toepassing, met name ook vanwege het circuitgebruik.

Overigens, bij een hogere ET waarde verlaag je de stress weer, omdat het wiel dichter naar binnen komt te staan. Aan de achterzijde zit bij mij dus wel een 23mm spacer, maar icm de hogere ET waarde is de stresstoename achter minder zwaar dan aan de voorzijde.

Uitgaande van het gebruik van originele maatvoering van velgen zou ik niet verder gaan dan 17mm.

Overigens: niet alleen spacers zorgen voor meer stress. Ook een grotere diameter velgen, bredere velgen, zwaardere velgen... allemaal van invloed.

Re: Ik twijfel over het plaatsen van spacers op m'n 996 Cabr

07 sep 2010 17:46

ds, functioneel of voor de mooi?

07 sep 2010 17:59

In de eerste plaats functioneel. Toen ik de auto kocht zaten er spacers onder (waarbij de achterste nog een stuk breder waren met 30mm), vanwege het feit dat er GT3 Mk II wielen waren gemonteerd (in theorie past dat wel, maar je kan je voorstellen dan de achterwielen 18mm verder naar binnen dan origineel niet staat en ook niet veel verbetering brengt ten aanzien van de wegligging...).

De huidige spacers zijn met name uitgekozen met in het oog de wegligging, waarbij ik de achterwielen dus niet verder naar binnen wilde ten opzichte van origineel. Het mooi speelt dus wel een beperkte rol in de zin: het moet niet lelijk worden.

07 sep 2010 23:23

Ik heb voor 225x40x18' en achter 285x30x18"
Foto plaatsen lukt niet. Heb de beheerder al een berichtje gestuurd hoe ik dat voor elkaar moet krijgen....

07 sep 2010 23:41

klikkerdeklik succes.....

07 sep 2010 23:47

smittie schreef:Ik heb voor 225x40x18' en achter 285x30x18"

ET waardes zijn minstens zo belangrijk... Wat heb je?

08 sep 2010 13:04

smittie schreef:Ik heb een 996 cabrio carrera 4 en twijfel of ik achter spacers laat plaatsen , 5 of 17 mm.
Heeft iemand daar ervaring mee? Zowel rijgedrag als de looks?

EDIT by Mod: topic titel aangepast, met o.a. type Porsche :idea:

Bij twijfel gewoon niet doen :salut:

08 sep 2010 14:54

Voor 100 euro een setje spacers kopen en er een maand mee rijden en als ze niet bevallen, dan haal je ze weer weg.

08 sep 2010 15:06

Afbeelding
Hierbij een afbeelding van mijn P (met dank aan Bully)
De ET-waarde staat niet op mijn velgen. De auto gaat vandaag voor een grote beurt. Ik zal bij PCG navragen wat de waardes zijn. Ik hou jullie op de hoogte. Bedankt tot zover.

08 sep 2010 15:08

P moet gewoon wat lager :wink:

08 sep 2010 15:16

De wielen staan er zo netjes onder, zou er niks aan doen.

08 sep 2010 15:21

ook mijn mening..overigens mooi kleurtje leer (natuurbruin?)..

08 sep 2010 15:24

Waarom vraag je het niet gelijk aan PCG? Het lijkt op de foto er goed uit te zien. Het is echter niet helemaal goed te zien op de foto. Hoe verhoudt de velg zich tot de wielkast. Valt tie er te diep in of steekt tie er te veel uit of zit tie precies goed. Iemand met kijk erop bij PCG moet dat toch kunnen vertellen. :scratch:

08 sep 2010 15:56

Ik zou m alleen wat lager laten zetten. Verder is het een hele mooie P. Heb je ook foto van de zijkant?

08 sep 2010 17:12

Ik heb 17 mm Techart spacers, zowel voor als achter, en een verlaagde setup. Volgens mij niets meer dan de standaard M030 sportonderstel. Past net, maar wielkastranden zijn wel uitgerold.

Hoe ziet dat er dan uit? Zie tweede auto op de foto.

Met dank aan Marcel964:

Afbeelding

08 sep 2010 20:55

smittie schreef:Hierbij een afbeelding van mijn P (met dank aan Bully)
De ET-waarde staat niet op mijn velgen. De auto gaat vandaag voor een grote beurt. Ik zal bij PCG navragen wat de waardes zijn. Ik hou jullie op de hoogte. Bedankt tot zover.

Op het oog staan jouw wielen al meer naar buiten dan origineel...

Zou ik zo laten als ze zijn.
Plaats een reactie