Als eerste: Zorgd at je in bezit komt van originele afgeschreven Amerikaanse Title. Heb je deze niet, dan gaat het invoeren je niet lukken. In Amerika wordt voor export uit USA de Title afgeschreven, waardoor deze in Amerika useless wordt. Echter bij import heb jij hem nodig. Zorg dat deze (verzekerd verzenden) in jouw bezit komt. Instanties accepteren kopieën hiervan!
Daarna: Dus eigenlijk 2 vragen: zijn BTW en invoerrechten het enige wat ik meteen af moet rekenen?
In chronologische volgorde het proces:
Ja, 1 x in Belgie contant(!) Je betaalt hier Europese import belasting a 10% (meen ik) over aankoopprijs en vervoer. Zorg dat je een aankoopbewijs (al is het maar een verhaaltje van de verkoper met alle relevante gegevens en handtekening) en factuur van het verschepen bij de hand hebt. Dit bedrag betaal je volgens mij bij de Belgische douane (en andere bij de speciale parkeerplaats waar jouw auto -bij Antwerpen waarschijnlijk
- nu staat)
Daarna wordt er in Belgie BTW (21% toch?) gerekend over het totaal van aankoop+vervoer+importbelasting. Ook deze dien je meen ik contant te betalen bij de douane. Van Europese importbelasting betaling en BTW krijg je facturen mee. Bescherm en bewaak deze met je leven. OOK(!) laat jij jouw rekening gegevens bij hen achter (inclusief IBAN/BIC etc. voor internationale betaling)
Je gaat hierna door naar Nederland (ik meen dat enkele dagen wachten na Belgie geen kwaad kan, anders kunnen ze de auto niet als aangemeld vinden ofzo voor Europa- zeker weet ik dit niet meer). Aan de Nederlandse douane laat je eerder genoemde betalingsbewijzen dan zien. Deze vraagt jou dan de Nederlandse BTW te betalen (het kan zijn dat je de Europese importbelasting ook weer moet betalen - dit weet ik even niet meer- ). De Nederlandse douane zit ook bij sommige rdw stations (bij Rotterdam in de buurt zit een combinatie rdw doaune meen ik).
Vervolgens verzoek je de Belgische douane, door hen kopieën toe te sturen/faxxen/langs te gaan van de Nederlandse betaalde belastingen. Zij geven/maken over de in Belgie betaalde belastingen.
PAS nadat je in Nederland alle eerder genoemde belastingen hebt betaald kan de auto gekeurd worden. Voor een Amerikaanse auto is dit uitgebreider en strenger dan een Europese import auto. De kosten zijn gelijk of hoger aan de Nederlandse keuringskosten (als je pech hebt en er is geen typegoedkeuring voor jouw specifieke uitvoering bekend--> Lelystad, of er is een route via TUV keuring welke bij Apeldoorn in de buurt gedaan kan worden).
Waar let de RDW voornamelijk op: lichten (USA anders dan NL), apk-staat auto, kilometers afleesbaar op km-teller, etc. Bij de RDW kan je verzoeken om een speciale notitie op kentekenbewijs voor het voeren van een Amerikaans formaat NL-kenteken. Dan hoef je bumpers niet om te bouwen (als je dit niet van plan was). Dit doe je door dit (meermaals
) aan de keurder te vragen. Hij zet dit bij de keuring op het rapport.
Na de keuring kan je BPM gaan betalen, zo niet dan moet je toch naar dit loket, voor de laatste stap. Hierbij worden alle papieren nog eens gecontroleerd (lees: zorg dat je wat leesvoer bij je hebt o.i.d. meestal lange rij en duurt even). Vernoem ook hier als je speciale notitie hebt op keuringsrapport i.v.m. klein kenteken(als je klein kenteken hebt mag je ook een groot normaal kenteken nemen, andersom uiteraard niet).
Zoals je leest ben ik reeds ervaringsdeskundige. Heb dit verhaal eens eerder uitegtypt hier en kwam destijds tot de conclusie dat ik (als ik het ooit weer doe) hem hoe dan ook direct naar NL laat komen. Als je de auto met speciaal kenteken weer even rijdt, goed rijden, want de volgende keer duurt even door administratie etc. van alle betrokken instanties.
Oh ja, als de keuring bij RDW afkeur oplevert heb je 2 maanden om hem weer te laten keuren zonder dat je opnieuw hoeft te betalen. PS. (ik weet uit welke omgeving je komt) bij RDW Almelo (of was het Hengelo) zijn er niet al te strenge keurders
Daarnaast is het handig alle instanties van te voren telefonisch te benaderen en kopieën van reeds verkregen documenten te faxxen/mailen/etc. Op deze manier voorkom je onnodig reizen. Ook bij de RDW ruim van te voren even bellen i.v.m. drukte etc.
moderators: kan hier misschien een permanente post van worden gemaakt of een DIY, ik heb er hier destijds ook veel vragen over gekregen (nadat ik de eerste keer dit verhaal opschreef hier)
944Guy: heb jij de 944 nog? EN foto's van de 928
?
Ik wist trouwens niet dat jij promovendus Elektrotechniek was ( 928
)?