Niels schreef:Temperatuur ==> hoe lager hoe beter. Roest is afhankelijk van temp
Is ten dele waar. Temperatuur is van invloed voor wat betreft het Seebeck-effect. Dat is het potentiaalverschil dat ontstaat tussen twee metalen onder invloed van temperatuur. Afhankelijk van de metalen generen ze een verschillende spanning bij verhogen van de temperatuur. Ergens tussen de 0 en 25 graden zijn de spanningen van de meeste metaalverbindingen echter bijzonder laag te noemen.
Als je een relatieve luchtvochtigheid van zo'n 50-60% aanhoud zit je voor een auto wel goed.
Niels schreef:Edit: Oh ja. Lucht bevat minder vocht als het koud is (zie grafiek) dwz dus Rv van 50 met 10 graden bevat dus minder water dan RV 50 van 30 graden
Dat is waar maar de intepretatie die mensen daar aan geven is niet correct. Het is namenlijk de
Relatieve luchtvochtigheid. 50% bij 10 graden is net zo schadelijk als 50% bij 30 graden.
Anders uitgelegd, het is afhankelijk van het dauwpunt. Dat is de temperatuur waarbij de lucht verzadigd is met vocht (100% luchtvochtigheid dus). Als je bij 30 graden 100% rel hebt staat het vocht letterlijk op de auto. Bij 5 graden en 100% rel luchtvochtigheid zit er welliswaar in absolute zin minder water in de lucht maar staat nog steeds het vocht op je auto. Daarom is het ook van belang om naar de relatieve luchtvochtigeheid te kijken. Daarin is de temperatuurwerking al meegenomen.