Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
24 okt 2010 17:04
Aangezien er verschillende ondernemers op dit forum zitten en ook erg veel leden een lease auto bezitten , ben ik op zoek naar de meest ideale constructie.
Stel dat je (nieuwe) werkgever je de kans geeft om zelf een (legale) constructie te verzinnen voor jouw auto van de zaak. Hoe zou deze er dan uitzien?
Enkele voorbeelden:
- Leasen via leasemaatschappij
- Auto kopen / eigen auto gebruiken en KM vergoeding
- etc (er zijn er nog zeker meer)
Graag jullie reacties, uitleg etc
(mag een lang draadje worden
)
24 okt 2010 17:10
Wanneer je buiten de Porschekilometers om weing privé rijdt:
Auto van de zaak (al dan niet via leasemaatschappij) en al het woon-werkverkeer en de zakelijke kilometers met deze auto rijden.
"Geen privegebruik verklaring" aanvragen bij belastingdienst en zorgen dat je met je gemengde ritten niet boven de 500km per jaar uitkomt.
Wel moet je in dit geval een kilometeradministratie bijhouden.
Wanneer je veel privékilometers maakt (buiten de Porsche om):
Lekker bijtellen
24 okt 2010 17:31
964 kopen en die zakelijk gaan rijden
(die mag je toch tegen dagwaarde bijtellen?)
24 okt 2010 17:34
ja, maar met 19 ct onbelaste km vergoeding wordt een 964 een duur ding. hangt een beetje af van hoe repre je auto moet zijn en hoeveel km's per jaar je gaat rijden.
24 okt 2010 17:41
Aantal Km ers per jaar zullen er ongeveer 25/30 K zijn. Mijn eigen Porsche wil ik niet gebruiken. Er zal dus een andere auto moeten komen.
(geen porsche
)
24 okt 2010 17:49
Wat is het aandeel privékilometers in het geheel?
24 okt 2010 17:51
Max 5K, heb uiteraard mijn P nog en de Mini.
24 okt 2010 17:59
tja. afwegingen.
Afhankelijk van of je je zakelijke auto ook prive wil gebruiken en zoja, hoeveel prive km's je per jaar rijdt.
Rij je veel prive km's per jaar en krijg je bovendien je buitenlandse benzine voor prive km's vergoed van de zaak is het vaak interessant om voor je zakelijke auto gewoon de bijtelling af te tikken omdat je voor dat geld vaak geen vergelijkbare auto prive kan rijden.
rij je weinig prive km's en/of geen vergoeding buitenlandse prive km's terwijl je die wel veel maakt - auto niet bijtellen en een andere auto gebruiken voor de prive km's. kost je eenmalig de aankoopinvestering van die andere auto, maar met de 20-24% bijtelling die je bespaart kan je in de regel het onderhoud en kosten van die tweede auto gewoon betalen uit wat je bespaart.
Het is in principe gewoon een rekensommetje. Heb je aan je Porsche prive voldoende, heb je de kosten van die 911 toch al. Heb je een extra familie-auto nodig, is het nog wat beter rekenen.
Mijn situatie (als voorbeeld):
Ik rij zakelijk 50K per jaar, in een Audi A6 2,7 TDI quattro pro line (cat waarde 76000 euro). We hebben twee auto's "nodig" omdat totmbo voor werk en 3 kids ook mobiel moet zijn. Rijdt echter 5-6000 km/jr, voornamelijk lokaal.
Rij zelf ook 5000 km/jr prive.
Bijtelling voor Audi zou zijn 24% * 76000 * 42% = 7660 euro netto per jaar.
Daar kan ik de kosten van zowel mijn 2000 Volvo C70 cabrio als onze 2004 Jeep Cherokee van betalen. Benzine, verzekering, wegenbelasting, onderhoud. Niet de hele afschrijving overigens. Maar voor dat geld heb ik dan wel twee 'extra' auto's op de oprit staan, waarvan 1 cabrio. Voorbeeld van een afweging en rekensommetje. Moet ieder uiteraard voor zich beslissen.
24 okt 2010 18:01
Oja, andere overweging is geweest om een belastingvrije Mercedes op gas te kopen en daar lekker voor 19 ct de kilometer alles mee te doen...
rekent ook uit...
24 okt 2010 18:04
of een Prius van de zaak, weer ander rekensommetje
24 okt 2010 18:04
niet vloeken op het forum
24 okt 2010 18:15
Auris hybrid dan
Hier twee leasehokken en 1 prive auto. Totmbo rijdt haar leasehok prive, dus bijtellen. Zie haar niet een km admie bijhouden.
Ik rijd mijn leasehok niet prive. Dus kilometerregistratie.... althans dat moet.
Dus prive pak ik het leasehok van totmbo of mijn porsche.
24 okt 2010 18:18
Zo'n grote MB, die 'nieuwste' rechts/lichtblauw vond ik een degelijke, luxe car en ben tig jaren terug eens gaan proefrijden (vraagprijs € 28.000).
Annelies wilde niet mee, wilde er niet in gezien worden.
Ze had wel beetje gelijk: wat een vreselijk deinbak
Ben er helemaal van genezen
24 okt 2010 18:27
iemand ook ervaring met andere creatieve vormen? Moet zeggen dat mijn zwager best een leuke oplossing heeft. Eigen auto (Cupra 310, erg leuk overigens). En krijgt maandelijks een vergoeding (dit zou eigenlijk het leasebedrag zijn). Maar omdat het een nieuw bedrijf is... moeilijk moeilijk etc bij de leasemaatschappijen. Tankbonnen worden richting werkgever gestuurd en krijgt deze gewoon uitbetaald. Enige nadeel is dat de autovergoeding (oftewel het leasebedrag), bij zijn inkomen komt. Zodat je ook belasting moet betalen.
Iemand nog meet leuke alternatieven?
24 okt 2010 18:53
Een VW transporter aannemersversie met reclame waarvoor werkgever wisselende bestuurders opgeeft en een belasting van jaarlijks € 300,- aftikt. Moet wel bij je passen
24 okt 2010 19:02
die van je zwager noem ik niet echt creatief. waar een leasefactuur voor het bedrijf kosten zijn, moet het bedrijf over dat bedrag uit te betalen als loon ook nog diverse toeslagen betalen dus financieel niet echt interessant. als je loonslaaf bent zijn er niet zoveel mogelijkheden. als ondernemer nog wel wat meer. verder zijn alle mogelijkheden wel geprobeerd.
24 okt 2010 19:03
@Sander: Ook leuk
(maar niet echt de bedoeling)
Laatst bijgewerkt door
Master Ken op 24 okt 2010 23:58, in totaal 1 keer bewerkt.
24 okt 2010 20:54
zoeken naar auto met lage catalogusprijs en dan maar afzien
, C5 business oid, 38% goedkoper als mijn V70 d5 full option, 2600 eurootjes netto opslag, rij maar 4000km per jaar prive - nieuwe 163 pk PSA diesel valt best nog mee
24 okt 2010 21:03
alleen sta je met die citroen zo vaak bij de dealer
niet mijn ding fanse merken.
liever dan die V70
PS: nieuwe S60 rijd ook heerlijk
24 okt 2010 21:04
Rij sinds een paar maanden een Volvo 850 T-5R uit 1995, gekocht door de zaak. Hier een daar wat aangepast door Marc.
Bevalt me top. Bijtelling 35% van €5.000,-. Dat is prima te doen
24 okt 2010 21:10
dat is zo'n prima oplossing die je kan doen als ondernemer, maar niet als de gemiddelde loonslaaf.
24 okt 2010 21:58
horn schreef:Bijtelling voor Audi zou zijn 24% * 76000 * 42% = 7660 euro netto per jaar.
25%
24 okt 2010 21:59
Maak er dan ook meteen 52% ipv 42% van
24 okt 2010 22:04
grootverdiener
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.