P 997 Carrera 2 - Gevaarlijk weggedrag - slipgevaar !
13 nov 2010 13:41
Ik ben een gelukkige eigenaar van een Boxster , maar wou graag binnen korte tijd overstappen naar een Porsche 997 Carrera 2. De P 997 Carrera 4 is spijtig genoeg iets te breed voor mijn garage... Ik word meermaals geconfronteerd met mensen die mij bang maken om een P 997 Carrera 2 aan te schaffen , omdat blijkbaar het weggedrag onvoorspelbaar is en uitermate gevaarlijk is bij nat wegdek (slipgevaar). Ik begin te twijfelen om de aankoop te doen... of heb ik ongelijk? Graag had ik hierover meer info & ervaringen van andere bezitters van een P 997 Carrera 2 vernomen. Ik ben benieuwd !
Re: P 997 Carrera 2 - Gevaarlijk weggedrag - slipgevaar !
13 nov 2010 14:04
997S is geen gevaarlijke Porker , wel geeft ie erg laat aan wanneer ie aan het eind van zn kunnen is , betekent dat als ie gaat ...gaat ie goed en ben je hem kwijt . Dit ook omdat de P heel hard gereden kan worden hetgeen betekent heel hard onderuit gaat ....
Re: P 997 Carrera 2 - Gevaarlijk weggedrag - slipgevaar !
13 nov 2010 15:15
Heej kourounekko,
Ik heb helaas geen ervaring met een 997 maar wel met een Boxster (986)
De Boxster is bij nat wegdek heel gevoelig voor 'uitbreken' & slipgevaar is ook altijd reëel. De eerste 2 jaren reed ik hem dagelijks, maar na enkele "slippertjes" in de winter of bij nat wegdek (gelukkig altijd goed afgelopen) heb ik er mij een Diesel bijgekocht voor de "veiligheid"
Heb jij andere ervaringen dan bij de Boxster? Ik heb van andere Boxster rijders begrepen dat zij dezelfde 'problemen' als mij tegenkwamen.
Wil er wel nog even aan toevoegen....Bij droog wegdek is & blijft het een echte kart de Boxster
Re: P 997 Carrera 2 - Gevaarlijk weggedrag - slipgevaar !
13 nov 2010 15:44
Ik dacht eerst ook dat een c2s minder geschikt zou zijn voor dagelijks gebruik dan een c4s (en ik er 50d km per jaar mee onderweg ben). Daarom toen maar een c4s gekozen. De c4s heb ik ondertussen TL gereden (had niets met weggedrag te maken!). Toen toch voor een c2s gekozen; nooit spijt van gehad en zou ook nooit meer voor 4wd kiezen.
Dat de auto gevaarlijk weggedrag vertoond is echt complete onzin. Met PSM aan krijg je hem gewoon niet van de weg af. Sneeeuw, regen; het maakt echt niets uit tov van een 'normale'auto.
Laat je dus niets wijsmaken en kopen dat apparaat!
Re: P 997 Carrera 2 - Gevaarlijk weggedrag - slipgevaar !
13 nov 2010 16:15
Geen ervaring met een 997 carrera 2 maar zelf heb ik nog nooit enig probleem gehad met mijn 996 carrera 2 carbrio mk2, je moet het echt bont maken wil je in de problemen komen.Ik rij natuurlijk altijd wel PSM erop.Heb ik in de 2 jaar dat ik de auto heb pas 1X het PSM in actie zien komen met veel regen, bladeren op de weg en een scherpe bocht.Verder nog nooit last gehad van enig slip of iets degelijks.Maar misschien rijd ik wel te rustig
Re: P 997 Carrera 2 - Gevaarlijk weggedrag - slipgevaar !
13 nov 2010 16:34
Mijn eerste P was een 997 2, en heb zelden zo'n veilig gevoel gehad met mijn auto als die wagen toen. Heb er het hele jaar mee door gereden (winterbandjes eronder in het het natte seizoen). ik zou me er niet te druk over maken, lekker kopen!
Re: P 997 Carrera 2 - Gevaarlijk weggedrag - slipgevaar !
13 nov 2010 17:28
ricky911 schreef:Verschil in breedte tussen 997 2 (s) en 4 (s) is 44mm
Afmetingen van 997 Carrera en 997 Carrera S: Lengte 4.427 mm Breedte 1.808 mm
Afmetingen van 997 Carrera 4 en 997 Carrera 4 S: Lengte 4.427 mm Breedte 1.852 mm
Waar het om gaat is wat het breedste punt van de auto is, de achterkant/heupen of bij de spiegels?
Voorbeeldje, 993 Carrera is bij de spiegels gemeten net zo breed als een S of turbo. Die zijn achter wel breder dan een carrera is maar niet breder dan de breedte gemeten bij de spiegels. Past dus net zo goed.
Re: P 997 Carrera 2 - Gevaarlijk weggedrag - slipgevaar !
13 nov 2010 18:18
zoals de Amerikanen het zeggen: 'never lift'
maar serieus: je bent er zelf toch bij; bij verraderlijke omstandigheden (ijzel, gebladerte) gewoon je snelheid aanpassen. Het is net een normale auto...
Re: P 997 Carrera 2 - Gevaarlijk weggedrag - slipgevaar !
13 nov 2010 18:36
helemaal mee eens. ging alleen ooit zelf met mijn c4 de A28 afslag Leusden af waar onderaan een 90 graden bochtje zit naar de stoplichten. Reed rustig, lag sneeuw, had een C4 dus wat kon me gebeuren... gleed kaarsrecht door, de bocht uit en tussen twee paaltjes de berm in... was een beetje verrast toen, denkende dat dat bij een C4 niet zo snel zou gebeuren...
Re: P 997 Carrera 2 - Gevaarlijk weggedrag - slipgevaar !
13 nov 2010 18:42
Ik heb vorige weekeinde met mijn 964 C2 deelgenomen aan een rijvaardigheids training in Lelijkstad.
Een van de proeven was om op een stuk asfalt waar een laag water op staat rondjes te draaien en dan steeds harder te gaan. Tot mijn stomme verbazing gleed de 964 eerder over de voorwielen weg dan dat de achterkant uitbrak.
Pas als je abrupt gas losliet en weer abrupt gas gaf brak de achterkant uit. Ik moest echt m'n best doen om de achterkant uit te laten breken.
Als ikzo de bovenstaande posts lees is een C2 makkelijker te beheersen dan een C4 als je over de schreef gaat Maar het laatste wat ik hier wil is de discussie C2 vs C4 weer oprakelen
Re: P 997 Carrera 2 - Gevaarlijk weggedrag - slipgevaar !
13 nov 2010 19:23
Ik rij met mijn Boxster dagelijks winter - zomer en nooit heb ik ook maar een slipper gemaakt. 'k ben nu ook geen weg kamikaze maar kan toch ook goed doorrijden. Boxster is een ware wegplakker. Vandaar was ook mijn vraag naar het weggedrag van de P 997 C2. Meer en meer ben ik toch overtuigd om voor de C2 te gaan... Nu nog de ware vinden....
Re: P 997 Carrera 2 - Gevaarlijk weggedrag - slipgevaar !
13 nov 2010 20:19
WillemB schreef:Een van de proeven was om op een stuk asfalt waar een laag water op staat rondjes te draaien en dan steeds harder te gaan. (...) Als ikzo de bovenstaande posts lees is een C2 makkelijker te beheersen dan een C4 als je over de schreef gaat .....