Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
31 dec 2010 0:51
Hallo allen,
Ik weet dat er al veel over dit topic geschreven is, dus ik heb zo veel mogelijk de zoekfunctie gebruikt (voordat er mensen beginnen te schelden
). Maar ik zou graag weten wie er op dit forum recente ervaring hebben met het importeren van een wagen uit de USA.
De vragen die ik heb, hebben met name betrekking op:
1. verzekering tijdens transport
2. verzekering in NL
3. proces rondom keuring in NL
Alvast bedankt!
GJB
31 dec 2010 0:55
Er zijn er hier een paar die daadwerkelijk zelf geïmporteerd hebben en die zullen zich zeker melden.
Wat ik weet (een vriend van mij woont ook in de states en heeft het onderzocht) is dat er gespecialiseerde bedrijven bestaan, die ook zorgdragen voor de keuring van de auto (ivm licht, gordels, etc) die regelen ook verzkering bij transport en andere zaken.
Maar nogmaals, reactie zullen hier van de echte kenners volgen! Succes ermee!
31 dec 2010 1:47
Verzoeke om niet via pb's te reageren, want ik wil deze info ook graag lezen (zoals mijn onderschrift al onthult: ik ben ook op zoek!)
31 dec 2010 2:41
welkom hier!
Jouw 3 vragen zijn allen direct te herleiden aan uitleg die ik in verleden eens heb geschreven. via zoek functie even doorspitten (zelf nu even geen tijd voor). Aan je topic te merken, weet je de verschillen tussen invoer als huisraad en invoer als niet huisraad.
Verder: wees kritisch welke vervoerder je jouw P laat vervoeren. Een verzekering is nog zo mooi tijdens vervoer, wat vergoed krijgen bij schade is heel wat anders (google hier maar eens op, niet schrikken).
Succes! En welkom in het (kleine) avontuur!
31 dec 2010 16:15
BOXTUR schreef:Verzoeke om niet via pb's te reageren, want ik wil deze info ook graag lezen (zoals mijn onderschrift al onthult: ik ben ook op zoek!)
Heb ik wat gemist ? waar is de bi-turbo gebleven
20 jan 2011 8:04
Hallo,
Ik heb ook al wat zitten snuffelen en een conversatie gevolgd uit 2005 van ene Frankie, die uiteindelijk zijn Porsche eerst bij de TUV heeft laten keuren en daarna bij RDW heeft aangemeld. TUV is minder streng en indien TUV goedkeurd moet RDW dat ook doen, no exception!
Ik heb zelf net een Porsche gekocht in de VS en deze zal als huisraad meekomen. We gaan dus eerst naar de TUV en dan naar het RDW.
Ik heb nog wel een een mogelijke technische vraag, die ik niet heb kunnen vinden hier.
De nummer platen. In de VS hebben ze geen platen aan de voorzijde, wel achter. De achterkant bij de VS versie is anders omdat ze kleinere platen hebben, er zitten links en rechts 2 bulten gemonteerd waartussen de plaat gemonteerd wordt. In NL zijn de platen breder, dus moeten die 2 bulten er af. Heeft iemand hier ervaring mee??
Tevens moet er een montage komen voor de nummerplaat aan de voorzijde.
Heeft iemand hier ervaring mee? Kan je dat onderdeel gewoon bij Porsche kopen of ergens anders??
Hoor het graag.
Groeten en alvast bedankt van een nieuwe Porsche bezitter!!!
Koert
20 jan 2011 9:55
Je kunt een aantekening op je kenteken krijgen dat je met kleinere platen mag rijden. Niet echt mooi maar i.i.g. een stuk goedkoper dan nieuwe bumperts.
20 jan 2011 9:58
koert schreef:Ik heb nog wel een een mogelijke technische vraag, die ik niet heb kunnen vinden hier.
Koert, ik weet niet wanneer je terug komt naar NL, maar je moet de auto een bepaalde tijd in je bezit hebben alvorens deze mee mag verhuizen als huisraad.
20 jan 2011 11:31
Als je als huisraad invoert hoef je mbt de keuring niet zo moeilijk te doen met de TUV route. Er wordt dan nl anders gekeurd, meer als een soort APK. Ik hoefde alleen een mistachterlicht en de voorste zijknippers uitschakelen. Voor de rest geen centje pijn en keuring was zo geregeld. Zijknippers kunnen door dealer software matig aangepast worden, veel bedrijven knippen de draadjes door maar dan geeft de boodcomputer een storing aan, heel irritant. Wel weer to corrigeren maar onnodig.
20 jan 2011 12:21
We zorgen dat we de auto 6 maanden hebben voordat we terug gaan, we kennen de regeltjes.
Waarom zou RDW de auto anders keuren indien als huisraad dan wanneer je hem gewoon moet invoeren en bpm moet gaan betalen? Dat is eigenlijk met 2 maten meten, toch?!
Misschien toch het zekere voor het onzekere nemen en eerst TUV doen ...
Kleine nummerplaten vind ik geen optie, niet mooi, dus die 2 stootwillen er af en normale plaat op de achterkant. Hoe heb je de voorplaat gemonteerd, want hier hebben ze in de US geen parts voor?
Heb je in NL gewoon bij de dealer een montage plaat gekocht?
Bedankt wederom.
Koert
20 jan 2011 21:19
RDW is ook allemaal prima te doen. Aardige mensen over het algemeen (lees: zij vinden het ook leuk eens
een Porsche tegen te komen i.p.v. andere merken).
Bij afkeur heb je bij RDW 2 maanden om probleem op te lossen. Dan kan je kosteloos laten herkeuren ( op afspraak).
Voor klein kenteken, tijdens keuren nadrukkelijk aan keurmeester vragen of hij een aantekening wilt maken op de papieren.
(na keuring krijg je deze mogelijkheid niet meer).
RDW keurt gewoon goed (alhoewel voor huisraad theoretisch soepeler). Maar wat heb je te vrezen. Liever
een goede en veilige Porsche, dan dat je auto niet in goede staat is of om het kwartier aan de kant wordt gezet door
politie i.v.m. bijvoorbeeld verkeerde verlichting.
Aanpassen van verlichting etc. was op mijn 964 prima te doen. Aanpassingen aan nieuwe Porsches vast ook. Gewoon
even googlen/op fora zoeken of hier vragen met foto's erbij van bedrading. Is eigenlijk erg makkelijk.
Als je snelheidsmeter enkel schaal heeft in miles --> klokkenunit openen en nieuw velletje/plasticje/stickertje erin die schaal in
kilometers heeft.
SUV hoogte USA Porsches --> hoef je niet aan te passen voor keuring, valt hier wel op zo'n hoge Porsche.
Belangrijk bij verschepen: zoek een goede verscheper. Zitten nogal wat louche partijen tussen naar mijn mening.
21 jan 2011 0:02
Ik haal volgende week de wagen van een vriend van me op in Roosendaal. Deze wordt op dit moment ingeklaard, is afgelopen maandag in Rotterdam aangekomen uit Texas. Hij is ook met de verhuisboedel mee gekomen en hij heeft goede ervaringen met de transporteur en de firma die alle administratieve zaken voor hem regelt. Als je een naam wilt hebben, stuur dan een PB...
21 jan 2011 6:21
BEdankt allemaal.
Rad911, laat eens weten hoe het allemaal is verlopen, zou mooi zijn om nieuwe referentie te hebben. Indien je naam hebt van transporteur, hoor het graag. Hebben ze de auto in een container gestuft of gewoon los aan boord?
Ik kan me niet voorstellen dat er iets aan de verlichting zou moeten gebeuren. B-Xenon is bi-xenon, toch?!
Ik moet alleen een nummerplaat bevestiging regelen voor de voorzijde.
Nou, we horen het wel weer.
Mijn auto komt in augustus, dus heb nog wel even, maar kan maar beter goed geinformeerd zijn.
Bedankt,
Koert
21 jan 2011 8:55
Bi-xenon is geen probleem, is gecertificeerd voor Europa en US dus hoeft niks mee te gebeuren.
21 jan 2011 9:42
bi-xenon is niks mis mee. wel dat je side markers meebranden als je jouw bi-xenon aanzet en die lichten die je aanzet als je ergens 's avonds in een berm parkeert (stadslichten?) ontbreken (in ieder geval op de 964 USA)
Maar misschien dat dit niet veranderd hoeft te worden als je Porsche invoert als huisraad (andere regelgeving, kan je wel vinden op RDW website o.i.d.). Bij reguliere keuring voor auto's buiten EU, letten ze wel heel streng op verlichting (juiste verlichting, juiste lichtstekte, juiste lichthoogte)
indien je sidemarkers meebranden, en verlichtingssysteem lijkt enigzins op die van de 964 heb je 2 opties:
1. minder dure optie: side marker lampjes uit de side markers halen en in je koplampglazen inbouwen. + draadjes die zorgen dat je knipperlichten meebranden met normale verlichting loskoppelen.
2. betere optie: EU lampstekkers kopen en de bedrading naar je lampen trekken ( + nieuwe lampjes kopen in je koplampglazen als dit sealed beams zijn).
Maar zoals eerder gezegd, ik meen dat de regelgeving voor invoering USa auto als huisraad significant verschilt.
lijkt mij wel prettig ivm politie/courantheid auto om auto gewoon conform europese porsches te maken (althans dat zou ik doen)
21 jan 2011 11:53
Ik heb het al eerder gezegd maar bij de 997 kan je schakeling van de sidemarkers door de dealer later veranderen, ik software matig in te stellen dus gewoon van die lampen afblijven. Dit moet ook bij invoer als huisraad worden aangepast omdat de auto anders niet aan de wet voldoet. idem met mistachterlicht, ook daar heel simpel als er lamp zit kan die er gewoon ingezet worden, de schakeling zit er ook bij de US uitvoering.
21 jan 2011 16:01
Ik ken toevallig een zeer goede verhuizer die alles regelt incl. invoer auto als huisraad e.d. (deze heeft voor mij al vaker zaken geregeld voor expats, ook in het midden oosten dus heeft er wel verstand van) mocht je belangstelling hebben even pb-tje sturen!
27 jan 2011 19:27
Ik heb in December nog een 997 op kenteken gezet. Deze is om praktische redenen via de TUV gegaan, maar via de RDW zal het resultaat hetzelfde zijn. Voor een 997 zijn er 2 uitvoeringen van de koplampen, een met E keur en een zonder. Als je zonder e keur hebt, zul je die moeten vervangen voor de keuring. Heb ik opgelost met een minder mooie set, slechts voor de keuring. Het E keurmerk vind je overigens naast het bovenste lampje, is lastig te vinden. De zijknippers heb ik omgeprogrammeerd van zijlicht naar zijknippers. Meer aanpassingen waren niet nodig
Wel zijn er nog wat meer aanpassingen gedaan, puur voor de optiek:
- Witte zijknippers
- Aanpassing achterbumper om die stootkussens kwijt te raken.
Als je hem als verhuisgoed invoert, altijd via de RDW laten keuren. Die hebben opdracht om dergelijke importen erg soepel te keuren. Dus geen individuele keuring in Lelystad nodig!
Vorig jaar ook 2 Boxters geimporteerd (waarvan 1 als verhuisgoed). Beide hadden slechts het omproggen van de zijverlichting nodig.
Voor het uitzoeken van een schipper, zou ik je aanraden een goede deal te sluiten met je huisraadverhuizer. Leverde me destijds voor mijn motor ook de scherpste prijs op, plus dat het het makkelijkste was.
06 feb 2011 6:40
Vlieg volgende week naar de US, een weekje Highway One rijden in mijn nieuwe aanwinst!!
Heeft iemand een goede shipping agent in de aanbeveling, California naar R'dam??
Ik ga volgende week gelijk kijken of we software matig de nodige aanpassingen kunnen doen. In ieder gavel witte zijknippers en de aanpassingen om dit achter stootwillen weg te moffelen!
Verder nog adviezen??
Bedankt weer!
Koert
06 feb 2011 16:08
Als je een schipper zoekt, houdt er dan rekening mee dat het tarief op het moment op 1190 USD ligt. Er zijn schippers die wel heel veel meer verlangen.....voor hetzelfde.
Op het moment van invoer in Nederland moet je er rekening mee houden dat je de invoerrechten tegen de USD koers die op dat moment actueel is betaald, dus niet de koers waarvoor je hem gekocht hebt!
Mocht je langs de dealer in de States gaan om de software aanpassingen door te voeren, laat dan ook even kijken naar het aantal draaiuren van de motor. De km stand gedeelt door de draaiuren zou niet (veel) hoger dan zo'n 50 kmh uit mogen komen. Ook kan dan nog even gekeken worden hoe veel tijd hij heeft doorgebracht in het rode toerengebied. Als het in de States niet lukt met aanpassen kun je wel een keer een avond bij mij langs komen. Voor een blokje rijden doe ik de softwareaanpassing voor je
07 feb 2011 3:44
Siemi,
De auto is nieuw, dus jou controles hoef ik niet uit te voeren hé ... scheelt weer!
We gaan het proberen, ik ga volgende week naar de lokale dealer toe om e.e.a. te regelen!
Jullie horen de afloop wel.
Bedankt,
Koert
07 feb 2011 8:47
Maar als je hem nieuw koopt en meteen meeneemt dan is het dus geen verhuisgoed?
07 feb 2011 11:23
bij mijn weten lukt dat idd niet.. Je moet de auto geloof ik een half jaar in bezit hebben en de auto moet ook een x aantal km's hebben gereden (staat mij iets bij van 6K) voordat je hem invoert..
07 feb 2011 11:38
Klopt. Je moet een jaar in het buitenland gewoond hebben en je moet het voertuig minimaal 6 maand in bezit hebben, op het moment van invoer. Een km eis is er niet, anders had ik mijn motor met 3500km niet kunnen invoeren
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.