Switch to full style
Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

Remmen in het kwadraat

10 feb 2011 23:22

Afgelopen week weer flink door Duitsland gekruisd. Hoop kilometertjes gemaakt, dito litertjes verstookt en nog harder geschrokken van de prijzen van de Ron 100 en Ron 102 (1,77 per liter). Maar goed de 996 loopt er prima op en op de rustige stukken ondanks de winterbanden toch regelmatig op 250+ gecruised waar het kon.

Wat wel even schrikken was is het volgende voorval.
Reden we op de A3 richting Frankfurt met 210 op de cruisecontrol. Achter ons een dikke Merc die strak volgde. Komt er ineens een dame met een Polo zo de linkerbaan opzetten met 110 km/u. Meestal zie je aan het gedrag al dat mensen naar links komen of dat forceren maar dit was een actie van zonder kijken stuur om gooien. Ik schat dat er zo'n 200 m tussen zat met de neus van de 996 dus direct het anker uit.
Vol in de ABS met piepende bandjes terug geremd naar 110 en zo'n 5 meter achter de Polo reed ik ook 110. Op dat moment had de dame ook door dat ze iets verkeerd had ingeschat en schoot direct weer naar rechts. In het voorbij rijden zagen we dat ze zat de shaken achter het stuur. Die is zich letterlijk lam geschrokken. De Merc achter ons schoot ergens naar rechts de vluchtstrook op en reed enkele km later weer achter ons even zijn duim omhoog stekend.
Ondanks dat we beseften hoe snel het mis kan gaan met dat soort snelheden had ik geen moment het gevoel dat de controle weg was. Flink in de ABS remmen had ik wel vaker gedaan maar nog nooit met dat soort snelheden in een noodsituatie. Mensen wat remt dat verschrikkelijk solide. Het zwart stond me voor de ogen van de remvertraging en de auto blijft zo verschrikkelijk mooi sporen. Later realiseer je jezelf dat doordat je continue de controle blijft houden je ook tegelijk met hele andere dingen bezig bent. Zo had ik halverwege de remactie al de uitweg naar rechts gezien mocht ik het in de fracties van seconden niet kunnen halen. Op het moment dat je alle zeilen bij moet zetten om de auto in het gareel te houden had mijn grijze brij daar vast geen tijd voor gehad.
Eind goed al goed en het vertrouwen in de 996 is alleen maar gegroeid. De daarop volgende 1500 km zijn zeer relaxed (maar toch op hoge snelheden :wink: ) afgelegd.

Re: Remmen in het kwadraat

10 feb 2011 23:36

Da's inderdaad ff schrikken, maar een heerlijk gevoel dat je zo op je auto kan vertrouwen :cheers:
Gelukkig kan je daarom een bitch een dame noemen :wink:

Re: Remmen in het kwadraat

10 feb 2011 23:57

Had het toevallig vandaag nog met Jochem - ja de RS50 - over het feit dat ook de 996 een helemaal prima rijdersauto is :P 8)

Re: Remmen in het kwadraat

11 feb 2011 0:05

Pfff dan zit je wel even te shaken... Ik had het een keer met een vrachtwagen op de Autobahn, toen moest ik (met mijn A8) afremmen van 180 naar 80, in 200 meter. Na het afremmen reed ik 80 op 2 meter afstand van de vrachtwagen :pale: Als ik in een Porsche had gereden, had er waarschijnlijk wel 5 meter tussen gezeten :cheesy:

Re: Remmen in het kwadraat

11 feb 2011 0:05

@paul:
vooral de 4s zeker :mrgreen:

Re: Remmen in het kwadraat

11 feb 2011 1:48

Ken die geintjes, zo ook wel eens mee gemaakt met mijn eerste Torretje S op de Autobahn.........was geloof ik een groene Ford Ka met beginnersplaten (Nederlands kenteken :mrgreen: ) die besloot om met 80km/h van een parkeerplaats langs de Autobahn maar meteen het stuur scherp naar links te trekken om mooi op de linkerbaan uit te komen (dus niet de rechter en ook niet de invoegstrook gebruiken om vaart te maken). Hartslag was toch even wat hoger en stond te kijken van de remkracht van de S op dat soort snelheden.

Maak het helaas vaker mee en is zoals je weet ook 1x slecht afgelopen. Sindsdien ben ik nog veel slechter in het vertrouwen van mede-weggebruikers en ben ik er alerter op. Is maar goed ook want niets is zo onvoorspelbaar als mensen hun gedragingen in het verkeer.

Goed om te horen dat het goed is afgelopen en ook leuk dat de Mercedes rijder z'n duimpje opstak :wink: .

Re: Remmen in het kwadraat

11 feb 2011 2:03

Ik rij dagelijks 'nur links' in "Die Heimat" en ja NL drivers in het algemeen hebben moeite met snel verkeer op de linker rijbaan...... :bang:

Echter je moet ook rekening houden met je eigen snelheid, met +200kmh leg je zo'n 55m/sec af, m.a.w. het andere verkeer moet zo om de 6-7 seconden in de spiegels kijken wil men je op tijd zien aankomen.....

Blijft linke boel, goed dat de remmen in de P ok zijn. (Dat is in de daily lease wel anders......)

Re: Remmen in het kwadraat

11 feb 2011 4:43

maurice schreef:met 210 op de cruisecontrol


Ik begrijp uberhaupt niet dat mensen (in 'n sportwagen) met de cruisecontrol aan rijden - en al helemaal niet op zulke hoge snelheid .. :roll:

Re: Remmen in het kwadraat

11 feb 2011 9:33

Olaf schreef:Ik begrijp uberhaupt niet dat mensen (in 'n sportwagen) met de cruisecontrol aan rijden - en al helemaal niet op zulke hoge snelheid .. :roll:


+1
In mijn beleving verslapt de aandacht toch wel iets met het gebruik van een cruisecontrol (behalve bij Maurice dan :thumleft: ) en komt er ruimte voor het doen van allerlei andere zaken (snoepje pakken, iets drinken . . . ).

Boven de 150 - 160 gebruik ik in de DD de cruisecontrol al niet meer en in de P zit er gelukkig geen en kan ik mij concentreren op het genot wat deze mij biedt . . . (om nu insinuaties te voorkomen) . . . heerlijk autorijden :wink:

Re: Remmen in het kwadraat

11 feb 2011 12:35

210 Cruise control is priceless :thumleft:

Re: Remmen in het kwadraat

11 feb 2011 12:39

Beetje afhankelijk van tijdstip, locatie en overig verkeer. Laatst op een zondag met de DD hier bij de grensovergang Goch (57) ook 200 op de CC. Geen centje pijn.

Re: Remmen in het kwadraat

11 feb 2011 12:43

heb toch wat moeite met mensen die 200++ rijden en dan gaan zeuren dat ze soms fors in de ankers moeten...

Re: Remmen in het kwadraat

11 feb 2011 12:49

Ach Wolf, blijf dan ook gewoon op de rechterbaan :mrgreen:

Re: Remmen in het kwadraat

11 feb 2011 13:38

nein, Ich bin NL :mrgreen:

Re: Remmen in het kwadraat

11 feb 2011 14:07

wolf schreef:heb toch wat moeite met mensen die 200++ rijden en dan gaan zeuren dat ze soms fors in de ankers moeten...


Het één is bijna onlosmakelijk verbonden met het ander. :wink:

Re: Remmen in het kwadraat

11 feb 2011 14:36

Je realiseert je inderdaad pas echt hoe krap de marges zijn als het een keer echt krap wordt ...

Wat dat betreft is de verkeersmentaliteit in Duitsland ook erg ver-nederland-st.
Vroeger kon je op de autobahn redelijk strak afgaan op tijdig richting aangeven, erg voorspelbaar dus, dat is daar inmiddels, net als in NL ook al helemaal zoek.

Heb een jaar geleden met de VW Touran ook vanuit 200 moeten terugremmen voor een Opeltje die ineens opzij kwam (Oberhausen). Ik had me in een flits al neergelegd bij een game-over maar verbaasde me over het toch nog op tijd kunnen vertragen...

Re: Remmen in het kwadraat

12 feb 2011 21:26

Olaf schreef:
maurice schreef:met 210 op de cruisecontrol


Ik begrijp uberhaupt niet dat mensen (in 'n sportwagen) met de cruisecontrol aan rijden - en al helemaal niet op zulke hoge snelheid .. :roll:


Dat is ook nooit de bedoeling geweest van Porsche. Toen Tempostat op de Carrera 3.0 als optie leverbaar werd, was de maximum snelheid die men kon instellen 209 km/u. Zodat problemen als de deze nooit mogelijk zijn... :wink:

Re: Remmen in het kwadraat

12 feb 2011 21:33

Ik heb alleen cruise control op de DD. Die gebruik ik zelden, en als ik harder ga dan 140 al helemaal niet.
Zal wel tussen de oren zitten, maar bij snelheden boven de 200 heb ik de behoefte aan maximale controle.

Re: Remmen in het kwadraat

12 feb 2011 22:59

Elferhenkie +1 alleen waren we er niet bij en weten we dat niet.
Maar in principe heb je gelijk.
Deze les krijg je ook van de ervaren rotten Paul Maaskant en Gijs van lennep als je met hen een rijvaardigheidstraining doet op hoge snelheid.
Waarbij ook noodstoppen worden gedaan op hoge snelheid op de Autobahn.

Re: Remmen in het kwadraat

12 feb 2011 23:03

Ewout schreef:Ik heb alleen cruise control op de DD. Die gebruik ik zelden, en als ik harder ga dan 140 al helemaal niet.
Zal wel tussen de oren zitten, maar bij snelheden boven de 200 heb ik de behoefte aan maximale controle.


+1

ps,de cruise op mijn Carrera3 heet tempomat en werkt idd tussen de 60 en 200 km/h.

Re: Remmen in het kwadraat

12 feb 2011 23:50

$TEEF schreef:Cruise control is priceless :thumleft:

:bang:

Ik zou zeggen dat goeie remmen priceless zijn.. belangrijker dan zo'n stukje electronische meuk om de snelheid constant te houden.

Ik ben blij dat de ontwerpers in Stuttgard aan die remmen veel aandacht beteed hebben: daardoor leef ik nog.

Re: Remmen in het kwadraat

13 feb 2011 0:00

Met CC op hoge snelheid is niks mis, als je er maar goed met je koppie bij blijft, zoals Maurice dus. :cheers:
Goeie remmen helpen ook! 8)
Veiligheid kan natuurlijk altijd in het geding komen als je gaat autorijden, maar ik vermoed dat de meeste PF'ers een Porsche hebben aangeschaft omdat ze toch ook iets hebben met sportief rijden :drive: en niet alleen met de mooie lijn van hun voertuig :ass:
Mooi geschreven verhaal, met een wijze lessen in de reactie :res:
Goed draadje .... :popcorn:

Re: Remmen in het kwadraat

13 feb 2011 0:22

2 jaar terug met mijn toenmalige RS6 een noodstop moeten maken vanaf 320 naar 130.
ik keek voor de zekerheid nog even in mijn achteruit kijkspiegel. zag een mooie wolk hangen van remstof. maar ging achterlijk snel terug van 320 naar 130.

goede remmen onder je speeltje is wel zo fijn.

Re: Remmen in het kwadraat

13 feb 2011 0:45

soepkip 986 schreef:Elferhenkie +1 alleen waren we er niet bij en weten we dat niet.

Klopt helemaal soepkip. En om de situatie te schetsen, de weg was behoorlijk leeg, 3 banen breed en gemiddeld werd er door de auto's die er waren schat ik zo 160 gereden. Als iemand dan zonder aankondiging wat baantjes opschuift zonder aanleiding, geen inhaal actie etc is geen situatie die je verwacht, maar wel rekening mee moet houden. Harder rijden doe ik alleen als het rustig op de Duitse Autobahn is. En geloof me, ik maak heel wat km per jaar op de Duitse Autobahn om me niet al bij het eerste stukje asfalt over de grens uitzinnig te hoeven gedragen.
Overigens werkt de huidige cc van 50 tot maximaal 230. Een aan een cc is niks mis alleen de fout die velen maken is dat het als een middel wordt gezien om relaxed te rijden. En ik weet uit eerdere ervaringen donders goed dat je daarmee heel snel aan het eind van je leven kunt komen zoals enkelen waarschijnlijk weten. Ook met de cc dien je 100% alert te blijven of je nu 200 of 50 km/u rijdt. Zijn een aantal VRO's die daar uitgebreid aandacht aan besteden en dan ga je toch anders tegen de cc aan kijken dan alleen maar een luxe item. Mits goed mee omgegaan kun je de reactiesnelheid met tienden van seconden vergroten.

Re: Remmen in het kwadraat

13 feb 2011 10:44

Correct Henk, dat was denk ik ook de reden dat ze letterlijk zat te bibberen achter het stuur toen we voorbij reden.
Plaats een reactie