Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
14 feb 2011 12:55
Ik wil een auto laten keuren om te kijken of hij technisch in orde is. Nou staat
hier bij het aankoopadvies, laat minimaal de compressie meten. Ik heb twee specialisten gesproken die beide aangeven dat compressie meten niet veel toevoegd als het blok goed loopt. Omdat het geen garantie is dat het blok verder goed is.
Beide geven ze aan dat compressie meten ongeveer het dubbele gaat kosten van een 'normale' akk en dat het lastig is als het blok warm is.
Ik zit dus in dubio wat te doen nu, wie heeft er advies?
14 feb 2011 13:01
Als een blok goed loopt, zuiver klinkt, voldoende vermogen heeft en geen rook gordijnen trekt dan weet je denk ik voldoende..... maar het is altijd "nice to know"......
14 feb 2011 13:29
Ik heb bij mijn zoektocht naar een goede 911 een hele eenvoudige afweging gemaakt:
- hoe veel gedoe en geld kost het je als je een verkeerde aankoopbeslissing maakt, versus
- hoe erg is het als je EUR 100 meer betaalt voor een uitgebreidere aankoopkeuring om slechts te constateren dat het inderdaad een goede auto is
Ik heb 3 aankoopkeuringen laten doen 1999.
Ik rij al 12 jaar met veel plezier in de auto die ik toen uteindelijk gekocht heb, en ik heb 2x NLG 150 betaald voor de keuring van een auto waarvan ik blij ben dat ik hem heb laten staan.
14 feb 2011 13:33
Terechte opmerking, maar zoals gezegd is het meten van de compressie niet echt een maatstaf voor een goed lopend blok. Dat maakt het lastig.
14 feb 2011 13:45
Het is natuurlijk geen €100.000 beslissing...... als je die € 100,- investeert heb je er alles aan gedaan om een eventuele rotte appel eruit te pikken.....
14 feb 2011 14:24
911gt2 schreef:Ik heb twee specialisten gesproken die beide aangeven dat compressie meten niet veel toevoegd als het blok goed loopt. Omdat het geen garantie is dat het blok verder goed is.
Beetje specialist hoort en ziet wel of een blok gezond is.
14 feb 2011 14:27
lindemans schreef:Ik heb bij mijn zoektocht naar een goede 911 een hele eenvoudige afweging gemaakt:
- hoe veel gedoe en geld kost het je als je een verkeerde aankoopbeslissing maakt, versus
- hoe erg is het als je EUR 100 meer betaalt voor een uitgebreidere aankoopkeuring om slechts te constateren dat het inderdaad een goede auto is
Ik heb 3 aankoopkeuringen laten doen 1999.
Ik rij al 12 jaar met veel plezier in de auto die ik toen uteindelijk gekocht heb, en ik heb 2x NLG 150 betaald voor de keuring van een auto waarvan ik blij ben dat ik hem heb laten staan.
14 feb 2011 14:38
Een (hier gerenomeerde) specialist heeft mij eens verteld dat een lektest 'beter' is dan een compressietest.
14 feb 2011 14:53
Dank voor alle feedback. De reden dat ik het vraag is dat een compressietest op een koud blok moet (is me verteld tenminste). De auto wordt naar de keuring gereden en dus kun je niet zomaar even een compressietest uit gaan voeren omdat je simpelweg de bougies niet los krijgt. (ook dat is me verteld
)
14 feb 2011 14:58
911gt2 schreef:De auto wordt naar de keuring gereden en dus kun je niet zomaar even een compressietest uit gaan voeren omdat je simpelweg de bougies niet los krijgt. (ook dat is me verteld
)
Omdat ze zo knetterwarm zijn..... niet omdat ze niet los zouden willen.....
14 feb 2011 15:10
Naud,
Bij Erpa in Beneden Leeuwen doen ze ook AKK en daar wordt de temperatuur gemeten aan de uitlaatzijde onder bij de motor.
Als er dan een hoop verschil zit in de temperatuur weten ze dat een cylinder niet goed functioneert.
Kan en moet dus als die goed warm is.
14 feb 2011 15:26
Maar dat kan natuurlijk meerdere oorzaken hebben...... zelfs al is de compressie perfect.....
14 feb 2011 15:38
Cloaca schreef:Maar dat kan natuurlijk meerdere oorzaken hebben...... zelfs al is de compressie perfect.....
Psies, maar beter iets dan niets
14 feb 2011 15:43
Erpa geeft aan dat door de temp te meten ze kunnen kijken of alle cylinders goed zijn, als er 1 een afwijkende meting laat zien kunnen ze alsnog besluiten om een compressietest te doen.
Wat dat betreft goed dus. ook omdat Erpa specifiek aan geeft in 12-jes gespecialiseerd te zijn!
14 feb 2011 18:30
he, Breda, wat zegt Lothar er van?
Mijn mening: meten=weten, hoewel ik het bij mijn 993 ook niet heb laten doen, maar die is een stuk jonger en waarschijnlijk ook minder KM's.
Zou niet op n paar euro's besparen, als er een lichte afwijking is heb je meteen een mooi punt voor je prijsonderhandelingen.
14 feb 2011 18:52
Leakdown test zegt m.i. meer dan een compressie test. Kun je nl ook zien als er minder compressie is waar dit aan ligt (Kleppen inlaat/uitlaat, zuigerveren)
Wat betreft keuren, ik zou als je denkt dat dit DE auto is zeker erop staan om verder te keuren dan alleen luisteren naar het blok. Porsche's zijn gewoon auto's, maar wel doorgaans met hoge compressie blokken waarbij niet correct gebruik je veel ellende kunt hebben/krijgen. Die paar honderd euro meer of minder bij aankoop kan zich dan dubbel en dwars terugbetalen.
Ook al zou de specialist zeggen dat het niet hoeft, ik zou altijd een leakdown laten doen.
Vind het overigens wel raar dat je specialist aangeeft dat een compressie test niet heel veel meer zegt. Geeft je altijd meer inzicht.....
14 feb 2011 21:34
Cazzo Super Veloce schreef:he, Breda, wat zegt Lothar er van?
Lothar zit niet zo in de oudere auto's... Toch? (niet dat ie het niet kan hoor, dat zeker wel!
)
14 feb 2011 22:49
Pascal schreef:Cazzo Super Veloce schreef:he, Breda, wat zegt Lothar er van?
Lothar zit niet zo in de oudere auto's... Toch? (niet dat ie het niet kan hoor, dat zeker wel!
)
Dat dus. Ik heb hem ingepland bij Erpa. Die meten de temperaturen en de uitlaatgassen (technisch verhaal wat ik over de tel niet helemaal begreep) en als die goed zijn vervalt eigenlijk min of meer de noodzaak van een compressietest.
Iedereen dank voor de input. Zaterdag zal ik de bevindingen posten
15 feb 2011 9:44
Ik onderschrijf hetgeen Hessel aangeeft, lekkage test vertelt je of een revisie aanstaande is. Is niet enorm veel werk overigens, zeker niet bij een 4 cylinder. Zou ik altijd prefereren boven een compressietest.
18 feb 2011 13:50
Is allemaal uitgepraat!
Laatst bijgewerkt door
911gt2 op 21 feb 2011 14:25, in totaal 1 keer bewerkt.
18 feb 2011 14:22
Ik zou er niet te veel van balen.
Zie het als een indicator dat er kennelijk meer aan de hand is, dat zou al reden genoeg moeten zijn om m niet te willen.
Dat is moeilijk als je zo graag wilt, dat weet ik ook uit ervaring, maar als je straks wel de goeie hebt gevonden kun je er om lachen...
Wat dat betreft zijn er veel overeenkomsten met het aangaan van een relatie met een vriendin of vrouw
18 feb 2011 14:50
Ja dat zal dan wel inderdaad. Maar zoals je zelf al aangeeft als je zo dicht bij bent is het wel zuur.
18 feb 2011 14:58
Is idd zuur. Maar ja, zoals al gezegd, zal er wellicht meer aan de hand zijn. Zit echt heel veel kaf tussen het koren. Sterker nog, koren lijkt steeds moeilijker te vinden.
Gewoon verder zoeken. Moet wel zeggen dat 11K voor een klassieker wel weinig is, zelfs voor een 912. Wellicht wat via de club(s) zoeken?
18 feb 2011 15:00
Hessel schreef:Is idd zuur. Maar ja, zoals al gezegd, zal er wellicht meer aan de hand zijn. Zit echt heel veel kaf tussen het koren. Sterker nog, koren lijkt steeds moeilijker te vinden.
Gewoon verder zoeken. Moet wel zeggen dat 11K voor een klassieker wel weinig is, zelfs voor een 912. Wellicht wat via de club(s) zoeken?
Hij had uiterlijk nog wel wat werk, ik gok minimaal 4-5 k. Maar dan was je op 16K uitgekomen voor een behoorlijke 912. Dat is wel redelijk markt conform!
18 feb 2011 15:01
Klopt. Wat zoek je precies? Moet het een 912 zijn? Wat is je maximum qua prijs?
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.