Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
17 feb 2011 12:15
Beste Forumvrienden,
Na een aantal maanden probleemloos gereden te hebben en dik 14.000 KM verder begon mijn Boxster vorige week te stoten bij een constante snelheid.
Ik direct naar mijn specialist gereden om naar het euvel te laten kijken. Ik merkte tijdens de rit dat er een rare (niet te plaatsen) geur in de auto hing tijdens het rijden. Uiteindelijk 2 straten voor de specialist (voor het stoplicht) kwam er een gigantisch kabaal van achter de passagiersstoel. De auto reed en rijd overigens verder wel (schakelt ook automatisch), alleen de herrie is niet normaal. Het is een hard gierend/aanlopend geluid.
Uiteindelijk de laatste straten voor de zekerheid (en op advies van het Porsche Centrum) maar verder laten takelen.
Eenmaal bij de specialist bleek dat het probleem in de versnellingsbak zit (een tiptronic). Zoals gezegd, de auto rijd en schakelt, maar er komt alleen een gigantische herrie uit de bak. De auto gaat nu naar ATS in Den Haag, omdat deze experts zijn op het gebied van automatische transmissies. Ook merkte ik een niet te plaatsen vloeistof op onder de auto na het euvel, terwijl de auto nooit lekte...
Heeft iemand idee wat dit geluid kan veroorzaken en wat de kosten hiervan ongeveer kunnen zijn? Ook zou ik graag wat tips hebben wat ook gelijk beter meevervangen/ gerepareerd kan worden na problemen met een tiptronic bak. Alvast grote dank voor de reacties.
17 feb 2011 13:02
Dat klinkt niet best, zou eerst ff kijken wat het is
Is de bak stuk zou ik voor een gebruikte bak gaan en Do bellen, lijkt me meest voordelig
Suc6
17 feb 2011 13:19
molen934 schreef:Dat klinkt niet best, zou eerst ff kijken wat het is
Is de bak stuk zou ik voor een gebruikte bak gaan en Do bellen, lijkt me meest voordelig
Suc6
Zelf verdenk ik nog steeds de dukgroep(lager) of koppelingsplaat, aangezien de auto normaal op- en terugschakelt en tevens gewoon rijdt.
Het gaat hier dus eigenlijk vooral om het kabaal dat de bak produceert.
De auto kan in R rijden en in D rijden, zonder stoten of iets dergelijks.
De plastic achtige brandlucht kan (volgens sommige experts) wijzen op de koppelingspla
ten...
Het is en blijft natuurlijk koffiedik kijken. Ik heb in ieder geval een offerte van porsche voor een ruilbak met 2 jaar garantie.
Kosten +/- 8000 euro (excl. BTW) inclusief montage
17 feb 2011 13:26
Drukgroep(lager) en koppelingsplaten heeft een Tip niet, dus welke expert je gesproken hebt ...
De koppeling is een olie gevulde koppelomvormer, gaat haast nooit kapot.
De bak schakelt via het afremmen/vastzetten en loslaten van delen van satelliet tandwielstelsels; in die hoek lijkt het probleem te zitten.
Meestal niet goedkoop, dat zeg ik maar dan kan het alleen meevallen
? kilometerstand en nivo bakolie wel af en toe gechecked ?
17 feb 2011 14:10
Paul II schreef:Drukgroep(lager) en koppelingsplaten heeft een Tip niet, dus welke expert je gesproken hebt ...
De koppeling is een olie gevulde koppelomvormer, gaat haast nooit kapot.
De bak schakelt via het afremmen/vastzetten en loslaten van delen van satelliet tandwielstelsels; in die hoek lijkt het probleem te zitten.
Meestal niet goedkoop, dat zeg ik maar dan kan het alleen meevallen
? kilometerstand en nivo bakolie wel af en toe gechecked ?
Er lag idd een rare (door mij niet te plaatsen) vloeistof onder de auto. Zou dit wellicht iets zijn met de koppelomvormer en het olie gevulde verhaal?
Verder check ik zelf niet de bakolie. Ik heb de auto 4 maanden, dus tsja, wat is de aanbevolen interval?
Aan wat van bedragen zou ik moeten denken, zodat ik dadelijk niet bedonderd wordt zeg maar als leek...
Moet ik denken aan een 1, 2 of 3 duizend euro of meer?
Voor nu bedankt in ied geval!
17 feb 2011 14:33
Ik zou eerst vragen wat eer precies mis is, en dan gaan kijken naar alternatieven om het te laten fixen.
De dealer is per definitie by-far de duurste optie.
Zoals eerder aangehaald zijn er specialisten en handelaren op dity forum in goede gebruikte onderdelen. Kan me niet voorstellen dat een gebruikte bak incl montage bij een goede specialist op EUR 8.000 moet komen ex BTW...
17 feb 2011 14:38
lindemans schreef:Ik zou eerst vragen wat eer precies mis is, en dan gaan kijken naar alternatieven om het te laten fixen.
De dealer is per definitie by-far de duurste optie.
Zoals eerder aangehaald zijn er specialisten en handelaren op dity forum in goede gebruikte onderdelen. Kan me niet voorstellen dat een gebruikte bak incl montage bij een goede specialist op EUR 8.000 moet komen ex BTW...
8000 euro inclusief montage bij het Porsche centrum rotterdam. Ik heb een officiële offerte.
Het betreft dan wel een ruilbak met 2 jaar garantie. Ik weet dus niet of het een nieuwe bak is?
17 feb 2011 14:41
Moet je toch weer een weekie werken
17 feb 2011 14:45
michaelb schreef:Het betreft dan wel een ruilbak met 2 jaar garantie. Ik weet dus niet of het een nieuwe bak is?
Een ruilbak is volgens mij geen nieuwe... Voordat je ergens opdracht voor geeft idd even een 2nd - en 3rd - opinion opvragen. Kan zomaar hoop geld schelen.
17 feb 2011 14:59
Ik was zelf van plan om ook even de analyse af te wachten.
Ik heb mijn hoop nu nog (een beetje) op iets anders dan de versnellingsbak. Ook omdat die nog rijd en op- en terugschakeld. Hij gaf wel af en toe ineens een slinger de laatste tijd bij opschakelen, alsof je een versnelling in werd gelanceerd (wellicht toch koppelomvormer). We zullen het zien, ik houdt jullie vanzelfsprekend op de hoogte betreffende het uiteindelijke resultaat. Voor nu alvast bedankt.
17 feb 2011 15:01
molen934 schreef:Moet je toch weer een weekie werken
Ik denk dat ik een extra krantenwijk erbij neem
17 feb 2011 16:04
Dan zou ik voor het Financieel Dagblad kiezen
17 feb 2011 17:02
10K voor nieuwe bak bokkie 2.5 is dikke NONO.
17 feb 2011 17:03
Voor dat geld heb je bijna een nieuwe tweedehands.....
17 feb 2011 17:39
Waar heb je em gekocht michaelb? Geen garantie?
17 feb 2011 23:41
Kilometerstand? Ik ken alleen de verhalen dat de tiptronics bombproof zijn.
18 feb 2011 16:26
Nou beste forumvrienden, vandaag naar de specialist gegaan met de auto. Twee monteurs de symptomen vertelt en deze keken elkaar eigenlijk tegelijk aan en zeiden: 'Koppelomvormer'. Natuurlijk wordt de versnellingsbak nu er onderuit gehaald om het euvel te bevestigen, maar een grote kans dat het in deze hoek zit.
Overigens gaven ze ook aan dat dit een kwaal is van de boxster evenals de dakelektronica.
De oliekeerring kwaal is (volgens deze specialisten in Porsche en Ferrari) zo goed als bij alle boxsters inmiddels verholpen bij onderhoud. Zoals beloofd houdt ik jullie op de hoogte van de verdere ontwikkelingen, wellicht dat iemand anders er dan in de toekomst ook wat mee kan
Ook zal ik de uiteindelijke kosten vermelden.
Groet,
Mike
18 feb 2011 18:35
michaelb schreef:Ik denk dat ik een extra krantenwijk erbij neem
Misschien, dat bovenstaand niet nodig is dan. Ben benieuwd naar het verdere verloop.......
19 feb 2011 21:16
Bij mij was het glijlager van de koppelomvormer vast gelopen op de as. gaf ook een schurend geluid. De oliepomp (daar draait de koppelomvormer in) was helemaal ovaal uitgesleten waardoor er ook olie langs de keerring naar buiten liep. foto's staan in mijn album.
Hij gaf wel af en toe ineens een slinger de laatste tijd bij opschakelen, alsof je een versnelling in werd gelanceerd
Dat krijg je als het olie peil te laag is, dan pakt hij opeens olie en gooit dan met veel geweld de versnelling er in.
Groote kans dat jij het zelfde probleem hebt.
19 feb 2011 21:32
en wat was het prijskaartje Rob?
19 feb 2011 21:33
humhum, ik mis in het hele verhaal nog steed het bouwjaar, de km-stand bij aanschaf en hoelang de BoxSter al in bezit is, want de topicstarter schrijft "enkele maaden in bezit" ...
meestal, als de aaanschaf is gedaan via specialist of dealer, dan had de BoxSter mogelijk nu nog in de garantie gezeten
ewas er van enige kosten geen sprake, zal wel pariculiere aanschaf zijn, mogeljk dus
19 feb 2011 22:24
Wat ziet zuks eruit
Maarja dat zegt natuurlijk nix
19 feb 2011 23:41
Paul II schreef:en wat was het prijskaartje Rob?
Ik sleutel graag zelf
en heb de bak zelf uit en ingebouwd, de bak heb ik ook zelf gereviseerd.
Ik weet niet precies meer wat ik kwijt was dacht nog geen €500.
Maar ik denk niet dat de topic starter het zelf gaat doen, dan zou ik hem laten reviseren indien nog mogelijk bv. bij ats ( heb ik toen mijn onderdelen vandaan, goede service )
Of een gebruikte bak kopen, alleen weet je dan de historie niet altijd.
20 feb 2011 12:49
Martin K. schreef:humhum, ik mis in het hele verhaal nog steed het bouwjaar, de km-stand bij aanschaf en hoelang de BoxSter al in bezit is, want de topicstarter schrijft "enkele maaden in bezit" ...
meestal, als de aaanschaf is gedaan via specialist of dealer, dan had de BoxSter mogelijk nu nog in de garantie gezeten
ewas er van enige kosten geen sprake, zal wel pariculiere aanschaf zijn, mogeljk dus
Beste Martin,
Het bouwjaar is eind 98. De auto is gekocht bij een bedrijf, met 3 maanden garantie. Jullie raden het al, net na de 3 maanden.
De auto is gekocht met 116.000 met NAP. Verder staat er nu 129.000 op.
Groet,
Mike
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.