Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
10 maart 2011 12:00
Ik heb in november een 996 4s gekocht. De auto met veel plezier gereden. Bij aanschaf (bij een nederlandse bekende handelaar, de naam geef ik nog niet) stond er bijna 59000 km op de teller en ik kocht de auto met 3 maanden garantie. De auto is van juni 2003.
Begin januari hoorde ik een tikje in de motor. Ik heb dit gelijk bij de handelaar gemeld. De auto is inmiddels door porsche bekeken en gecheckt en er zit (volgens de handelaar) ruimte tussen cilnder en zuiger.....
Ik ben inmiddels in een discussie met de handelaar verwikkeld wie dit gaat betalen. Hij vindt t een tikje van niks. Porsche laat zich er niet over uit of dit problematisch is dan wel wordt of dat het inderdaad niets bijzonders is.
Voor mij persoonlijk is het heel simpel. motor is niet goed, dit is geconstateerd in de garantie periode en dient derhalve hersteld te worden onder garantie.
Dat dit hoge kosten met zich meebrangt is het probleem van de leverancier en niet van mij.
Wie kan mij adviseren wat te doen?
10 maart 2011 12:04
Ten eerste de bevindingen van PAG op schrift vragen.
10 maart 2011 12:13
Dat had ik al gedaan en heb dit inmiddels ook maar schriftelijk gedaan.... Het kan maar vastliggen. wordt vervolgd.
10 maart 2011 12:18
Misschien een open deur en wellicht bedoel je dit ook maar het is van belang dat zij (Porsche) dit schriftelijk vastleggen.
Kennelijk verbinden ze (Porsche) geen conclusie aan de feitelijke bevindingen maar misschien dat ze daar toch nog iets over op papier willen zetten. Ze zouden toch in staat moeten zijn om aan te geven of dit op kortere of langere termijn tot schade/kosten gaat leiden.
10 maart 2011 12:25
Ze moeten gewoon objectief opschrijven wat ze hebben gevonden en waar dit toe kan leiden en met welke waarschijnlijkheid.
Wat betekent trouwens een spleet tussen cylinder en zuiger?
10 maart 2011 12:29
Ik denk ruimte tussen cilinder en zuiger
Dan kan de zuiger iets bewegen of kantelen en dat maakt geluid
Vaak bij koude motoren en warm minder
tja is niet goed en zal Aleen maar meer worden
maar motoren die het hebben kunnen ook hoge km standen halen
10 maart 2011 13:08
Niet alleen bij Porsche maar ook bij vele andere merken is het fenomeen "kantelende zuiger" bekend.
De meningen hierover zijn echter verdeeld, volgens de één kan de motor nog jaren mee maar volgens de ander moet je er geen meter meer mee rijden.
De waarheid zal echter ergens in het midden liggen, feit blijft natuurlijk dat er "iets" niet goed zit.
Google maar eens op "piston slap"
Lees en huiver . . .
Ik zou de handelaar mondeling mededelen (voor de goede verstandhouding) dat ik hem schriftelijk (aangetekend) aansprakelijk stel voor gevolgschade en voor alle hier uit voortvloeiende kosten.
Verder zou ik hem min of meer ruimschoots de gelegenheid geven het euvel te verhelpen.
Blijf in ieder geval zo lang mogelijk on speaking terms met de handelaar, dat is voor iedereen wel zo prettig.
Succes
10 maart 2011 13:31
Als het om dezelfde 996 gaat ...
10 maart 2011 14:05
Olaf schreef:Als het om dezelfde 996 gaat ...
Gaat niet om dezelfde. Die bij TJ was een targa en geen 4$.
10 maart 2011 17:10
- gelukkig maar - voor TS
10 maart 2011 17:43
Hier in het pand heeft iemand een 997 die hetzelfde euvel had en daar is onder garantie een nieuwe motor in gegaan
10 maart 2011 17:56
Gelukkig had die garantie
10 maart 2011 18:45
Tikje.... laat iemand nu eerst even een goede diagnose stellen en geen veronderstellingen doen.... strak is het iets onschuldigs.... Je zult dit eerst moeten laten onderzoeken.
10 maart 2011 18:48
bully schreef:Gelukkig had die garantie
Klopt. Was een Pon auto!
10 maart 2011 19:28
rico_9964s schreef: De auto is inmiddels door porsche bekeken en gecheckt en er zit (volgens de handelaar) ruimte tussen cilnder en zuiger.....
En wat was de conclusie van porsche?.......
10 maart 2011 21:39
om kantelende zuiger op te lossen een nieuw blok erin(omdat dit de economisch meest voordelige oplossing is)? Is het zo duur/moeilijk 6 nieuwe cilinders, zuigers en zuigerringen en de bijbehorende pakkingen te vervangen bij deze blokken. Snap dat je niet zomaar 1 cilinder met zuiger kan vervangen, maar meteen een geheel nieuw blok.
Of wordt dat gedaan om eventuele andere invloeden uit te sluiten/op te lossen?
Succes in ieder geval. Kantelende zuiger is nooit gezellig. Onze blokken hebben bovengemiddeld vermogen. Krachten op zuiger die kantelt zijn ook wat groter. Lijkt mij in ieder geval nooit gezond, en zou er ook niet gerust mee kunnen rondrijden.
Succes! En dat het komen tot de oplossing niet te veel tijd/geld/juridische ondersteuning kost.
10 maart 2011 21:41
rico_9964s schreef:Ik heb in november een 996 4s gekocht. De auto met veel plezier gereden. Bij aanschaf (bij een nederlandse bekende handelaar, de naam geef ik nog niet) stond er bijna 59000 km op de teller en ik kocht de auto met 3 maanden garantie. De auto is van juni 2003.
Begin januari hoorde ik een tikje in de motor. Ik heb dit gelijk bij de handelaar gemeld. De auto is inmiddels door porsche bekeken en gecheckt en er zit (volgens de handelaar) ruimte tussen cilnder en zuiger.....
Ik ben inmiddels in een discussie met de handelaar verwikkeld wie dit gaat betalen. Hij vindt t een tikje van niks. Porsche laat zich er niet over uit of dit problematisch is dan wel wordt of dat het inderdaad niets bijzonders is.
Voor mij persoonlijk is het heel simpel. motor is niet goed, dit is geconstateerd in de garantie periode en dient derhalve hersteld te worden onder garantie.
Dat dit hoge kosten met zich meebrangt is het probleem van de leverancier en niet van mij.
Wie kan mij adviseren wat te doen?
Is dit dan ook garantie op de zgn bewegende delen, de motor dus? Voor mij is dit nog niet zo heel simpel eigenlijk!
10 maart 2011 22:05
ik zou eerst personlijk met de auto naar een garage gaan en een goede diagnose laten stellen.
Ze kunnen uitvinden of de tik echt komt door een kantelende zuiger door met draaiende motor een voor een de bobine stekkers eruit te trekken.
Stopt het getik fo word het minder dan is er een probleem in de verbrandingskamer en als de tik blijft zit het daarbuiten, het getik kan dan zelfs luider worden en is het mischien wel gewoon een defecte klepstoter hangende kep of slechte nokkenas.
Dan naar een jurist!
Dit zou ik dan doen.
10 maart 2011 22:34
Justin schreef:om kantelende zuiger op te lossen een nieuw blok erin(omdat dit de economisch meest voordelige oplossing is)? Is het zo duur/moeilijk 6 nieuwe cilinders, zuigers en zuigerringen en de bijbehorende pakkingen te vervangen bij deze blokken. Snap dat je niet zomaar 1 cilinder met zuiger kan vervangen, maar meteen een geheel nieuw blok.
996 heeft 2 blokken met ieder 3 cilinders, die bovendien 'gepaard' zijn. Vervanging van 1 cilinder betekent dus meteen vervanging van 6 cilinders.
10 maart 2011 23:16
Ligt het aan mij of is er op dit moment een hoax met 996-klachten gaande?
10 maart 2011 23:19
de onderblokken kunnen tegenwoordig voorzien worden van nieuwe cilinderbussen, weggooien hoeft niet meer.
11 maart 2011 0:25
turbocruiser schreef:Ligt het aan mij of is er op dit moment een hoax met 996-klachten gaande?
Misschien een hausse, maar een hoax?
11 maart 2011 0:56
turbocruiser schreef:Ligt het aan mij of is er op dit moment een hoax met 996-klachten gaande?
MS964 schreef:Misschien een hausse, maar een hoax?
Nee hoor, geen hausse of hoax, maar waar rook is, is ook vu.. sorry. Tikkende, lekkende, rammelende, kokende motoren
En
diegenen die er enigszins iets aan kunnen doen zijn ineens niet meer thuis
Wel heel vervelend voor de betrokkenen.
Ik hou het voorlopig nog maar even op de laatste luchtgekoelde
11 maart 2011 11:22
Hierbij even een update.
De motor is inmiddels gedemonteerd en er blijken 2 cilinderwanden een beschadiging te hebben. Ik heb nu het volgende voorstel ontvangen:
1) Er worden nieuwe bussen/cilnders gemonteerd.
(is dit een bus in de bestaande cilinder monteren??)
2) Er wordt een andere motor in de auto geplaatst.
De eerste oplossing kost mij niets. De tweede vraagt men mij een bijdrage van Euro 3500.
Betreffende de garantie:
Dit staat hierover geschreven:
" naar keuze drie maanden of 5000km garantie op het functioneren van motor en versnellingsbak. "
Voor de goede orde. Ik heb de tik binnen 3 maanden gemeld.
Wat nu?
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.