Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
07 apr 2011 10:15
Beste forumvrienden,
Nu tank ik meer dan gemiddeld (logisch met een Porsche)
Nu staat er echter in het boekje en op de dop dat ongelood 98 wordt aanbevolen.
Echter kun je (wanneer niet beschikbaar) ook eens 95 tanken, want de motor past zich hierop aan. Nu zoek ik eigenlijk continue naar een tankstation met 98.
BP Ultimate is 98 en Tango heeft ook 98. Echter Shell en nog een aantal stations bieden alleen 95 aan of 95 met een andere naam, bijvoorbeeld V-Power.
Dus nu mijn vraag:Tanken jullie altijd 98 of 95 en welke benzine is eigenlijk het beste?
Nu moet ik elke keer omrijden naar de BP of Tango voor 98 en dat is eigenlijk best wel irritant. Of is V-Power een speciale vorm van 95 of iets???
Groet,
Mike
07 apr 2011 10:25
VPower is bij mijn weten ron97, maar dat mag in NL niet worden vermeld (alleen 95 of 98).. Verder kan ron95 wel, de motor past zich idd aan en dus heb je dan iets minder vermogen ter beschikking (weet niet of dat voor iedere P geldt).. Ik doe het nooit, tank altijd 98 (meestal bij Gulf of BP).. Overigens is via de zoekfunctie hier al veel over te vinden.. Maar VPower zou dus best kunnen indien je geen BP kunt vinden, lijkt me iig beter dan normale 95..
07 apr 2011 11:33
veel al over gezegd idd. 95 kan in Boxster 2.5, 98 is beter, verschil merk ik (of denk ik te merken..) Ik doe af en toe een tankje 98.
07 apr 2011 17:20
'beter' is niet correct, want klinkt alsof 95 (beetje) slecht is en dat is niet zo.
soms 98 tanken heeft voor de gezondheid van de motor ook geen enkele zin.
07 apr 2011 17:26
ik tank al 10 jaar 95 met mijn 993, waarom? omdat het goedkoper is en ik 99% van de tijd niet plankgas rijd en het "vermogensverlies" dus helemaal niet merk.....
07 apr 2011 18:19
Er is niet zoiets als "de beste" in dezen. Als jouw Porsche is afgesteld op 98 RON, is 98 RON de benzine die het optimale vermogen uit de motor zal halen. Zo niet kun je in principe ook met 95 RON toe.
Tank zelf altijd zo "hoog" mogelijk. Dus 102 bij de Aral als dat in de buurt is. Is de motor niet op afgesteld, dus het is waarschijnlijk klinkklare nonsense, maar ik mik het er toch maar in, want ik betaal graag dat beetje extra voor het gevoel dat ik het optimale eruit zal halen.
Odz: je kan beter extra betalen voor iets waarvan je denkt dat hij beter loopt terwijl dat niet zo is, dan voor iets waarvan je denkt dat hij minder loopt terwijl hij beter loopt. In het eerste geval ben je nl. tevreden en geluk zit nu eenmaal tussen de oren.
07 apr 2011 18:38
Ik tank met de P altijd 98 of hoger.
Met Saabs die ik had (altijd met turbo) merkte ik duidelijk verschil: turbometer kwam verder richting danwel in rood en verbruik was dikwijls beter. Een getunede 900 Turbo cabrio reed op lange afstanden met 98 ongeveer 1:13, met 95 was dat rond de 1:11. Dus per km nog goedkoper ook.
Dat verschil heb ik met mijn huidige P nooit bepaald en ook met mijn huidige Saab niet.
07 apr 2011 18:43
volledig overbodige quote verwijderd Ik zit nu meer in de buurt van 2:16 met 95
Ik verwacht njiet dat het met 98 echt veel zuiniger gaat worden.
Boeit ook niet. Als hij leeg is moet hij gewoon weer vol.
07 apr 2011 20:05
Devils son schreef:102 bij de Aral als dat in de buurt is. Is de motor niet op afgesteld, dus het is waarschijnlijk klinkklare nonsense
Is geen nonsens. Over de extra kracht van Shell V-Power racing kan ik me nog steeds verbazen. De auto wordt er merkbaar (veel) sneller van. Al zit het tussen mijn oren, ik geloof het graag. Was trouwens vorig jaar extreem duur in Duitsland, ik betaalde toen al iets van 1,79 euro. En dan is het ook nog eens extra snel op
Laatst bijgewerkt door
erwin996 op 07 apr 2011 20:06, in totaal 1 keer bewerkt.
07 apr 2011 20:05
En natuurlijk 1:100 2SO...
Niet vergeten!!!
07 apr 2011 20:07
heb sinds een half jaar een Cayman S en heb gevraagd aan de Porschedealer wat de beste brandstof is voor een Porsche. Zij adviseren Shell V-Power, zij schrijven niets anders voor. Nu werk ik zelf vlakbij een Texacopomp en heb de Texaco XL getest (tegenhanger van V-power). Ik rij nu inmiddels al die tijd op Texaco XL en dat werkt perfect. Het Porsche Centrum kent de XL niet maar zegt dat het gewoon uit te proberen valt. Mocht het niet de juiste brandstof zijn dan gaat de motor vanzelf 'pingelen'. Euro 95 raden zij af.
07 apr 2011 20:10
heb jij geluk dat een cayman het pingelen tegen gaat door dat je een motormanagement hebt.
daarmee kan je op 95 rijden maar er word wel 98 aanbevolen.
ik zelf tank altijd BP ultimate en soms shell V power doet de 924 het ook goed op.
Laatst bijgewerkt door
-bassie- op 07 apr 2011 20:11, in totaal 1 keer bewerkt.
07 apr 2011 20:11
Marcel schreef:ik tank al 10 jaar 95 met mijn 993, waarom? omdat het goedkoper is en ik 99% van de tijd niet plankgas rijd en het "vermogensverlies" dus helemaal niet merk.....
Ja, die 5 of 6 euro die je per tankbeurt bespaart zet wel zoden aan de dijk....
07 apr 2011 20:53
Tango RON 98...
07 apr 2011 20:53
Heb een USA Boxster S en in de dop staat minimaal RON 93.
Dus tank ik lekker 95 en hij rijdt als de brandweer.
Alleen in Duitsland met veel autobahn werk, krijgt hij als beloning 98 of 100.
07 apr 2011 21:05
Voor het salaris van vdBoog wil ik best overwegen om ajax erbij te doen...
07 apr 2011 21:23
-bassie- schreef:heb jij geluk dat een cayman het pingelen tegen gaat door dat je een motormanagement hebt.
daarmee kan je op 95 rijden maar er word wel 98 aanbevolen.
ik zelf tank altijd BP ultimate en soms shell V power doet de 924 het ook goed op.
http://beta.uitzendinggemist.nl/aflever ... 32-benzineBenzine is benzine
07 apr 2011 21:25
dus octaan getal zegt niks?
in een 924 moet 98 dus dan tank ik dat ook maar.
zeker gezien er geen motormanagement op zit.
07 apr 2011 21:30
Gooi in alles wat ik heb om in te rijden E95
07 apr 2011 21:32
Octaan getal is iets anders. Maar BP ultimate en shell V power is 95 dus dat is niet te vergelijken met 98. Of je kiest voor 95 of voor 98 maar al die "speciale" 95-ers zijn alleen maar marketing trucs
07 apr 2011 21:33
BP ultimate is wel 98
net als de gulf ultimate.
07 apr 2011 21:36
Okay prima maar het marketing verhaal blijft hetzelfde. Begrijp me niet verkeert iedereen moet lekker doen wat hij zelf wil maar het filmpje zegt volgens mij genoeg
07 apr 2011 21:41
dat weet ik inderdaad
alleen auto`s die 98 nodig hebben moet het wel in.
waar ik een deel van mijn "kennis" vandaan haal zijn de discussies op school en ook lessen. (eerste autotechnicus)
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.