Ben ik weer. Vandaag naar een 964 en een 996 gaan kijken. Gereden in de 964 in de 996 pas woensdag helaas. Eerst even de 996. Grijs met zwart interieur. Auto uit 2000 met 125.000 km en gt3 (?) pakket. Ik was laat in showroom en aanwezige verkoper kon me niet veel vertellen over de auto. Import (D) met historie tm 2006. Auto zag er verder prima uit moet ik zeggen en met name geluid was "lekker". Alleen zo'n vleugel achterop is totaal niet mijn ding. Iemand een idee of er die af kan? En wat houd een Gt3 pakket als optie verder nog in? Ruimte achter het stuur viel me alles mee. Ben bijna 2 meter dus heb wel wat ruimte nodig. Al met al een moderne luxe auto, dat was het eerste gevoel. Zeker een auto waar ik dagelijks de weg mee op kan. En, 1 jaar garantie. Maar het Porsche gevoel was er niet helemaal eerlijk gezegd. Op naar de 964....
Auto wordt verkocht door een liefhebber die auto uit US heeft geïmporteerd en hem nu te koop aanbied. Uit 1990 met klokje net rond. Auto zag er erg verzorgd maar je kon wel zien dat hij 20 jaar oud was. Wat ik positief vindt, een auto van 20 jaar die er als nieuw uitziet lijkt me ook niet gezond. Zoals eerder gezegd geen aantoonbare historie. Waar ik wel achter ben gekomen ( buiten medeweten van verkoper) is dat laatste eigenaar (70 jaar oud) auto 10 jaar in zijn bezit heeft gehad en veel te vinden was op Porsche forums in US. Wat ik er op uit maak gaat het om een iemand die de auto grotendeels zelf met zorg onderhield. Tja wat je allemaal niet kunt achterhalen op het web...
Heb dus eigenlijk wel het gevoel dat hier in ieder geval een "eerlijke" auto wordt aangeboden. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat auto ook daadwerkelijk 100% in orde is. Genoeg over het "gissen" en terug naar de feiten.
Auto was compleet en had paar gebreken die verkoper al had aangegeven, waaronder het olie verlies. Is het überhaupt schadelijk voor motor als er olie verlies is (mits je peil in de gaten houd natuurlijk). Auto reed super! Ruimte was wel minder dan in de 996 Hoorde ( en voelde zelfs) wel een soort aanlopen van iets. Net of er een "bobbel" op een wiel zat. Eigenlijk is deze auto totaal niet te vergelijken met de 996. Kreeg bij 964 toch meer het Karmann gevoel maar dan met veel meer hedendaagse techniek , comfort en power.
De 996 is een auto met echt hedendaags comfort en techniek maar met beduidend minder Porsche gevoel (voor mij dan).
Maar heb hier nog niet in gereden natuurlijk. Ben hier dan ook heel benieuwd na. Toen de motor werd gestart werd dat gevoel al een stuk meer wakker.
Conclusie is eigenlijk dat ik het totaal nog niet weet. Gevoel zegt op dit moment 964, verstand 996. Met name omdat ik auto heel jaar wil gaan gebruiken ( 30.000 km per jaar schat ik). De 964 is een auto die ik zou kopen en nooit meer weg zou doen. Maar misschien op den duur wel tegen zou kunnen vallen als " all day user" (comfort) De 996 is een auto waarvan ik nu eigenlijk al weet dat ik die ooit in zal ruilen omdat de band hiermee anders zal zijn.
Wou eigenlijk alleen maar paar vragen aan jullie stellen maar is uiteindelijk is het een heel verhaal geworden vrees ik. Nog even kort paar vragen:
* wat houd een GT3 pakket in en kan de "vleugel" er af?
* hoort er een binnen hemel te zitten in een 964 cabriolet?
* advies waar ik auto's eventueel kan laten keuren in de buurt van Utrecht.
Bedankt alvast!