Mijn pa is in het bezit van een 996 (3.4....) sedert 4 jaar. In die 4 jaar tijd heeft hij slechts een 8000km gereden. In die periode is er ca. 10K kosten aan gedaan (bobines vervangen,cilinderkop vervangen etc)
Nu heeft ie opnieuw last van verlies van water en ook de gekende "mayo" hij heeft al op diverse plaatsen binnen geweest voor nazicht / herstelling.
Na de eerste herstelling ca.een jaar een half geleden (bobines + cilinderkop) heeft de auto een 4000km gereden. Sinds dien doen er zich constant problemen voor en kan men pa niet meer met een "gerust" gevoel rijden. Een Porschespecialist raad ons aan om er geen kosten meer aan te doen, omdat de kans zich kan voordoen dat ie effectief "ontploft" de motor. Maar wat zijn nu de opties?
"Helaas" is de carrosserie in goede tot zeer goede staat en het interieur is als nieuw en in een courante kleurstelling. Daar mijn vader een Porscheliefhebber is zou hij graag een andere aanschaffen. Aangezien het enkel voor de hobby/fun is maakt het zelfs niet veel uit welk type het is (als het maar 911 is).
Wat is nu het verstandigste? 'naar het schijnt' zijn er met de eerste generaties 997 ook diverse motorproblemen. Kennissen van ons raden 964 af weliswaar zonder effectieve argumenten en enkel omdat zij er persoonlijk veel problemen/kosten aan gehad hebben.Het probleem stelt zich ook dat hier nu een 996 in de garage staat (waar we niet gerust met kunnen rijden) en als we overgaan tot aankoop van een andere P we dit logischer wijs niet op "1,2,3" gaan doen. Is een "opkoper" mss een idee?
Het is ook niet de bedoeling om de 996 op internet te zetten voor een lage prijs en om dan van die "louche" figuren aan ons deur te krijgen.
Maar de vraag is natuurlijk wat kan je nog vangen voor een (" relatief defecte") 996?
Ik kan me voorstellen dat er sowieso mensen gaan verwijzen naar "resto" van het forum, aangezien die reeds veel ervaring heeft. Maar aangezien de wagen al zo vaak heeft binnengezeten zowel bij Porschespecialisten bij andere garage's en dat er dus al te veel kosten zijn gemaakt is dat geen optie meer. Ook om het feit als er een scheurtje zit in het motorblok kan "resto" of gelijk wie daar weinig aan verhelpen denk ik.(overal waar de P heeft binnen gezeten voor nazicht is er nochtans een goede compressie gemeten) "
Mijn vader kan eventueel een 996 (USA) versie 3.4 handgeschakeld kopen van een kennis, maar dat ga ik hem logischerwijs wel afraden