Switch to full style
Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

Let op met het tanken van E10 in Duitsland en Frankrijk

26 jun 2011 10:41

Wellicht bij de meesten bekend, maar met het zomerseizoen in aantocht goed om even te herhalen. Euro 95 in Duitsland en Frankrijk bevat 10 procent ethanol en niet alle auto's reageren daar goed op. Voorzover je dat al zou gebruiken is het verstandig dat niet in Frankrijk en Duitsland te doen als er E10 op de pomp staat.

Verreweg de meeste auto's (ca 90 %) kunnen gewoon E10 tanken. Dus met je moderne dd kan het er waarschijnlijk gewoon in. Even navragen bij twijfel (op te zoeken op de website van de ANWB) Echter met een oudere Porsche moet je oppassen.

Premium brandstoffen zoals Shell V-Power bevatten geen bio componenten en kunnen met een gerust hart getankt worden. Ik ben betrokken bij die Franse Shell stations, maar ben hier niet om reclame te maken. We bereiden onze voorlichting voor en het leek me handig het hier ook even te posten.

Ik ken de formuleringen van premium brandstoffen van andere merken niet maar ga ervan uit dat daar ook geen biocomponenten in zitten. Gewoon even goed het label op de pomp checken.

Fijne vakantie!

Re: Let op met het tanken van E10 in Duitsland en Frankrijk

26 jun 2011 11:26

Het enige waar je op moet letten is dat je super plus tankt die in een porsche hoort en geen euro 95 . Dan heb je vanzelf geen bioshit in de benzine

Re: Let op met het tanken van E10 in Duitsland en Frankrijk

26 jun 2011 11:42

Klopt, maar omdat er hier ook een aantal hardnekkig overtuigde '95 gebruikers is..... :scratch: Dacht ik, toch maar even posten :salut:

Re: Let op met het tanken van E10 in Duitsland en Frankrijk

26 jun 2011 21:22

bewering over 95 klopt niet, alle moderne Porsche rijden prima op 95, alleen met wat minder vermogen.
hoe ze reageren op de ethanol component weet ik nog niet, maar het is vast wel ok volgens Porsche.

recent ervaring met de M3 op 95E5 - 5 % Ethanol dus: RON 95 is ook voor die auto ok, maar op deze brandstof was het inhouden/schokken bij koude motor te sterk aanwezig; op 98 is dit minimaal; in die mate dat je denkt "ach, een sportief blok houdt nu eenmaal niet van lage toeren draaien" :P
na opnieuw 98 tanken was het direct weg.
ga nu nog eens 95 zonder-E tanken, kijken hoe dat functioneert.

Re: Let op met het tanken van E10 in Duitsland en Frankrijk

26 jun 2011 21:38

De bewering is ook over oudere Porsches. De meeste nieuwere auto's kunnen beter omgaan met bijgemengde biobrandstoffen. En alle moderne Porsches beschikken over een nocksensor, die bij detectie van sub optimale. brandstofkwaliteit (95) het vermogen terugregelt.

Oudere luchtgekoelde Porsches kunnen echt sfuk gaan van zowel een te laag octaangetal als van het gebruik van biocomponenten. Het kan ook heel lang goed gaan, maar ik zou het risico niet nemen.

Van de schade van biocomponenten merk je niet heel snel heel veel. Auto kan minder goed lopen, maar de echte schade komt van aantasting van slangen en leidingen en die treedt geleidelijk op.

Moderne Porsches zijn meer zoals alle moderne auto's. Het kan er op rijden, maar het kan nog beter rijden op iets anders :wink: De keuze is aan de bestuurder.

Re: Let op met het tanken van E10 in Duitsland en Frankrijk

26 jun 2011 23:04

dannyl schreef:Het enige waar je op moet letten is dat je super plus tankt die in een porsche hoort en geen euro 95 .

:bang: :bang: :bang:
JorisLoet schreef:Klopt, maar omdat er hier ook een aantal hardnekkig overtuigde '95 gebruikers is..... :scratch:

:bang: :bang: :bang: :bang:

Re: Let op met het tanken van E10 in Duitsland en Frankrijk

27 jun 2011 8:30

een typerende woordloze inhoudsloze reactie van deze forummer

:flush:

Re: Let op met het tanken van E10 in Duitsland en Frankrijk

27 jun 2011 9:06

JorisLoet schreef:Oudere luchtgekoelde Porsches kunnen echt stuk gaan van zowel een te laag octaangetal als van het gebruik van biocomponenten. Het kan ook heel lang goed gaan, maar ik zou het risico niet nemen.


Sinds 1992 3x Porsche 3.2 gehad en allemaal op loodvrij 95, dus heb ik veel geluk gehad volgens jou. :P gelukkig dan maar. :lol:
Bio toestanden heb ik geen ervaring mee, dus kan mij daar ook niet over uitlaten. :oops:

Re: Let op met het tanken van E10 in Duitsland en Frankrijk

27 jun 2011 10:38

Paul II schreef:een typerende woordloze inhoudsloze reactie van deze forummer

:flush:

Helemaal niet. Nette reactie op gebrabbel van iemand anders!

Re: Let op met het tanken van E10 in Duitsland en Frankrijk

27 jun 2011 13:52

Wind je niet zo op, jongens & meisjes.

Er zijn op dit forum gewoon een paar knie-reflexveroorzakende opmerkingen, zoals we die in de hele wereld kennen en op alle andere fora.

* plof vs plof-ontkenning
* euro 95 vs 98
* kappersauto
* b o x t e r

zo zijn er op andere fora:
* microsoft / windows vs linux
* euro vs gulden
* kwartje van kok

En jullie kennen er zelf vast nog wel een paar...

Re: Let op met het tanken van E10 in Duitsland en Frankrijk

27 jun 2011 14:04

Dus als ik nu Euro 95, aangelengd met heul veul biobrandstof in mijn kappers B o K t O r gooi waardoor de motor ploft heb ik hier de poppen aan het dansen? Leuk :mrgreen:

Moet ik dan ook nog zeggen dat ik Jochem heet, of doet dat er verder niet toe?

Re: Let op met het tanken van E10 in Duitsland en Frankrijk

27 jun 2011 17:18

Maarten schreef:Helemaal niet. Nette reactie op gebrabbel van iemand anders!


En wat mag hier dan gebrabbel aan zijn ??? Porsche schrijft toch gewoon super plus voor !!

Re: Let op met het tanken van E10 in Duitsland en Frankrijk

27 jun 2011 17:22

Porsche adviseert 98 maar geeft ook aan dat iig de moderne auto's iig prima uit de voeten kunnen met 95. De ontsteking wordt aangepast op basis van de brandstof die in de tank zit.

Blunt neerzetten dat in een Porsche 98 hoort is gewoon te kort door de bocht.

Re: Let op met het tanken van E10 in Duitsland en Frankrijk

27 jun 2011 17:24

Jochem Blunt?............Ik gooi er 95 in :wink:

Re: Let op met het tanken van E10 in Duitsland en Frankrijk

27 jun 2011 17:28

sandelow schreef:Blunt neerzetten dat in een Porsche 98 hoort is gewoon te kort door de bocht.


Je schrijft zelf al dat het wel kan op 95 maar de electronica de ontsteking aanpast . Hierdoor loopt hij minder mooi en heeft minder vermogen . Rij je daarom porsche . En wat scheelt het op een volle tank , een euro of 7 . Met 98 rij je ook nog eens zuiniger bij het zelfde rijgedrag !

Re: Let op met het tanken van E10 in Duitsland en Frankrijk

27 jun 2011 18:10

dannyl schreef:
Maarten schreef:Helemaal niet. Nette reactie op gebrabbel van iemand anders!


En wat mag hier dan gebrabbel aan zijn ??? Porsche schrijft toch gewoon super plus voor !!


Nee hoor. En dus slaat de opmerking dat er 95 in 'hoort' helemaal nergens op.

Re: Let op met het tanken van E10 in Duitsland en Frankrijk

27 jun 2011 18:20

dannyl schreef:
sandelow schreef:Blunt neerzetten dat in een Porsche 98 hoort is gewoon te kort door de bocht.

Je schrijft zelf al dat het wel kan op 95 maar de electronica de ontsteking aanpast . Hierdoor loopt hij minder mooi en heeft minder vermogen . Rij je daarom porsche . En wat scheelt het op een volle tank , een euro of 7 . Met 98 rij je ook nog eens zuiniger bij het zelfde rijgedrag !

Heel veel vrijheid in dit land, zelfs voor Porsche rijders om te bepalen 'hoe ze Porsche willen rijden' :!:

Zijn wij gelukkig hier, in dit deel van de wereld :P

Re: Let op met het tanken van E10 in Duitsland en Frankrijk

27 jun 2011 18:25

Ach, ik gooi er 98 in, vind ik prettiger. Brandstofkosten zijn fiscaal aftrekbaar.
Maar ieder moet doen waar ie zin in heeft.

Re: Let op met het tanken van E10 in Duitsland en Frankrijk

27 jun 2011 18:55

dannyl schreef:
sandelow schreef:Blunt neerzetten dat in een Porsche 98 hoort is gewoon te kort door de bocht.


Je schrijft zelf al dat het wel kan op 95 maar de electronica de ontsteking aanpast . Hierdoor loopt hij minder mooi en heeft minder vermogen . Rij je daarom porsche . En wat scheelt het op een volle tank , een euro of 7 . Met 98 rij je ook nog eens zuiniger bij het zelfde rijgedrag !


Hij loopt niet minder mooi (de motor past zich er namelijk op aan), maar heeft wel minder vermogen. Maar ja, hoevaak heb ik hier op de Nederlandse wegen vol vermogen nodig? Als ik de autobahn op ga, dan gaat er wel 98, of zelfs 100 in.

Wat betreft het kostenaspect, het maakt geen *** uit. Je betaalt meer voor een klein beetje extra zuinig rijden. Ik heb een tijd BP ultimate en gewoon BP met elkaar vergeleken, maar kon niet echt zeggen dat het iets uitmaakte.

Als brandstof voor mij fiscaal aftrekbaar was, of als ik de P in de lease had zitten dan had ik het ook wel geweten :)

Re: Let op met het tanken van E10 in Duitsland en Frankrijk

27 jun 2011 19:09

dannyl schreef:
Maarten schreef:Helemaal niet. Nette reactie op gebrabbel van iemand anders!
En wat mag hier dan gebrabbel aan zijn ??? Porsche schrijft toch gewoon super plus voor !!

Nee. In het instructieboekje van een 964 staat "het octaangetal moet ten minste 95 RON zijn" en zelfs "in geval van nood kan met benzine met een lager octaangetal (tenminste 91 RON) worden gereden. Niet met volgas rijden.". Een gerenommeerde Porsche-specialist op wiens (technische) kennis ik volledig vertrouw heeft me ooit verteld dat de motor van een 964 is ontwikkeld en afgesteld voor gebruik van Euro95. Tanken van 98 RON zal dan ook bij een 964 slechts bij langdurig hoge belasting (circuit) voordeel opleveren, geen (extra) vermogen :idea: en zeker niet bij "normaal" gebruik op de openbare weg. Het kan geen kwaad om met een 964 98 RON te tanken, maar het levert je met een 964 ook niets op volgens hem.

Voor sommige type Porsche wordt wel 98 RON voorgeschreven, maar het is dus onjuist om algemeen te (veronder)stellen dat Porsche super plus voorschrijft.

Ter info (eerder te zien in dit theater):
11898 :salut:

sandelow schreef:Hij loopt niet minder mooi (de motor past zich er namelijk op aan), maar heeft wel minder vermogen.

Ook dit is geen juiste (veronder)stelling, maar afhankelijk van type Porsche(-motor) :idea:

Re: Let op met het tanken van E10 in Duitsland en Frankrijk

27 jun 2011 23:04

Alleen Porsches vanaf bouwjaar 1996 kunnen tegen E10. Gooi deze aangelengde benzine dus niet in je 964 / 993 of oudere luchtkoeler... Meer details en de Porsche modellen die wel tegen E10 kunnen zijn te vinden op http://www.dat.de/e10liste/e10vertraeglichkeit.pdf

Re: Let op met het tanken van E10 in Duitsland en Frankrijk

27 jun 2011 23:23

Ook nieuwere motoren kunnen niet altijd even goed tegen die bio-shit hoor.... Heb al genoeg klanten aan de lijn gehad die in Duitsland die troep getankt hadden en dat de CEL aanging. Auto liep verder OK maar zal ongetwijfeld inboeten aan prestaties....

Re: Let op met het tanken van E10 in Duitsland en Frankrijk

08 okt 2011 16:55

Weten ook waarom (niet/wel)?

Re: Let op met het tanken van E10 in Duitsland en Frankrijk

08 okt 2011 17:01

Aircooled911 schreef:Alleen Porsches vanaf bouwjaar 1996 kunnen tegen E10.


Is al een keer voorbij gekomen. Klopt dus niet helemaal want 993's zijn er ook van 1997 en 1998. Beter dus gewoon het lijstje met de type's erbij halen wat eronder staat. 1996 gaat over de Boxster.

Re: Let op met het tanken van E10 in Duitsland en Frankrijk

08 okt 2011 19:59

Heeft te maken met zuurtegraad van biobrandstof, dat vinden leidingen etc niet fijn. Daarnaast zijn de verbrandingskwaliteiten van bio minder en heeft bio minder energieinhoud. Er zijn inderdaad ook problemen met nieuwere auto's....
Plaats een reactie