Switch to full style
Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

Auto import vragen

22 jul 2011 10:05

Na vele tips van mijn vorige post (waarvoor dank!) is mijn import nieuwsgierigheid een beetje gewekt. Ik ben inmiddels ook wat DE sites aan het browsen. Het aanbod lijkt erg interessant uiteraard en wellicht de prijs ook wel.
Ik heb ook eens gekeken naar importautos.nl en wellicht is dit een optie. Ik heb echter wederom een hoop vragen dus ik ben bang dat ik jullie weer lastig ga vallen :)

- Iemand een idee hoe het zit met de BTW als je een marge auto koopt in DE? Ik neem aan over het algemeen onvoordeliger als een BTW auto koopt als ondernemer? Je betaalt bij een marge auto binnen de EU geen BTW bij import en de BTW wordt niet in rekening gebracht bij een BTW auto denk ik?
- Iemand tips voor een (full service) goed import bedrijf
- Heeft een NL porsche wellicht over 5 jaar eeen betere restwaarde dan een NL auto?
- Iemand uberhaupt nog tips of suggesties? :)

Re: Auto import vragen

22 jul 2011 10:09

Flippers schreef:- Iemand uberhaupt nog tips of suggesties? :)



DE zoekfunctie van dit forum mss eens proberen te gebruiken :arrow: op veel van jouw vragen is namelijk al eens antwoord gegeven :idea: :wink:

Re: Auto import vragen

22 jul 2011 12:49

Ze kunnen je hier er alles over vertellen......

Re: Auto import vragen

22 jul 2011 20:13

Thanks...ik had al het eea gelezen, maar dit nog niet.

Maar waar vind ik eventueel een antwoord op de vraag of een DE auto minder waardevast is dan een origineel NL geleverde auto?

Re: Auto import vragen

22 jul 2011 20:19

Zou het geen rol laten spelen, want doet het niet 8)

Ondanks de vermeldingen in advertenties "Origineel NL Porsche": ONZIN 8)

Re: Auto import vragen

22 jul 2011 22:34

Het is m.i. onzin dat een auto uit DE minder waard zou zijn. Sterker nog, over het algemeen zijn DE auto's beter onderhouden (mijn mening).

De enige reden om ORIGINEEL NL auto erin te zetten is omdat ze niks beters te melden hebben en proberen er op die manier wat extra geld uit te halen bij iemand die er geen verstand van heeft.

WEL is het van belang om een volledig aangevulde historie bij je auto te hebben, ook van het stuk DE!

Either way, heb hem zelf ook geïmporteerd en heb er destijds vrij lange stukken over hier op het forum gepost om precies stap voor stap uit te leggen hoe je dat doet.
Overigens heb ik 'm gewoon privé dus hoe dat met BTW zit geen idee.

en voor import bedrijf: naar mijn mening dus totale onzin, je hoeft er in totaal maar één dagje vrij voor te nemen en zelfs dat hoeft niet eens als je het wat slimmer plannned.
Het is echt super simpel!

Re: Auto import vragen

23 jul 2011 8:49

HET draadje over import op het forum
viewtopic.php?f=25&t=25057

Gewoon zelf doen
Excl. Btw kopen
Bpm aftikken en binnen 4weken rijd je op nl platen

Re: Auto import vragen

23 jul 2011 10:51

Flippers,

Het is goed zelf te doen. Houdt wel in de gaten dat je bij garantie, misschien wat verder weg zit dan om de 'hoek'.
Vertrouw je jezelf niet, wil ik best even meegaan als het in de buurt van Overijssel is of het snel te rijden is vanaf daar.

- zorg dat je goed weet wat de staat van de auto is (bij oudere P's akk, bij nieuwere kun je hier misschien wat pragmatischer mee omgaan als je de onderhoudshistorie hebt).
- kijk of hij de nodige modificaties heeft ondergaan, als er bijvoorbeeld een terugroepactie is geweest.
- zorg dat je op voorhand witte platen in D'land laat regelen door der verkopende partij (iets van 80-100 euro), hier kan je mee naar NL grens rijden.
- In NL heb je dan Nederlandse platen nodig om naar een keurig te rijden, om in NL te kunnen rijden. Hiervoor moet de auto al op je naam staan in NL. Sommige rijden daarom met de DL-platen naar huis :roll:
- In NL zo snel mogelijk naar de RDW als hij op je naam staat, keuring a 250 euro (prijs 2 jaar geleden).
- 1 weekje wachten op de juiste kentekenpapieren en je kan Nederlandse platen laten maken.

Gezien de voorbereidingen, is het handig op voorhand te onderhandeld te hebben over de prijs die de auto jouw waard is.
Indien hij daadwerkelijk zo is als omschreven in de advertentie en zoals hij overkwam op de foto's. Omdat je afhankekijk bent van de verkoper, die in D'land de Duitse platen moet hebben geregeld (dan ben je ook verzekerd, kosten 80 a 100 euro ongeveer).

Misschien even de RDW bellen om te vragen of je NL-platen kan krijgen op voorhand voor de invoer. Weet even niet meer hoe ik destijds regelde (is hier vast terug te vinden met zoekfunctie).

Re: Auto import vragen

23 jul 2011 14:27

idd duitse import/export plaat laten regelen door verkoper. Vervolgens plannen dat op de dag wanneer je de auto gaat halen je ook een afspraak bij de RDW hebt. Dan krijg je namelijk een 1-dags plaat van hun (althans, kenteken, plaat maak je zelf karton+stift).

Duitse plaat gebruiken tot aan de grens, daar je zelf-gemaakte platen erop, naar rdw rijden, en van rdw naar huis rijden. Dan een weekje wachten en je hebt je officiële kenteken (na aftikken van die oh-zo-onzinnige-en-oneerlijke-bpm).

Dit is de enige 100% legale manier waarmee je zeker geen problemen krijgt (los van autoambulance etc).
Er zullen een hoop mensen zijn die zeggen dat ze met die duitse platen gewoon in NL gereden hebben; maar als je een zeikerige douane ambtenaar tegenkomt krijg je wel een waarschuwing/gezeik.

Re: Auto import vragen

23 jul 2011 17:28

Bedankt voor de tips en de info!

Wat ik alleen lastig vind is dat je niet even snel een goede indicatie hebt van wat een auto dan inclusief BPM (maximaal) gaat kosten. Iemand nog een suggestie? Weet iemand ergens een goede calculator online wellicht?

En zou je ook eventueel een 3 jaar oude 911 bij een niet Porsche dealer durven kopen? Misschien wat tips nog op dit vlak? Een betrouwbare dealer wellicht? Ik vind het aanbod op porsche.de ook niet heel uitgebreid!?

Voel mij ergens een beetje bezwaard om zoveel vragen te stellen, maar wellicht kan ik over een tijdje iemand anders helpen :)

Re: Auto import vragen

23 jul 2011 17:51

Tip: google. BPM calculator geeft 3,2 mio resultaten.

Re: Auto import vragen

23 jul 2011 17:58

op de site van de belastingdienst allemaal te downloaden, je kunt het tot op de maand (leeftijd auto) nauwkeurig calculeren wat de BPM is die je zou moeten betalen
Laatst bijgewerkt door mbembe op 23 jul 2011 20:14, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: Auto import vragen

23 jul 2011 18:03

Flippers schreef:Wat ik alleen lastig vind is dat je niet even snel een goede indicatie hebt van wat een auto dan inclusief BPM (maximaal) gaat kosten. Iemand nog een suggestie? Weet iemand ergens een goede calculator online wellicht?

JA :wink:

Re: Auto import vragen

23 jul 2011 18:35

voor een ruwe schatting:
www.bpmberekenen.com


voor een exacte prijs, die je ook aan de RDW kan overhandigen voor de aangifte (maar hiervoor moet je 14 euro betalen)
www.autotelex.nl

die bovenstaande heb ik gebruikt (allebei). Overigens had ik adhv prijslijst etc zelf al een berekening gemaakt en die kwam wat hoger uit dan autotelex....niet alle opties zoals die in de P-prijslijst staan komen terug in autotelex, maar die autotelex lijst is wel wat de belastingdienst ook gebruikt (voor zover ik weet).

Da's dus echt een aanrader zodra je weet welke auto je gaat kopen!

Re: Auto import vragen

23 jul 2011 20:21

Allen bedankt! Ik ga er mee aan de slag.

vandaag nog even in Leusden wezen kijken overigens......Ik blijf enthousiast! :)
Hij gaat er echt komen....eerst nog even goed uitpluizen hoe en wat zodat ik de juiste keuze kan maken.

Nogmaals dank!
Plaats een reactie