Switch to full style
Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

remmen reinigen

02 aug 2011 18:08

Met wel product kan je het beste de rode remklauwen reinigen?

en

Halen jullie je velgen daarvoor van de wagen? :popcorn:

Re: remmen reinigen

02 aug 2011 18:52

Nog nooit gedaan, maar je zult voor het beste resultaat toch wel de velgen eraf moeten halen lijkt mij

03 aug 2011 9:17

Daar zijn speciale middeltjes voor te koop maar deze zijn vaak (vroeger tenminste) op een tri- of perchloorethyleen basis waarmee je het vaak vastzittende remstof "losweekt en afspoelt" waarna het residu van het middel verdampt.
Het middel laat wel een schraal, vetvrij oppervlak achter.

Persoonlijk was ik gewoon met een sopje tijdens het autowassen mijn remklauwen, maar deze zijn dan ook met m'n RUF velgen goed toegankelijk.

Zo niet, dan zou ik de velgen demonteren en met een licht alkalisch middel (Ph waarde 7 - 8. Ter info: 0 = zuur en 14 = alkalisch) oftewel een lekker sopje de remklauwen reinigen. Lichte zuren (of erger) werken beter maar zijn ook destructiever.

03 aug 2011 12:01

Hier ook gewoon met een sopje. Als je regelmatig wast heb je ook geen chemische middeltjes nodig om de remklauwen schoon te krijgen.

03 aug 2011 12:19

Ik maak al lange tijd zelf APC (All Purpose Cleaner) zelf.
Destijds van iemand het "recept" gekregen. Hiermee reinig ik de o.a de velgen, maar is voor heel veel doeleinden te gebruiken.

Benodigdheden:
Een 5 liter can(bijv een lege koelvloeistof/ruitensproeiervloeistof bus)
200 gram caustic soda/ natrium hydroxide korrels
1 liter (goedkope) allesreiniger.
water

De 200 gram caustic soda korrels oplossen in ca 2 liter water, in de 5 liter bus.(dmv voorzichtig schudden)
De liter allesreiniger toevoegen, en verder afvullen met water.
Zo heb je een sterke APC, die je het beste in een 1 op 4, of 1 op 3 verhouding kunt gebruiken voor hardnekkig vuil.
Zelf gebruik ik dan een plantensproeier met 1 deel APC en 3 of 4 delen water.

Wel uitkijken voor de waxlaag van de auto :!: :!:
Deze verdunning stript dus ook de (oude) waxlaag.
Voor mij wel het ultieme schoonmaakmiddel :idea: :cheers:

03 aug 2011 12:41

Een woord van waarschuwing bij dit recept voor de dhz-chemici: :shock:

De caustic soda (natronloogkorrels, NaOH, etc) in het water oplossen en NIET andersom.
Dus NIET het water op de korrels gieten, dat kan gaan knallen/spetteren..

Dit in aanvulling op veiligheidsbril, lab-/stofjas en 70 l/min douche. :?

Een alternatief is Dasty van de Wibra.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door PaulusdB op 03 aug 2011 12:45, in totaal 1 keer bewerkt.

03 aug 2011 12:44

:shock: Caustic Soda oftewel NaOH (natronloog) is niet zo'n fijn bestanddeel.

De scheikundige verbinding NaOH staat voor de algemene benaming natriumhydroxide. De oplossing van natriumhydroxide in water heet natronloog. De vaste stof (korrels, schilfers, vlokken, parels) die je verkrijgt door het indampen van de loog wordt bijtende of caustic soda of bijtende soda genoemd.

Zowel natronloog als caustic soda zijn sterk bijtende stoffen; vermijd direct contact met het lichaam door aangepaste kleding.
Rubber en PVC zijn zeer goed bestand tegen natronloog en zijn dus aangewezen voor schoeisel, schort en handschoenen;
Het gebruik van een goed afsluitende veiligheidsbril wordt aanbevolen.
Bij aanraking met de stof afspoelen met heel veel water en bij inname NIET (laten) braken en direct medische assistentie waarschuwen..

NaOH als reiniger gebruiken:
Omdat NaoH in combinatie met (warm) water een chemische reactie geeft waarbij een temperatuur wordt bereikt van meer dan 300 graden, is het uitermate geschikt voor de ontsmetting en reiniging van bijvoorbeeld laboratorium spullen.

03 aug 2011 19:31

Zolang de mijne met een sopje ook mooi schoon wordt blijf ik weg van dit soort zooi....
Plaats een reactie