Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
05 sep 2011 8:57
Al een tijd loop ik te dubben of ik mijn 964 te koop ga zetten of niet.
Hij is nog steeds prachtig en heb er nog veel plezier van.
Het punt is dat ik er zo weinig in rijd dat ik me afvraag of het nog wel opweegt tegen de kosten.
Wegenbelasting, verzekering en reserveren voor wat onderhoud tegenover 1500km per jaar rijden.
De waarde van een goede 964 is nu redelijk stabiel. Nu zit ik me af te vragen wat er met een 964 over de jaren heen
zal gaan gebeuren. Gaat deze in waarde flink omhoog ? Misschien wel omlaag ?
Niemand kan dit voorspellen natuurlijk maar gaat het dezelfde kant op als de waarde van een 356 nu ?
Kortom, een topic zonder antwoord maar ben benieuwd naar jullie gedachten.
groet.
05 sep 2011 9:27
Onder de 100 Dkm op de klok
wegzetten .... en alles daarboven
verpatsen
05 sep 2011 9:32
Vergeeet ook stallingskosten niet, onderhoud (dat houd je toch een beetje) gedurende de jaren, onderhoud als je er weer wat mee wilt doen, rentederving, etc etc. Hoeveel 964-en zijn er gemaakt, en hoeveel 356-en, waarbij stallen vroegah waarschijnlijk minder vaak werd gedaan dan tegenwoordig. Lijkt me redelijk zinloos, maar ben geen expert.
05 sep 2011 9:39
Ik vermoed dat de prijs voor een goede nette 964 niet veel zal gaan stijgen de komende jaren. Een 964 in de juiste kleurstelling zal hooguit een 2 å 3k meer opbrengen maar dan houdt het een heel eind op. Wat ik wel verwacht is dat de 996 en 997 beduidend goedkoper gaan worden en uiteindelijk onder de prijs van een goede 964 gaan uitkomen. Gewoon een kwestie van vraag en aanbod.
Ik rijd zo'n 2000 kilometer per jaar met m'n 964 en als ik zie wat me dat aan onderhoud en dergelijke kost dan word ik voor gek verklaard door mijn omgeving. Maar qua fun-factor heb ik dat er (nog) graag voor over.
05 sep 2011 9:51
Bij 1500 km per jaar is eigenlijk hetzelfde als stallen en indien je het geld niet nodig hebt zou je daar gewoon mee door kunnen gaan en over 10 jaar verkopen. helemaal stil zetten is denk ik zonde omdat er dan kosten gaan komen om de wagen weer in goede contitie te krijgen. Stilstand is achteruitgang maar je hebt natuurlijk wel vaste kosten als wegenbelasting en verzekering APK etc en die zou je uit kunnen sparen als je de Porsche droog wegzet in een garage maar zou ik toch niet aanbevelen.
Gewoon rijden met die bak en die waarde blijft denk ik wel min of meer op pijl.
05 sep 2011 10:04
Overigens schreef mijn Seat 20k af in 4 jaar. Dat gaat mijn Porsche niet halen gelukkig.
05 sep 2011 10:15
Als belegging zinloos. Als de kosten niet meer opwegen tegen de baten, dan verkopen
Franz schreef:Wat ik wel verwacht is dat de 996 en 997 beduidend goedkoper gaan worden en uiteindelijk onder de prijs van een goede 964 gaan uitkomen.
Logisch, hoe ouder de auto, hoe meer die waard wordt (in mooie staat). Ik verwacht dat over 20 jaar de prijs van een mooie 996 en 997 boven die van een 991 gaat uitkomen.
05 sep 2011 10:37
om ongeveer dezelfde reden mijn 964 weg gedaan. 2000 km/jr en het blijven toch 20 jaar oude auto's. Zie de kosten die Fins recentelijk aan een 964 met een goede AKK heeft moeten besteden, moet je je inderdaad afvragen wat de belegging is. Als je hem wegzet zal je er toch kosten aan hebben. En je zal hem een hele tijd moeten stallen om er echt een klapper mee te maken (financieel).
Maar het is een beslissing die je op emotionele gronden waarschijnlijk een tijd voor je uit gaat schuiven. been there, done that, got the t-shirt...
05 sep 2011 10:49
964 als belegging lijkt me tamelijk zinloos. Rijden en genieten moet je met zo'n ding. Als je dat niet meer doet zou ik hem verkopen.
05 sep 2011 11:50
erwin996 schreef:Als belegging zinloos. Als de kosten niet meer opwegen tegen de baten, dan verkopen
Franz schreef:Wat ik wel verwacht is dat de 996 en 997 beduidend goedkoper gaan worden en uiteindelijk onder de prijs van een goede 964 gaan uitkomen.
Logisch, hoe ouder de auto, hoe meer die waard wordt (in mooie staat). Ik verwacht dat over 20 jaar de prijs van een mooie 996 en 997 boven die van een 991 gaat uitkomen.
Ik doelde meer op het aantal gefabriceerde auto's.
05 sep 2011 13:24
zolang ik n og elke dag wel ergens een 964 op de weg zie, lijkt me een 964 als belegging weing zinvol....of het moet een 964 3.6 turbo 2 zijn met 8000 km op de teller of zo....voor de rest zijn het gewwon oude (liefhebbers) auto's zoals de meeste Porsches, die (veel) geld (kunnen) kosten
05 sep 2011 13:31
Rekensom lijkt me niet zo moeilijk. Waarde 964: 20k. Runningcosts (dus onderhoud, verzekering, wegenbelasting en evt. stalling): EUR 1,5-2k per jaar. Waardestijging is <10% per jaar dus de facto nog steeds geld wegbrengen. Dus tenzij je forse deflatie verwacht is een 964 geen belegging.
05 sep 2011 15:13
Alleen de bijzondere/unieke modellen zijn/worden interessant. In het geval van de 964 bijvoorbeeld de 3.6 turbo, de RS en de speedster.
05 sep 2011 15:24
En nachtblauwe cabrio's natuurlijk
05 sep 2011 15:38
Vergeet de targa 's niet
05 sep 2011 15:42
Klopt, maar dan alleen de C4.
05 sep 2011 15:46
Op een hele enkele uitzondering na zijn auto's geen goede belegging! Neem nu de ultieme klassieker 911 2.7 RS, die doen in goede staat 200.000 euri's. Als je het beginkapitaal een kleine 40 jaar geleden op een spaarrekening had gezet, en de onderhouds- en andere kosten ook, dan had je nu volgens mij minimaal hetzelfde gehad of nog meer. En dat is dan een voorbeeld van een auto om mee te beleggen.
Wel mogelijk lucratief is een klassieker kopen uit een failliesement of van iemand die zeer dringend cash nodig heeft. Mits je hem dan snel verkoopt.
05 sep 2011 15:58
ver boven de 200 schreef:Als je het beginkapitaal een kleine 40 jaar geleden op een spaarrekening had gezet, en de onderhouds- en andere kosten ook, dan had je nu volgens mij minimaal hetzelfde gehad of nog meer.
Maar oh, wat had je een hoop plezier gemist
05 sep 2011 16:18
ver boven de 200 schreef:Op een hele enkele uitzondering na zijn auto's geen goede belegging! Neem nu de ultieme klassieker 911 2.7 RS, die doen in goede staat 200.000 euri's. Als je het beginkapitaal een kleine 40 jaar geleden op een spaarrekening had gezet, en de onderhouds- en andere kosten ook, dan had je nu volgens mij minimaal hetzelfde gehad of nog meer.
Uitgaande van 3% rente, koste een 911 2.7 rs 40 jaar geleden (1970) in dan 135,000 gulden?? misschien wel, ik weet het niet, lijkt me erg veel, te meer ik me nog goed kan herinneren dat mijn vader 5000 gulden betaalde in 1969 voor een 1302 kever....maar ik dwaal nu af
05 sep 2011 16:28
Ik denk dat een RS in 1973 iets van 30k euri kostte. De echte waardestijging van die dingen is pas sinds 1990-1995 denk ik. Als je het doorrekent dan valt het allemaal best mee qua 'rendement'.
Edit: nieuwprijs was DEM 36.500!
05 sep 2011 16:43
Ewout schreef:En nachtblauwe cabrio's natuurlijk
+
MarkS schreef:Klopt, maar dan alleen de C4.
=
05 sep 2011 16:44
In 75 kwam de turbo, die koste toen een ton guldens in Ned.
05 sep 2011 16:51
Wanneer ik al die interessante reacties lees, kom ik maar tot een conclusie : Ik kan mijn meuk maar beter verkopen
. Het is niet anders...........
05 sep 2011 18:20
Inderdaad -
en er iets anders leuks voor terug kopen MarkS schreef:In het geval van de 964 bijvoorbeeld de 3.6 turbo, de RS en de speedster.
.. vergeet de gelimiteerde oplages van de Jubileum en WTL cabrio niet
Gemiddeld prijs van de 964 Jubilee over de afgelopen jaren
2005 = 31.700 €
2006 = 32.500 €
2007 = 36.300 €
2008 = 37.800 €
2009 = 41.250 €
2010 = 42.500 €
2011 = 45.363 €
't lijstje van de WTL Cabrio moet ik nog maken
05 sep 2011 18:40
Ik ben al jaren geabonneerd op het Franse Porsche blad Flat 6 Magazine. Als je de prijsontwikkelingen de laatste jaren leest dan is er vooral voor de luchtgekoelden onder ons nog hoop. Uitgave 243, mei 2011 gaat hier zeer uitgebreid, gedetailleerd en goed onderbouwd op in v.a. '63 tot heden..
Laatst bijgewerkt door
sportscarfreak op 05 sep 2011 18:48, in totaal 1 keer bewerkt.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.